Lente en Zomer 2026

Je moet ergens toch een grens trekken? Als we het zouden limiteren op 29°C, dan gaan we daar volgende keer over zagen wanneer het een dag net geen 29°C is geworden. Er zal altijd een definitie van een hittegolf kunnen gesteld worden waar we nét onder zouden kunnen vallen.
29 graden zou misschien ook te gemakkelijk zijn als grens. Een hittegolf is dan ook bedoeld als een eerder uitzonderlijke gebeurtenis (hoewel het tegenwoordig wel bijna elk jaar prijs is, en in sommige zomers zelfs meermaals).

Maar het is de definitie die we hebben, dus het is de definitie waar we ons aan houden. Anders kunnen we naar hartelust termen uit onze duim zuigen zoals een bepaalde user hier zo graag doet...

Het is wat het is. Op de locatie dat het is.
En eerlijk, zoals ik in een andere thread ook al gezegd heb, het voelde ook niet aan zoals een hittegolf. Maar dan door de randfactoren die de temperatuur in Ukkel ook getemperd hebben. Door de wind, mindere zonnestraling en het feit dat het 'snachts genoeg afkoelde, was het aangenamer dan bij de eerdere hittegof en andere "net-niet hittegolf" dit jaar. Hier kon ik het binnen aangenaam genoeg houden met overdag alles dicht te houden met af en toe het gebruik van een ventilator + 'snachts ramen open om te ventileren en af te koelen. Wat niet het geval was bij de hittegolf van 17/06/2026 - 28/06/2026 en ook niet bij de andere "net-niet hittegolf" van 22/05/2026 - 30/05/2026 waar door de hogere zonnestraling het binnen ook meer opwarmde.
Klopt maar het heeft te maken ook met gewenning en acclimatisering.

Als je juist uit een periode zoals eind juni komt, dan kan je er wat tegen.

Maar klopt zeker dat het doenbaar is. Ik zit me niet te pletter te zweten terwijl ik dat wel deed eind juni.

Terug
Bovenaan