Lente & zomer 2025

Amai 't is plots maar friskes 😬

Merendeel van de regenzones gisteren zijn iets ten zuiden van ons gepasseerd terwijl het zonnetje hier nog geregeld scheen. Die buien waren alleszins heel lange tijd in de verte zichtbaar toen ze voorlangs passeerden. Hier bleef het uiteindelijk maar bij wat gedruppel van enkele kleine uitlopers van die regenzones, amper genoeg om de bodem even oppervlakkig te bevochtigen eigenlijk.

Waterinfo meetstation hier een straat verder geeft aan dat er hier sinds 1 maart de volle 25mm is gevallen. :unsure: Misschien toch eens overwegen om een collectief regendanske te placeren. Onze recent aangeplante haag dankt jullie.

In Vlaanderen enkel delen van Limburg en Oost-Brabant iets noemenswaardig gekregen van neerslag. De rest wat nauwelijks meetbaar gedruppel.
Aan zee de hele dag zon, 25kw injectie gisteren.
Temperatuurcontrast valt wel mee vandaag want het is hier op enkele uren op donderdag 1 mei na nooit boven 20° geweest.

Weinig neerslag in het vooruitzicht. Enerzijds blijft het weer wel om van te genieten en is de frisheid die er sinds gisteren is ingeslopen ook wel wat welkom. Maar net nieuwe gazon gezaaid en aanplantingen gedaan, dus wat gratis hemelwater is welkom.

Weinig neerslag in het vooruitzicht. Enerzijds blijft het weer wel om van te genieten en is de frisheid die er sinds gisteren is ingeslopen ook wel wat welkom. Maar net nieuwe gazon gezaaid en aanplantingen gedaan, dus wat gratis hemelwater is welkom.
Ik heb een hoop bessenstruiken en ander fruit staan. Bijna allemaal goed op weg om een recordoogst te geven, maar zeker die ondiep wortelende struiken gaan wel eens wat neerslag nodig hebben. Heb vorige vrijdag al maar mijn bescheiden regenput half leeggetrokken met het idee dat als het ging regenen die wel werd aangevuld, en zo niet ze het wel konden gebruiken.

Laatst bewerkt:
Dit weekend een vijver gegraven, ik verschoot er van hoe diep het zand nog altijd "poeder" was. De regen mag komen maar de langetermijnsvoorspellingen zijn niet hoopgevend.

Toch de volle 12 graden bereikt vandaag... Een thermisch dipje noemen ze dat dan, gelukkig van korte duur!

Heerlijk hoe het dit topic op een paar maanden tijd compleet omgeslagen is. :laugh:
Enerzijds is dat wel grappig, maar anderzijds toont dat wel hoe extreem ons klimaat geworden is op enkele jaren tijd. Ofwel continu regen, ofwel continu droog. Normaal voor onze streek is dat niet.

2 maanden droog en ze niemen het een droog voirjaar, het woord extreem word ook al gebruikt.
Dus mijn vraag nog eens: waar us al dat water naartoe van de natre maanden?
https://vmm.vlaanderen.be/nieuws/dalende-waterpeilen-en-grondwaterstanden-door-aanhoudende-droogte
doordat er zoveel water komt op korte tijd vloeit het gewoon allemaal weg en ook doordat alles hier gewoon dichtgebouwd is.. Moesten ze eens doen zoals in Spanje en andere landen en werken met spaarbekkens om die droogtes op te vangen en dat overvloedig water niet gewoon weg laten stromen, het zou al een groot verschil maken volgens mij.

2 maanden droog en ze niemen het een droog voirjaar, het woord extreem word ook al gebruikt.
https://vmm.vlaanderen.be/nieuws/dalende-waterpeilen-en-grondwaterstanden-door-aanhoudende-droogte
Naar zee en wat in de grond getrokken is is ondertussen weer opgepomp en verbruikt. We hebben gewoon een te hoog verbruik aan grondwater en zoals @Str8_6 zegt een tekort aan opslag voor oppervlaktewater.

Hier (meetpunt Beerzel) is de grondwaterstand nog steeds hoger dan normaal, en dat merk je ook overal nog.
Alle paden en velden zijn nu wel zonder modder, maar hier en daar is het nog vochtig. De beken zitten ook nog behoorlijk vol en er is nog veel water in de vennen en moerasbossen. Alles staat ook groen, aan de flora is er nog niets van te droog te herkennen.
Een paar jaar geleden bij de grote droogte was dat helemaal anders. Toen stond alles droog en leed de natuur er van. Dat kan misschien nog komen, maar zoals ik eerder al zei stond alles hier zowat blank nog niet zolang geleden...

Terug
Bovenaan