Lente & zomer 2025

Hopelijk weer geen zottigheden in ons land, maar het ziet er meer normalere neerslag uit in de voorspelling vanaf zondag in ons land. Aan de KMI icoontjes te zien wisselvallig met (mogelijks) buien.

Was die stevige wind eigenlijk voorspeld? Heb dat in ieder geval niet gehoord in het weerbericht op Eén gisteren.

Aangenaam was het alvast niet op de fiets, met al dat stof, insecten en plantmaterie dat overal in het rond waaide.

Hier is het hoofdzakelijk toch altijd winderig geweest in het binnenland. De ene dag hardere windstoten dan de andere wel. Maw 3BF voorspeld is niet altijd hetzelfde gevoel van dag tot dag.

Morgen al kans op regen plots, en voor 3dagen, het draait met de wind. Och ja weer is weer en de planten hebben het nodig. Kranten als HLN overdrijven weer lekker goed: "deze droogte is 132 jaar geleden" ... een weekje later "op weg naar record droogte zomer 1976 (50 jaar) " :laugh:
Er zal wel wat regen vallen de komende week, geen enkele (droogte)paniek nodig.

Dat anti-wetenschappelijk discours in deze draad, het blijft verbazingwekkend

Seffens gaat een mens nog denken dat De flessenwatermaffia alle regenoctrooien met 5g-chips aan het tegenhouden is
:crazy:

Ffs, het blijkt nu eenmaal extreem droog te zijn (een objectief vaststelbaar gegeven - murmelt iets over pluviometers - weet je wel?), deal with it

Hier, een niet HLN-bron:

Hier is het hoofdzakelijk toch altijd winderig geweest in het binnenland. De ene dag hardere windstoten dan de andere wel. Maw 3BF voorspeld is niet altijd hetzelfde gevoel van dag tot dag.

Morgen al kans op regen plots, en voor 3dagen, het draait met de wind. Och ja weer is weer en de planten hebben het nodig. Kranten als HLN overdrijven weer lekker goed: "deze droogte is 132 jaar geleden" ... een weekje later "op weg naar record droogte zomer 1976 (50 jaar) " :laugh:
Er zal wel wat regen vallen de komende week, geen enkele (droogte)paniek nodig.
Meer dan een paar mm verspreid over een week zie ik toch echt niet in de voorspellingen? Dat is voldoende om de bovenste centimeter aarde wat te bevochtigen en terug te verdampen, dat komt nog niet eens tot aan de wortels van de planten.

Mensen, chill it misschien? Ik heb geen weervoorspeller in m'n hoofd zoals Geri (maar die verward de horoscoop met weer denk ik). Hoeveel regen er de komende dagen zal vallen is afwachten. Mogelijk idd niet genoeg... maar misschien wel, dat is het weer.

Dat het zeer en uitzonderlijk droog is deze lente ziet en weet idd wel iedereen hier, en dat HLN graag sensatie zoekt met artikels of experts die niet altijd op dezelfde lijn zitten. De cijfers van KMI zijn de beste bron, idd.

Juni zal bepalend zijn of we van (droogte)code oranje naar rood gaan of naar geel denk ik.
Een weerman zei ook dat een weekje 'normale' neerslag met wat losse buien niet genoeg zal zijn om de balans te herstellen. Vandaar zal de neerslag hoeveelheid in juni meer bepalen waar we naartoe gaan.
Het artikel van FR postte ik omdat ik liefst geen extremen zie in juni als we terug langer naar ZW windrichtingen zouden gaan. Mooiste zou zijn normale neerslag in juni, en af en toe eens een goeie plensbui na een paar dagen mooi weer.

Laatst bewerkt:
Aanvankelijk koeler en wisselvallig en nadien rond de maandwisseling waarschijnlijk warm (Tmax gemiddelde rond 25°C) met kans op onweer.
Hoeveel regen er gaat vallen, verschilt van run tot run en plaats tot plaats.

Onze regenput is dan toch ineens leeggeraakt (voor het eerst in de 20j dat we hier wonen). Had eigenlijk niet gecheckt, maar een week geleden al eens preventief wat bijgevuld door een uurke de tuinslang in de dakgoot te steken :D. Wel onderschat hoeveel regenwater een mens verbruikt, of overschat hoeveel je op een uur bijvult (blijkbaar is dat toch maar een liter of 600).

Weerbericht heeft al een paar keer wat regen voorspeld, maar hier in W-VL is echt al ettelijke weken niets meer gevallen. Ook de langere voorspellingen (Google Weer) lijken altijd maar op te schuiven. Eerst ging het zaterdag al regenen, nu is het al maar voor maandag en dinsdag, en dan nog maar 20% kans/hoeveelheid. Dus eerst zien en dan geloven, en ondertussen toch maar een paar duizend liter al bijvullen.

Hier dan toch een beetje geregend. Lang niet genoeg om de grond te verzadigen, maar het is beter dan niets zeker? Normaal is dat toch niet meer: vorig jaar extreem nat, dit jaar extreem droog. Doedisnormaal.

Hier dan toch een beetje geregend. Lang niet genoeg om de grond te verzadigen, maar het is beter dan niets zeker? Normaal is dat toch niet meer: vorig jaar extreem nat, dit jaar extreem droog. Doedisnormaal.
Yes, ik denk dat ik nu 1x extra de wc kan doortrekken met wat er gevallen is :fingerguns::fingerguns_r:
Ik was toevallig wel in Mol centrum, en daar heeft het precies harder geregend dan bij mij thuis, een paar straten verder.

Yes, ik denk dat ik nu 1x extra de wc kan doortrekken met wat er gevallen is :fingerguns::fingerguns_r:
Ik was toevallig wel in Mol centrum, en daar heeft het precies harder geregend dan bij mij thuis, een paar straten verder.
Hier zelfs dat niet. Het is 1 ding om de pannen wat vochtig te maken, maar om het water te laten aflopen van de pannen naar de goot, door de buizen naar de regenput is toch wel wat meer nodig dan die paar druppels. Net gecheckt en de filter voor de regenput is nog steeds kurkdroog.

Maar geen regen 😓.

Laat ons eerlijk zijn, vanaf het weer enkele dagen zou regenen zijn we weer aan het klagen.
Wij Belgen kunnen heus wel tegen een paar dagen regen. Weken, ja dan zouden we wel weer zagen, maar dat zit er toch niet aan te komen.

Gisteravond weer de verwarming opgezet, was vanmorgen ook serieus koud voor eind mei. Gelukkig wat minder wind...

Terug
Bovenaan