zwarten
Well-known member
Deze morgen toch de zetel verwarming opgezet in wagenIk zou mijn chauffage opzetten.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Deze morgen toch de zetel verwarming opgezet in wagenIk zou mijn chauffage opzetten.
Dat is hoe je de Golfstroom stopzet
Dat is toch ook wat er eigenlijk gebeurd?Dat is hoe je de Golfstroom stopzet
Kunnen we oplossen door zoute ijsblokjes te maken en in de zee te droppen.Dat is toch ook wat er eigenlijk gebeurd?
Het zoet smeltwater dat nu allemaal in de oceaan stroomt.
Ik zal met de volgende hittegolf de ramen open laten staan en de airco op 16 graden zetten, dan zitten de buren tenminste al wat koeler. Als iedereen wie een airco heeft dat doet, hoeft niemand het te warm te hebben. Uiteraard enkel wanneer de zonnepanelen stroom produceren.Kunnen we niet de bevolking verplichten de diepvriesdeuren te laten openstaan in de zomer? Kan toch maar zo makkelijk zijn?
Ik vraag me feitelijk wel af wat het effect van kernenergie is op de klimaatopwarming. Produceert stoom, genereert elektriciteit. Elektrische toestellen hebben ook een efficiëntie en geven restwarmte af.Ik zal met de volgende hittegolf de ramen open laten staan en de airco op 16 graden zetten, dan zitten de buren tenminste al wat koeler. Als iedereen wie een airco heeft dat doet, hoeft niemand het te warm te hebben. Uiteraard enkel wanneer de zonnepanelen stroom produceren.
Tja, zelfde probleem natuurlijk bij elektrische auto's. Ironisch genoeg ook niet goed voor het milieu, want het elektriciteitsnetwerk is niet 100% groen.Ik vraag me feitelijk wel af wat het effect van kernenergie is op de klimaatopwarming. Produceert stoom, genereert elektriciteit. Elektrische toestellen hebben ook een efficiëntie en geven restwarmte af.
Momenteel 400gw of 400.000.000kw nucleaire energie.
Bestaat al. Zelfs ook in BE. En dankzij deze hittegolf zal het nog veel meer ingeburgerd raken voor alle nieuwe (grote) gebouwen en sites.Eigenlijk zouden ze iets moeten uitvinden om de koude lucht van nu op te slaan in grote tanks (maar echt groot hé, niet gewoon groot echt amai zo groot) en dan kan je daar als het warm is een beetje van gaan tanken (zoals bij een auto bv).
Zou super handig zijn.
Redelijk verwaarloosbaar lijkt mij. Dagelijks komt er 173.000 terawatt van de zon, die 400GW is dus maar 0,0002% daarvan.Ik vraag me feitelijk wel af wat het effect van kernenergie is op de klimaatopwarming. Produceert stoom, genereert elektriciteit. Elektrische toestellen hebben ook een efficiëntie en geven restwarmte af.
lol,Ik vraag me feitelijk wel af wat het effect van kernenergie is op de klimaatopwarming. Produceert stoom, genereert elektriciteit. Elektrische toestellen hebben ook een efficiëntie en geven restwarmte af.
Kernenergie heeft m.i. geen effect. Kernenergie produceert wel afvalwarmte, dwz zeker 62% gaat naar de koeltorens en het koelwater. Die warmte wordt weer uitgestraald naar de atmosfeer. Kernenergie heeft geen CO2-uitstoot en legt geen CO2-deken rond de aarde. En het is dat deken dat de boosdoener is van de opwarming van de aarde, niet de thermische afvalwarmte.Ik vraag me feitelijk wel af wat het effect van kernenergie is op de klimaatopwarming. Produceert stoom, genereert elektriciteit. Elektrische toestellen hebben ook een efficiëntie en geven restwarmte af.
Dat gaat nagenoeg nihil zijn als je alle stroom groen of met kernenergie produceert. Misschien dat het minen van uranium wel CO2 uitstoot maar al bij al gaat dat beperkt zijn , denk ik.Ik vraag me feitelijk wel af wat het effect van kernenergie is op de klimaatopwarming. Produceert stoom, genereert elektriciteit. Elektrische toestellen hebben ook een efficiëntie en geven restwarmte af.
De warmte-uitstoot van de volledige energieconsumptie zorgt slechts voor ongeveer 1% van de opwarming van de aarde, de andere 99% zijn broeikasgassen.Ik vraag me feitelijk wel af wat het effect van kernenergie is op de klimaatopwarming. Produceert stoom, genereert elektriciteit. Elektrische toestellen hebben ook een efficiëntie en geven restwarmte af.
