Lente / Zomer 2024

Dat klopt toch niet? De lente van 2022 was droog, warm en zonnig. De zomer van 2022 was uiterst droog, warm, en zonnig.

De lente van 2023 was nat, maar de zomer van 2023 was toch ook eerder aan de warme kant en slechts een klein beetje te nat. Uiteindelijk was die zomer gemiddeld gezien zelfs zonniger dan normaal. Dat zijn niet mijn woorden, maar die van het KMI.

Dit jaar is het vooralsnog vrij droevig qua zomerweer, dat is zeker zo, maar dat er drie jaar op een rij een te koude/sombere/natte zomer is geweest dat klopt gewoonweg niet. Dat kan je gewoon raadplegen op het KMI.

Ik heb het nog al gezegd, maar van die kurdroge zomers met temperaturen die regulier ver boven de 25 graden vliegen, dat is ook niet normaal in ons land hoor. Sommigen (daarom niet jij) hebben dat nu als 'norm' in hun hoofd steken na de voorbije jaren, maar dat is dus niet zo.
3 in de laatste 4 jaar bedoelde ik, 2022 was idd. de uitzondering.

Er wordt nog altijd vergeleken met langjarig gemiddelden, ik weet nu niet hoe ver die terug gaan maar toch zeker 30-40 jaar vermoedelijk. Dat zorgt voor een vertekend beeld omdat de impact van de klimaatverandering steeds sneller gaat en de vergelijkingscijfers nog grotendeels deze zijn van periodes waar normale jaren de bovenhand haalden.

Evengoed start een extreem warme periode eind deze maand
Vergeet het maar dit zit totaal niet in de kaarten.

Met de huidige luchtdrukverdeling kan dit ook niet.

Window of opportunity voor extreme hittegolven is ook niet zo groot meer, hoogstens een maand nog (niet dat ik er per se zit op te wachten voor alle duidelijkheid).
Er zijn nog hittegolven geweest in september maar dat is toch totaal anders dan ene in juni of juli omdat de dagen vanaf half augustus al zoveel korter zijn.

Dat klopt toch niet? De lente van 2022 was droog, warm en zonnig. De zomer van 2022 was uiterst droog, warm, en zonnig.

De lente van 2023 was nat, maar de zomer van 2023 was toch ook eerder aan de warme kant en slechts een klein beetje te nat.
Het huidige weerpatroon is eigenlijk begonnen in het najaar 2022. Sindsdien is het bijna elke keer weer te nat, te warm, te somber. In het eerste deel, tot het najaar van 2023, kon het wel nog voorvallen dat er even een betere periode was, maar nooit meer dan 2 maanden aaneen. Sinds oktober 2023 is er daarentegen duidelijk een versnelling hoger geschakeld en is het allemaal nog extremer geworden, het werd nog natter en nog somberder, en sindsdien is er nog maar 1 maand geweest die echt normaal verliep.

Zomer 2023 moet opgemerkt worden dat het een warmere periode in juni was die de hele zomer nog als "eerder warm" liet eindigen, want juli en augustus waren beiden te koud. Die warmte was dus zeker niet gelijkmatig verdeeld. Gelet op de hoeveelheid neerslag (die ook vooral in die 2 maanden viel), gelet op storm Poly en regelmatig wateroverlast, gelet op uitgesproken thermische dieptepunten eind juli en begin augustus, denk ik niet dat we die zomer nog als een goede zomer kunnen klasseren, ondanks een mooiere periode in het begin.
Evengoed start een extreem warme periode eind deze maand en houdt die aan tot eind augustus.
Of september, die zomers uitvalt, zoals vorig jaar.
Na dagen als vandaag en dinsdag slinken de kansen weer grandioos voor een structureel warmere periode binnenkort (als in structureel boven de normaal). Het is niet dat het niet kan, maar de hogedruk die nu nodig gaat zijn om ons met al dit nieuw vocht in de bodem een warme en zonnige periode te bezorgen die langer dan een week aanhoudt is immens, en hebben we al in maanden niet meer op onze weerkaarten gezien. Ik zie in de huidige langetermijnvoorspellingen dan ook een realistischer beeld: droger, zonniger, maar temperaturen die nog steeds onder de normaal blijven en nog altijd regelmatig kans op neerslag.

Eerst hebben we enkele weken droogte nodig. Dan pas kan er over warmte gesproken worden.

De lente van 2023 was nat, maar de zomer van 2023 was toch ook eerder aan de warme kant en slechts een klein beetje te nat. Uiteindelijk was die zomer gemiddeld gezien zelfs zonniger dan normaal. Dat zijn niet mijn woorden, maar die van het KMI.
Ik herinner mij dat toch compleet anders. Juli en augustus waren in 2023 ook mistroostig, waarschijnlijk komt het gemiddelde weer beter door september, maar de 2 zomervakantiemaanden leken toch ook nergens op vorig jaar.

Met de huidige luchtdrukverdeling kan dit ook niet.
Eerst hebben we enkele weken droogte nodig. Dan pas kan er over warmte gesproken worden.
De afgelopen jaren hadden we in december na een vrij koude periode, even een opstoot van warmte (herinner je die aangename temperaturen in de Kerstperiode '22? of vorig jaar in december even rond het vriespunt en een week later rond de 10°C).
Vorige december viel er wat regen, minder dan nu, denk ik en kwam er toch een opstoot van enkele dagen warmte.
Of had het te maken met de luchtdruk, zoals jullie typen?
Ik zit vnl. met dat scenario in mijn hoofd. Plotseling onverwachte warmte zoals toen.

Ik herinner mij dat toch compleet anders. Juli en augustus waren in 2023 ook mistroostig, waarschijnlijk komt het gemiddelde weer beter door september, maar de 2 zomervakantiemaanden leken toch ook nergens op vorig jaar.
Meteorologische zomer is juni tot en met augustus. Het was een uitgesproken droge en warme periode van 3 tot en met 29 juni die de zomer als "eerder warm" liet eindigen. Als je dat uit de grafiek knipt, dan zie je idd voor de rest van de zomer 2023 vooral overwegend koude afwijkingen, met in de eerste week van augustus echt een zeer koude periode. De periode van 20 juli tot 10 augustus was overigens een absoluut dieptepunt met ook overvloedige neerslag.

Hier is het toch ook serieus aan het regenen in Limburg (zit nu in Tongeren)
Zijn moeten uitrijden op het werk om onkruid te branden :wtf:
Tot 11 uur hebben we in de camionet gezeten, toen hebben ze ons gebeld dag we terug binnen mochten rijden omdat het langer slecht bleek te blijven dan deze morgen om buienradar.be te zien was.

Deze morgen was de voorspelling dat het slecht bleef tot een stuk in de namiddag, rond 15 uur.
Om 11 uur was dat al bijgesteld tot 13 uur. Ik begrijp dus totaal hie die mannen die buienradar "lezen".

Toen ik van op het werk naar huis reed, tussen 12 en 1 uur begon het al op te klaren, sindsdien bijna geen druk regen meer gevallen.

Tot 11 uur hebben we in de camionet gezeten, toen hebben ze ons gebeld dag we terug binnen mochten rijden omdat het langer slecht bleek te blijven dan deze morgen om buienradar.be te zien was.

Deze morgen was de voorspelling dat het slecht bleef tot een stuk in de namiddag, rond 15 uur.
Om 11 uur was dat al bijgesteld tot 13 uur. Ik begrijp dus totaal hie die mannen die buienradar "lezen".

Toen ik van op het werk naar huis reed, tussen 12 en 1 uur begon het al op te klaren, sindsdien bijna geen druk regen meer gevallen.
Om 10h gaf buienradar droog vanaf 13h voor mijn regio, maar om 12h was het maar om 15h30 ... Tussen 11h en 13h was het dan grijs, soms even droog en soms motregen, en daarna weer veel buien .... Op Buienradar kan je moeilijk rekenen op 4-8 uur termijn op zo een dagen als vandaag.

Laatst bewerkt:
Zomer 2023 moet opgemerkt worden dat het een warmere periode in juni was die de hele zomer nog als "eerder warm" liet eindigen, want juli en augustus waren beiden te koud. Die warmte was dus zeker niet gelijkmatig verdeeld. Gelet op de hoeveelheid neerslag (die ook vooral in die 2 maanden viel), gelet op storm Poly en regelmatig wateroverlast, gelet op uitgesproken thermische dieptepunten eind juli en begin augustus, denk ik niet dat we die zomer nog als een goede zomer kunnen klasseren, ondanks een mooiere periode in het begin.

Ja dit vooral.
Een zomer (als '23) kan dan wel "statistisch normaal" zijn maar toch totaal niet zo aanvoelen.
Een paar dagen warmte kunnen 3,5 weken met lager dan gemiddelde temps 'normaliseren' maar daarom was het nog geen goede maand.

Momenteel is het in Ukkel 16 graden. Veel warmer zal het niet meer worden vandaag. Dat is een afwijking van maar liefst 7 graden onder de normale maximumtemperatuur voor 12 juli. En ik veronderstel dat we nog van geluk mogen spreken dat we in Vlaanderen overal nog de 15 graden halen, want in Wallonie lukt dat zelfs niet.

Als we dan kijken naar enkele andere temperaturen momenteel in Europa, in het bijzonder Scandinavië.
Oslo en Kopenhagen: 23 graden en zonnig (de temperatuur die wij normaal hadden moeten hebben vandaag)
Stockholm: 26 graden en zonnig (10 graden warmer dan bij ons)

Ik kan er echt maar moeilijk bij. Terwijl wij onze regenjas of trui weer aanmoeten, lopen ze in de grote steden van Scandinavië gewoon weer in short rond, iets wat de laatste maanden al regelmatig voorgevallen is. De Benelux is echt wel een van de meest benadeelde plaatsen deze zomer.

Laatst bewerkt:
Meteorologische zomer is juni tot en met augustus. Het was een uitgesproken droge en warme periode van 3 tot en met 29 juni die de zomer als "eerder warm" liet eindigen. Als je dat uit de grafiek knipt, dan zie je idd voor de rest van de zomer 2023 vooral overwegend koude afwijkingen, met in de eerste week van augustus echt een zeer koude periode. De periode van 20 juli tot 10 augustus was overigens een absoluut dieptepunt met ook overvloedige neerslag.
Zo kan ik het ook. Als je juli en augustus uit de grafiek knipt was de zomer van 2023 vooral heet en droog. Vergeet de eerste hittegolf ooit in september niet.

Momenteel is het in Ukkel 16 graden. Veel warmer zal het niet meer worden vandaag. Dat is een afwijking van maar liefst 7 graden onder de normale maximumtemperatuur voor 12 juli. En ik veronderstel dat we nog van geluk mogen spreken dat we in Vlaanderen overal nog de 15 graden halen, want in Wallonie lukt dat zelfs niet.

Als we dan kijken naar enkele andere temperaturen momenteel in Europa, in het bijzonder Scandinavië.
Oslo en Kopenhagen: 23 graden en zonnig (de temperatuur die wij normaal hadden moeten hebben vandaag)
Stockholm: 26 graden en zonnig (10 graden warmer dan bij ons)

Ik kan er echt maar moeilijk bij. Terwijl wij onze regenjas of trui weer aanmoeten, lopen ze in de grote steden van Scandinavië gewoon weer in short rond, iets wat de laatste maanden al regelmatig voorgevallen is. De Benelux is echt wel een van de meest benadeelde plaatsen deze zomer.
Dat is hier dus het equivalent van 30°C graden, maar dan in negatieve zin.
Die warmte in Scandinavië is wel absurd.

Zo kan ik het ook. Als je juli en augustus uit de grafiek knipt was de zomer van 2023 vooral heet en droog. Vergeet de eerste hittegolf ooit in september niet.
Het punt is dat het niet gelijkmatig verdeeld was, en als het dan over de beleving van de zomer gaat (wat de context was) heeft dat een impact, zeker voor wie kinderen heeft. Weinigen hebben hun verlof in juni, velen hebben hun verlof eind juli/begin augustus, wat het absolute dieptepunt van de zomer was.

Als we het bij statistieken houden, kunnen we ook wat zaken uitlichten:
- Temperatuur: 2 van de 3 maanden van de zomer 2023 lag de gemiddelde temperatuur onder de normaal
- Neerslag: De zomer op z'n geheel was natter dan normaal, ondanks een droge juni. Er waren meer neerslagdagen dan normaal, opnieuw ondanks een droge juni. De derde decade van juli 2023 heeft een nieuw record inzake neerslag gezet. De daaropvolgende decade, de eerste van augustus, had de vierde grootste neerslaghoeveelheid ooit. In gans juli heeft het 21 dagen geregend, een record. 7 dagen van de zomer heeft het lokaal meer dan 40 mm geregend op een dag (de helft van een normale maandelijkse hoeveelheid). Op 25 augustus viel in Tongeren bijna de ganse normale neerslag van augustus op 1 dag.
- Deze zomer had in juni een tornado in Vlaanderen, en had kort daarna storm Poly, een van de ergste zomerstormen in jaren.

Goede zomer? Nee. Een zomer met twee gezichten: 1 goede maand, 2 slechte maanden.

Al die pop-up zomerbars moeten nu toch ook bloeden denk ik? Belgen die het lieten afweten op het EK, pokkeweer,...

Beryl is reeds halfweg over de oceaan heen en komt morgen aan in Europa thv Spanje/Portugal. Zoals het er nu naar uitziet zal ze het vastzittende patroon niet kunnen doorbreken, maar ons wel een betere week bezorgen die we zonder Beryl misschien niet hadden gehad. Vanaf morgen krijgen we elke dag wat beter weer.

Lees: temperaturen richting de normaal (wat aangenaam is) en zelfs ietsje boven de normaal (!!) ipv 7 graden eronder, af en toe nog regen maar lang niet de hoeveelheden die we de deze week hadden, en regelmatig zon. Gelet op de setting waar deze zomer mee gepaard denk ik dat we echt niet veel beter kunnen wensen. Een paar dagen beter weer na elkaar is sowieso een enorme opgave voor deze zomer, gelukkig kan het nog.

Eenmaal Beryl haar invloed verliest - je kan al raden wanneer: vanaf het volgende weekend natuurlijk - lijkt de herfst meteen weer terug te komen van een weekje weggeweest en zal ze ons afstraffen met veel neerslag en veel te koude temperaturen, maar laten we daar nog niet te veel naar kijken. Eerst maar genieten deze week van het beste dat deze zomer tevoorschijn kan toveren, ook al is het niet veel.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan