Lente / Zomer 2024

Gisteren was de laatste droge dag. Nu vallen hier de eerste druppels, en volgens de modellen hebben we hier geen enkele droge dag meer in de komende 14 dagen. Elke dag zal het regenen. Daarmee lijkt de herfst dus officieel weer begonnen - veel vroeger trouwens dan vorige jaren - en zitten we aan dag 1 van ~240 dagen. Ondanks het recordnatte jaar tot nu toe krijgen we dus geen enkel respijt.

Blijven hopen op nog wat activiteit op de Atlantic zodat we toch nog een tijdelijke pauze krijgen. Er zou toch nog zeker minstens 1 orkaan moeten ontstaan.

Ik voel me als persoon die in een professionele capaciteit bezig is met het klimaat -en dus in de perifirie met het weer- genoodzaakt om te reageren.

Het is onmogelijk om het weer acht maanden op voorhand te voorspellen. Men kan een approximatie maken die dan vooral gebaseerd is op patronen uit het verleden en theoretische modellen over de toekomst. Echter kan men nu zeker niet met zekerheid weten wat er ons PRECIES te wachten staat in de herfst, winter en lente.

De kans is zeker groot dat we maanden gaan krijgen die gemiddeld gezien te warm zijn want dat is al jaren zo. Echter, dat er maar 1 -vrij specifiek- scenario mogelijk is, dat is larie en apekool. Sorry. Ik zou persoonlijk geen grote ogen opzetten moest het te warm, nat en bewolkt zijn maar dat kan niemand die zich serieus bezig houdt met het klimaat met zekerheid nu al zeggen. Het is hoogstens een beredeneerde gok. Gokken mag, maar het is mijn mening dat men dan wel moet duiden dat men aan het gissen is.

Zo werd er bij de aanvang van de astronomische (21 juni als beginpunt) zomer door een bepaald lid reeds stellig gezegd dat de zomer muurvast zou zitten en "slecht" zou worden. Welnu hebben we uiteindelijk toch nog een vrij mooie zomer gehad. Zeker sinds half juli. Als men 1 zomer al niet kan voorspellen, waarom zou men dan drie seizoenen wel kunnen voorspellen?

Wat nu precies een "goede zomer" of een "slechte zomer" is dat hangt van persoon tot persoon af. Classificaties als "jaar zonder zomer" en "grote zomer" bestaan echter niet in enige officiele capaciteit en zijn louter persoonlijke termen. Kijkt men puur objectief naar de cijfers in Ukkel, dan kan men misschien nog proberen om subjectief tot de conlcusie te komen dat de zomer -tegenover de normalen- "slecht" was. Zelfs dat zou ik ten stelligste durven betwisten, trouwens. Regen en bewolking zijn immers deel van onze Belgische zomers -hoezeer sommigen het ook liever anders zouden zien-.

Maar zelfs in Ukkel was augustus een graad warmer dan normaal en was er een hoop meer zonneschijn dan normaal. Het neerslagtotaal was veel te groot, dat wel. Echter, die neerslag is bijna allemaal tijdens de eerste decade gevallen. De rest van de maand viel er in Ukkel nog maar 43,2 mm neerslag. Aan de kust is er maar 35% van de normale hoeveelheid regen gevallen tijdens augustus. Zou men een maand waarin het 1 dag stormt -met meer dan genoeg neerslag voor een hele maand- die voor de rest bovengemiddeld verloopt qua zon en temperatuur ook "slecht" noemen? Ik denk het niet. Ook al is dat dan -volgens de statistieken- een te natte maand.

De neerslag was ook zeer lokaal. https://www.meteo.be/nl/klimaat/kli...isch-overzicht/2024/augustus#maps&gid=2&pid=4 Dit om te duiden dat het wel nodig is om -wanneer men spreekt over het weer en subjectieve termen als "goede zomer" en "slechte zomer"- context mee in rekening te nemen. Bijvoorbeeld: een etmaal waarbij het bovengemiddeld veel regent van 2 uur 's nachts tot 5 uur 's nachts en waarbij het overdag bovengemiddeld warm, zonnig en droog is, kan men bezwaarlijk een "slechte dag" noemen wanneer het gaat over de beleving van de zomer.