Het ging me niet over de co2 uitstoot maar de geproduceerde energie door het splijten van atomen en of dit een invloed heeft op de temperatuur van de aarde. Zelfde argument kan gemaakt worden voor fossiele brandstoffen uiteraard.Dat gaat nagenoeg nihil zijn als je alle stroom groen of met kernenergie produceert. Misschien dat het minen van uranium wel CO2 uitstoot maar al bij al gaat dat beperkt zijn , denk ik.
De zon levert aan de bovenkant van de atmosfeer ongeveer 174 petawatt (PW) aan vermogen.
Dat is ongeveer:
- 174 PW = 174.000 terawatt (TW)
- Per dag (24 uur):
- 15.000 exajoule (EJ) per dag
- of 4,17 miljoen TWh per dag

Inderdaad verwaarloosbaar.De totale primaire energieconsumptie van de mensheid bedraagt tegenwoordig ongeveer:
Daarvan is ongeveer:
- 620 EJ per jaar
Samen is dat ongeveer:
- fossiele brandstoffen: ±80%
- kernenergie: ±4–5%
- 530 EJ per jaar
Het is handig - maar ik vind het ook geen wonder oplossing om eerlijk te zijn, ik heb sinds een paar jaar airco en dat heeft toch ook een pak nadelen vind ik:Het zijn inderdaad vooral die zwoele nachten die het zwaar maken, ik kreeg de warmte niet meer uit huis. Vandaar: het aanschaffen van een airco is iets wat ik tegen de volgende zomer toch in orde wil krijgen. Dan kan ik me gewoon opsluiten in de living met de gordijnen toe en de airco aan als het weer zo'n hittegolf is. Het zwembad helpt ook, maar dat is niet zo handig om te telewerken.
Earth’s internal heat production is about \(47\) Terawatts (TW)—driven largely by radioactive decay and primordial heat. In contrast, global human energy production and consumption is around \(20\) Terawatts. While humanity's energy use has grown to roughly half of the planet’s natural internal power, it still remains physically dwarfed by natural energy systems. [1, 2, 3, 4, 5]
A more detailed breakdown of the comparison reveals how human-made and planetary scales differ:
1. Earth's Internal Heat (\(47\) Terawatts)
- The Sources: This baseline heat flow is maintained by the decay of radioactive isotopes like uranium, thorium, and potassium (\(20-30\) TW), along with leftover primordial heat from the planet's formation.
- The Scale: This heat escapes the surface at an average rate of only \(\sim 0.087 \text{ W/m}^2\). However, the total internal heat content of the Earth is immense (roughly \(10^{31}\) Joules), meaning the planet has a nearly inexhaustible supply of energy. [1, 2, 3, 4]
2. Human Energy Production (\(20\) Terawatts)
- The Output: Total human energy production spans all global power grids, fuel combustion for transport, and industrial activity. Practically all of this energy ultimately dissipates as waste heat into our environment.
- The Scale: While humans generate a massive amount of concentrated energy, it is geographically localized. Even in massive urban centers, anthropogenic waste heat is roughly \(15-50 \text{ W/m}^2\), which can locally alter microclimates but is globally negligible compared to planetary forces. [1, 2, 3, 4, 5]
Drogere lucht geeft nochtans meteen een koeler gevoel ook al is de temperatuur hetzelfde. Te droog is inderdaad ook niet goed, dus eens dweilen of een luchtbevochtiger zetten kan dat oplossen.Het is handig - maar ik vind het ook geen wonder oplossing om eerlijk te zijn, ik heb sinds een paar jaar airco en dat heeft toch ook een pak nadelen vind ik:
Een pak beter dan geen airco, maar ver van ideaal.
- lucht is te droog - na verloop van tijd geeft dat irritatie, en ik ben daar niet alleen in. Voor mij ook geen optie om die tijdens de nacht te laten draaien - tenzij ik ook het raam openzet - dat is duidelijk beter
- het is ook niet echt homogeen, bij installatie in bestaande woningen niet altijd even evident om te plaatsen - laat staan te plaatsen op de ideale locatie binnen een ruimte
- als het echt tegenzit zit je in de koude luchtstroom, leuk voor 2 minuten, een hel voor langere termijn en zeker te vermijden
- het is relatief stil - maar dat is niet hetzelfde als stil