Lente en Zomer 2026

Voor mij is dat perfect zomer weer. Alleen ontbreken er nog enkele nachtelijke regenbuien om de tuin tevreden te houden. Maar over zo'n pluim kunnen we toch moeilijk klagen.

Hopelijk blijft het zo en gaan we niet weer de extreme toer op.
Vandaag was inderdaad echt een perfecte zomerdag. Warm in de zon maar goed te doen in de schaduw. Luchtvochtigheid nog ok. Bij mij is het binnen momenteel 24,5 graden. Volgens mij is alles tussen 28 en 33 graden echt perfect. 'S nachts slaap ik met mijn raam open en er zijn bijna geen muggen dit jaar.

Vandaag was het warm, maar wel draagbaar warm. Ik ben alvast blij dat het geen zware hittegolf meer is zoals de vorige, dat maakt het doenbaar.

Wat insecten betreft: gisterenavond een boswandeling gedaan maar dat was geen goed idee. Zeer veel insecten. Regelmatig de dazen van mij moeten afkloppen. Deze avond dan maar op straat gebleven. Jammer, want het is altijd leuk om op zo'n zomeravond een ree of haas te spotten.

Wat insecten betreft: gisterenavond een boswandeling gedaan maar dat was geen goed idee. Zeer veel insecten. Regelmatig de dazen van mij moeten afkloppen. Deze avond dan maar op straat gebleven. Jammer, want het is altijd leuk om op zo'n zomeravond een ree of haas te spotten.
Ah ja. Herinner u de regen van juni.
De neerslag die vandaag valt en de laatste droogte liet verdwijnen, bepaalt niet automatisch het weer van de rest van de zomer, maar vult wel de kruitvaten van benauwdheid, nieuwe buien en muggen. Het weer van juli zal bepalen welk lontje er aangestoken wordt.
De regen die toen door sommigen toegejuicht werd, legde ook de basis voor al die insecten (niet enkel muggen - ook dazen, de vele regen was perfect voor hun larven). De warmte die later kwam opende dan de floodgates.

Los van dat: zalig weer vandaag en de komende dagen. Echt zelden dat juli zo goed uitpakt (of enigszins goed uitpakt in het algemeen).

Terug
Bovenaan