Zoals ik al stelde is het weer zeer zeker persoonlijk. Maar als men hier met een zeker air van autoriteit komt posten zou het wel sieren dat men wat neutraal probeert te blijven. Stellingen als "de herfst van 8+ maanden is begonnen" zijn weinig wetenschappelijk, nodeloos gekleurd en bovendien onmogelijk correct te vorospellen. Bovendien: als men zelfs weerpatronen die perfect binnen het gemiddelde en acceptable vallen begint neer te pennen als zijnde "deprimerend" dan gaat het in ons landje vrees ik nooit genoeg zijn. Ik vind het allemaal wat neigen naar sensatie en overdreven deprimerend gedrag. Sorry.

Ik wil door middel van deze bewerking nog duiden dat men persoonlijk mag vinden wat men wilt. Als het iemand's mening is dat een zomerdag niet geslaagd is wanneer het kwik niet boven de 30 graden klimt, dan is dat hun persoonlijke beleving. Zolang met niet beweert dat zulke dagen de "objectieve norm" moeten zijn voor een Belgische zomerdag is dat puur persoonlijk.

Echter, als men hier wat moet doorgaan voor wetenschappelijke uiteenzettingen komt plaatsen die doorspekt zijn met zeer twijfelachtige -en zelfs onmogelijke- voorspellingen die al eens fout zijn gebleken en zeer gekleurde invullingen van beschikbare data -ik zou het soms zelfs goochelen met de data om het toch maar zo pessimistisch mogelijk voor te stellen durven noemen- dan wens ik daar als wetenschapper wel op te reageren.

Let wel: de voorbije niet-zomermaanden is het zeer zeker uitzonderlijk nat geweest en zijn we niet getrakteerd geweest op veel zon. Dat staat vast. Echter heeft dat weinig te maken met het hier en nu. En nog minder -behalve dan als vergelijkingspunt en als zoveelste datapunt in een serie van tientalen jaren- met de toekomst.

Ik ga hier zeker niet frequent in discussies verzeild raken (dat laat ik aan anderen over!) maar iedereen die interesse heeft in het weer raad ik aan om https://www.meteo.be/nl/klimaat/klimaat-van-belgie/klimatologisch-overzicht/2024/augustus te raadplegen. Elke maand kan men daar een overzicht lezen van de voorbije maand. Dat wordt zo objectief mogelijk geschreven en geduid met behulp van visuele kaartjes.

Geniet nog van de rest van de zomer of "herfst"!

Laatst bewerkt:
Het is hoogstens een beredeneerde gok.
Inderdaad. Voor zover het niet tussen de lijnen te lezen is: ik deel geen garanties uit. Maar ik gok er ook niet op los. Wat ik zeg zijn waarschijnlijkheden gebaseerd op kansinschattingen die bepaald worden ifv voorgeschiedenis en omstandigheden van langere termijn. En die zijn in de herfst wel degelijk makkelijker te maken dan in de zomer. Maar ik zeg er ook bij: het kan doorbroken worden, net zoals ik dat van de zomer ook deed. Een hoge kans is nog altijd een kans.

Om het duidelijk te stellen:
- Als ik zeg: De volgende 8+ maanden zullen slecht verlopen, tenzij X gebeurt.
- Dan bedoel ik eigenlijk: Ik zie momenteel niet in welke factoren zouden verhinderen dat de kans heel groot is dat de volgende 8+ maanden slecht zullen verlopen, tenzij X gebeurt.
Alleen zou het langdradig worden dat telkens te posten.

Dat de herfst met hoge kans opnieuw te nat, te somber en te warm zal verlopen, is dus een waarschijnlijk die ik baseer op recente voorgeschiedenis en omstandigheden van langere termijn. Op basis van de gegevens die nu ter beschikking zijn, acht ik dit het meest kansrijke scenario. Het is mogelijk dat er volgende maand, volgende week, morgen of al binnen een uur nieuwe gegevens ter beschikking komen die aantonen dat de kansen veranderen. Of misschien een tijdelijke pauze, zoals ik heb aangehaald nav evoluties op de oceaan. Wat ik dus niet doe, is garanderen dat het zo zal zijn.

