Lente en Zomer 2026

Je moet ergens toch een grens trekken? Als we het zouden limiteren op 29°C, dan gaan we daar volgende keer over zagen wanneer het een dag net geen 29°C is geworden. Er zal altijd een definitie van een hittegolf kunnen gesteld worden waar we nét onder zouden kunnen vallen.
29 graden zou misschien ook te gemakkelijk zijn als grens. Een hittegolf is dan ook bedoeld als een eerder uitzonderlijke gebeurtenis (hoewel het tegenwoordig wel bijna elk jaar prijs is, en in sommige zomers zelfs meermaals).

Maar het is de definitie die we hebben, dus het is de definitie waar we ons aan houden. Anders kunnen we naar hartelust termen uit onze duim zuigen zoals een bepaalde user hier zo graag doet...

Het is wat het is. Op de locatie dat het is.
En eerlijk, zoals ik in een andere thread ook al gezegd heb, het voelde ook niet aan zoals een hittegolf. Maar dan door de randfactoren die de temperatuur in Ukkel ook getemperd hebben. Door de wind, mindere zonnestraling en het feit dat het 'snachts genoeg afkoelde, was het aangenamer dan bij de eerdere hittegof en andere "net-niet hittegolf" dit jaar. Hier kon ik het binnen aangenaam genoeg houden met overdag alles dicht te houden met af en toe het gebruik van een ventilator + 'snachts ramen open om te ventileren en af te koelen. Wat niet het geval was bij de hittegolf van 17/06/2026 - 28/06/2026 en ook niet bij de andere "net-niet hittegolf" van 22/05/2026 - 30/05/2026 waar door de hogere zonnestraling het binnen ook meer opwarmde.
Klopt maar het heeft te maken ook met gewenning en acclimatisering.

Als je juist uit een periode zoals eind juni komt, dan kan je er wat tegen.

Maar klopt zeker dat het doenbaar is. Ik zit me niet te pletter te zweten terwijl ik dat wel deed eind juni.

De luchtvochtigheid is lager, de minima zijn niet zo hoog, en ook de temperatuur valt wat lager uit deze keer vergeleken met de eerdere hittegolf die er wel één was.

Wel, de eerste helft van de zomer - de mooiste helft - zit er alweer op. De tweede helft heeft ook mooie kanten: geen examens, veel mensen nemen verlof, Tomorrowland, Pukkelpop, en statistisch gezien is het de warmste (zeker in het begin toch). Anderzijds zal het snel vochtiger gaan worden (met de muffe variant deze keer), komen de insecten op hun piek, en binnen minder dan een maand van vandaag zal het ook al duidelijk zijn dat we naar het einde van de zomer gaan.

Korte terugblik op die eerste helft. Net zoals we de tweede helft nu ook met een dip beginnen, begonnen we de eerste helft met een dip. Meer zelfs, de zomer kende een zeer slecht begin en ik vreesde al dat weeral om zeep was voor dit jaar. Maar vanaf 16 juni kwam er een fenomenale ommekeer. Waar we de laatste 30 dagen van hebben kunnen genieten, dat is effectief het caliber van een Grote Zomer*.

Vorig jaar werd ik er door sommigen regelmatig op gewezen dat de julimaand goed was, waar ik niet akkoord mee ging. Wat we tot nu beleven deze maand, dat is voor mij wel een goede juli. Het verschil is ook niet min. De gemiddelde temperatuur ligt tot nu meer dan 2 graden hoger dan vorig jaar, de gemiddelde max ligt zelfs 3 graden hoger, er is zo goed als geen neerslag, en we hebben al 85% van de zonuren van de vorige julimaand gescoord, terwijl we nog maar halfweg zitten. Het is al van verschillende jaren geleden dat we een julimaand mogen beleven die niet gematigd verloopt (2022 was droog, maar de temperaturen waren aanzienlijk matiger dan deze maand).

