Au79
Well-known member
3 in de laatste 4 jaar bedoelde ik, 2022 was idd. de uitzondering.Dat klopt toch niet? De lente van 2022 was droog, warm en zonnig. De zomer van 2022 was uiterst droog, warm, en zonnig.
De lente van 2023 was nat, maar de zomer van 2023 was toch ook eerder aan de warme kant en slechts een klein beetje te nat. Uiteindelijk was die zomer gemiddeld gezien zelfs zonniger dan normaal. Dat zijn niet mijn woorden, maar die van het KMI.
Dit jaar is het vooralsnog vrij droevig qua zomerweer, dat is zeker zo, maar dat er drie jaar op een rij een te koude/sombere/natte zomer is geweest dat klopt gewoonweg niet. Dat kan je gewoon raadplegen op het KMI.
Ik heb het nog al gezegd, maar van die kurdroge zomers met temperaturen die regulier ver boven de 25 graden vliegen, dat is ook niet normaal in ons land hoor. Sommigen (daarom niet jij) hebben dat nu als 'norm' in hun hoofd steken na de voorbije jaren, maar dat is dus niet zo.
Er wordt nog altijd vergeleken met langjarig gemiddelden, ik weet nu niet hoe ver die terug gaan maar toch zeker 30-40 jaar vermoedelijk. Dat zorgt voor een vertekend beeld omdat de impact van de klimaatverandering steeds sneller gaat en de vergelijkingscijfers nog grotendeels deze zijn van periodes waar normale jaren de bovenhand haalden.