Lente & zomer 2025

Warm zeewater is geeft meer vocht in de atmosfeer, dus voor onze zomer is dat niet per sé een goede zaak.
Vorig jaar was het zeewater ook recordwarm, en hebben we eerder een zwoele, vochtige zomer gehad met veel bewolking.

Noodweer is soms ook gewoon meer sensatie dan HLN :laugh:

Toch een stuk beter onderbouwd dan wat je bij HLN ziet, waar werkelijk alles aan klimaatverandering wordt toegeschreven.

Neem bijvoorbeeld dit artikel over de DANA in Spanje:
🔗 Wat zijn de oorzaken van de Spaanse overstromingen? – Noodweer.be
Daarin wordt duidelijk uitgelegd dat klimaatverandering zeker een invloed kan hebben op de intensiteit van zulke weersfenomenen, maar dat het niet de oorzaak is van het gebeuren zelf.

En dát is precies waar ik op probeer te wijzen als ik het heb over de klimaathysterie die momenteel heerst: elk extreem weerfenomeen wordt meteen als “bewijs” van klimaatverandering gepresenteerd, zonder ruimte voor nuance of meteorologische context.

Vanochtend een buitje gehad, maar vooral dit weekend en volgende week dinsdag en woensdag lijken nat te worden, met stevige wind en nogal frisse maxima.

We zijn natuurlijk verwend geweest de afgelopen weken, dus houden het maar op blij zijn voor de natuur dat het gaat regenen :hug:

Na een weekje met wat voorspelde nattigheid terug naar 20C. We kunnen niet klagen als het zo uitdraait. Gisteren was, en vandaag is het wat fris voor de tijd van het jaar, maar dat is van korte duur. Morgen tussen 12h en 18h lijkt de grootste neerslagzone te passeren, en woensdag mogelijks +10mm. Dat kan soms sterk variëren natuurlijk lokaal, of anders uitdraaien.

Je kan ook niet verwachten dat een lege 10k L regenput terug vol is op een paar dagen met 'normale' neerslag. Of kurkdroge bodems na 2 3 buitjes compleet herleven.

Laatst bewerkt:
Na een weekje met wat voorspelde nattigheid terug naar 20C. We kunnen niet klagen als het zo uitdraait. Gisteren was, en vandaag is het wat fris voor de tijd van het jaar, maar dat is van korte duur. Morgen tussen 12h en 18h lijkt de grootste neerslagzone te passeren, en woensdag mogelijks +10mm. Dat kan soms sterk variëren natuurlijk lokaal, of anders uitdraaien.

Je kan ook niet verwachten dat een lege 10k L regenput terug vol is op een paar dagen met 'normale' neerslag. Of kurkdroge bodems na 2 3 buitjes compleet herleven.

Men kan nu al artikels beginnen schrijven over "bijlange niet genoeg regen om de lange droogte te compenseren"

Het is heel goed dat het eindelijk regent, maar ik hoop alleen dat het ergens volgende maand terug wat gaat beteren voor ons reis. :unsure: Volgende week ziet er ook al niet goed uit.
Maar goed, het is nog niet meteen zover.

Einde van een monumentale zalige periode, persoonlijk voor mij extreem productief alsook zeer actief (nog nooit zoveel calorieën verbrand in een lente).

Nu vooral hopen dat de schade beperkt blijft. Elke druppel die nu valt maakt de zomer in theorie minder warm en droog. Zolang het bij kleine hoeveelheden blijft en we al snel weer onder hogedruk belanden is er geen probleem, die regen gaat snel de bodem in en de toplaag wordt weer droog. Maar als het blijft aanhouden of als het weer crazy hoeveelheden worden ziet het er veel minder goed uit naar de zomer toe.

Evenwel blijft de kans toch wel het grootst dat we snel terug onder hogedruk komen. Zoals ik al in de eerdere topic zei: het weer dat we in maart/april krijgen heb je in grote lijnen tot september, met de zomer altijd wat natter en warmer.

Wat droogte betreft: man-made probleem. De voorbije 2 jaren viel meer dan genoeg water om een kurkdroog jaar comfortabel door te komen. Maar in plaats van te bufferen (nav wijsheid opgedaan vorig decennium) kon men het toch weeral niet snel genoeg naar de zee terug sturen. Tjah, dan krijg je droogte he, net als de vorige keer. Ik ga er m'n genot en watergebruik niet voor laten, zolang er water in de Schelde staat om NPE Doel te beleveren zullen we dit wel overleven. Het zal nog genoeg regenen in het najaar.

Laatst bewerkt:
Einde van een monumentale zalige periode, persoonlijk voor mij extreem productief alsook zeer actief (nog nooit zoveel calorieën verbrand in een lente).

Nu vooral hopen dat de schade beperkt blijft. Elke druppel die nu valt maakt de zomer in theorie minder warm en droog. Zolang het bij kleine hoeveelheden blijft en we al snel weer onder hogedruk belanden is er geen probleem, die regen gaat snel de bodem in en de toplaag wordt weer droog. Maar als het blijft aanhouden of als het weer crazy hoeveelheden worden ziet het er veel minder goed uit naar de zomer toe.

Evenwel blijft de kans toch wel het grootst dat we snel terug onder hogedruk komen. Zoals ik al in de eerdere topic zei: het weer dat we in maart/april krijgen heb je in grote lijnen tot september, met de zomer altijd wat natter en warmer.

Wat droogte betreft: man-made probleem. De voorbije 2 jaren viel meer dan genoeg water om een kurkdroog jaar comfortabel door te komen. Maar in plaats van te bufferen (nav wijsheid opgedaan vorig decennium) kon men het toch weeral niet snel genoeg naar de zee terug sturen. Tjah, dan krijg je droogte he, net als de vorige keer. Ik ga er m'n genot en watergebruik niet voor laten, zolang er water in de Schelde staat om NPE Doel te beleveren zullen we dit wel overleven. Het zal nog genoeg regenen in het najaar.
Inderdaad. Hoe durfde men vorig jaar al dat water van de ijzer zo snel mogelijk in zee lozen. Men moest dat gewoon laten infiltreren. :sarcastic:

DAAR IS IE HOOR :love:

Het ziet er dan toch niet naar uit dat de hoge druk zich snel zal herstellen. Gisteren was ECMWF al gedraaid en vandaag heeft ook GFS zijn kar gekeerd.
Grote kans dat we voorlopig in een (Z)W circulatie gaan blijven zitten met het typische op-en-af weer. Dus hopen dat uw geplande activiteit in een 'op'-periode is :cool:

Grote kans dat we voorlopig in een (Z)W circulatie gaan blijven zitten met het typische op-en-af weer.
Hopelijk gebeurt dat niet. Ik zie toch nog altijd duidelijk signalen naar terugkeer hogedruk begin juni, maar het zal warmere hogedruk zijn uit het zuiden, niet meer de frisse hogedruk uit het noorden, en het is dus ook niet zeker of die ook zo standvastig zal zijn. Hopelijk is het gewoon die overgang die we nu meemaken.

Maar als we effectief weer vast komen te zitten in de ZW-circulatie en er teveel neerslag valt, zullen alle zomervoorspellingen (inclusief de mijne) verkeerd uitdraaien. Voorlopig ziet dat er wel nog niet naar uit gelukkig.

Het patroon is momenteel toch een WC. Bij ECMWF blijkt die hardnekkiger te zijn dan bij GFS, GFS gaat wel voor warmte begin juni.
Grote kans dat we de eerste 2 weken geen zomerweer gaan krijgen maar eerder het typische wisselvallige weer met veel wind en af en toe buien zoals vandaag (ECMWF staat toch bekend als betrouwbaarder dan GFS).
Je ziet het nu ook dat in de regio's waar het weer lange tijd ondermaats was (Spanje en Zuid-Frankrijk), de zomer nu lijkt te beginnen. Dikwijls als het bij ons slecht weer is, is het daar beter weer en vice versa.

De situatie momenteel, de rode pijl geeft de richting van de wind aan.

NHA4vTd.png

Laatst bewerkt:
Benieuwd hoe snel de nieuwe gazon er gaat doorkomen na eindelijk wat deftig regenweer. Temperatuur is wel aangenaam.

Benieuwd hoe snel de nieuwe gazon er gaat doorkomen na eindelijk wat deftig regenweer. Temperatuur is wel aangenaam.
Het was deze ochtend toch best aangenaam op de fiets naar het werk. Niet koud. Vanavond zal het misschien wat minder aangenaam zijn aangezien ik meer tegenwind zal hebben.

Damn, ik ga in het weekend een paar dagen naar de Ardennen, maar niet heel super weer. Al gaat het precies wel niet stortregenen, we zien wel weer wat het uiteindelijk gaat worden.

Typisch Belgisch weer eigenlijk, was dat alweer vergeten na die droge weken :wallbash:

ZW circulatie houdt stand tot zeker na het weekend maar de voorspelde neerslaghoeveelheden zijn totaal niet betrouwbaar. Letterlijk elke run zit er serieus verschil op. Nu 'zou' het weer relatief droog blijven (m.u.v. late namiddag, avond en nacht). Sowieso wordt het warmer maar van die k*twind geraken we voorlopig niet af.

Eerst koeler en nadien zacht en wisselvallig. Vanaf vrijdag precies elke dag boven de 20°C. De wind gaat van W naar ZW dus er wordt warmere lucht aangevoerd.

Terug
Bovenaan