Die verwatering van feiten en verdraaiingen van cijfers en data, dat is wat mij (en veel anderen) voor de borst stoot.
Ik ga de post niet gaan zoeken, maar begin vorige maand gaf je een gelijkaardige reactie op een VRT-post over "zomer 2.0", omdat juli nat was en er droger weer op komst was. Je ergerde je toen ook dat de VRT daarmee gesuggereerd had dat juli geen zomer was.
Ik denk dat je altijd het onderscheid moet kunnen maken tussen objectieve cijfers en subjectieve beleving. Een kwakkelzomer
is bij ons de norm, en juli was inderdaad een doorsnee normale julimaand (per het KMI). Maar dat voelt voor velen - denk ik - gewoon niet als een "goede" zomer, en dat is ook begrijpelijk. De VRT toonde met dat artikel die kloof tussen cijfers en beleving goed aan.
In deze discussie kunnen denk ik beide aan bod komen. Cijfers zijn objectief en voor iedereen gelijk, beleving is persoonlijk. Het ene vloeit soms over in het andere, en dat is normaal. Wil je
enkel cijfers, dan kan je al naar meteo.be. De meerwaarde van dit forum is dat mensen kunnen uitleggen
waarom ze bepaalde cijfers als goed of slecht ervaren, zelfs al is dat subjectief. Cijfers gebruiken om een bepaalde conclusie te onderbouwen is geen "gegoochel" met cijfers, het is gewoon een conclusie onderbouwd met cijfers. De cijfers zijn correct, de conclusie is altijd voer voor discussie.
Je hoeft het niet eens te zijn met anderen, maar het is ook weinig zinvol om je op te jagen als iemand een andere mening heeft. Verschillende meningen vormen toch net een grote meerwaarde, zeker als ze goed onderbouwd zijn. Zo lees ik ze zelf ook graag.