Lente / Zomer 2024

Volgens de huidige runs op zaterdagavond droog met zelf kans op opklaringen.
Wel een voelbare westenwind, dus zal met een trui te doen zijn buiten!
Groetjes, Frank

Frank had gelijk. Droog, relatief fris en veel wind. We hebben de barbecue buiten gedaan maar het dessert binnen. Kon beter, kon slechter.

Inzake India zit de onleefbaarheid m.i. eerder in de combinatie met de bevolkingsexplosie, alsook in de manier waarop armoede en slechte leefomstandigheden door de overheid daar in stand gehouden worden. Ondanks dat het "onleefbaar" is gaan die mensen daar toch niet vertrekken, ze zullen zich gewoon (moeten) aanpassen en die bevolking zal in eerste instantie gewoon blijven aangroeien.

Inzake het weer bij ons, de overvloedige regen zorgt bij ons voor veel meer destructie dan droogte, dat hebben we de voorbije maanden weer meermaals kunnen zien. Maar ik zie het grootste probleem bij ons in iets dat niet echt erkend wordt, en dat is de overduidelijke versombering (met veel regen) van onze winters, die in bepaalde jaren, zoals 2021, 2023 en ook dit jaar, ook tijdens de zomer blijft domineren. Minder een probleem voor de natuur, wel een probleem voor mens en economie. Depressies, verloren productiviteit, meer ziektes (ziekteverzuim zit op recordhoogte in ons land), minder consumptie bij ons maar wel meer CO2-vliegreizen naar de zon, voortdurende nood aan beschikbaarheid van fossiele energieopwekking, etc. Heel wat retail bij ons heeft hun slechte halfjaar erop zitten ooit, want de mensen kwamen gewoon niet meer buiten. We kunnen dit echt allemaal wel missen. We mogen dan wel gespaard blijven van extremen, ons klimaat wordt er zeker ook niet aangenamer op.
Somber weer levert inderdaad weinig vrolijkheid, maar een zomer vol extremen ook niet. België is ook moeilijk te vergelijken met India en ik denk dat er in dit land wel de know-how en budget is om de waterproblematiek te lijf te gaan, want dat probleem wordt wel degelijk erkend door de instanties. Het probleem is dat dit gepaard gaat met grote budgetten en politieke wil. Een probleem erkennen wil nog niet zeggen dat de politiek het beleid gaat voeren dat nodig is. En de waterhuishouding van een heel land op punt stellen vraagt veel tijd.

Heb de reden gevonden waarom het goed weer zolang wegblijft. Was net effe naar de staat van mijn banden gaan kijken (afspraak gemaakt voor de keuring) en gezien dat mijn winterbanden er nog opliggen 🫣

Ik denk dat onze overheid maar één gevolg erkent, en dat is de minst frequente: droogte. In 2018 werd een droogtecommissie opgericht, door een CD&V minister en dus vooral met de bescherming van de landbouw voor ogen. In de zomer van 2022 mocht die nog eens maatregelen nemen, met de fameuze woorden dat het "jaren" zou duren eer de droogte die we toen hadden structureel opgelost zou worden. Het duurde uiteindelijk maar een jaar voor die droogte weer volledig verdwenen was, en vandaag zit die commissie al 2 jaar met hun vingers te draaien tot het nog eens structureel te droog wordt, en dat zal wel niet voor direct zijn.

Overvloedige regen en extreem langdurige sombere periodes - beiden hebben volgens mij bij ons een zwaardere impact dan droogte - hebben we sindsdien elk jaar wel gehad, maar daar lijkt weinig erkenning voor te zijn - zeker voor de versombering niet - of toch nog niet in de zin van een speciale commissie (wat nu ook niet per se nodig is, maar in ons land moet dat natuurlijk wel op die manier). Nochtans zijn er, sinds de droogtecommissie geinstalleeerd werd, 4 te droge zomers geweest, maar evenzeer 4 te sombere winters en ook 5 te natte winters. Het is dus niet minder frequent.

Laatst bewerkt:
De impact van somber/regenachtig op de horeca / evenementen valt toch niet te onderschatten denk ik. Ik blijf liever thuis wanneer het slecht weer is. Dan denk ik dat een hete droge zomer beter is voor de economie.

De impact van somber/regenachtig op de horeca / evenementen valt toch niet te onderschatten denk ik. Ik blijf liever thuis wanneer het slecht weer is. Dan denk ik dat een hete droge zomer beter is voor de economie.
Tgoh, hier zitten de terrasjes en kroegen vaak vol, daarnet gaan werklunchen en dat zat ook vol, de terrasjes ook. En dat op een werkdag.

Het is nu ook geen 5 graden en hagel natuurlijk. Ja, het is somberder en wat frisser dan de voorbije jaren, maar we moeten ook niet overdrijven vind ik. Het is nog steeds zomer en bijvoorbeeld vandaag is het, zoals op veel zomerdagen, gewoon aangenaam buiten. Niet te heet, niet te koud.

Tgoh, hier zitten de terrasjes en kroegen vaak vol, daarnet gaan werklunchen en dat zat ook vol, de terrasjes ook. En dat op een werkdag.
De komende 4 dagen, vanaf morgenavond, regent het opnieuw veel, maar het is vandaag inderdaad eens een dag dat het weinig regent. Het regent eigenlijk wel, maar de regen raakt op de meeste plaatsen de grond niet. Gelukkig dat het nog kan in ons klimaat, een dag met geen of amper regen.

Maar maakt zo'n relatief droge dag de voorbije periode goed? De statistieken van het KMI tonen aan dat het het voorbije halfjaar 115 dagen geregend heeft, terwijl er dat normaal 87 zijn. Dus bijna een maand extra neerslagdagen dan normaal. Ook in de laatste 3 maanden daarvan, terrasseizoen zeg maar, was er een duidelijk overschot aan neerslagdagen. In juni had je dan eens even een periode zonder regen, maar dan was het weer flink koud.

Retail heeft een van de slechte halfjaren ooit achter de rug, met enkele high-profile faillissementen (Esprit, Scotch & Soda, etc.). Met meer dan 3 faillissementen per dag gaat het ook in de horeca niet goed, hoewel het slechte weer daar eerder de spreekwoordelijke druppel is dan de oorzaak. Ook de evenementensector zal dan niet gespaard blijven. Ondanks dat de terrassen eens een dag vol zitten, zijn er dus wel degelijk alarmsignalen.

Laatst bewerkt:
Ik lees hier toch regelmatig: het valt wel mee vandaag of de laatste 2 maand. Ja, dat klopt ... Maar dat maakt voor mij en velen idd geen 6- 8 sombere maanden goed. Tis zoals de 'hier een euro reclame' hier vandaag met mooi stabiel weer ... Es een dagske goed en droog, of met veel geluk 3-5 dagen, en lap weer wisselvallig tot nader orde.

Klassiek (voormalig?) Belgisch weer was net leuk omwille de variatie met 4 echte seizoenen. Maar nu zit het te veel vast zoals @Guglielmo mooi uitlegt. Don't shoot the messenger zou ik zeggen.
Te warm en droog of te fris en nat en somber. Deprimerend en saai langs beide kanten vgl met een klimaat die bijvoorbeeld:
Een mooie 7 dagen week geeft; dan 3 dagen meer regen; dan 3 dagen middelmaat als vandaag; dan weer mooi een paar dagen; dan es onweer omdat het te warm was voor 7 - 14 dagen; enz. ... Nope ons weer recent is een saaie binaire, te warm en droog of te somber nat, met de laatste jaren veel somber en nat en de jaren ervoor heet en droog.

Ik heb niets gezegd over of dit weer nu al dan niet normaal is. Ik weet dat het zonniger, droger, en warmer zou moeten zijn (mensen moeten ook wel beseffen dat die kurkdroge en hete zomers zoals we die een paar keer gehad hebben OOK niet normaal zijn en die nog veel buitensporiger waren dan wat we nu krijgen, maar dat is een andere discussie). En opnieuw: het staat mensen vrij om dit helemaal kut te vinden, dit weer. Dat is ieder zijn ding.

Ik zeg maar gewoon dat waar ik woon en waar ik kom de terrassen en horecazaken goed vol zitten, zoals in bijna elke zomer. Dat er veel horeca failliet gaat is al jaren zo en daarvan zou ik echt de oorzaak niet bij dit weer durven leggen.

Als het nu heel de zomer blijft regenen en koud blijft misschien wel maar dat moeten we dan zien.

Ik weet dat het zonniger, droger, en warmer zou moeten zijn (mensen moeten ook wel beseffen dat die kurkdroge en hete zomers zoals we die een paar keer gehad hebben OOK niet normaal zijn en die nog veel buitensporiger waren dan wat we nu krijgen, maar dat is een andere discussie).
Akkoord, maar tegelijk is de recordhoeveelheid neerslag van het afgelopen jaar, gevolgd door nog een record van negen te natte maanden op rij, alsook zes te sombere maanden op rij, alsook drie te koele zomermaanden "op rij" m.i. niet minder buitensporig dan de zomer van 2018 was. Het is natuurlijk meer uitgespreid in tijd dan de buitensporigheid van de zomer van 2018 die op kortere tijd plaatsvond, waardoor de gevolgen ook meer uitgespreid zijn, maar dat neemt niet weg dat het opnieuw extreem abnormaal is, deze keer in negatieve zin, wat we nu meemaken. Niet dat dat compensatie is van de warmere zomers van het vorig decennium, zo werkt het weer niet en dat is ook niet nodig.

Ik zeg maar gewoon dat waar ik woon en waar ik kom de terrassen en horecazaken goed vol zitten, zoals in bijna elke zomer. Dat er veel horeca failliet gaat is al jaren zo en daarvan zou ik echt de oorzaak niet bij dit weer durven leggen.
Dat is dan m.i. weer niet waar, specifiek dat het "al jaren" zo is. Het aantal faillissementen in de horeca ligt een kwart hoger dan het gemiddelde van de voorbije 10 jaar (ref gelinkt artikel hierboven).

Je hebt wel gelijk dat de oorzaak niet primair bij het weer ligt, de oorzaak zijn de flinterdunne marges waar ze in die sector mee werken, dus als het dan eens lang regent en koud is en die terrassen niet goed gevuld raken en de inkomsten voor het tweede jaar op rij achterblijven, kan en zal dat in bepaalde, maar uiteraard niet alle, faillissementsgevallen wel de druppel geweest zijn.

Je kan dan wel zeggen van "ja, maar bij een goede zomer zouden ze ook wel failliet gegaan zijn, alleen later," en dat kan zeker. Maar we kunnen alleen maar met zekerheid vaststellen dat er nu duidelijk meer failliet gaan dan gemiddeld.

Laatst bewerkt:
Morgen 30 graden en hopelijk kan ik dan eens goed alle toxines die zich al maandenlang in mijn lichaam ophopen uitzweten. Al die overdossisen aan semaglutide en aspartaam moeten er nu echt eens uit! Of anders vinden jullie mij vroeg of laat dood in mijne zetel :tongue:

Ik heb niets gezegd over of dit weer nu al dan niet normaal is. Ik weet dat het zonniger, droger, en warmer zou moeten zijn (mensen moeten ook wel beseffen dat die kurkdroge en hete zomers zoals we die een paar keer gehad hebben OOK niet normaal zijn en die nog veel buitensporiger waren dan wat we nu krijgen, maar dat is een andere discussie). En opnieuw: het staat mensen vrij om dit helemaal kut te vinden, dit weer. Dat is ieder zijn ding.

Als het nu heel de zomer blijft regenen en koud blijft misschien wel maar dat moeten we dan zien.
Mijn post was niet specifiek op u gericht hoor, en je zegt idd niet dat ons weer nu normaal is :)
Ik kader maar de frustratie en het ongenoegen van de mensen die er neerslachtig van worden, of probeer toch ... Als ik nu Las Vegas bvb zie, 56C in Death Valley, alweer zware bosbranden in Griekenland ... geef me dan maar vandaag... en liefst ook geen 35C tot 40C toestanden hier. Vanaf 30C krijg ik het ook lastiger.

Ik besef nu dat die 4 seizoenen met elk hun eigenheid een afwisseling gaf in ons klimaat die eigenlijk wel een plus is.

Laatst bewerkt:
2024071006_202407081745_2_stormforecast.xml.png

Mijn post was niet specifiek op u gericht hoor, en je zegt idd niet dat ons weer nu normaal is :)
Ik kader maar de frustratie en het ongenoegen van de mensen die er neerslachtig van worden, of probeer toch ... Als ik nu Las Vegas bvb zie, 56C in Death Valley, alweer zware bosbranden in Griekenland ... geef me dan maar vandaag... en liefst ook geen 35C tot 40C toestanden hier. Vanaf 30C krijg ik het ook lastiger.