Zo werd er bij de aanvang van de astronomische (21 juni als beginpunt) zomer door een bepaald lid reeds stellig gezegd dat de zomer muurvast zou zitten en "slecht" zou worden. Welnu hebben we uiteindelijk toch nog een vrij mooie zomer gehad.
Ik vond ze wel degelijk slecht. Subjectief kan je discussieren, zoals je aanhaalt, en de timing van deze zomer was beter dan die van vorig jaar. Maar objectief is ze nog steeds slechter dan vorig jaar, en ik denk niet dat dat een fantastische zomer was. Het moet geen 2018 repeat zijn om een goede zomer te zijn, 2022 was ook een goede zomer, maar dat was deze zomer niet.

Inzake dat de zomer muurvast zou zitten, heb ik daarbij toen ook gezegd dat enkel restanten van een orkaan dat zouden kunnen doorbreken, of iets anders met zo'n impact. Welnu, de verbetering van half juli kwam na aankomst Beryl, vervolgens Debbie, en de recente korte betere periode na Ernesto. De zomer is wel degelijk geëvolueerd zoals ik verwacht had, de reden dat het verbeterde is ook de reden die ik verwacht (en vermeld) had.

Wat ik op 21 juni niet zag aankomen - wie wel? - is dat Beryl zo uitzonderlijk vroeg ging ontstaan. Ik had verwacht dat dat pas ten vroegste half augustus zou gebeuren, wat het meest kansrijke scenario was, en dat heb ik toen ook zo gezegd (waarbij ik geen verbetering zag tot half augustus), maar deze timing had ik dus inderdaad niet juist ingeschat: het gebeurde een maand vroeger. Zoals ik zei: de zomer is op dat vlak moeilijker te voorspellen dan de komende 8 maanden, waarbij er slechts 1 scenario is met een heel hoge kans.

Classificaties als "jaar zonder zomer" en "grote zomer" bestaan echter niet in enige officiele capaciteit en zijn louter persoonlijke termen.
Inderdaad, dat weten de meesten wel denk ik. Ik augmenteer enkel, en dat is natuurlijk niet op zo'n wetenschappelijk droge wijze als het KMI, waar nochtans noemers als "eerder warm" gebruikt worden. Dat is de mooiheid van een forum dat we dat kunnen, want het weer raakt iedereen, niet enkel wetenschappers. Voor echt professionele discussies over het weer, inclusief gebruik van jargon en zeer gedetailleerde modelbesprekingen, zijn er andere fora, alhoewel ik merk dat er daar ook wel eens emotie en frustratie komt kijken. We zijn allemaal mensen.

Zou men een maand waarin het 1 dag stormt -met meer dan genoeg neerslag voor een hele maand- die voor de rest bovengemiddeld verloopt qua zon en temperatuur ook "slecht" noemen? Ik denk het niet. Ook al is dat dan -volgens de statistieken- een te natte maand.
Ukkel was lang niet de enige heel natte plaats in dit land vorige maand zoals soms gesuggereerd wordt, er waren nog plaatsen waar het erg nat was, net zoals er inderdaad ook plaatsen waren waar het droger was. Maar ter zake: er is 1 plaats in het land gekozen als referentie voor deze maand en seizoensevaluaties van het KMI. Dat het deze keer erg nat was in Ukkel, balanceert het feit dat Ukkel ook al eens een droge maand had terwijl het nat was op veel andere plaatsen van het land - in de herfst gebeurt dat nog wel eens - en dan was de maandevaluatie wel degelijk nog altijd "droog".

Je kan aan cherry picking doen en elke maand een andere plaats in het land als referentie nemen, naargelang wat je wil staven. Zo kan je Brugge kiezen als je de bewering dat augustus 2024 een droge maand was wilt staven. Maar zo werkt het niet: er is meer dan 100 jaar geleden voor Ukkel gekozen, een plaats in de drukst bewoonde agglomeratie, en hoeveel of hoe weinig het daar regent bepaalt uiteindelijk hoe de maand in België verlopen is. Consequent dezelfde plaats hanteren, die ietwat centraal ligt ook (toch wat bevolking betreft), is het meest faire systeem en laat eenvoudige vergelijkingen met het verleden toe, tenzij je zou gaan werken met echt landelijke waarden, maar dat doen ze nog niet.

Maar als men hier met een zeker air van autoriteit komt posten zou het wel sieren dat men wat neutraal probeert te blijven.
Als ik autoriteit wenste uit te stralen, zou ik mezelf als dusdanig identificeren. Maar voor autoritaire informatie verwijs ik je - uiteraard - naar het KMI.

