Lente / Zomer 2024

Tuin ligt vol afgevallen gele bladeren, ik denk dat de bomen ook in herfstmodus zijn gegaan.
Die gele afvallende bladeren zijn me ook opgevallen sinds enkele dagen (dus al van voor de storm van vandaag).

In eerdere, warmere en drogere, zomers zag je deze pas vanaf begin augustus. Wat ook vroeg is, maar toen werd mij gezegd "ah ja dat komt door de droogte he". Maar nu het helemaal niet droog is beginnen ze nog eerder af te vallen? Is het omdat het nu te nat/koud/somber is dat de natuur ook weer vroegtijdig overschakelt op herfst?

Ik kan me niet meer precies herinneren wanneer ik voor het eerst gele afgevallen bladeren zag vorig jaar, maar het was in ieder geval niet zo vroeg in het jaar.

Die gele afvallende bladeren zijn me ook opgevallen sinds enkele dagen (dus al van voor de storm van vandaag).

In eerdere, warmere en drogere, zomers zag je deze pas vanaf begin augustus. Wat ook vroeg is, maar toen werd mij gezegd "ah ja dat komt door de droogte he". Maar nu het helemaal niet droog is beginnen ze nog eerder af te vallen? Is het omdat het nu te nat/koud/somber is dat de natuur ook weer vroegtijdig overschakelt op herfst?

Ik kan me niet meer precies herinneren wanneer ik voor het eerst gele afgevallen bladeren zag vorig jaar, maar het was in ieder geval niet zo vroeg in het jaar.
Mja, er lijkt mij wel meer scheef te zitten. Twee jaar geleden zat het hier vol wespen. Dit jaar heb ik er nog geen gezien. Hetzelfde voor vlinders. Mijn vlinderstruiken staan in bloei, maar waar zitten de vlinders? Andere jaren zitten ze vol met tientallen vlinders (vorig jaar was het ook al minder).

Mja, er lijkt mij wel meer scheef te zitten. Twee jaar geleden zat het hier vol wespen. Dit jaar heb ik er nog geen gezien. Hetzelfde voor vlinders. Mijn vlinderstruiken staan in bloei, maar waar zitten de vlinders? Andere jaren zitten ze vol met tientallen vlinders (vorig jaar was het ook al minder).
Muggen ook niet. Nog geen enkele mug op mijn kamer gehad.

Muggen ook niet. Nog geen enkele mug op mijn kamer gehad.
Hangt wel een beetje af van locatie, in bossen vind je ze nu wel en ze zijn er behoorlijk agressief ook, maar daarbuiten over het algemeen inderdaad veel minder muggen dan anders.

Had nochtans anders verwacht door al dat vocht en stilstaand water, wat toch broeihaarden zijn voor muggen. Echt vreemd (maar ik klaag niet!).

wespen komen eerder in augustus u lastig vallen als de koningin stopt met eitjes leggen en de larven geen zoetstoffen meer produceren.

Hangt wel een beetje af van locatie, in bossen vind je ze nu wel en ze zijn er behoorlijk agressief ook, maar daarbuiten over het algemeen inderdaad veel minder muggen dan anders.

Had nochtans anders verwacht door al dat vocht en stilstaand water, wat toch broeihaarden zijn voor muggen. Echt vreemd (maar ik klaag niet!).
Iets waar muggen en ander vliegend ongedierte een hekel aan hebben is regen, dus klopt wel dat we dit jaar er minder last van hebben. Langs de andere kant krijgen we er wel tonnen vettige slakken voor in de plaats.

Ik zit in augustus aan het Gardameer met een tussenstop in Oostenrijk. We zien wel, maar hopelijk zitten we geen 10 dagen met een kleuter vast in een door regen geteisterde bungalow. :unsure:
Noord Italie , zuidkant alpen, kan meevallen met een week stralend weer maar heb ook al een week in de regen gezeten

Ik ben allesbehalve een zonneklopper of strandganger en mij ga je nooit meer in de zomer naar zuiderse vakantiebestemmingen zien gaan, maar:

- Nieuwe loungeset gekocht in mei. Het aantal dagen dat ik er langer dan 10 minuten ononderbroken gebruik van heb knn maken, laat staan om wat te liggen zonnen, is op 1 hand te tellen.
- De teaken tuintafel heb ik dit seizoen nog niet eens afgewassen en ontgrijsd, because why bother.
- Nog geen enkele avond buiten gegeten.
- Evenmin de moeite gedaan de ramen eens langs buiten te wassen.
- De dakgoten en de randen van het terras/gazon/oprit liggen weeral vol bladeren na gisteren.
- Mijn auto heb ik dit jaar welgeteld nog maar 1 keer gewassen.
- De mobiele airco die ik in 2022 gekocht heb, heb ik sinds na die zomer niet meer aangezet.
- ...

Dat het triestig is...
Voordeel: veel productiever & gezelliger binnen, en zo geen oven in m'n woon- & slaapkamer. En omdat ik hier onlangs van de trap ben gestuikt, heb ik nog een litteken op m'n voorhoofd dat ik toch nog zo veel mogelijk uit de zon moet houden, so there's that.....

Ik heb nochtans al uren in de zon kunnen liggen, zeer regelmatig buiten ontbeten en gedineerd en zelfs al in het (nog niet verwarmd) zwembad gezwommen…
Het is maar hoe je het bekijkt zeker?

Bekijken =/= ervaren. Het is niet louter kwestie van perceptie.
Mijn terras begint pas in de zon te liggen vanaf 12-13u oid. 2 grote bomen werpen pakweg tussen 14 & 17u ook veel schaduw. Tijdens hittegolven een zegen, maar dit jaar heel jammer. En als je in een niet-verwarmd zwembad zwemt, ben je sowieso al iemand die het niet zo snel fris heeft. :)

Ik heb heel snel fris hoor. Maar als de zon erdoor komt zit ik ook wel meteen buiten dus inderdaad, tot nu toe ervaar ik het nog wel als ok.

Ik zat deze middag buiten en het was goed als de zon scheen maar direct vrij fris als er een wolk voor de zon kwam.
18°C kan best warm zijn in de zon, maar als het een grijze dag is dan voelt die 18°C ineens fris aan als er dan ook nog wind staat.

Terug
Bovenaan