Lente & zomer 2025

Samen maken jullie het vast warm thuis. Reken alvast op wat regen met een zuchtje wind.
Droog met kans op regen. Gemiddeld van temperatuur met mogelijk afwijkingen naar boven of onder. Matig tot sterke wind vanuit 1 van de windrichtingen. Bewolking mogelijk met een grote kans op zonneschijn.

68ac8a77ea0a2.png

ICON komt met een venijnige randdepressie geassocieerd met de restanten van ex-orkaan Erin. Behoorlijk wat wind zondagochtend volgens dit Duits model.

Ik ben stilaan klaar voor de herfst. Terug richting 10-15 graden, terug een jas en lange broek aandoen (heerlijk!) en de bossen op hun mooist.

En dan overdag het fantastisch zacht zonnelicht van de herfst dat door de bladeren schijnt, en tegen 17u voel je het al zo heerlijk fris worden waarna je dan lekker binnen iets gaat eten :love:

Realiteit in de herfst: bewolkt, winderig kutweer met te zachte temperaturen :wallbash:

Mocht de drukverdeling van het voorjaar zich herstellen, en we een hogedruk-herfst krijgen zoals ze in de VS altijd krijgen is het idd wel een heel mooi seizoen. Geen wolkje aan de lucht, knalblauwe hemel, weinig wind, overdag nog redelijk qua temperatuur, 's nachts flinke afkoeling. Je kan nog maximaal genieten van het resterende daglicht, zonder dat bewolking de dag nog korter maakt.

FWIW C3S composiet gaat voor een drogere en warmere herfst dan normaal, met pas echte westcirculatie vanaf november. Dus nog een nazomertje gevoed door ex-orkanen. Nuja, die composiet zei ook dat de ganse zomer elke maand ging gedomineerd worden door hogedruk, wat ook niet bleek te kloppen. Maar dat de herfst weer (relatief) warm zal verlopen, daar twijfel ik niet aan. Droger dan normaal ben ik minder zeker van, afhankelijk van hoe de straalstroom beweegt zal het ofwel veel te nat zijn, of merkelijk droger dan normaal. De normaal zelf, of de omgeving ervan, bereiken we niet vaak meer.

Op Erin na is het wel tot nu toe relatief kalm geweest met de orkanen, ik denk dat door Erin alleen het wel iets boven normaal is nu. En het orkaanseizoen is nog niet gedaan, het venijn zat hem de laatste jaren ook vooral in de staart dus dat wil ook niets zeggen over het verdere verloop van.

Gisteren werd het hier 26 graden, op dit moment is het alweer 23 graden. Benieuwd waar dat eindigt vandaag.

Als ik zie dat het KMI lokaal voor morgen nog 27 geeft en plotseling voor donderdag 25 (wat is het tegenovergestelde van de fameuze Knabbel in deze? Bobbel?) dan denk ik dat de reports of summer's death greatly exaggerated waren. Voor de rest van de maand wordt er dan rond de 22 voorspeld, dus rond het klimatologisch gemiddelde. Dat wordt toch alweer een fenomenale maand op alle "zomerparameters". Enfin, dat was het al, maar toch.

Regen is ook weer van de kaarten verdwenen voor mijn regio trouwens. Mijn tuin zal lachen.

Ik ga nog genieten van deze periode (al hoop ik dat de temperatuur niet te fel stijgt vandaag) in mijn favoriete zomermaand, maar dan mag het toch echt beginnen regenen. Niet voor maanden aan een stuk, maar dit weerbeeld (te warm, heel droog, heel zonnig) houdt nu -behoudens een korte periode in de zomervakantie- al wel heel lang vol. Verandering van spijs doet eten.

Al zicht op het weer volgende week vrijdag? :D
Tis dak met ne housewarming zit met ne man of 60 en die liefst buiten zet ipv binnen.

Het ligt wat buiten de min of meer betrouwbare voorspellingsperiode maar naar volgende week toe zijn er weer wat hogedrukimpulsen te zien, zij het weinig overtuigend en we blijven overwegend in een zonale stroming. Toch zit er niet al te veel neerslag in de kaarten na het weekend (ook voor de komende dagen wordt die trouwens wat afgebouwd t.o.v. de voorbije dagen zoals Frewi terecht opmerkte). Ik zou het houden op de (toegegeven wat vage) omschrijving 'licht wisselvallig'. Jij woont in Limburg als ik me goed herinner? In dat geval temp. van vooraan de 20 dus best ok voor een buitenactiviteit. Maar een 25+ en 14u/dag zon zit er voorlopig niet meer in.