Laatst bewerkt:
Zoals gezegd wens ik hier niet frequent in discussies verzeild te raken. Ik volg dit topic echter al enkele maanden als niet-lid en het moest mij even van het hart omdat ik toch vind dat je in je uiteenzettingen met een bepaalde zekerheid spreekt -we bevinden ons hier niet op een weerforum, dus is enige duiding bij langetermijnvoorspellingen wat mij betreft wenselijk- en zeer hard naar het pessimistische neigt. Je doet schijnbaar je best om het weer in een zo slecht mogelijk daglicht te stellen.

Er wordt mogelijks wat te hard op je kap gezeten in deze thread omwille van die uitspraak; maar bijvoorbeeld dagen die warmer dan gemiddeld zijn een "afstraffing" noemen vind ik zeker niet neutraal. Of focusen op de zoveelste "te natte maand" en andere neerslagstatistieken om toch een kanttekening bij augustus te zetten als ware het een slechte maand -terwijl augustus voor velen niet als natte of slechte maand ervaren werd omwille van de redenen die ik in mijn vorige post heb uiteengezet-. Het is maar een voorbeeldje. Data is data, dat is zo, maar die moet nog altijd een interpretatie krijgen. Ik prefereer de "droge" rapporten van mijn collega's bij het KMI boven jouw -naar mijn mening- veels te gekleurde rapporten.

Nuwel, ik wil je zeker niet voor de borst stoten. Je lijkt mij iemand die als hobbyist (?) bezig is met het klimaat en het weer. Zulke dingen kan ik enkel toejuichen. Enkel wil ik wat meer objectiviteit toejuichen. En wat meer duiding bij bepaalde -onmogelijke- voorspellingen. Ik ben -voor zover ik kan lezen- niet het enige lid dat vindt dat je zeer hard de kaart van het pessimistische trekt. Het staat je vrij om dat verder te doen: ik zal er immers niet meer over doorbomen. Ik heb kunnen neerpennen wat ik wilde neerpennen. En nu moeten de andere leden maar beslissen hoeveel -of helemaal geen- waarde ze hechten aan mijn bijdrage.

:thumb:

We kunnen onmogelijk zeggen hoe lang het aankomende "herfstweer" gaat duren, behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Dat geldt zo voor de beurs maar ook voor het weer :) 2 of 3 slechte jaren is nog niet voldoende om daar conclusies uit te trekken over de evolutie van ons klimaat.
Nuja, "herfstweer" , daar zijn de modellen het ook nog niet 100% over eens want nu zie ik terug een 27°C staan voor zaterdag (op yr.no) en op de KMI website nog steeds 20+ voor heel de periode.

Het is mogelijk dat we terug een "horrorherfst" krijgen (ik hoop van niet anders) die 10 maanden lang duurt, maar er zijn geen garanties dat het zo gaat verlopen.

Gisteren was de laatste droge dag. Nu vallen hier de eerste druppels, en volgens de modellen hebben we hier geen enkele droge dag meer in de komende 14 dagen. Elke dag zal het regenen. Daarmee lijkt de herfst dus officieel weer begonnen - veel vroeger trouwens dan vorige jaren - en zitten we aan dag 1 van ~240 dagen. Ondanks het recordnatte jaar tot nu toe krijgen we dus geen enkel respijt.

Blijven hopen op nog wat activiteit op de Atlantic zodat we toch nog een tijdelijke pauze krijgen. Er zou toch nog zeker minstens 1 orkaan moeten ontstaan.
Genoeg van die dagen waarop 1mm voorspeld wordt waarop er in feite geen neerslag valt. Die 1mm is dan eerder een indicatie of gemiddelde, je kan geluk hebben dat er op jouw woonplaats geen druppel valt en dan een paar km verder er 10mm valt.

Laatst bewerkt:
Je doet schijnbaar je best om het weer in een zo slecht mogelijk daglicht te stellen.
Wat ik inderdaad niet doe is puur wetenschappelijk droog alles gaan beschrijven. Daarvoor kan je sinds jaar en dag perfect bij het KMI terecht.

Dat ik bepaalde evoluties in een slecht daglicht stel, spreekt natuurlijk over mijn eigen voorkeuren, die ik net als ieder mens heb. Mijn voorkeur is nochtans niet zo oppervlakkig als "het jaar rond warm, droog, zon en 20+ graden." Mijn voorkeur is hogedruk. Als ik 1030+ hPa zie verschijnen, ben ik gelukkig. Met hogedruk heb je echte seizoenen. Kou in de winter, warmte in de zomer, en prachtige overgangen tussen beide. Het is dan een privilege om in de natuur te kunnen zijn er van te kunnen genieten en energie op te doen, zonder continue grijsheid, regelmatig storm, uitgebreide/onvoorspelbare neerslag of temperaturen die akelig onnatuurlijk kunnen aanvoelen, zoals +15 graden op Oudejaarsavond.

Als het niet zo uitdraait - en helaas hebben we de voorbije 2 jaar vooral heel veel lagedruk gehad - kan ik een emotionele toets toevoegen aan de post. Zeker op een dag als vandaag, wanneer de modellen tonen dat de de komende twee weken opnieuw gedomineerd gaan worden door lagedruk, terwijl je net hoopt dat dat allemaal nog een beetje uitgesteld zal worden (zoals recente jaren). Als ik het heb over het "vastgeroeste patroon", dan verwijs ik dus naar die persistente drukverdelingen die me zo kunnen storen. Lees daar gerust over.

Laatst bewerkt:
De realiteit is natuurlijk dat we in België wonen. Uiteraard krijgen we veel grijs weer en regen.
Maar ook ik stoor me wanneer iemand met zo'n zekerheid voorspelt dat we opnieuw vertrokken zijn voor meerdere maanden natter en somberder dan normaal weer. Dat blijft gewoon giswerk.

We kunnen onmogelijk zeggen hoe lang het aankomende "herfstweer" gaat duren, behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Dat geldt zo voor de beurs maar ook voor het weer :) 2 of 3 slechte jaren is nog niet voldoende om daar conclusies uit te trekken over de evolutie van ons klimaat.
Nuja, "herfstweer" , daar zijn de modellen het ook nog niet 100% over eens want nu zie ik terug een 27°C staan voor zaterdag (op yr.no) en op de KMI website nog steeds 20+ voor heel de periode.

Het is mogelijk dat we terug een "horrorherfst" krijgen (ik hoop van niet anders) die 10 maanden lang duurt, maar er zijn geen garanties dat het zo gaat verlopen.

Genoeg van die dagen waarop 1mm voorspeld wordt waarop er in feite geen neerslag valt. Die 1mm is dan eerder een indicatie of gemiddelde, je kan geluk hebben dat er op jouw woonplaats geen druppel valt en dan een paar km verder er 10mm valt.

Haha die voorspellingen voor de komende 5 dagen blijven echt alle kanten uit gaan inderdaad. Ineens een pak minder regen, maar helaas wel veel wolkjes.

Wat ik inderdaad niet doe is puur wetenschappelijk droog alles gaan beschrijven. Daarvoor kan je sinds jaar en dag perfect bij het KMI terecht.

Dat ik bepaalde evoluties in een slecht daglicht stel, spreekt natuurlijk over mijn eigen voorkeuren, die ik net als ieder mens heb. Mijn voorkeur is nochtans niet zo oppervlakkig als "het jaar rond warm, droog, zon en 20+ graden." Mijn voorkeur is hogedruk. Als ik 1030+ hPa zie verschijnen, ben ik gelukkig. Met hogedruk heb je echte seizoenen. Kou in de winter, warmte in de zomer, en prachtige overgangen tussen beide. Het is dan een privilege om in de natuur te kunnen zijn er van te kunnen genieten en energie op te doen, zonder continue grijsheid, regelmatig storm, uitgebreide/onvoorspelbare neerslag of temperaturen die akelig onnatuurlijk kunnen aanvoelen, zoals +15 graden op Oudejaarsavond.

Als het niet zo uitdraait - en helaas hebben we de voorbije 2 jaar vooral heel veel lagedruk gehad - kan ik een emotionele toets toevoegen aan de post. Zeker op een dag als vandaag, wanneer de modellen tonen dat de de komende twee weken opnieuw gedomineerd gaan worden door lagedruk, terwijl je net hoopt dat dat allemaal nog een beetje uitgesteld zal worden (zoals recente jaren). Als ik het heb over het "vastgeroeste patroon", dan verwijs ik dus naar die persistente drukverdelingen die me zo kunnen storen. Lees daar gerust over.
Dat persistente lagedrukgebied die we gehad hebben dit voorjaar en begin deze zomer boven de noordzee, dat ons voorjaar maar bleef verpesten, dat was toch abnormaal. Als er één lagedrukgebied dan voorbij was (als het al niet bleef hangen boven de noordzee) dan was het volgende er al.
Dat was één grote koudepunt die bijna onophoudelijk bleef boven de Noordzee hangen.
Normaal heb je toch meer afwisseling tussen hogedruk en lagedruk daar.
De vraag is, zal het volgend jaar terug hetzelfde liedje zijn of was dat nu eerder een éénmalig iets? In 2023 was de lente ook al veel te nat. Normaal is de lente toch een seizoen dat ik associeer met droger weer en meer zon. Nu was er van droger weer en meer zon niet veel sprake. Vergeleken met de echte winter zal er natuurlijk meer zon zijn maar niet genoeg om een lentegevoel te krijgen. Naar mijn gevoel is er gewoon geen lente geweest dit jaar. De zomer was vooral vochtig en drukkend het tweede gedeelte van de zomer. Maar het was niet zo dat je niets kon doen buiten, genoeg droge perioden. Voor mij was het een matige zomer, geen topzomer en geen slechte zomer.

Dat persistente lagedrukgebied die we gehad hebben dit voorjaar en begin deze zomer boven de noordzee, dat ons voorjaar maar bleef verpesten, dat was toch abnormaal. Als er één lagedrukgebied dan voorbij was (als het al niet bleef hangen boven de noordzee) dan was het volgende er al.
Dat was één grote koudepunt die bijna onophoudelijk bleef boven de Noordzee hangen.
Normaal heb je toch meer afwisseling tussen hogedruk en lagedruk daar.
De vraag is, zal het volgend jaar terug hetzelfde liedje zijn of was dat nu eerder een éénmalig iets? In 2023 was de lente ook al veel te nat. Normaal is de lente toch een seizoen dat ik associeer met droger weer en meer zon. Nu was er van droger weer en meer zon niet veel sprake. Vergeleken met de echte winter zal er natuurlijk meer zon zijn maar niet genoeg om een lentegevoel te krijgen. Naar mijn gevoel is er gewoon geen lente geweest dit jaar. De zomer was vooral vochtig en drukkend het tweede gedeelte van de zomer. Maar het was niet zo dat je niets kon doen buiten, genoeg droge perioden. Voor mij was het een matige zomer, geen topzomer en geen slechte zomer.
Met de klimaatopwarming zeker dat die lagedrukgebieden veel meer blijven hangen ? Guglielmo zou best wel gelijk kunnen hebben met zijn voorspellingen maar we shall see . Ik vond Augustus best oké maar dat is mijn eigen subjectieve mening. Maar een herfst van september tot mei lijkt wel meer en meer een realistisch scenario te worden. Helaas.

De zee/oceaan is opnieuw recordwarm. Net als de voorbije jaren. Dat op zich is de slecht mogelijk denkbare beginsituatie voor de komende maanden. Het is alsof je vlak voor de goal staat, klaar om het beslissende punt te scoren, en de keeper is nergens te bespeuren. Een recordwarme zee maakt het scenario van opnieuw een veel te natte, sombere en warme herfst en winter veruit het meest kansrijk.

Is het dan ook een garantie? Neen. Buiten fantasiescenario's als de zee die plots enorm zou afkoelen, of het land dat niet afkoelt in de winter, is er 1 scenario dat effectief kan voorvallen: het doorbreken van het vastgeroeste patroon, met name dat de wind niet of weinig van over zee komt.

Wat is de kans daarop? Ik schat die kans extreem laag in, maar de kans is geen 0% - in 1962 is het nog eens voorgevallen, daarvoor nog in 1833. Dat leverde toen extreme winters op - de "normale" herfst/winters die ze ook al die jaren gehad hebben was wel met westenwind maar van over een zee die niet zo warm was zoals ze nu is.