Dat maakt het dan voor mij tot nu toe dan effectief ook, in tegenstelling tot vorig jaar, een goede eerste zomerhelft (potentieel Grote Zomer*) - het is daarbij voor mij bepalend wanneer het goede weer valt: een slecht begin/einde maar een goede kern is veel meer waard dan een goed begin/einde maar een slechte kern (zoals vorig jaar).

We zullen natuurlijk nog zien wat de tweede helft gaat brengen. Gelukkig zie ik vooralsnog gelukkig geen signalen dat de zomer zou gaan ontsporen, veeleer dat er na deze dip zich opnieuw een warme periode zal aanbieden - doch is het nog onduidelijk voor wanneer dat zal zijn. De huidige outlook is nog erg onzeker - de consensus lijkt dat het pas voor rond de maandwisseling zou zijn, maar ik pin me (tegen beter weten) vast op GFS waarin de warmte tegen het volgende weekend al kan terugkomen.

* Grote Zomer (geen officiele weerkundige term) - een uitzonderlijk stabiele, intense en langdurige zomer die zich kenmerkt door hogedruk, opeenvolgende hittegolven, droogte, zonne-overschot en historisch hoge temperaturen. Voorbeelden: 1976, 2003, 2018.

Wel, de eerste helft van de zomer - de mooiste helft - zit er alweer op. De tweede helft heeft ook mooie kanten: geen examens, veel mensen nemen verlof, Tomorrowland, Pukkelpop, en statistisch gezien is het de warmste (zeker in het begin toch). Anderzijds zal het snel vochtiger gaan worden (met de muffe variant deze keer), komen de insecten op hun piek, en binnen minder dan een maand van vandaag zal het ook al duidelijk zijn dat we naar het einde van de zomer gaan.

Korte terugblik op die eerste helft. Net zoals we de tweede helft nu ook met een dip beginnen, begonnen we de eerste helft met een dip. Meer zelfs, de zomer kende een zeer slecht begin en ik vreesde al dat weeral om zeep was voor dit jaar. Maar vanaf 16 juni kwam er een fenomenale ommekeer. Waar we de laatste 30 dagen van hebben kunnen genieten, dat is effectief het caliber van een Grote Zomer*.

Vorig jaar werd ik er door sommigen regelmatig op gewezen dat de julimaand goed was, waar ik niet akkoord mee ging. Wat we tot nu beleven deze maand, dat is voor mij wel een goede juli. Het verschil is ook niet min. De gemiddelde temperatuur ligt tot nu meer dan 2 graden hoger dan vorig jaar, de gemiddelde max ligt zelfs 3 graden hoger, er is zo goed als geen neerslag, en we hebben al 85% van de zonuren van de vorige julimaand gescoord, terwijl we nog maar halfweg zitten. Het is al van verschillende jaren geleden dat we een julimaand mogen beleven die niet gematigd verloopt (2022 was droog, maar de temperaturen waren aanzienlijk matiger dan deze maand).

Dat maakt het dan voor mij tot nu toe dan effectief ook, in tegenstelling tot vorig jaar, een goede eerste zomerhelft (potentieel Grote Zomer*) - het is daarbij voor mij bepalend wanneer het goede weer valt: een slecht begin/einde maar een goede kern is veel meer waard dan een goed begin/einde maar een slechte kern (zoals vorig jaar).

We zullen natuurlijk nog zien wat de tweede helft gaat brengen. Gelukkig zie ik vooralsnog gelukkig geen signalen dat de zomer zou gaan ontsporen, veeleer dat er na deze dip zich opnieuw een warme periode zal aanbieden - doch is het nog onduidelijk voor wanneer dat zal zijn. De huidige outlook is nog erg onzeker - de consensus lijkt dat het pas voor rond de maandwisseling zou zijn, maar ik pin me (tegen beter weten) vast op GFS waarin de warmte tegen het volgende weekend al kan terugkomen.

