Lente / Zomer 2024

Goh, ik weet niet meer eens wat te geloven... Ik heb vandaag de website van KMI etc gevolgd voor morgen en ik heb effectief 6 verschillende voorspellingen gezien. Van inderdaad 31 graden en monster onweders tot een normale 24 graden met lichte regen. Wij hebben een zwembad buiten, en verwarmd door een installatie. Ik krijg door de huidige weersomstandigheden de temperatuur niet hoger dan 29 graden. En geloof me, da lijkt warm, maar dat is het dus echt niet. Wij hebben al 2x de verwarming uitgezet omwille van de voorspellingen, en weer opgestart omdat ze warme temperaturen voorspelllen...

Waarschijnlijk de verschillende regionale voorspellingen die je gezien hebt, want het scheelt wel wat. 22-23 graden en regen (waarschijnlijk zonder onweer) is voor de kustregio. 31 graden en waarschijnlijk wel onweer is voor het centrum.

"Monster onweer" zou ik (nog) niet in de mond nemen, het zou wel kunnen maar op basis van wat we nu weten lijkt dat eerder een worst-case scenario te zijn. Het KMI geeft momenteel ook maar een code geel, ondanks de ESTOFEX 2. Nu, wanneer het zich ontwikkelt deze namiddag en dan zou blijken dat er een effectief een squall line aan het ontstaan is, dan zullen ze hun code wel mogen aanpassen.

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk de verschillende regionale voorspellingen die je gezien hebt, want het scheelt wel wat. 22-23 graden en regen (waarschijnlijk zonder onweer) is voor de kustregio. 31 graden en waarschijnlijk wel onweer is voor het centrum.

"Monster onweer" zou ik (nog) niet in de mond nemen, het zou wel kunnen maar op basis van wat we nu weten lijkt dat eerder een worst-case scenario te zijn. Het KMI geeft momenteel ook maar een code geel, ondanks de ESTOFEX 2. Nu, wanneer het zich ontwikkelt deze namiddag en dan zou blijken dat er een effectief een squall line aan het ontstaan is, dan zullen ze hun code wel mogen aanpassen.
Ze gaan wachten tot een uur op voorhand waarschijnlijk. Dan is't al te laat om nog regelingen te treffen.

Ze hebben nu naar Oranje opgeschaald. Ik vind dat wel een stom systeem met die provinciegrenzen. Alsof code oranje exact stopt aan de grens tussen Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen. Terwijl dat er toch nog een deel van Oost-Vlaanderen in die level 2 valt. Die onweders gaan zich van de provinciegrenzen ook niks aantrekken, er zit geen logica in dat Ninove, Denderleeuw of Geraardsbergen code geel zijn en dat Gooik of Lessen code oranje is.

Er werd zonnig weer voorspeld voor een deel van de dag, zoals wel vaker deze zomer krijgen we dat niet want er zit veel te veel vocht overal*. In het westen zit het nu al compleet dicht, centrum ook al redelijk dicht en ook in het oosten zit er al wat bewolking. KMI heeft temperatuursverwachting voor vandaag al naar beneden bijgesteld. Minder opwarming vermindert weer wat de kans op echt extreem onweer. Desondanks lijkt code oranje wel terecht gelet dat er nog steeds een kans is.

* Inzake eens gekeken naar het aantal zonuren deze maand, en met na vandaag nog 1 dag te gaan in deze eerste decade zitten we momenteel nog maar aan 38 uren :unsure:. Daar zouden de komende 20 dagen nog 170 uur moeten bijkomen om voor het eerst in een halfjaar eens niet een te sombere maand te hebben.

Laatst bewerkt:
Het is officieel!
Het is echt niet zo erg als mensen denken.

Ben video van noodweerbenelux aan het bekijken. Allemaal naar de schuikelders zeker? :unsure:
Heeft hij weer sensatie/drama zitten verkopen? Zelf is mijn vermoeden niet dat het ongeziene extreme proporties zou aannemen, zeker nu het niet zo warm wordt als verwacht. In het oosten zou het misschien wel nog vrij hevig kunnen zijn, daar zullen ze ook de 30 graden wel nog halen
Het is officieel!
Armand Pien zal zich weer omdraaien in z'n graf denk ik. Hoe het niveau van de weerpersonen op de VRT toch gekelderd is.

Het is officieel!

Het is zelfs erger dan de mensen denken als we naar de cijfers kijken, we hebben er de natste 12 maanden sinds het begin van de metingen op zitten.

Het is officieel!

"Ik heb het afgelopen jaar al geleerd dat ik nooit mag zeggen dat het helemaal droog blijft, want er kan altijd wel ergens een bui openbreken. Dus ik zeg dat het ‘grotendeels’ of ‘meestal’ droog blijft."

En wat als de kaarten nu wel zeggen dat het helemaal droog blijft ?
Als weerman/vrouw moet je gewoon zeggen wat de voorspelling zegt en niet iets foutief zeggen omdat de mensen je daarop gaan aanspreken. Als je daar een probleem mee hebt dan moet je mijns inziens een andere job zoeken.

Ik ben tijdens de middag eens buiten geweest om toch iets gevoeld te hebben van de warmte, want vanavond is het weeral gedaan. één dag stabiel en warm weer in juli is al te veel gevraagd.

Wanneer begint het onweersfestijn ongeveer in het centrum van het land? Want ik zou graag nog gaan joggen rond een uur of 6 :unsure:

edit: ik zie het al niet goed komen precies, man man man

De eerste buien zijn hier al aangekomen, terwijl het niet boven de 22 graden is geweest. Warme dag mijn hol. Hopelijk blijven de onweders ook uit in ruil daarvoor.

Wanneer begint het onweersfestijn ongeveer in het centrum van het land? Want ik zou graag nog gaan joggen rond een uur of 6 :unsure:
Zoals het er nu uitziet gaat dat toch te laat zijn. Vanaf ~17u lijkt het me niet meer veilig. Meer naar het westen/zuiden zal nog wat vroeger zijn, meer naar het oosten/noorden zal nog wat later zijn.
De eerste buien zijn hier al aangekomen, terwijl het niet boven de 22 graden is geweest. Warme dag mijn hol. Hopelijk blijven de onweders ook uit in ruil daarvoor.
Temperatuurvoorspellingen leken er idd weer serieus naast te zitten. Weeral hebben ze niet gezien dat zo snel ging dicht gaan daarboven door al dat vocht waar we mee zitten. Nochtans hebben ze die fout al meerdere keren gemaakt deze zomer.

In het oosten zou het wel nog moeten lukken met de warmte vandaag.

Toch eigenlijk om onnozel van te worden hé. Hardwerkende Vlamingen zitten de hele dag te werken en als ze gedaan zijn begint het te onweren. Kunnen we de dag niet beginnen met een zwaar onweer om nadien schoon weer te hebben?

Terug
Bovenaan