Ik besef nu dat die 4 seizoenen met elk hun eigenheid een afwisseling gaf in ons klimaat die eigenlijk wel een plus is.
Mijn post was ook niet op jou gericht hoor, geen zorgen!

Ik besef heel goed waarom mensen hier gefrustreerd en neerslachtig van worden. De meeste mensen zijn zomermensen dus het is maar normaal dat de meerderheid van de mensen nu aan het zeuren is op het weer. Ik blijf er bij (enfin, je ziet dat in de cijfers ook) dat juni niet zo dramatisch was als men soms doet uitschijnen, maar uiteraard besef ik ook dat het door de voorbije natte, sombere, en frisse maanden is dat die juni nu zo slecht onthaald werd.

Op een of andere manier is het misschien ook niet slecht dat we nu ook eens de keerzijde van de medaille zien in ons land. Europa (en de rest van de wereld) staat al langer in brand en ons/het klimaat is gewoonweg ontegensprekelijk al een tijdje heel raar aan het doen, maar toen we hier vaak zomers kregen die veel te warm en te droog waren voor ons land hoorde ik toch af en toe 'maar dit is toch gewoon om van te genieten' wanneer ik aangaf dat dat toch echt niet normaal was. Alsof de klimaatverandering niet uitmaakte omdat we dan hier een vakantieoordklimaat kregen.

Nu we de gevolgen op een slechte manier zien gaan misschien meer landgenoten aandacht besteden aan het probleem. Daarmee wil ik niet zeggen dat individuen de klimaatcrisis kunnen oplossen (dat is niet zo) maar als er wat meer aandacht voor komt, dan komt het misschien opnieuw op de radar van de politiek. Maar goed, dat is dan weer een heel andere discussie.

Nu we de gevolgen op een slechte manier zien gaan misschien meer landgenoten aandacht besteden aan het probleem.
Ijdele hoop denk ik. Wat zie je nu het zo'n slechte zomer is? Er worden massaal vluchten geboekt naar de zon, gelet dat ze op Zaventem weer passagiersrecords breken zal ongetwijfeld de capaciteit aan vluchten ook verhoogd zijn om aan die hoge vraag te kunnen voldoen, dus gewoon nog meer CO2-uitstoot. Maar je kan het moeilijk iemand kwalijk nemen als het zo'n abnormaal langdurig strontweer is waarbij er ook nu nog altijd geen lichtpuntjes te bespeuren zijn.

Dus dat er ooit voldoende bereidheid en wil zal zijn om het nog te voorkomen (als dat nog kan), dat geloof ik niet meer. We zullen deels met die gevolgen moeten leren leven, en deels ze moeten counteren met technologie. Ik geloof daarbij heel sterk in artificiële ingrepen in het weer, wat ook al bestaat, alleen nog niet op schaal. Het zal wel moeten. Hopelijk zal het verstandig gebeuren en doet niet ieder landje z'n eigen ding daarmee.

Het probleem is niet de temperatuur maar eerder de neerslag en het gebrek aan zonlicht.
Net als in de winter, veel liever de hele dag -5°C met stralende zon dan 10°C maar bewolkt en winderig.
Tegen temperatuur kan je je kleden, maar tegen gebrek aan zonlicht kan je weinig doen (buiten vitaminen slikken of een zonnelamp kopen).

Nieuwste data voor windstoten is binnen voor dinsdag 9 juli! 😱

We zien een potentieel (zeer) gevaarlijke situatie ontplooien in dit weermodel. Het onweer lijkt zich boven België te gaan versterken met aan de voorzijde een boogsegment. We spreken in deze situatie van een uitgesproken onweerslijn met aan de voorzijde windstoten die gemakkelijk 100 km/u kunnen overschrijden. Focus lijkt te liggen op het centrum en noorden van België, later ook delen van Nederland. Deze gebieden liggen in onze level 2.

Er zijn heel wat events in opbouw (weerbewaking door MeteoSupport) en ook de bomen staan vol in blad. 🙏

Stormschade bij dergelijke windstoten is zeker aan de orde! We houden het in de gaten. Bedankt aan iedereen die onze berichten deelt op zijn eigen tijdlijn en dus ook anderen informeert.

Terug
Bovenaan