Lente / Zomer 2024

Hangt wel een beetje af van locatie, in bossen vind je ze nu wel en ze zijn er behoorlijk agressief ook, maar daarbuiten over het algemeen inderdaad veel minder muggen dan anders.

Had nochtans anders verwacht door al dat vocht en stilstaand water, wat toch broeihaarden zijn voor muggen. Echt vreemd (maar ik klaag niet!).
Bleh, hier elke nacht meerdere muggen in de kamer van de dochter en van ons 🫤
Leven naast een rivier zeker...

Dinsdag ineens uit het niets bijna dertig graden, om dan terug naar laag-twintigers te gaan :confused:.
Na passage van zwak warmtefront maandagnacht draait de wind en komt ze vanuit het zuidoosten. En het zuidoosten, dat is waar de zomer nu zit. Dat is dus warme lucht.

Naar dinsdagavond toe komt het koufront dan over (wel met regen), daardoor draait de wind terug naar het zuidwesten waar de koele oceaanlucht zit, en zo pikt ze ook nog eens de onstabiele lucht op die in de loop van de dag weer in het noorden van Frankrijk ontstaan is, die onstabiele lucht kan icm het passerende koufront naast nog meer regen ook voor onweer zorgen, en daarmee is het na minder dan 12 uur alweer uit met de pret voor ??? dagen of weken.

Passage koufront wordt ook steeds vroeger ingetekend dus zou kunnen dat ze in het westen van het land - waar het koufront eerst binnenkomt - niet veel meer gaan hebben aan dinsdag. En voor de rest van het land is er dan ook nog weinig resterende kans op onweer als het zo vroeg al komt.

Het toont wel aan hoe dicht de warmte zit, maar het gewoon door het vastzittende patroon en de daarbij horende windrichtingen bijna nooit tot bij ons raakt.

Laatst bewerkt:
Juni 2024 is warmste juni ooit gemeten: dertiende maand op rij met temperatuurrecord

😂

Juni 2024 is warmste juni ooit gemeten: dertiende maand op rij met temperatuurrecord

😂
Overal ter wereld blijkbaar behalve bij ons.

Overal ter wereld blijkbaar behalve bij ons.
Klopt, ook vorig jaar was dat zo. Absolute hitterecords zijn hier zelfs al 5 jaar niet meer verbroken, tot en met 2019 gebeurde dat nochtans regelmatig. Echt vreemd dat onze regio sinds 2020 zo afwijkt van de evolutie, want buiten de zomermaanden doen we nog altijd mee met de rest van de wereld om nieuwe warmterecords te zetten. Maar als het zomer is, dan lukt dat plots niet meer bij ons. Meer zelfs, dan krijgen we nu net het omgekeerde.

Vergelijk temperatuurafwijkingen december 2023 en 6 maanden later, juni 2024. December had 7 te koude dagen en voor de rest te warme dagen. Juni was compleet omgekeerd: 7 te warme dagen en voor de rest te koude dagen.

xYKW9HG.png

Klopt, ook vorig jaar was dat zo. Absolute hitterecords zijn hier zelfs al 5 jaar niet meer verbroken, tot en met 2019 gebeurde dat nochtans regelmatig. Echt vreemd dat onze regio sinds 2020 zo afwijkt van de evolutie, want buiten de zomermaanden doen we nog altijd mee met de rest van de wereld om nieuwe warmterecords te zetten. Maar als het zomer is, dan lukt dat plots niet meer bij ons. Meer zelfs, dan krijgen we nu net het omgekeerde.

Ik ben heel blij dat we geen hitterecords meer verbreken. Ik zit echt niet te wachten op een herhaling van 25 juli 2019 eerlijk gezegd.
Tegen de kou kan je je tenminste kleden.

Edit:

Ik heb zojuist terug mijn trui moeten aantrekken want ik had kou.
🥶

Dit dus, trui aan en klaar :)

Dit dus, trui aan en klaar :)
Het probleem is niet dat de trui eens aan moet. Het probleem is dat die trui sinds het einde van de vorige zomer nog niet in de kast opgeborgen werd. Dit sombere weer - en dan vooral het persistente karakter ervan - en die langdurige temperatuurafwijking naar beneden, die we beiden ook in de vorige zomermaanden hadden, en beide ook zaken waar op de eerste termijn nog geen einde aan lijkt te komen, mogen zeker benoemd worden als even abnormaal als het tegenovergestelde scenario.

