Lente & zomer 2025

Vandaag was er zonnig weer voorspeld met wat hoge sluierbewolking. In realiteit is er toch meer sluierbewolking dan zon. Gelukkig dat het nog begin september is en de temperatuur redelijk blijft.

jczKhU9.png

Vandaag was er zonnig weer voorspeld met wat hoge sluierbewolking. In realiteit is er toch meer sluierbewolking dan zon. Gelukkig dat het nog begin september is en de temperatuur redelijk blijft.

jczKhU9.png
Gij woont gewoon op de verkeerde plek in België jong. Hier in de Vlaamse Ardennen weer een heerlijk zonnig dagje. Enorm veel fietsers op baan. 't is er dan ook het weer voor.

jczKhU9.png
Momenteel in Ukkel zoals voorspeld:
ilglpuZ.png

Maar een momentopname; noch de mijne noch de uwe; zegt ook maar iets over een voorspelling voor een hele dag natuurlijk...

Maar ik heb net meer dan 4u aan een stuk in de hof gewerkt, amper bewolking.

Gisteren werd het hier 24.6° bij een zonnetje dat af en toe heel even verdween onder de bewolking. Vandaag gaan we richting 29°, en morgen krijgen we nog 25°. Zeker die 29° zit toch flink boven het gemiddelde voor deze tijd van het jaar. Regen staat er tot donderdag ook niet meer op.

De meteorologische zomer is afgelopen, maar de astronomische zomer gaat gewoon verder op het elan: warm, droog, zonnig. Wie weet tikken we zelfs voor de zoveelste keer een tropische dag aan. Leuk voor de liefhebber dat dit allemaal in een weekend valt.

Verder ook een reminder dat we langetermijnvoorspellingen eigenlijk nooit serieus moeten nemen. Ik herinner me nog dat men in juli zelfs tot in de pers dramatisch deed over dat de zomer voorbij was, en kijk maar eens wat we nog gekregen hebben en nog steeds krijgen. Het is een van de beste zomers ooit in dit land, en het is nog niet voorbij.

Broeken en truien gekocht. Het mag gaan afkoelen. Terug 10-15 graden en een heldere hemel zodat ik droog mijn herfstige boswandelingen kan doen, graag.

De 30° is hier in de Kempen ook alweer aangetikt. In het weerstation dat ik volg zitten we voor dit jaar al aan 15 tropische dagen, wat een evenaring is van het record van 2022 (de metingen zijn daar begonnen in 2005). En in Ukkel zitten we nu denk ik aan 10 of 11 tropische dagen dit jaar. Dat is toch ook flink boven het gemiddelde van 5. Morgen nog een zomerdag van +25° erbij en we zitten voor de zoveelste keer dit jaar in een hete (mini)periode.

De voorspelde waterbom is niets waard, weermannetjes zaten er weer mooi langs.
Ik weet niet waar jij woont maar voor de meeste regio's in Vlaanderen was er niets voorspeld. Enkel in Limburg was er kans op veel regen. Maar het ergste werd verwacht voor de Waalse provinces in Luik en Luxemburg, west Duitsland en vooral Luxemburg zelf. En daar is al plaatselijk over 150 mm gevallen. En het is voorlopig nog niet gedaan...

68bf94947265b.png

68bfb4c390f9f_thumb_medium.png

Verder is men afhankelijk van de modellen en zijn er zeer grote verschillen op korte afstanden. Ik vind het eigenlijk een beetje een domme post hoor. Als je liever hebt dat men nog nooit waarschuwt, dan moest men inderdaad niets gedaan hebben. Maar er was alle reden om te waarschuwen. Anders doet men hun job niet. En daar is men voor tewerkgesteld.

Laatst bewerkt:
Wat een verschil met gisteren en zeker eergisteren. 13 graden, stevige regenval. Herfstig. Mijn gazon ziet er wel een stuk beter uit dan een week geleden.

Hoe kan je nu om 7u in de nacht al zeggen dat de voorspellingen niet klopten?

Diepenbeek is het nog steeds aan het regenen en het voelt goed, gisteren nog zweten in de tuin en nu afkoelen en bekomen.

In het grootste deel van Vlaanderen is er niks gevallen.
In het grootste deel van Vlaanderen was er dan ook weinig tot niets voorspeld.

Volgens KMI:

Waarschuwing voor regen van 09/09 05u tot 09/09 16u:
Sinds maandagavond trekt een zeer actieve regenzone over de oostelijke helft van het land en deze zal ook nog deze voormiddag het oosten teisteren. In de provincie Limburg kunnen de neerslaghoeveelheden in 24 uur oplopen tot 25 à 50 l/m², waardoor code geel van toepassing is. In de provincies Luxemburg en Luik kunnen de hoeveelheden 50 à 75 l/m² bereiken, en lokaal zelfs tot 100 l/m², wat een oranje waarschuwing voor deze twee provincies rechtvaardigt.

Informatie over de waterlopen via http://www.waterinfo.be en http://hydromerrie.wallonie.be/
pu1s06L.png

Terug
Bovenaan