Wel sterk dat jij 8 maanden (of meer) in de toekomst kan kijken.
Sterker nog: in september kan ik dat. In mei, juni, juli en augustus kan ik dat niet. Dan kan ik soms zelfs niet langer dan een week in de toekomst kijken.
Anders gezegd: voor de periode (september/oktober) tot (maart/april/zelfs nog later) hanteren we geen equivalente klassificaties als "Grote Zomer" of "Jaar Zonder Zomer," gewoonweg omdat er over die maanden heen maar 1 mogelijk scenario is: te nat, te somber en te warm. Het enige waar je in kan klassificeren is in hoe deprimerend het is: van licht deprimerend tot extreem deprimerend.
Ik zou nochtans meteen tekenen om eens in m'n leven een "echte" herfst te mogen doormaken. Zoals de herfst vroeger soms was bij ons, volgens de geschiedenisboeken. Preciezer: een Noord-Amerikaanse herfst, aka een herfst met maandenlange dominantie van hogedruk ipv maandenlange lagedruk. Dat betekent een droge herfst, met weinig wind, met veel zon, en al vroeg echte kou. Prachtig zou de herfst dan zijn, beeld je de wandel en fietstochten in in de prachtige natuur, zonder die nattigheid, grijsheid en onnatuurlijke warmte erbij. Het compleet tegenovergestelde van wat we elk jaar krijgen. Met zo'n overschot aan neerslag hebben we ook meer dan voldoende buffer voor eens een droge herfst.
Nadeel: luchtkwaliteit zou er onder lijden, en de bordjes "SMOG" op de autosnelwegen - herinnert u ze nog? - volledig bedekt onder het stof ondertussen, zouden na jaren zonder dienst (met een kort intermezzo in 2022) nog eens voor langere tijd omgedraaid moeten worden (als men nog onthouden heeft waar ze precies staan), maar die prijs heb ik ervoor over. Maar soit, wishful thinking, onze herfst wordt elk jaar nog veel natter, en zeker niet droger.
Mja al die weermensen die vandaag zeggen: "het weekend ziet er voorlopig beter uit"
Het ziet er ook ietsje beter uit voor het weekend, dat zagen we gisteren idd al, alhoewel alles met elke run blijft verslechteren helaas. We zitten echt weer volledig in het vastgeroeste patroon,
de herfst komt wel heel vroeg terug dit jaar!
Deze week:
Dinsdag: deprimerend, Woensdag: deprimerend, Donderdag: extreem deprimerend, Vrijdag: extreem deprimerend,
Zaterdag: licht deprimerend, Zondag: licht deprimerend
Volgende week: zoals deze week, maar kouder. Voor de komende 14 dagen zie ik ondertussen al geen enkele volledig droge dag meer.
En dit ga je de komende 8 maanden dus wekelijks kunnen herhalen, alleen met steeds koudere temperaturen. Let wel: tot half oktober kunnen we nog tijdelijke verbetering krijgen door ex-orkaan, maar daar gebeurt nog steeds niets. Hoogtepunt van het seizoen, anyone?