Laatst bewerkt:
Ik heb mij nu ook al die bedenking gemaakt: stel dat we nu zouden ineens een hardnekkig patroon krijgen waardoor we de hele winter overwegend noordoost en oostenwinden zouden krijgen. Dat de straalstroom zodanig kronkelt of opschuift zodat wij geen wind meer van over zee krijgen. Dan zou het toch wel zeer koud kunnen worden ook. De meeste warmte tijdens de winter bij ons komt van over zee (we ontvangen veel meer warmte-energie door de zee dan door de zon in de wintermaanden). Laat die aanvoer wegvallen en het wordt koud. Als er dan nog eens veel sneeuw bij ons en ten oosten van ons liggen dan zou het nog verder afkoelen. Sowieso moeten de puzzelstukjes goed vallen. Maar in Scandinavië was het echt heel koud geweest de voorbije winter, dat bewijst dan wel dat het nog niet helemaal onmogelijk is.

Dit los van eventuele scenario's waarbij de Golfstroom stilvalt of begint te haperen. Het is echter niet alleen de Golfstroom maar ook de windrichting die ons weer bepaalt. Wind van over zee is sowieso niet koud, zelfs niet met een zwakkere golfstroom terwijl heel de wereld opgewarmd is, dan worden die paar graden afkoeling wellicht gecompenseerd door de opwarming.

En ondertussen hier weer goed aan het regenen in Ninove, zitten momenteel aan 12,5mm

Edit : Ondertussen afgeklokt op 16,5mm

Laatst bewerkt:
Deze ochtend: kans op lichte regen deze namiddag. Nu: hevige neerslag. En ik moet ergens zijn dus ik moet er door met de fiets. Godverdomme KMI, misschien beter een hamburgerkraam openen in plaats van aan weersvoorspellingen te doen.

Deze ochtend: kans op lichte regen deze namiddag. Nu: hevige neerslag. En ik moet ergens zijn dus ik moet er door met de fiets. Godverdomme KMI, misschien beter een hamburgerkraam openen in plaats van aan weersvoorspellingen te doen.

De enige voorspelling die we voor deze week moeten onthouden is "wisselvallig".
Wanneer de regen komt, joost mag het weten (want Jacotte en co weten het niet).

Ik vond vandaag al een onvervalste herfstdag, de eerste van nog vele te komen. Inclusief KMI die er fink naast en de neerslag onderschat heeft.

En zo vroeg dit jaar. Ik weet het, de meteorologische herfst is effectief net begonnen dus in theorie is het wel op tijd, maar jammer dat de zomer dan wel met een half seizoen vertraging begon dit jaar!

Dan zou het toch wel zeer koud kunnen worden ook.
Inderdaad, dan krijgen we nog eens een echte strenge winter. Hele generaties mensen zijn bij ons al opgegroeid en ondertussen aan het werk, zonder dat ooit meegemaakt te hebben. En wie 19 jaar of jonger is heeft eigenlijk zelfs nooit echt winter meegemaakt bij ons, tenzij een paar frisse dagen na elkaar met witte daken. Dat zou meteen een nodige "reset" van de natuur opleveren, want in zo'n scenario zou de Noordzee tijdelijk wel wat afkoelen terug, waardoor het daarop volgende voorjaar ook makkelijker droog en mooi zou kunnen verlopen.

Als het in de winter warm is, dan komt de wind inderdaad van over zee, en dan krijg je met het koude land ook meteen twee extra's: wekenlange grijze stratus en heel regelmatig regen. De enige manier om aan die warmte - somberheid - nattigheid te ontsnappen, is hogedruk of als de wind eens voor lange tijd omdraait (maar dat gaat vaak samen). Dat is meteen ook de reden waarom het idd giswerk is en ik niet garandeer dat we opnieuw een warme, sombere en natte herfst gaan hebben. Alleen is de kans dat dat niet gebeurt wel extreem laag. Vandaag zijn we in ieder geval begonnen aan wel weer een warme, sombere en natte herfst. De zoveelste op rij nu al. De natuur lijkt alvast geen andere plannen te hebben dit jaar.

Laatst bewerkt:
Bwo, weer plakwarmte vandaag. Allesbehalve wat ik met een herfstdag associeer. De thermometer tikte gemakkelijk 24°C aan. Weer 2 meer dan het KMI voorspeld had.

Zaterdag zou nu terug een warme dag worden, 26 graden volgens KMI en zelfs 28 volgens yr.no
De warmte is nog niet meteen verdreven door herfstweer. Het is wisselvallig maar toch nog aan de warme kant voor september.
Volgende week zou het misschien wel veel frisser worden een geen 20 graden meer.

Terug
Bovenaan