Om dan toch een positief puntje te vinden in dat extreem negatief nieuws:
De verzwakking van de AMOC kan zo de opwarming in Europa deze eeuw al verminderen of omkeren, schrijven de onderzoekers.
De afstraffing lijkt dan eerder voor Zuid-Europa. Ze zullen daar nog met weemoed terugkijken naar de zomer van 2025 waar "maar" 1 miljoen hectare aan bos opfikte.

Minder goed nieuws voor de regen- en tuinliefhebbers. Het verschilt wat van run tot run en per model maar de algemene trend is dat de neerslagsignalen verder worden afgebouwd. De neerslag die er komt zal dan nog in hoofdzaak onder de vorm van buien vallen en minder als gestructureerde regenzone die doortrekt en het hele land overspoelt. Dus met wat "pech" zal er in uw regio misschien niet veel uitvallen.

Opbouw van hoge druk vanaf tweede helft volgende week wordt nu overal bevestigd. Dus wel goed nieuws voor het tuinfeest van @kay-gell

Ik ben niet per se een regenliefhebber, maar ik ben wel een liefhebber van variatie en groene natuur. De grasperken zien er hier in de regio alweer allemaal dor en geel uit, en ik zie al veel bomen die in herfstmodus gaan.

Zoals al gezegd is de voorspelde regen er -naar het patroon van de voorbije zomers- alweer volledig uit. En nochtans mag het echt wel. Neerslag is plaatselijk, maar in Ukkel is er op 14 augustus een klein lekje gevallen. Verder hebben we sinds 4 augustus niets van regen meer gezien. Over de laatste 30 dagen is er gemiddeld 0.7mm per dag gevallen. En daar zit dus nog deels die natte juli-augustus overgang bij. Normaal gezien valt er in deze periode 2.7mm per dag. We staan op dit moment op een droogterecord voor de maand augustus als het zo blijft.

Gisteren hebben we hier lokaal (regio Kempen) trouwens alweer een 30'er aangetikt. In Ukkel was dat 28.8°, en de dag ervoor 25.1°. We voegen dus alweer wat 25+ dagen toe aan deze zomer. De gemiddelde max. temperatuur over de laatste 30 dagen komt zo op 24.3° (normaal van 1990-2020 = 23.5°). De gemiddelde temperatuur over de laatste 30 dagen staat op 19.2° (normaal van 1990-2020 = 18.8°).

Op dagen/wekenlang regen zit ik ook niet te wachten, gewoon regelmatig zonnig met af en toe een bui voor de natuur is genoeg. Hoeft niet meteen van het ene uiterste naar het andere te gaan.

Voor mij ook niet. Maar het is al een uitermate droog jaar (juli was "te nat", maar wel heel nipt; januari was dan weer wel te nat, maar dat is al heel lang geleden) dus ik vind het wat frustrerend dat die voorspelde regen nu alweer compleet lijkt te verdwijnen.

Met dat gezegd zijnde: het "zonnig, (veel) warmer dan gemiddeld, en kurkdroog" stramien mag wat mij betreft ook beginnen eindigen. Dat hangt nu (behoudens enkele korte periodes) toch al wel heel lang boven het land.

Voor mij ook niet. Maar het is al een uitermate droog jaar (juli was "te nat", maar wel heel nipt; januari was dan weer wel te nat, maar dat is al heel lang geleden) dus ik vind het wat frustrerend dat die voorspelde regen nu alweer compleet lijkt te verdwijnen.

Met dat gezegd zijnde: het "zonnig, (veel) warmer dan gemiddeld, en kurkdroog" stramien mag wat mij betreft ook beginnen eindigen. Dat hangt nu (behoudens enkele korte periodes) toch al wel heel lang boven het land.
Het is spijtig dat het tegenwoordig altijd alles of niks moet zijn.
Je geraakt ook gewend aan het zonnige, droge weer, het is zoals 4 keer biefstuk eten per week. Een biefstuk gaat ook beter smaken als het een week geleden is.

Kortetermijn voorspellingen lijken idd te beteren in de recente runs, naarmate ze zekerder worden. Eerder voorspelde neerslaghoeveelheden nemen af. Dat is ook gewoon textbook Knabbel werk, maar dan eens in het voordeel/nadeel van andere liefhebbers.

Mogelijks na een week weer wat stabieler en warmer (to be confirmed wel). Velen zullen dat graag horen want er staan traditioneel heel wat buitenevenementen gepland in het eerste weekend van september, die in recente tijden vaak hebben kunnen rekenen op goed weer.

De huidige droge periode is begonnen in februari, nu 6 maanden dus. De voorafgaande natte periode duurde 16 maanden...

Laatst bewerkt:
De huidige droge periode is begonnen in februari, nu 6 maanden dus. De voorafgaande natte periode duurde 16 maanden...
Ja, en? Het is nu al zes maanden te droog, te warm, en heel zonnig. Dat het voordien ook een lange periode eenheidsworst was heeft daar niks mee te maken. Zoals al meerdere keren gezegd: het weer heeft geen gevoelens, dus ik geloof niet in een balans of "goedmakertjes". Ik moet gewoon niet weten van maandenlang hetzelfde weerbeeld, of dat nu nat en warm is of donker en koud of heet en zonnig.

Dat is ook gewoon textbook Knabbel werk, maar dan eens in het voordeel/nadeel van andere liefhebbers.
Ik zei die Bobbel met een zekere ironie, want "Knabbel" bestaat niet. In de zomer zit men er vaak naast met de temperatuursvoorspellingen en zie je -naarmate de dag nadert- de temperatuur stijgen en regen verdwijnen, dus dan doet men er dikwijls een schep bovenop. In slechtere periodes voorspelt men vaak opklaringen die er dan niet komen, dan gaat er wat af. Lijkt mij gewoon dat men er -zoals al het geval is sinds men het weer tracht te voorspellen- geregeld naast zit. En dat men nog steeds niet gewend is aan het feit dat weerpatronen veel langer vastroesten tegenwoordig.

't Is dikwijls zo, een weersomslag lijkt zich aan te kondigen op de kaarten, en naarmate dat het dichterbij komt blijft het steeds opschuiven of slaat 'knabbel' toe, waardoor er uiteindelijk van die periode met ander weer niet veel meer overschiet. En wordt nadien de trend weer verder gezet na een kort intermezzo.
De voorgeschiedenis speelt ook wel een rol, want hoe droger het is, hoe meer regen er verdampt en hoe natter de natuur is, hoe minder van de regen die valt er verdampt en dus op de grond valt. In augustus 2024 was dat ook te merken, dat een droge periode niet echt kans op slagen had, doordat de natuur zo verzadigd zat met vocht dat bij het minste zich opnieuw wolken vormden. Regelmatig voorspelde men zonnige dagen maar steeds had de zon moeite om door de wolkensluiers te breken.

Dat het voordien ook een lange periode eenheidsworst was heeft daar niks mee te maken.
Inderdaad, mijn punt is alleen dat de huidige droogteperiode wel nog langer zou kunnen aanhouden. Anderzijds, omschakelingen zie je vooral in de (vroege) herfst of lente, niet zozeer in de zomer of winter, dus de kans bestaat dat we in de eerste maanden opnieuw een switch hebben. Wie weet hoe lang het dan weer nat zal zijn. Dat we telkens maandenlang hetzelfde weerbeeld gaan krijgen, werd dacht ik al meermaals aangehaald als het voornaamste gevolg van de klimaatverandering voor onze regio, met veel te weinig of veel te regen tot gevolg. Leuk is dat niet nee, enfin, van de droge heb ik wel minder last dan van de natte. De verzekeringsmaatschappijen ook denk ik.

Ik zei die Bobbel met een zekere ironie, want "Knabbel" bestaat niet.
Knabbel is een gefabriceerde metafoor voor het recurrent fenomeen waarbij bepaalde verwachtingen telkens een beetje negatief bijgesteld worden met elke nieuwe run, en er uiteindelijk niet veel meer van overblijft. "Knabbel" dus, maar zonder het telkens weer met zoveel woorden te moeten uitleggen. Knabbel knabbelt ook niet enkel aan (subjectief) leuke vooruitzichten, hij kan ook toeslaan inzake neerslagvoorspellingen, zoals hij deze week doet.

De temperatuurvoorspellingen in de zomer zijn idd vaak niet accuraat. Heel wat effecten spelen wel mee. Wat meer bewolking kan al snel een graad of 2 minder zijn. Wat minder bewolking en het kan al snel een graad of 2 meer zijn, in een stad zelfs nog meer.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan