Lente & zomer 2025

Hier in Leuven is het al een uur aan het overtrekken en daalt de temperatuur wat. Ben eens benieuwd wanneer het onweer gaat losbarsten.

België ontsnapt denk ik aan het ergste onweer.
Tijdens het onweer zo rond 18:40 heb ik hier enkele harde knallen gehoord. In Ninove is de bliksem op een appartementsgebouw ingeslagen en was er brand uitgebroken en liepen enkele woningen in de buurt schade op aan leidingen en apparatuur. Moet dus een behoorlijk heftige ontlading geweest zijn.

5 druppels regen gevallen hier, en 24 graden buiten. Dat is nog altijd wat teveel naar mijn goesting om het huis af te koelen, maar bon, dat is al 10 graden minder dan een paar uur geleden.

Nu een koeler intermezzo maar zo rond 11-12 juli nemen de kansen op warmte alweer toe. De hogedruk lijkt dan weer terug in onze richting te komen.

Nog bijlange niet snel genoeg! Het is hier binnen nog altijd 25,5 graden en alles staat al anderhalf uur wagenwijd open.

Geef mij nu maar direct 15 graden aub dat we dat hier binnen asap terug naar 21 krijgen.
Hier ook 26 graden in mijn living maar das toch niks te warm? De rest van het huis verlucht ik niet want wil vannacht nog eens in mijnen blote slapen in plaats van met 4 donsdekens zoals gewoonlijk.

4 donsdekens in de zomer? :unsure: Dat is dan weer te veel van het goeie.
Misschien heeft mijn kindertijd er iets mee te maken. Ik heb als jong kind in Burkina Faso gewoond omdat mijn pa er werk had. Daar was het altijd verzengend warm. Ik kon daar slecht tegen, maar onbewust verlang ik nog altijd naar dat klimaat. Het stortregende er elke dag een kwartier, tussen 18u en 18u15. Dan was het alsof de hemelsluizen opengingen. Een halfuur later was dat water alweer verdampt. Dat kwam volgens mijn pa omdat het land zo dicht bij de evenaar lag. Toen we nadien terug naar België verhuisden had ik veel moeite om mij aan te passen aan het donker klimaat hier en ik was de hele tijd depressief. Dat heeft toen toch zeker een jaar geduurd.

Als ik zou gepensioneerd zijn dan ben ik hier toch ook weg in de winter.
De winters in het nieuwe klimaat zijn niks voor mij, zo wekenlang grijs met regen. Het meest depressieve weer dat er is. Ik heb dan nog liever echte winters met sneeuw en regelmatig wat zon op een besneeuwd landschap maar in België is dat een zeldzaamheid.

De zomers , tenzij het een absolute rotzomer is zoals 2021 en 2024 zijn hier meestal wel nog OK, niet overdreven warm en de grijze/regenachtige perioden duren dan meestal toch geen weken aan een stuk.

Noorwegen mag dan een mooi land zijn, maar stel dat je in Bergen woont (waar het klimaat milder is en het heel veel regent) moet het toch ook om gek te worden zijn in de winter.

Laatst bewerkt:
En dan krijgen we vandaag dus de perfecte zomerdag wat mij betreft.

Heerlijk koel 's ochtends en 's avonds, ideale 23-24 graden overdag (die wel warmer aanvoelt in de zon).

Ik heb zelfs even kou gehad deze middag tijdens mijn wandeling toen ik in mijn t-shirt een stuk in de schaduw stapte en er ineens een felle wind opkwam. 't Is wel even wennen, gisteren moest ik de schaduw opzoeken en vandaag de zon opzoeken :)

In de zon is het ideaal weer, in de schaduw voel je toch dat het niet zo warm is (vooral dan tijdens de middag en voormiddag). Ideaal wel om het vlug fris te krijgen binnen. Tijdens een hittegolf mag het 's morgens nog <20°C zijn maar zonder wind (en zonder airco aan te zetten) vlot het ook niet echt om de warmte buiten te krijgen.

Vandaag toch mooi en geen regen? Dus goed. Mooie dag met nog mooiere avond. Net niet teveel wind die je snel even afkoelt als je het even nodig hebt.

In de zon uit de wind aangenaam warm genoeg, in je tuin zitten zonder half te sterven. S avonds koel genoeg om goed te slapen.

Terug
Bovenaan