Lente en Zomer 2026

We zijn langzaam maar zeker op weg naar de 45C onder thermometerhut in de zomer in BE. In FR zitten ze er in 2026 al aan. Die grens van 45C gaat opschuiven naar BE. Dat is voor het menselijk lichaam zonder airco niet leefbaar. Zelfs niet in de schaduw en zelfs niet als je stilzit.

We kunnen nu focussen en discuteren op het aantal hittedoden dat dit gaat geven. We kunnen ook focussen op de oorzaak van die 45C en daar nog iets proberen aan te doen. We kunnen ook gans BE proberen te klimatiseren met airco's overal waar mogelijk. We kunnen waarschijnlijk nog veel andere zaken.

Feit is dat we op een op hol geslagen trein zitten. Maar veel passagiers beseffen het nog niet.

Laatst bewerkt:
We zijn langzaam maar zeker op weg naar de 45C onder thermometerhut in de zomer in BE. In FR zitten ze er in 2026 al aan. Die grens van 45C gaat opschuiven naar BE. Dat is voor het menselijk lichaam zonder airco niet leefbaar. Zelfs niet in de schaduw en zelfs niet als je stilzit.

We kunnen nu focussen en discuteren op het aantal hittedoden dat dit gaat geven. We kunnen ook focussen op de oorzaak van die 45C en daar nog iets proberen aan te doen. We kunnen ook gans BE proberen te klimatiseren met airco's overal waar mogelijk. We kunnen waarschijnlijk nog veel andere zaken.

Feit is dat we op een op hol geslagen trein zitten. Maar veel passagiers beseffen het nog niet.
Te veel containerschepen en vervuilende industrie. Niet enkel in Europa uiteraard.

Uiteraard: jonge kinderen, mensen met hart- en longaandoeningen, ... Zelfs die vier of meer kinderen in Frankrijk die in een hete wagen gestorven zijn kan je daaronder plaatsen. Ik vind het sowieso altijd problematisch als mensen dat relativeren als "oude mensen die toch al met een been in het graf stonden", alsof dat het ok maakt, maar het gaat veel breder dan dat.
Ik ben het eens met jou.

Ik denk niet dat we dit moeten relativeren.

Die 45°C in de schaduw zullen we wel eens meemaken in ons leven (er vanuitgaande dat je wel niet vroegtijdig sterft, laat ons hopen van niet). De vraag is misschien wel 50°C. Ik neem aan van niet, maar wel ergens in Europa (zeker toch Spanje, Portugal, Italië, Griekenland en Turkije, en mogelijk ook de balkan en zuiden van Frankrijk). [mits de Golfstroom niet stilvalt]. In Lytton behaalde men 49.6°C in Canada (!) vijf jaar geleden (in het westen dan nog). Dat is dezelfde breedtegraad als Ronse.

Mensen vergeten vaak dat onze breedtegraad in de noordelijke hemisfeer een stuk sneller opwarmt dan de evenaar, en het zuidelijk halfrond. Enkel het verre noorden warmt nog sneller op. Dus elke tiende van een graad dat het klimaat opwarmt voelen we meer dan dubbel zo hard.

Laatst bewerkt:
Het ding is dat we, als beperkte groep mensen die zich bewust zijn van het klimaatprobleem, bitter weinig impact hebben op individueel vlak. We mogen nog braafjes de fiets en trein nemen, biogroenten fretten, energiezuinig verwarmen enzoverder, het is allemaal een druppel op de hete plaat. Het hele idee dat iedereen op zijn eentje verantwoordelijk is werkt ook niet.

Het gaat enkel lukken met globale beslissingen en regulatie. Niet met "ik ga dit jaar eens niet met het vliegtuig op reis".

Het zijn niet per sé de ijsberen die we moeten redden. We zijn vooral bezig onszelf uit te roeien of op zijn minst ferm te decimeren. Al zijn we, cru gesteld, eigenlijk sowieso met te veel mensen op de aardbol.

Als we ooit met 15 miljard zijn zal het misschien beperkt beschikbaar drinkwater zijn die er velen de nek zal omdoen, of een ergere pandemie dan corona.
Een voorbeeld is al Afrika waar mensen ook meer en meer in de dieren hun habitat komen, en er zo meer virussen overgaan van dier op mens.
Onze aardbol heeft zijn grenzen, idd.

Ah, doom! excuses. Maar geen excuus om klimaatverandering te negeren.
Rustig koeler weertje deze week, doet eens deugd

Het ding is dat we, als beperkte groep mensen die zich bewust zijn van het klimaatprobleem, bitter weinig impact hebben op individueel vlak. We mogen nog braafjes de fiets en trein nemen, biogroenten fretten, energiezuinig verwarmen enzoverder, het is allemaal een druppel op de hete plaat. Het hele idee dat iedereen op zijn eentje verantwoordelijk is werkt ook niet.

Het gaat enkel lukken met globale beslissingen en regulatie. Niet met "ik ga dit jaar eens niet met het vliegtuig op reis".

Het zijn niet per sé de ijsberen die we moeten redden. We zijn vooral bezig onszelf uit te roeien of op zijn minst ferm te decimeren. Al zijn we, cru gesteld, eigenlijk sowieso met te veel mensen op de aardbol.
Een grote groep van mensen die overtuigd zijn van het probleem en er naar handelen is denk ik wel noodzakelijk om de politiek aan te zetten tot die regulatie en beslissingen. Want nu zie je dat de politiek vaak nogal warm en koud blaast want het mag mensen toch allemaal niet te ongemakkelijk maken want dan stemmen ze niet meer op hen.

De grote ironie is dat alles rond klimaat vaak nog als een soort opgeklopte zaak wordt behandeld, die het moet afleggen tegen "echte problemen" zoals migratie. Migratie...die samenhangt met de leefbaarheid van de armere regio's die slechter wordt door de klimaatverandering. Hier in Europa gaat de klimaatverandering sneller, maar wees maar zeker dat door onze welvaart er snel een pak meer airco's zullen hangen bijvoorbeeld. Als ik daarentegen kijk naar van waar mijn vrouw afkomstig is, daar hebben mensen al airco als ze het kunnen betalen. Dat betekent ook dat voor een grote groep mensen dat onbereikbaar is, terwijl het daar misschien trager opwarmt dan hier, maar men begint daar al van een tropisch klimaat dat een zware impact heeft. Die zien ook meer en meer dagen dat ze niet weten waar kruipen van de hitte, terwijl allerlei door muggen overgedragen ziektes het goed doen. Mensen die al weinig hebben en geen toekomst zien zijn de eersten om te vertrekken, en die gaan dan niet naar een buurland waar het 2% beter is, die gaan meteen naar een Europa of de VS.

Ik ben er niet echt van overtuigd dat we met te veel zijn, en op zich zijn de voorspellingen ook zo dat na een piek we opnieuw dalen. En fatalistischer, ik denk niet dat we die piek gaan kunnen vermijden. Daarvoor zijn mensen in ontwikkelende landen gewoon economisch, maatschappelijk, en religieus te veel afhankelijk van het maken van kinderen.

Een grote groep van mensen die overtuigd zijn van het probleem en er naar handelen is denk ik wel noodzakelijk om de politiek aan te zetten tot die regulatie en beslissingen. Want nu zie je dat de politiek vaak nogal warm en koud blaast want het mag mensen toch allemaal niet te ongemakkelijk maken want dan stemmen ze niet meer op hen.
Absoluut, maar ik vrees dat de grote massa pas echt mee zal zijn als het klimaat al drastisch is veranderd. En op dat moment zal het al te laat zijn.

5Sfw2sg.png

Ja maar deze is veel minder ver vooruit dan die van jou en al even schrikwekkend
Ondertussen is het wel 24°C geprojecteerd op 8 juli.
De GFS operationele run (de hoofdberekening van het Amerikaanse weermodel) is zeer betrouwbaar voor de korte termijn (tot 3 dagen), maar presteert minder consistent dan zijn Europese tegenhanger (ECMWF) op middellange tot lange termijn (meer dan 5 dagen)

ECMWF is de laatste runs ook een stuk minder extreem voor begin volgende week, het is nog altijd onzeker gezien de termijn maar de extreme leden die weer richting 35-40 graden gingen zijn verdwenen. Voorlopig gewoon aangenaam zomerweer.

Terug
Bovenaan