Einde van een monumentale zalige periode, persoonlijk voor mij extreem productief alsook zeer actief (nog nooit zoveel calorieën verbrand in een lente).
Nu vooral hopen dat de schade beperkt blijft. Elke druppel die nu valt maakt de zomer in theorie minder warm en droog. Zolang het bij kleine hoeveelheden blijft en we al snel weer onder hogedruk belanden is er geen probleem, die regen gaat snel de bodem in en de toplaag wordt weer droog. Maar als het blijft aanhouden of als het weer crazy hoeveelheden worden ziet het er veel minder goed uit naar de zomer toe.
Evenwel blijft de kans toch wel het grootst dat we snel terug onder hogedruk komen. Zoals ik al in de eerdere topic zei: het weer dat we in maart/april krijgen heb je in grote lijnen tot september, met de zomer altijd wat natter en warmer.
Wat droogte betreft: man-made probleem. De voorbije 2 jaren viel meer dan genoeg water om een kurkdroog jaar comfortabel door te komen. Maar in plaats van te bufferen (nav wijsheid opgedaan vorig decennium) kon men het toch weeral niet snel genoeg naar de zee terug sturen. Tjah, dan krijg je droogte he, net als de vorige keer. Ik ga er m'n genot en watergebruik niet voor laten, zolang er water in de Schelde staat om NPE Doel te beleveren zullen we dit wel overleven. Het zal nog genoeg regenen in het najaar.