Lente & zomer 2025

ovNSY6M.png

Estofex komt toch met een level 2 waarschuwing voor het oosten.
A level 3 was issued for the far E Netherlands into NW Germany mainly for swaths of damaging wind gusts.
A level 2 was issued for NE France to SE Denmark for severe wind gusts. Large hail is possible mainly in the western part of this level area.

10u geslapen (ik was echt moe) maar dat kan alleen dankzij de airco

Ik heb echt zalig diep geslapen deze nacht 😊

Het zijn 2 verschillende weersystemen.
Wat over het westen gaat passeren is een gewoon koufrontje , daar zit hooguit een paar mm op maar geen onweer.
Onweer zou toch in hoofdzaak onder Maas&Samber blijven, stukje Limburg of Oost-Brabant misschien ook als het 50km opschuift, valt niet te voorspellen.
Momenteel 21° hier, ideaal.

Het zal niet lang duren eer de hittegolf officieel een feit is. Momenteel rond de 30°C in grote delen van het land.

Hier in Diepenbeek is het buiten inderdaad echt wel warm.
Ik durf niet buitenkomen, gezien ik het binnen tot 25 graden heb kunnen beperken door de 'Caveman method'.
Alles toegehouden sinds maandag. Mijn rantsoenen beginnen op te geraken.
Veel beter wel dan dat appartement waar ik vroeger woonde, daar was het onmiddellijk 27 graden en meer zonder mogelijkheid om het tegen te houden.

Wat te eten met zulk weer?

Hier in Diepenbeek is het buiten inderdaad echt wel warm.
Ik durf niet buitenkomen, gezien ik het binnen tot 25 graden heb kunnen beperken door de 'Caveman method'.
Alles toegehouden sinds maandag. Mijn rantsoenen beginnen op te geraken.
Veel beter wel dan dat appartement waar ik vroeger woonde, daar was het onmiddellijk 27 graden en meer zonder mogelijkheid om het tegen te houden.

Wat te eten met zulk weer?
Wij eten ‘s avonds dan meestal koude pasta, rauwe groenten en dan een stukske vlees zoals souvlaki’s of braadworsten of iets.

Ik vind het wel gek eigenlijk dat mensen hier anders eten omdat het eens warm is, en dat komt dan van iemand die alles boven de 20 °C al onnodig vindt.

Dat je geen uren een oven moet laten draaien is praktisch logisch voor de temperatuur in je huis, maar ik eet wel nog gewoon exact hetzelfde als in de winter eigenlijk.

Daar is absoluut niets gek aan, eet maar eens veel en zwaar of licht en wat kleinere porties bij 34C, je zal het verschil wel merken.
Als je anders normaal en relatief gezond eet maakt dat idd misschien niet zo veel verschil. Of als je een heel goeie spijsvertering hebt, maar dit is niet bij iedereen dus zo.
Bij de traiteur vind je nu ook geen waterzooi hoor. Het mediterraans dieet is bv absoluut niet vettig (pastas, olijfolie etc) en vrij gezond door veel natuurlijke ingredienten en kruiden. Dat eet je gans het jaar door. In Azie veel rijst en groenten, minder grote porties vlees, en spicy (helpt vertering en tegen bacterien).

Als je bij 34-35C een halve kilo pulled pork wil vreten bij de BBQ of een groot pak friet met 3 vlezekes, be my geust ;)
Licht verteerbare maaltijden en kleinere porties dus als je snel te loom wordt. Zwaar eten verteren vergt extra energie. En genoeg water drinken is belangrijkste.

Laatst bewerkt:
Ik vind het wel gek eigenlijk dat mensen hier anders eten omdat het eens warm is, en dat komt dan van iemand die alles boven de 20 °C al onnodig vindt.

Dat je geen uren een oven moet laten draaien is praktisch logisch voor de temperatuur in je huis, maar ik eet wel nog gewoon exact hetzelfde als in de winter eigenlijk.
ik spreek niet voor andere mensen, maar met dit weer eet ik minder gerechten die melk in de basis hebben (roomsauzen) en veel minder brood/cornflakes.
Vermoedelijk omdat die nogal zwaar op mijn maag/darmen liggen.
En meer waterrijk fruit zoals watermeloen of tomaten.

en qua groeten komkommers in de plaats van brocli.

Dat is perfect normaal dat ge wat anders eet als het heet is dan dat het winter is. Gek dat jij dat gek vindt :p

Ik zou nu ook niet veel zin hebben in gestoofd witloof of rode kolen :)
Voor de rest kan ik redelijk veel verteren, en BBQ eet ge normaal gezien wel vrij gespreid op over een paar uur, het is niet dat je ineens 3-4 stukken vlees naar binnen werkt.
Dus BBQ bij >30°C is allemaal geen probleem, zo lang ik in de schaduw kan zitten.
En pak friet zou ik ook kunnen verteren, maar dan iets later op de avond of een kleinere portie. Op een festival eet ik toch ook friet meestal :-)

Daar is absoluut niets gek aan, eet maar eens veel en zwaar of licht en wat kleinere porties bij 34C, je zal het verschil wel merken.
Als je anders normaal en relatief gezond eet maakt dat idd misschien niet zo veel verschil. Of als je een heel goeie spijsvertering hebt, maar dit is niet bij iedereen dus zo.
Bij de traiteur vind je nu ook geen waterzooi hoor. Het mediterraans dieet is bv absoluut niet vettig (pastas, olijfolie etc) en vrij gezond door veel natuurlijke ingredienten en kruiden. Dat eet je gans het jaar door. In Azie veel rijst en groenten, minder grote porties vlees, en spicy (helpt vertering en tegen bacterien).

Als je bij 34-35C een halve kilo pulled pork wil vreten bij de BBQ of een groot pak friet met 3 vlezekes, be my geust ;)
Licht verteerbare maaltijden en kleinere porties dus als je snel te loom wordt. Zwaar eten verteren vergt extra energie. En genoeg water drinken is belangrijkste.
Olijfolie is geen vet ? hmmkay

Olijfolie is geen vet ? hmmkay
Het is een illusie dat je van olijfolie niet dik zou worden, het is puur vet, dus er zitten even veel calorieën in dan in andere soorten olie/vet.
Als er iets is dat zal op de maag liggen dan is het pesto wel :) (waar olijfolie in zit)

Terug
Bovenaan