Het zit gewoon compleet fout met ons klimaat, ik zou durven opperen bij ons nog erger dan in veel andere regio's in de wereld. 9 maanden is het abnormaal warm en nat en bijgevolg ook somber, en in de periode dat die warmte dan eens wel normaal zou zijn, is het weer abnormaal koud en daardoor ook weer somber, en dat al voor de derde keer op 4 jaar. Dat compenseert de abnormaalheid niet, het cumuleert de abnormaalheid. Beide vormen van thermische afwijkingen hebben negatieve gevolgen voor de natuur, voor de mens, voor de economie.

Laatst bewerkt:
Het probleem is niet dat de trui eens aan moet. Het probleem is dat die trui sinds het einde van de vorige zomer nog niet in de kast opgeborgen werd. Dit sombere weer - en dan vooral het persistente karakter ervan - en die langdurige temperatuurafwijking naar beneden, die we beiden ook in de vorige zomermaanden hadden, en beide ook zaken waar op de eerste termijn nog geen einde aan lijkt te komen, mogen zeker benoemd worden als even abnormaal als het tegenovergestelde scenario.

Het zit gewoon compleet fout met ons klimaat, ik zou durven opperen bij ons nog erger dan in veel andere regio's in de wereld. 9 maanden is het abnormaal warm en nat en bijgevolg ook somber, en in de periode dat die warmte dan eens wel normaal zou zijn, is het weer abnormaal koud en daardoor ook weer somber, en dat al voor de derde keer op 4 jaar. Dat compenseert de abnormaalheid niet, het cumuleert de abnormaalheid. Beide vormen van thermische afwijkingen hebben negatieve gevolgen voor de natuur, voor de mens, voor de economie.
In welke zin zie je het hier evolueren? In andere regio's, zoals bepaalde delen van India, wordt het grondgebied waar miljoenen mensen op leven haast onleefbaar door de waanzinnige temperaturen en droogtes. Wat gaan we hier krijgen? Veel meer regen en nattigheid en een afkoeling? Dat lijkt me minder dramatisch dan jaar na jaar recordhittes en -droogtes trotseren.

Mij hoor je niet zeggen dat het niet fout aan het lopen is met het klimaat.
Ik geef alleen maar aan dat ik liever wat frisser weer heb in de zomer dan de ene hittegolf na de andere.
Fauna en flora in België zijn zeker beter bestand tegen wat koelere zomers dan extreme hitte en droogte.

In welke zin zie je het hier evolueren? In andere regio's, zoals bepaalde delen van India, wordt het grondgebied waar miljoenen mensen op leven haast onleefbaar door de waanzinnige temperaturen en droogtes. Wat gaan we hier krijgen? Veel meer regen en nattigheid en een afkoeling? Dat lijkt me minder dramatisch dan jaar na jaar recordhittes en -droogtes trotseren.
Inzake India zit de onleefbaarheid m.i. eerder in de combinatie met de bevolkingsexplosie, alsook in de manier waarop armoede en slechte leefomstandigheden door de overheid daar in stand gehouden worden. Ondanks dat het "onleefbaar" is gaan die mensen daar toch niet vertrekken want ze kunnen niet, ze zullen zich gewoon (moeten) aanpassen en die bevolking zal in eerste instantie gewoon blijven aangroeien.

Inzake het weer bij ons, de overvloedige regen zorgt bij ons voor veel meer destructie dan droogte, dat hebben we de voorbije maanden weer meermaals kunnen zien. Maar ik zie het grootste probleem bij ons in iets dat niet echt erkend wordt, en dat is de overduidelijke versombering (met veel regen) van onze winters, die in bepaalde jaren, zoals 2021, 2023 en ook dit jaar, ook tijdens de zomer blijft domineren. Minder een probleem voor de natuur, wel een probleem voor mens en economie. Depressies, verloren productiviteit, meer ziektes (ziekteverzuim zit op recordhoogte in ons land), minder consumptie bij ons maar wel meer CO2-vliegreizen naar de zon, voortdurende nood aan beschikbaarheid van fossiele energieopwekking, etc. Heel wat retail bij ons heeft hun slechte halfjaar erop zitten ooit, want de mensen komen gewoon niet meer buiten door het strontweer.

We mogen dan wel gespaard blijven van extremen, maar ons klimaat lijkt ook echt enorm onaangenaam te gaan worden. Ook omdat onze zomers compleet hit or miss lijken worden, ofwel erg goed, ofwel erg slecht, terwijl de middenweg die normaal is voor ons klimaat niet meer lijkt voor te komen. Is het dan eens een miss, zoals dit jaar en vorig jaar, dan begint het langdurige slechte weer wel te wegen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan