SnakeGodRovinin
Well-known member
Dinsdag ineens uit het niets bijna dertig graden, om dan terug naar laag-twintigers te gaan
.
.Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
.Dinsdag ineens uit het niets bijna dertig graden, om dan terug naar laag-twintigers te gaan.
Bleh, hier elke nacht meerdere muggen in de kamer van de dochter en van onsHangt wel een beetje af van locatie, in bossen vind je ze nu wel en ze zijn er behoorlijk agressief ook, maar daarbuiten over het algemeen inderdaad veel minder muggen dan anders.
Had nochtans anders verwacht door al dat vocht en stilstaand water, wat toch broeihaarden zijn voor muggen. Echt vreemd (maar ik klaag niet!).

Na passage van zwak warmtefront maandagnacht draait de wind en komt ze vanuit het zuidoosten. En het zuidoosten, dat is waar de zomer nu zit. Dat is dus warme lucht.Dinsdag ineens uit het niets bijna dertig graden, om dan terug naar laag-twintigers te gaan.

Overal ter wereld blijkbaar behalve bij ons.Juni 2024 is warmste juni ooit gemeten: dertiende maand op rij met temperatuurrecord
![]()
Juni 2024 is warmste juni ooit gemeten: dertiende maand op rij met temperatuurrecord
In juni is wereldwijd een gemiddelde temperatuur van 16,66 graden gemeten. Nog nooit was het in die maand zo warm. Het is de dertiende maand op rij met een temperatuurrecord. “Dit is meer dan een afwijking in de statistiek. Dit toont een grote en voortgaande verschuiving in ons klimaat. Zelfs...www.hln.be
![]()
Dat ligt aan de linkse frontvorming bij de Fransen. Die houden de warmte tegen.Overal ter wereld blijkbaar behalve bij ons.
Klopt, ook vorig jaar was dat zo. Absolute hitterecords zijn hier zelfs al 5 jaar niet meer verbroken, tot en met 2019 gebeurde dat nochtans regelmatig. Echt vreemd dat onze regio sinds 2020 zo afwijkt van de evolutie, want buiten de zomermaanden doen we nog altijd mee met de rest van de wereld om nieuwe warmterecords te zetten. Maar als het zomer is, dan lukt dat plots niet meer bij ons. Meer zelfs, dan krijgen we nu net het omgekeerde.Overal ter wereld blijkbaar behalve bij ons.

Klopt, ook vorig jaar was dat zo. Absolute hitterecords zijn hier zelfs al 5 jaar niet meer verbroken, tot en met 2019 gebeurde dat nochtans regelmatig. Echt vreemd dat onze regio sinds 2020 zo afwijkt van de evolutie, want buiten de zomermaanden doen we nog altijd mee met de rest van de wereld om nieuwe warmterecords te zetten. Maar als het zomer is, dan lukt dat plots niet meer bij ons. Meer zelfs, dan krijgen we nu net het omgekeerde.
Ik heb zojuist terug mijn trui moeten aantrekken want ik had kou.![]()

Het moet van mij geen 42°C worden hoor. Maar 23°C ofzo mag toch.Ik ben heel blij dat we geen hitterecords meer verbreken. Ik zit echt niet te wachten op een herhaling van 25 juli 2019 eerlijk gezegd.
Tegen de kou kan je je tenminste kleden.
Klopt, 23 zou aangenamer zijn.Het moet van mij geen 42°C worden hoor. Maar 23°C ofzo mag toch.
Nog geen 20°C gemiddeld als maximum de eerste week van juli.
Het probleem is niet dat de trui eens aan moet. Het probleem is dat die trui sinds het einde van de vorige zomer nog niet in de kast opgeborgen werd. Dit sombere weer - en dan vooral het persistente karakter ervan - en die langdurige temperatuurafwijking naar beneden, die we beiden ook in de vorige zomermaanden hadden, en beide ook zaken waar op de eerste termijn nog geen einde aan lijkt te komen, mogen zeker benoemd worden als even abnormaal als het tegenovergestelde scenario.Dit dus, trui aan en klaar![]()
In welke zin zie je het hier evolueren? In andere regio's, zoals bepaalde delen van India, wordt het grondgebied waar miljoenen mensen op leven haast onleefbaar door de waanzinnige temperaturen en droogtes. Wat gaan we hier krijgen? Veel meer regen en nattigheid en een afkoeling? Dat lijkt me minder dramatisch dan jaar na jaar recordhittes en -droogtes trotseren.Het probleem is niet dat de trui eens aan moet. Het probleem is dat die trui sinds het einde van de vorige zomer nog niet in de kast opgeborgen werd. Dit sombere weer - en dan vooral het persistente karakter ervan - en die langdurige temperatuurafwijking naar beneden, die we beiden ook in de vorige zomermaanden hadden, en beide ook zaken waar op de eerste termijn nog geen einde aan lijkt te komen, mogen zeker benoemd worden als even abnormaal als het tegenovergestelde scenario.
Het zit gewoon compleet fout met ons klimaat, ik zou durven opperen bij ons nog erger dan in veel andere regio's in de wereld. 9 maanden is het abnormaal warm en nat en bijgevolg ook somber, en in de periode dat die warmte dan eens wel normaal zou zijn, is het weer abnormaal koud en daardoor ook weer somber, en dat al voor de derde keer op 4 jaar. Dat compenseert de abnormaalheid niet, het cumuleert de abnormaalheid. Beide vormen van thermische afwijkingen hebben negatieve gevolgen voor de natuur, voor de mens, voor de economie.
Mij hoor je niet zeggen dat het niet fout aan het lopen is met het klimaat.Het zit gewoon compleet fout met ons klimaat, ik zou durven opperen bij ons nog erger dan in veel andere regio's in de wereld. 9 maanden is het abnormaal warm en nat en bijgevolg ook somber, en in de periode dat die warmte dan eens wel normaal zou zijn, is het weer abnormaal koud en daardoor ook weer somber, en dat al voor de derde keer op 4 jaar. Dat compenseert de abnormaalheid niet, het cumuleert de abnormaalheid. Beide vormen van thermische afwijkingen hebben negatieve gevolgen voor de natuur, voor de mens, voor de economie.
Inzake India zit de onleefbaarheid m.i. eerder in de combinatie met de bevolkingsexplosie, alsook in de manier waarop armoede en slechte leefomstandigheden door de overheid daar in stand gehouden worden. Ondanks dat het "onleefbaar" is gaan die mensen daar toch niet vertrekken want ze kunnen niet, ze zullen zich gewoon (moeten) aanpassen en die bevolking zal in eerste instantie gewoon blijven aangroeien.In welke zin zie je het hier evolueren? In andere regio's, zoals bepaalde delen van India, wordt het grondgebied waar miljoenen mensen op leven haast onleefbaar door de waanzinnige temperaturen en droogtes. Wat gaan we hier krijgen? Veel meer regen en nattigheid en een afkoeling? Dat lijkt me minder dramatisch dan jaar na jaar recordhittes en -droogtes trotseren.