Lente / Zomer 2024

Ik heb mij wat buiten gezet en mijn Steam Deck bovengehaald, één van de laatste mooie dagen van het jaar misschien wel. Binnenkort nog genoeg kommer en kwel op weerkundig vlak wellicht.
Maandag nog een goede dag en dan toch een aantal mindere dagen (frisser en kans op buien) maar tegen het weekend zou het terug goed weer zijn volgens de voorspellingen.

Het is voor mij ook de enige manier om zo een dag door te komen. Kijk stiekem ook al uit naar de frissere herfst, wildmenu's en trappistjes.
Goh ja herfst kan leuk zijn, als het tenminste geen herfst is zoals vorig jaar met continu regen vanaf oktober. Als het mooi weer is dan heeft dat seizoen ook wel zijn charmes met de bomen die beginnen te verkleuren.

Het is voor mij het loop- en mountainbikeseizoen, als het tenminste geen uitgeregende herfst is. Vorig jaar was het gewoon onmogelijk om te mountainbiken in de herfst en winter omdat alles één grote modderpoel was. Je hebt mensen die houden van modder maar ik alleszins niet.

Het is voor mij ook de enige manier om zo een dag door te komen. Kijk stiekem ook al uit naar de frissere herfst, wildmenu's en trappistjes.

Gaan wandelen in de bossen met prachtige herfstkleuren. Dan bij de avondschemering toekomen bij zo'n gezellig ouderwets restaurant, herberg stijl, waar de rook uit de schoorsteen komt. Lekker stuk wild eten met een trappist bij het haardvuur.

Kijk er ook wel naar uit. Zolang de seizoenen maar echt seizoensweer hebben kan ik zelfs tegen de winter. Maar geen druilerig schijtweer zoals vorige herfst aub :headshake:

Elk seizoen heeft z'n charmes, als het tenminste een echt ouderwets Belgisch seizoen is.

ps. we zullen met climate change moeten leren leven. Maar duizend bommen en granaten! liefst geen 6-8 maand natte herfst meer ...

Elk seizoen heeft z'n charmes, als het tenminste een echt ouderwets Belgisch seizoen is.
Zeker, ook de herfst, zeker die eerste herstdagen die fris, droog en zonnig zijn. Maar op de zomer na is er geen enkel seizoen dat meer dan dubbel zo lang als normaal moet duren voor mij. En dat heb je wel met de herfst bij ons.
Ik vrees dat mijn inschatting hierboven dat de kans klein is dat we vertrokken zijn voor een lange mooie periode ook de waarheid zal worden. Helaas ook nog geen formaties in de Atlantic, waardoor we quasi zeker voor een terugkeer van het vastgeroeste patroon kunnen tekenen vanaf volgende week, en dat dan zeker tot half september. Nogmaals: echt genieten, nu het nog kan. Ik ga er nog niet te veel over uitwijden, maar er zijn indicaties van een serieuze detoriatie van het weer in september en een vroeg begin van de herfst, zeker als orkaanformatie verder uitblijft.
Had hier vorige week al op gehint dat de LT kaarten indicaties gaven van een flinke verslechtering van het weer, en helaas blijft dat zo. Orkaanseizoen, ondanks op het hoogtepunt te zijn en het ging zogezegd een actief seizoen worden, presteert zoals de Belgische voetbalploeg op het WK: niet. We zijn dan ook compleet overgeleverd aan ons nu al 2 jaar vastgeroeste patroon dat ons terug helemaal in de ban lijkt te krijgen.

Vanaf deze week beginnen we, toch enorm vroeg naar onze normen (en vergeleken met recente septembermaanden), al met een voorsmaakje, vanaf dinsdag regen en somber weer, en een aantal graden eraf. Weekend gelukkig tijdelijk herstel. Volgende week (vanaf 9 september) staan er vervolgens flinke neerslagsommen op het programma en is het elke dag nat als we de huidige voorspellingen mogen geloven. De temperaturen zakken verder weg: 20 graden wordt moeilijk overdag, 10 graden wordt moeilijk 's nachts. Het lijkt de typische jaarlijkse (her)introductie van de herfst te worden: een aantal dagen aaneen met heel veel neerslag, wat we in betere jaren pas eind september of in oktober krijgen.

Als er geen orkaan op gang komt - en na formatie is het zeker nog 2 weken voor die bij ons raakt - zie ik niet hoe we hier nog uit gaan raken. Ik vrees dat we weer vertrokken zijn voor 8 maanden (of meer).

Laatst bewerkt:
Alles vanaf donderdag is momenteel nog gokken.
Modellen liggen heel ver uit elkaar want allemaal worstelen ze met de positie van het laag boven Frankrijk dat tussen de 2 hogedrukgebieden zit gevangen.
Kan werkelijk alle kanten op.

Aanvankelijk zag het er goed uit voor het weekend en nu ineens hebben de verwachtingen een bocht gemaakt van 180° , van een droog weekend en temperaturen van 23-25°C ineens geen 20°C meer en een kletsnat weekend (volgens yr.no / ECMWF dan toch)
Allez we hebben 1,5 maand overwegend vrij mooi zomerweer gehad, de miserie kan weer beginnen.

Laatst bewerkt:
Dit staat inderdaad bij info:
  • Current conditions provided by Foreca
  • Wind, Temperature, and Precipitation maps are based on data and products of the European Centre for Medium-range Weather Forecasts (ECMWF)
  • Other map data provided by Foreca
  • Temperature forecasts are based on data from Foreca and ECMWF.

Zeker, ook de herfst, zeker die eerste herstdagen die fris, droog en zonnig zijn. Maar op de zomer na is er geen enkel seizoen dat meer dan dubbel zo lang als normaal moet duren voor mij. En dat heb je wel met de herfst bij ons.

Had hier vorige week al op gehint dat de LT kaarten indicaties gaven van een flinke verslechtering van het weer, en helaas blijft dat zo. Orkaanseizoen, ondanks op het hoogtepunt te zijn en het ging zogezegd een actief seizoen worden, presteert zoals de Belgische voetbalploeg op het WK: niet. We zijn dan ook compleet overgeleverd aan ons nu al 2 jaar vastgeroeste patroon dat ons terug helemaal in de ban lijkt te krijgen.

Vanaf deze week beginnen we, toch enorm vroeg naar onze normen (en vergeleken met recente septembermaanden), al met een voorsmaakje, vanaf dinsdag regen en somber weer, en een aantal graden eraf. Weekend gelukkig tijdelijk herstel. Volgende week (vanaf 9 september) staan er vervolgens flinke neerslagsommen op het programma en is het elke dag nat als we de huidige voorspellingen mogen geloven. De temperaturen zakken verder weg: 20 graden wordt moeilijk overdag, 10 graden wordt moeilijk 's nachts. Het lijkt de typische jaarlijkse (her)introductie van de herfst te worden: een aantal dagen aaneen met heel veel neerslag, wat we in betere jaren pas eind september of in oktober krijgen.

Als er geen orkaan op gang komt - en na formatie is het zeker nog 2 weken voor die bij ons raakt - zie ik niet hoe we hier nog uit gaan raken. Ik vrees dat we weer vertrokken zijn voor 8 maanden (of meer).

Wel sterk dat jij 8 maanden (of meer) in de toekomst kan kijken.

Aanvankelijk zag het er goed uit voor het weekend en nu ineens hebben de verwachtingen een bocht gemaakt van 180° , van een droog weekend en temperaturen van 23-25°C ineens geen 20°C meer en een kletsnat weekend (volgens yr.no / ECMWF dan toch)
Allez we hebben 1,5 maand overwegend vrij mooi zomerweer gehad, de miserie kan weer beginnen.

Mja al die weermensen die vandaag zeggen: "het weekend ziet er voorlopig beter uit", dat is ook gewoon om de pijn van de eerste schooldag te verzachten denk ik :unsure:
Voor het afgelopen weekend waren de voorspellingen ook alle kanten uitgegaan.

Wel, ik vergeleek de voorspelling die gisteren op yr.no stond met die van deze morgen. En dat is van 23-25°C en zonnig naar 15°C en regen gegaan voor zaterdag 7 september.

Laatst bewerkt:
Wel, ik vergeleek de voorspelling die gisteren op yr.no stond met die van deze morgen. En dat is van 23-25°C en zonnig naar 15°C en regen gegaan voor zaterdag 8 september.
En met de nieuwe run van ECMWF deze ochtend zal dat straks waarschijnlijk ook weer aangepast zijn naar 23°C. Toont goed de onzekerheid voor het weekend aan.

Yr.no is idd. gewoon de ECMWF voorspellingen die ze overnemen.
Daar heb je geen app voor nodig imho. Beter zelf eens de kaarten bekijken en de modellen onderling vergelijken, zo leer je nog eens wat bij. Maar geen enkel model is perfect. Benieuwd of dat met AI zal verbeteren.

Yr.no is idd. gewoon de ECMWF voorspellingen die ze overnemen.
Daar heb je geen app voor nodig imho. Beter zelf eens de kaarten bekijken en de modellen onderling vergelijken, zo leer je nog eens wat bij. Maar geen enkel model is perfect. Benieuwd of dat met AI zal verbeteren.
Dat is ook gewoon de operationele run denk ik. Daarmee dat het zo springerig kan zijn.

In de 12z run warmt het toch weer op in het weekend. Daarna dan terug weer kouder.

Wel sterk dat jij 8 maanden (of meer) in de toekomst kan kijken.
Sterker nog: in september kan ik dat. In mei, juni, juli en augustus kan ik dat niet. Dan kan ik soms zelfs niet langer dan een week in de toekomst kijken.

Anders gezegd: voor de periode (september/oktober) tot (maart/april/zelfs nog later) hanteren we geen equivalente klassificaties als "Grote Zomer" of "Jaar Zonder Zomer," gewoonweg omdat er over die maanden heen maar 1 mogelijk scenario is: te nat, te somber en te warm. Het enige waar je in kan klassificeren is in hoe deprimerend het is: van licht deprimerend tot extreem deprimerend.

Ik zou nochtans meteen tekenen om eens in m'n leven een "echte" herfst te mogen doormaken. Zoals de herfst vroeger soms was bij ons, volgens de geschiedenisboeken. Preciezer: een Noord-Amerikaanse herfst, aka een herfst met maandenlange dominantie van hogedruk ipv maandenlange lagedruk. Dat betekent een droge herfst, met weinig wind, met veel zon, en al vroeg echte kou. Prachtig zou de herfst dan zijn, beeld je de wandel en fietstochten in in de prachtige natuur, zonder die nattigheid, grijsheid en onnatuurlijke warmte erbij. Het compleet tegenovergestelde van wat we elk jaar krijgen. Met zo'n overschot aan neerslag hebben we ook meer dan voldoende buffer voor eens een droge herfst.

Nadeel: luchtkwaliteit zou er onder lijden, en de bordjes "SMOG" op de autosnelwegen - herinnert u ze nog? - volledig bedekt onder het stof ondertussen, zouden na jaren zonder dienst (met een kort intermezzo in 2022) nog eens voor langere tijd omgedraaid moeten worden (als men nog onthouden heeft waar ze precies staan), maar die prijs heb ik ervoor over. Maar soit, wishful thinking, onze herfst wordt elk jaar nog veel natter, en zeker niet droger.

Mja al die weermensen die vandaag zeggen: "het weekend ziet er voorlopig beter uit"
Het ziet er ook ietsje beter uit voor het weekend, dat zagen we gisteren idd al, alhoewel alles met elke run blijft verslechteren helaas. We zitten echt weer volledig in het vastgeroeste patroon, de herfst komt wel heel vroeg terug dit jaar!

Deze week:
Dinsdag: deprimerend, Woensdag: deprimerend, Donderdag: extreem deprimerend, Vrijdag: extreem deprimerend, Zaterdag: licht deprimerend, Zondag: licht deprimerend
Volgende week: zoals deze week, maar kouder. Voor de komende 14 dagen zie ik ondertussen al geen enkele volledig droge dag meer.

En dit ga je de komende 8 maanden dus wekelijks kunnen herhalen, alleen met steeds koudere temperaturen. Let wel: tot half oktober kunnen we nog tijdelijke verbetering krijgen door ex-orkaan, maar daar gebeurt nog steeds niets. Hoogtepunt van het seizoen, anyone?

Laatst bewerkt:
Volgens de Schaal van Guglielmo (die op een cijfer van 0 tot 10 de deprimerendheid van het weer aangeeft) lijken we vandaag toch een 7 te halen.

Ik zou nochtans meteen tekenen om eens in m'n leven een "echte" herfst te mogen doormaken. Zoals de herfst vroeger soms was bij ons, volgens de geschiedenisboeken. Preciezer: een Noord-Amerikaanse herfst, aka een herfst met maandenlange dominantie van hogedruk ipv maandenlange lagedruk. Dat betekent een droge herfst, met weinig wind, met veel zon, en al vroeg echte kou. Prachtig zou de herfst dan zijn, beeld je de wandel en fietstochten in in de prachtige natuur, zonder die nattigheid, grijsheid en onnatuurlijke warmte erbij. Het compleet tegenovergestelde van wat we elk jaar krijgen. Met zo'n overschot aan neerslag hebben we ook meer dan voldoende buffer voor eens een droge herfst.
Ja, vroeger had je zeker in oktober / begin november nog regelmatig droge perioden dat je met de MTB kon gaan rijden de velden zonder een halve meter weg te zakken in de modder. Dat is zo'n beetje de periode dat er veel MTB toertochten worden geörganiseerd ook.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan