Lente & zomer 2025

De hittegolfkansen lijken fors verminderd te zijn in de laatste verwachtingen van ECMWF / AIFS. Eerder normaal zomerweer , licht wisselvallig zelfs, terwijl bij GFS de kans op hitte er nog in blijft zitten. Dus in feite wel perfect weer om af en toe wat in de tuin te werken, bij 35°C is dat ook geen optie :)

De ergste regen lijkt toch stilaan achter de rug te zijn nu.
Voor het eerst in weken (maanden?) nog eens in volle regen tenue naar het werk moeten fietsen. Terwijl dat vorig jaar zo ongeveer dagelijkse realiteit was :unsure:

Prima, we hebben hier een stevige lading gekregen. Nu mag het weer een weekje zonnig zijn!

Liever zo 1 of 2 zeiknatte dagen, dan weken aan een stuk onstabiel weer met buien, waarbij ge continu op buienradar moet kijken en niks op voorhand kunt plannen.
>30°C dat mag eens maar hoeft voor mij ook niet te blijven duren

De hittegolfkansen lijken fors verminderd te zijn in de laatste verwachtingen van ECMWF / AIFS. Eerder normaal zomerweer
Bah. Noordcomponent. Gaat de vloek van juli als de slechtste zomermaand dan toch weeral uitkomen dit jaar (net zoals de vorige 6 jaar)?

Warmte in augustus is natuurlijk ook leuk, maar voelt ook wel een beetje als vijgen na Pasen, zeker vanaf half augustus als de dagen merkbaar korter worden.

Natuurlijk: de vloek van juli in 2025 zal nog altijd een veel betere julimaand opleveren dan de voorbije 2 jaar, maar mijn verwachtingen en hoop waren wel wat hoger gesteld voor deze maand.

Ze geven voor de volgende 10 dagen gemiddeld 25 graden uit, wat zit jij hier te klagen over vloek?
Knabbel is bezig. De warmte wordt bij elke update steeds weer wat uitgesteld (maw de dagen worden steeds weer wat kouder ingeschat, of "afgeknabbeld", wat een typisch verschijnsel is bij een dominante noordcomponent). Ik zie nu 30 graden staan op 14 juli, maar oorspronkelijk was dat op 12 juli. Het is dus nog maar de vraag of we effectief gemiddeld 25 graden gaan halen op die 10 dagen, want dat vereist dat het in de tweede helft van de voorspellingstermijn gevoelig warmer zou worden dan in de eerste helft. De voorspellingen tonen dat ook wel momenteel voor die tweede helft, maar dat is tegelijk ook de helft waar Knabbel nog niet hard toegeslagen heeft. Als die noordcomponent er hard in blijft ben ik er nog niet zeker van dat die gemiddeld 25 graden gehaald zal worden.

Maar zoals ik al zei: dit is nog altijd heel wat anders dan de voorbije 2 jaar, ik had gewoon wat hogere verwachtingen gekoesterd dan hetgeen we nu zien in de voorspelling. Kan nog komen natuurlijk.

Laatst bewerkt:
We zitten tot nog toe aan een gemiddelde van meer dan 26 graden in Ukkel voor de maand juli (volgens KMI) en vanaf woensdag gaat het weer richting 25 en erna zelf meer. Opnieuw wat post jij i.v.m. een vloek? Dit is in alle opzichten warmer dan gelijk welk gemiddelde je erbij neemt

We zitten tot nog toe aan een gemiddelde van meer dan 26 graden in Ukkel voor de maand juli (volgens KMI) en vanaf woensdag gaat het weer richting 25 en erna zelf meer. Opnieuw wat post jij i.v.m. een vloek? Dit is in alle opzichten warmer dan gelijk welk gemiddelde je erbij neemt
Ook wel eerlijk zijn: 6 dagen waarvan 1 1/2 warme dagen is nog niet echt een referentie. Viel die eerste warme dag een dag eerder (op 30 juni), was het al meteen een ander verhaal in het gemiddelde. Ik kan ook zoiets fabriceren: dat gemiddelde is op amper 5 dagen tijd met maar liefst bijna 10 graden gedaald (!!!) en morgen zal het er nog slechter uitzien, maar ook dat is enkel en alleen maar door die eerste twee dagen en zegt niets als je referentie maar 1 week is.

Inzake woensdag richting 25 graden en meer: zoals ik zei, we moeten nog zien in welke mate dat nog afgebouwd zal worden. Het zal wel weer warmer worden - mag ook, vandaag bleef flink onder de normaal - maar of we effectief richting gemiddeld 25 gaan op 10 dagen, daar steek ik m'n hand nog niet voor in het vuur met een noordcomponent. Als die een paar graden meer west blaast dan voorspeld, of gewoon wat harder blaast dan voorspeld, zullen er direct weer een paar graden afgaan. Het omgekeerde is natuurlijk ook mogelijk, meer oost of minder hard, en dan wordt het warmer dan gedacht.

Aan de kust mogen ze 25 graden sowieso al vergeten zolang die noordcomponent blijft staan, zeker aan de oostkust gaan ze al blij mogen zijn als ze de 20 graden nog halen. Kan toch wel beter voor juli vind ik. Maar anderzijds: het regent tenminste niet, en daarmee is het al een enorme verbetering tov de voorbije 2 jaar.

Laatst bewerkt:
Veel mensen gaat alvast gelukkig zijn met deze dagen onder de 20°C en deze nacht richting de 10°C.
Dan heb ik het over de warmte uit huis jagen.
Wat een verademing tegenover de +30°C een week terug.

Ook wel eerlijk zijn: 6 dagen waarvan 1 1/2 warme dagen is nog niet echt een referentie. Viel die eerste warme dag een dag eerder (op 30 juni), was het al meteen een ander verhaal in het gemiddelde. Ik kan ook zoiets fabriceren: dat gemiddelde is op amper 5 dagen tijd met maar liefst bijna 10 graden gedaald (!!!) en morgen zal het er nog slechter uitzien, maar ook dat is enkel en alleen maar door die eerste twee dagen en zegt niets als je referentie maar 1 week is.

Inzake woensdag richting 25 graden en meer: zoals ik zei, we moeten nog zien in welke mate dat nog afgebouwd zal worden. Het zal wel weer warmer worden - mag ook, vandaag bleef flink onder de normaal - maar of we effectief richting gemiddeld 25 gaan op 10 dagen, daar steek ik m'n hand nog niet voor in het vuur met een noordcomponent. Als die een paar graden meer west blaast dan voorspeld, of gewoon wat harder blaast dan voorspeld, zullen er direct weer een paar graden afgaan. Het omgekeerde is natuurlijk ook mogelijk, meer oost of minder hard, en dan wordt het warmer dan gedacht.

Aan de kust mogen ze 25 graden sowieso al vergeten zolang die noordcomponent blijft staan, zeker aan de oostkust gaan ze al blij mogen zijn als ze de 20 graden nog halen. Kan toch wel beter voor juli vind ik. Maar anderzijds: het regent tenminste niet, en daarmee is het al een enorme verbetering tov de voorbije 2 jaar.
Het kan altijd beter maar we zitten nog steeds boven het gemiddelde in Ukkel en zelfs als alles 2 graden zakt dan zitten we nog steeds boven dat gemiddelde. Dus spreken van een vloek slaat gewoon op niets.

En ik fabriceer niets, jij begon over juli en ik nam de huidige gemiddeldes voor juli die te vinden zijn op de site van KMI.

Het ziet er toch niet zo slecht uit voor de komende week, veel verder dan dat kijken heeft toch geen zin. GFS is goed op de langere termijn, AIFS slecht, ECMWF is nog even wachten tot de run binnengelopen is.
Het zou kunnen dat er midden volgende week een weersverslechtering (westcirculatie) optreedt (AIFS scenario), maar voor 't zelfde geld wordt het zomerweer van dit weekend en begin volgende week gewoon verder gezet.

Laatst bewerkt:

Dit is gewoon de afstraffing van de hittegolf.

Ik vind het een heerlijke temperatuur, maar het is zot hoe lang de warmte overal blijft binnen hangen zelfs met het langdurig openzetten van ramen en deuren.

zeg guiglodingske, ik durf volmondig te zeggen dat je met kennis van zaken spreekt maar met huidige voorspellingen spreken van "de vloek van juli" dat deed mij toch even luidop schaterlachen. En 'tis niet dat ik veel zit te schaterlachen voor een scherm waar de enige toehoorder ikzelf ben.

Juli is in recente jaren - zo'n beetje gelijktijdig met dat het harder is beginnen regenen - wel opvallend minder gaan presteren dan ervoor. . Dat is jammer, want juli is op papier de warmste maand en toch wel de ideale zomermaand. De maand van RW, TML. etc. Juni = examens/werk, augustus = vroeger donker.

2024, juli was kouder dan augustus
2023, juli was kouder dan juni
2022, juli was kouder dan augustus
2021, juli was kouder dan juni
2020, juli was kouder dan augustus
2019 en 2018, laatste jaren dat juli de warmste zomermaand was. De laatste jaren dat er warmterecords gezet werden (dat gebeurt in de regel in de laatste decade van juli, na een geleidelijke hitteopbouw eerder in de maand). Ook de laatste jaren dat de neerslag nog niet extreem was.

Ik denk dat sommige mensen wat minder achter hun computer naar statistieken moeten zitten loeren en wat meer buiten moeten komen om van het weer te genieten.

Ik denk dat sommige mensen wat minder achter hun computer naar statistieken moeten zitten loeren en wat meer buiten moeten komen om van het weer te genieten.
Vanaf morgen kunnen we dat idd weer :love: Hopelijk ook met nog een kans om te genieten van echte warmte. Knabbel heeft zoals gevreesd weer toegeslagen, 14 juli staat sinds deze ochtend ook ingetekend op 29 graden ipv 30. Nog wat geknabbel en die gemiddeld 25 graden over 10 dagen wordt nog moeilijk.

En hopen dat dat neerslagsignaal dat er helemaal op het einde van de periode toch weer ingeslopen is ook een vergissing is...

Laatst bewerkt:
Vanaf morgen kunnen we dat idd weer :love: Hopelijk ook met nog een kans om te genieten van echte warmte. Knabbel heeft zoals gevreesd weer toegeslagen, 14 juli staat sinds deze ochtend ook ingetekend op 29 graden ipv 30. Nog wat geknabbel en die gemiddeld 25 graden over 10 dagen wordt nog moeilijk.

En hopen dat dat neerslagsignaal dat er helemaal op het einde van de periode toch weer ingeslopen is ook een vergissing is...
Waarom wachten tot morgen? Vandaag nog niet buiten geweest dan? Ik heb al 2 fietstochtjes gedaan en buiten gegeten, prima Belgisch zomerweer op het moment.

Terug
Bovenaan