Lente & zomer 2025

Gisterenavond op het terras was het gewoon erg koud; snel naar binnen voor een pul die ik niet vond, want winterkleren waren ondertussen ver weggeborgen. Dit korte intermezzo van wat frisser weer is welkom, zolang het binnen een week maar teruggaat naar full-summer-modus.

Moet zeggen: de eerste helft van dit jaar hebben we absoluut niks te klagen over het weer; mocht dit als blauwdruk worden genomen voor standaard Belgisch weer, dan zou ik er zo voor tekenen.

Gisterenavond op het terras was het gewoon erg koud; snel naar binnen voor een pul die ik niet vond, want winterkleren waren ondertussen ver weggeborgen. Dit korte intermezzo van wat frisser weer is welkom, zolang het binnen een week maar teruggaat naar full-summer-modus.

Moet zeggen: de eerste helft van dit jaar hebben we absoluut niks te klagen over het weer; mocht dit als blauwdruk worden genomen voor standaard Belgisch weer, dan zou ik er zo voor tekenen.

Als je dit jaar vergelijkt met vorig jaar is het verschil toch groot.

Je woont toch gewoon in België veronderstel ik? Ik weet wel... klimaatopwarming en zo... maar sinds wanneer hebben wij zo'n hete zomers dat er niet eens een dag kan tussen zitten waarop je wel eens een pul nodig hebt?

Ik zou ze toch niet te ver weg leggen.

Akkoord, >25 mm neerslag komende 3 dagen (maar dat wordt vaak nog wel meer) en temperaturen die meer dan 4 graden beneden de normaal blijven steken, ik kijk er ook niet naar uit. Maar hopelijk hebben we daarmee dan het "dipje" van de zomer ook weer gehad. Het herstel dat zich vanaf donderdag aandient met de terugkeer van hogedruk mag gerust blijven tot september (oktober mag ook). Als die hogedruk die afkomt nu eens gewoon besluit van voor anker te gaan en niet meer te bewegen voor een maand of 2, kunnen we de fenomenale zomer verzilveren die de hogedruk al sinds eind vorig jaar heeft zitten opbouwen.

Anderzijds, de vorige 2 jaren werd de zomer gedomineerd door dagen als deze. Dit jaar is er daar nog geen sprake van, dus ik kan het voorlopig wel nog relativeren.

Laatst bewerkt:
Vandaag was het hier alvast zalig zomerweer 23 graden en de nodige zon. Iets meer zon mag nog maar die 25 graden en warmer hoeft echt niet voor mij

Zijn die 3 dagen regen voldoende om even bij te zaaien morgenvroeg? Ik heb kale plekken van onkruid manueel uit te trekken (incl wortel dus serieus gat)

zie ik nu 40mm regen staan morgen?
Das best wel stevig nee?
Schermafbeelding-2025-07-06-090040.png

De KMI app geeft 21mm vandaag en 29mm morgen, dus dat zou 50mm zijn in 2 dagen.
Lijkt me toch iets overdreven.

Als die verwachting echter uitkomt dan gaan we op die 2 dagen wellicht het grootste deel van de maandneerslag krijgen.

De KMI app geeft 21mm vandaag en 29mm morgen, dus dat zou 50mm zijn in 2 dagen.
Lijkt me toch iets overdreven.

Als die verwachting echter uitkomt dan gaan we op die 2 dagen wellicht het grootste deel van de maandneerslag krijgen.
Hier in regio Ninove wordt er vandaag wel tussen de 30mm en 40mm verwacht vandaag. Dus een kletsnatte dag.

Toch altijd raar dat ne mens dan plots eens content is dat het nog eens regent.
Hier heeft het woensdag zo goed als niet geregend, dus alles stond kurkdroog. Nu eindelijk eens wat echte neerslag, het was hoognodig.

Eigenlijk is variatie toch vooral hetgene dat ik wil in het weer. Wekenlang grijs en gemiezer is het ergste. Wekenlang heet en geen druppel regen vind ik ook maar niks.

Toch altijd raar dat ne mens dan plots eens content is dat het nog eens regent.
Hier heeft het woensdag zo goed als niet geregend, dus alles stond kurkdroog. Nu eindelijk eens wat echte neerslag, het was hoognodig.

Eigenlijk is variatie toch vooral hetgene dat ik wil in het weer. Wekenlang grijs en gemiezer is het ergste. Wekenlang heet en geen druppel regen vind ik ook maar niks.
Het enige waar ik op vloek is dat mijn kleuter buiten wil, maar verder ook toch vooral blij dat het regent. Het is opnieuw broodnodig.

Als ik mijn ghetto manier van regenval meten mag geloven (vouwmeter steken in zo een kinderplonsbadje dat nog buiten stond) dan is er hier toch al 37mm gevallen. Onze recent geplaatste haag en regenwaterput kunnen er weer even tegen.

Mocht ook wel, sinds 1 maart was er hier met moeite 70mm gevallen.

Sommige plaatsen hebben echt wel een serieuze plens gekregen. Ik zag metingen tot boven 60mm op 24u. Aan de kust heeft het na de middag amper nog geregend, zelfs een paar uur mooi uitgeklaard. 11mm op 24u is 'gene vette' en ik zie er ook vandaag niets meer bij komen.

Er lijkt toch nu ook nog een serieus lijntje over het centrum te gaan trekken, goed voor nog eens een extra 5-10mm zou ik toch denken
Ukkel heeft gisteren 26mm genoteerd, daar kan wel nog 10-20mm bijkomen vandaag denk ik.
Voor de natuur is het broodnodig.

Gisteren een paar ferme buien gepasseerd hier (Zuid-West-Vlaanderen). Straten stonden blank en in mijn tuin is een rivier ontstaan. Het is wel snel weggetrokken allemaal.

Terug
Bovenaan