Lente en Zomer 2026

28.4°C in Ukkel, in principe moeten we de 30°C halen vandaag (we hebben >2°C voorsprong op gisteren en toen is Ukkel op 28,6°C gestrand). Dan is er nog 1 dag met 30°C nodig in Ukkel om officieel aan een hittegolf te geraken.
Waarom die altijd maar terugkerende wens voor zo'n statistische zaken te kunnen claimen.

Ook dat waterprobleem in de komende 20 jaar ziet iedereen van kilometers ver afkomen.

Zijn er al ergens plannen om het op te lossen, zoals een paar ontziltingsinstallaties zetten?
Of zullen we de komende 20 jaar elk zomerseizoen gewoon klagen, zagen, en dezelfde nieuwsberichten mogen lezen over 'minderen' en 'niet te lang douchen', zoals met de airco of het vliegtuig?

Of zullen we de komende 20 jaar elk zomerseizoen gewoon klagen, zagen, en dezelfde nieuwsberichten mogen lezen over 'minderen' en 'niet te lang douchen', zoals met de airco of het vliegtuig?
Zomer 2031. We zitten aan de zesde hete zomer op rij met ongekende droogtes. Iedereen heeft recht op een halve kuub per gezinslid per maand. Daarboven gaan betekent het watertarief betalen, wat neerkomt op een extra kost van 0.1€ per tien liter. De prijs stijgt naarmate de consumptie van water stijgt. De rijken blijven hun zwembaden vullen en het gewone volk wordt aan de schandpaal genageld als ze hun wagen wassen of gaan zwemmen in het openbaar zwembad, terwijl de bomma in haar huis sterft aan uitdroging, omdat de overheid beslist heeft om een afschakelplan te introduceren tussen 10u - 16u, maar af en toe een paar foutjes optreden in enkele gemeenten met dodelijke gevolgen voor de vergeten burgers.

Intussen is Frankrijk omgetoverd naar deel woestijn en zijn er beelden opgedoken van nomaden op kamelen in tal van regios. De Tour de France heeft voor het eerst in haar geschiedenis een veldrit in het rittenschema opgenomen, omwille van de zanderige Limousin-regio. Mathieu van de Poel komt uit wielerpensioen en wil graag door 125km zand ploegen. Zijn dochter is onder de indruk van haar vader en op die moment weet ze het nog niet, maar in 2050 krijgt zij de nobelprijs voor klimaatverandering, aangezien zij een manier vond om zand om te zetten in water. Net op tijd, want terwijl de twee miljard aardbewoners met hun kop in het zand zaten en zich aanpasten aan de bijna lege oceanen en 90% woestijn op het landoppervlak, wou zij een beter leven voor de toekomst.

Dit VRT-artikel, in de oorspronkelijke versie, was alarmistisch, misleidend en gebaseerd op foute aannames. Een correctie is gepubliceerd, natuurlijk pas nadat velen het al gelezen hebben:

XFVIF4T.png

Zoals het artikel wèl correct aanhaalt: in West-Vlaanderen verloopt het nog wat anders, met een nog droger voorjaar, maar ook een nog natter najaar. Dus zelfs als er tot nu toe een derde van de ganse jaarneerslag gevallen is in West-Vlaanderen - wat ik niet heb nagegaan maar gerust kan geloven - dan is dat geen reden voor paniekzaaierij. Als het najaar even gemiddeld verloopt als het voorbije voorjaar, dan volgt de compensatie daar nog wel.

In Ukkel eindigde de eerste jaarhelft met een neerslagoverschot, en aan het begin van deze maand was er zo goed als nergens droogte in de SPI-3 index. Ook niet in West-Vlaanderen. Dat er dan na 2 droge weken al maatregelen genomen moeten worden, toont m.i. vooral aan hoe fragiel en weinig robuust onze waterhuishouding geworden is. Nog steeds gebaseerd op veronderstellingen die al een decennium of langer niet meer accuraat zijn. Omdat een structurele en proactieve aanpak uitblijft, vraag ik mij zelfs af of er hier niet stilaan sprake kan zijn van een vorm van klimaatontkenning.

zoals een paar ontziltingsinstallaties zetten?