* Grote Zomer (geen officiele weerkundige term) - een uitzonderlijk stabiele, intense en langdurige zomer die zich kenmerkt door hogedruk, opeenvolgende hittegolven, droogte, zonne-overschot en historisch hoge temperaturen. Voorbeelden: 1976, 2003, 2018.
De zomer wordt in feite toch veel gemaakt door wanneer dat goede weer valt, als je 2-3 weken verlof neemt mag het nog buiten die 3 weken de hele zomer perfect weer zijn, als het dan juist 3 weken slecht weer is , maakt dat allemaal niet uit.
Het is natuurlijk niet echt objectief om zo de zomer te gaan beoordelen.

Regelmatig grijs, maxtemperaturen onder de normaal zowat de ganse komende werkweek (incl brug en feestdag), maar het blijft wel grotendeels droog.

Statistisch gaan we de warmste decade van het jaar in. Maar in de plaats beleven we een throwback naar de (volgens sommigen "goede") juli 2025. Thermisch althans - want vorig jaar was er wel nog regen in deze periode.

Ik hoop vooral dat het bij het dipje blijft dat het verwacht wordt te zijn, en dat de terugkeer van de zon/warmte (voorzien voor begin augustus) niet in een uitstelgolf zal belanden.

Regelmatig grijs, maxtemperaturen zowat de ganse komende werkweek (incl brug en feestdag dan) onder de normaal, maar het blijft wel droog.

Thermisch beleven we dus een throwback naar de (volgens sommigen "goede") juli 2025 - al had die ook nog wat regen.

Ik hoop vooral dat het bij een dipje blijft dat het verwacht wordt te zijn, en dat de terugkeer van de zon/warmte (voorzien voor begin augustus) niet in een uitstelgolf zal belanden.
Dat cherrypicken mag dan wel eens stoppen hoor. Je zit al weken met te hoge temperaturen en alles gaat dood door de droogte, maar een paar (droge) dagen onder het gemiddelde (het is een gemiddelde, geen normaal) en je komt al weer uitdagen.

Dat cherrypicken mag dan wel eens stoppen hoor. Je zit al weken met te hoge temperaturen en alles gaat dood door de droogte, maar een paar (droge) dagen onder het gemiddelde (het is een gemiddelde, geen normaal) en je komt al weer uitdagen.
Ik kom niet "uitdagen" - ik weet ook wel dat 3 maanden non-stop hoogzomer onmogelijk is hier (in theorie kan het, in de praktijk kan het gewoon niet).

Ik hoop alleen maar dat de dip niet te lang duurt. De meteorologische zomer is nog maar halfweg en dus nog niet voorbij. De ocean is weer recordwarm; slecht weer en regen gaan we later dit jaar dus nog genoeg hebben.

Ik kom niet "uitdagen" - ik weet ook wel dat 3 maanden non-stop hoogzomer onmogelijk is hier (in theorie kan het, in de praktijk kan het gewoon niet).

Ik hoop alleen maar dat de dip niet te lang duurt. De meteorologische zomer is nog maar halfweg en dus nog niet voorbij. Slecht weer en regen gaan we later dit jaar nog genoeg hebben, daar steek ik mijn hand gerust voor in het vuur.
Ik zou het geen dip noemen, eerder een aangename afkoeling zodat de batterijtjes weer kunnen worden opgeladen om dan naar een mooie 22-25 te gaan. De hitte die we hadden vond bijna niemand nog aangenaam en dat resulteert dan in verschillende fysieke problemen, het was gewoon niet gezond meer.
Dat de neerslag nog komt in het najaar geloof ik best, maar het is nu ook wel broodnodig. Dat hoeft voor mij ook geen weken aan een stuk te zijn he, ik heb ook liever mooi weer dan regen, maar een dag of twee regen zou niet misstaan. Vandaag was daarin een verloren dag, bewolkt en niet echt warm, maar wel droog. Als het vandaag had geregend, hadden zowel de liefhebbers van warmte (die vandaag toch niets hadden) als die van de natuur hun ding gehad door wat water te zien vallen.

Terug
Bovenaan