Dat is voor landen waar er op een jaar echt niet genoeg neerslag valt voor hun noden. Bij ons valt er meer dan genoeg. Als men gewoon eens zou beginnen met wat overschot van de winter te bufferen en na de winter traag de bodem te laten insijpelen, ipv het allemaal maar per direct naar de zee af te voeren. Maar zelfs dat doet men niet op noemenswaardige schaal.

Laatst bewerkt:
Waarom die altijd maar terugkerende wens voor zo'n statistische zaken te kunnen claimen.
Het gaat vooral om communicatie, zie discussie op weerwoord

ZgBL6rb.png

MEOEjgw.png

UPwx6WY.png

LV0JERf.png

Maar het gaat ook om perceptie natuurlijk. Dat het net geen hittegolf wordt, verandert de perceptie natuurlijk niet. Die 0.1°C gaat geen verschil uitmaken qua gevoel maar het is wel een verschil voor officieel in de statistiek meegenomen te worden als hittegolf of niet.

Vandaag laatste kans dus.

Op heel veel plaatsen zal het wel een plaatselijke hittegolf zijn, juist Ukkel is blijven steken op 29.9°C op 11/07 terwijl de meeste stations die 30°C gehaald hebben. Beetje onnozel dat juist Ukkel telt als criterium voor een nationale hittegolf terwijl dat station regelmatig toch afwijkt vergeleken met andere stations (door stadseffect van Brussel of door andere lokale verschillen, o.a. doordat het op 100m hoogte ligt terwijl het grootste deel van Vlaanderen lager ligt en daardoor kan de temperatuur 0,5°C tot 1°C lager uitvallen tegenover zeeniveau).

door stadseffect van Brussel of door andere lokale verschillen
Valt toch goed mee daar. Ukkel ligt, naar Brusselse normen althans, in een redelijk groene omgeving. Dat stadseffect kan dan weer heel snel afnemen. Zie ook uitspraak medewerker KMI.

Als je de klimaatatlas nagaat, is Ukkel eigenlijk best wel nog een goede "gemiddelde" plaats voor Vlaanderen. Steevast zit het ergens in het midden qua neerslag en temperatuur. Het is daarentegen zeker geen goede gemiddelde plaats voor Wallonië.

Ukkel heeft bijna altijd hogere minima valt me op dan bijvoorbeeld Melle en andere lager gelegen plaatsen in Vlaanderen: doordat het wat hoger gelegen is, is er minder temperatuursinversie ‘s nachts.

In Limburg zitten ze in ieder geval aan hun 3e hittegolf dit jaar. En het is nog maar half juli.
Waarbij vooral de lengte van de hittegolven, en de paar heel hete dagen ook opvallen.

In Limburg zitten ze in ieder geval aan hun 3e hittegolf dit jaar. En het is nog maar half juli.
Waarbij vooral de lengte van de hittegolven, en de paar heel hete dagen ook opvallen.
de dagen worden wel korter, niet dat het veel scheelt in hittegolven, maar je merkt het al klein beetje op

Ook dat waterprobleem in de komende 20 jaar ziet iedereen van kilometers ver afkomen.

Zijn er al ergens plannen om het op te lossen, zoals een paar ontziltingsinstallaties zetten?
Aha, as we speak komt de "droogtecommissie" samen!
Geen auto's meer wassen of tuin sproeien initieel! Indien het erger wordt, rantsoeneren van kraantjeswater!

Bestaat er eigenlijk al een commissie om het probleem fucking op te lossen de komende 10 jaar, of past dat niet in de filosofie van het minderen?

Geen auto's meer wassen of tuin sproeien initieel! Indien het erger wordt, rantsoeneren van kraantjeswater!

Bestaat er eigenlijk al een commissie om het probleem fucking op te lossen de komende 10 jaar, of past dat niet in de filosofie van het minderen?
Was dat niet de "blue deal"?

Hoe doortastend die maatregelen zijn weet ik niet, maar toch al regelmatig tijdens wandelingen gezien dat (natuur)gebieden heringericht worden, verwijzend naar de "blue deal".

Mijn regenput is nog voor 2/3de gevuld, dus ik ga voorlopig niet verminderen.

Nja, men moet eerst nog de modaliteiten van de wegenvignet vastleggen en daarna moeten we nog bekijken of we van 11 juli wel geen officiele feestdag kunnen maken. Misschien gaan we 2043 eens tijd hebben om te kijken of we iets kunnen doen aan de waterhuishouding van vlaanderen.

Twee weken geleden was er zo goed als geen droogte in Vlaanderen, en sloten we een halfjaar af met een neerslagoverschot.

Vandaag is er in de SPI-3 index nog steeds geen droogte in Vlaanderen, op de kuststreek en een stukje Vlaamse Ardennen na (specifiek, voor welke reden dan ook, de gemeente Zwalm). En enkel in het oostelijke kuststrookje van Brugge en Knokke-Heist is het "zeer droog" (mede door de recente wind veronderstel ik). In de laatste 3 maanden was er dus voor het overgrote deel van Vlaanderen voldoende neerslag om de droogte van nu te compenseren.

Zelfs als het de rest van de maand kurkdroog blijft, dan zitten we op het einde van de maand in Ukkel aan een neerslagtekort van... 6 mm (cumulatief vanaf 1 januari dit jaar).

Als er nu al "code oranje" uitgegeven moet worden, en dat is ook nodig, plaats ik toch serieuze vraagtekens bij onze waterhuishouding en de capaciteit om een normale droogte op te kunnen vangen.

Nu, ik denk niet dat het echt nodig is om nu al code oranje te geven, maar dat het veeleer gebeurt uit voorzorg en misschien ook een stukje om de eigen bestaansreden van die "droogtecommissie" in stand te kunnen houden.

Laatst bewerkt:

Je bedoeld zaken zoals meer bomen planten, water vasthouden in de bodem in plaats van asap de riool in te sluizen, meer ontharding, behouden en creëren van krinklende winklende waterdingen, ..

Zeer beperkt - al heeft men in mijn straat al wel een aantal gezinnen verplicht hun oprit in klinkers op te breken en te vervangen, wat dan ervaren wordt als pesterijen - en soms lijkt het nogal ingrijpend voor het doel - bij buurvrouw moet een pad in kasseien van 80cm breed en 10m lang verwijderd worden door waterdoorlatende bestrating - dat pad loopt van haar terras naar de paardenstal, het perceel is 50 are groot en de rest is weiland en bomen.

Je bedoeld zaken zoals meer bomen planten, water vasthouden in de bodem in plaats van asap de riool in te sluizen, meer ontharding, behouden en creëren van krinklende winklende waterdingen, ..

Zeer beperkt - al heeft men in mijn straat al wel een aantal gezinnen verplicht hun oprit in klinkers op te breken en te vervangen, wat dan ervaren wordt als pesterijen - en soms lijkt het nogal ingrijpend voor het doel - bij buurvrouw moet een pad in kasseien van 80cm breed en 10m lang verwijderd worden door waterdoorlatende bestrating - dat pad loopt van haar terras naar de paardenstal, het perceel is 50 are groot en de rest is weiland en bomen.
Je moet natuurlijk ook niet wachten op verplichtingen om uw steentje bij te dragen. Uiteindelijk ligt die verantwoordelijkheid toch wel een beetje bij iedereen.

Ik heb mijn tuin veranderd van een woestijn in de zomer (alleen maar gras, niks van schaduw) naar een groene oase met veel schaduw. Bomen geplant, struiken geplant, bloemen voorzien die bijen aantrekken, wadi waar mijn overtollig regenwater naartoe loopt, ... Als iedereen dat al eens zou doen, staan we al een stuk verder.

Wetgeving zie ik dan liever opgelegd naar gemeentes toe, zodat zij rekening dienen te houden met vergroening wanneer er straten heraangelegd worden.

Opritten laten uitbreken enzo is toch redelijk vergaand en maar beperkt nuttig als dat op kleine schaal gebeurt.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan