Lente en Zomer 2026

Gisteren Werchter Boutique was toch fameus afzien overdag. Voelde alsof we levend gebakken werden. En dan wanneer het eindelijk wat koeler werd, werd het festival afgebroken omdat ze schrik hadden voor wat regen en wind. Maar een hele dag in 40 graden liggen braden was geen probleem voor de veiligheid.
Je bekijkt het dan ook verkeerd.
Bakken en braden in de zon van de festivalgangers is niet de verantwoordelijkheid van de organisatie. Als er een onveilige situatie ontstaat met hun constructies door "wat regen en wind" (wat een serieus understatement is), is dat wel hun verantwoordelijkheid.
 
Je bekijkt het dan ook verkeerd.
Bakken en braden in de zon van de festivalgangers is niet de verantwoordelijkheid van de organisatie. Als er een onveilige situatie ontstaat met hun constructies door "wat regen en wind" (wat een serieus understatement is), is dat wel hun verantwoordelijkheid.
Maar zo eenvoudig is het ook niet meer. Het is wachten op de eerste hittedode op een festival:

De Belgische Wetgeving: Fout, Schade en Oorzakelijk Verband​

In België word je als organisator niet zomaar veroordeeld omdat het toevallig warm is. Er moeten door slachtoffers of nabestaanden drie dingen worden bewezen via de rechtbank:
  1. Een fout of nalatigheid van de organisator.
  2. Schade (een hitteslag, ziekenhuisopname of overlijden).
  3. Een oorzakelijk verband (de schade is het rechtstreekse gevolg van de fout).
Wanneer heeft een organisator in België een "fout" begaan? Als deze zich niet heeft gedragen als een "voorzichtig en redelijk organisator in dezelfde omstandigheden". Als het 32C is en je neemt geen extra maatregelen, dan faal je flagrant voor die test.
 
na het prachtweer van vannacht zet het onweer zich nu gewoon voort met hitte tot laat in de avond. goede nieuws is dat iedereen heel even heeft kunnen dromen van afkoeling. toch degelijk heeft kunnen slapen (eindelijk mijn 10u slaap kunnen aantikken; dat doet de gemoedstoestand sterk stijgen). komende week hoop ik op een schisma.
 
na het prachtweer van vannacht zet het onweer zich nu gewoon voort met hitte tot laat in de avond. goede nieuws is dat iedereen heel even heeft kunnen dromen van afkoeling. toch degelijk heeft kunnen slapen (eindelijk mijn 10u slaap kunnen aantikken; dat doet de gemoedstoestand sterk stijgen). komende week hoop ik op een schisma.
bwa, het blijft hier toch koeler 24 a 25°C, omdat de zon er niet doorkomt.
 
5T740DQ.png


Donderdag en maandag 6 juli gemiddelde afgekoeld. Zeer verre termijn verder opgewarmd, met zelfs gemiddelde boven 30°C. Opmerkelijk gezien hoe ver de termijn is, wat echt wijst op een zeer sterk signaal voor hitte dan.

De trend van vandaag lijkt een klein beetje uitstel omdat het langer duurt voor het hogedrukgebied om zich hier te nestelen doordat de stromingssnelheid weer een beetje overschat wordt, vandaar dus dat het zo vaak gebeurt dat een weertype wijziging uitgesteld wordt.
 
Het signaal of de trend is toch aanwezig met opnieuw die omegablokkadeneigingen zoals vorige week

Voor woensdag 8 juli

CN7vYuN.png

qbf9nFl.png


Lijntje met 20°C (de dikke zwarte lijn die het rood met het oranje onderscheidt weer heel dicht bij ons, over Iberië, meeste van Frankrijk. De details op die termijn doen er niet doe, maar het feit dat die lijn weer zo dichtbij is (en weer deze kant v. Europa) is wel de reden waarom de modellen weer die hitte tonen op de kaarten. Dat is opnieuw eind de 30°C.

BAOCUP9.png

r9pLtsU.png


GFS is iets gematigder, maar ook hier zie je de 20°C lijn (op hoogte geassocieerd met 850 hPa dus meestal 1,5 km hoogte) ook bij onze kant weer noordwaarts opgaan. Iets verder weg bij EC wel, maar wel nog altijd Iberisch schiereiland en zuiden van Frankrijk en nog altijd warm op die hoogte hier daardoor (zou nog altijd 30°C zijn bij dit model)
 
Amai het lijkt erop dat we voor het eerst sinds jaren nog eens een echte zomer gaan krijgen met temperaturen van 25 graden en meer gedurende weken en zelfs maanden. Duimen maar :cheer::cheer::cheer:
 
Amai het lijkt erop dat we voor het eerst sinds jaren nog eens een echte zomer gaan krijgen met temperaturen van 25 graden en meer gedurende weken en zelfs maanden. Duimen maar :cheer::cheer::cheer:
Donderdag onverwacht nog gaan helpen met het laden van 300 stuks hooi, die dan gisteren namiddag op de zolder gaan plaatsen - sowieso meer dan 40 graden op die zolder, aangevuld met veel stof.

Geen zin om te helpen volgende keer, dat gaat voelen als een paradijs denk ik 😎
 
Gisteren Werchter Boutique was toch fameus afzien overdag. Voelde alsof we levend gebakken werden. En dan wanneer het eindelijk wat koeler werd, werd het festival afgebroken omdat ze schrik hadden voor wat regen en wind. Maar een hele dag in 40 graden liggen braden was geen probleem voor de veiligheid.
Ze hebben speciaal The Barn opengezet voor verkoeling. Dus wie dat wou kon verkoeling opzoeken zonder het festival te moeten verlaten.
 
Het lijkt er alleszins wel op dat de puberale "klimaathysterie"-roepertjes de laatste maanden & jaren wat minder vocaal geworden zijn
:sarcastic:
Ik heb het gevoel dat ze zich de voorbije week tegen de mensen keerden die zeiden dat airco vooral een laatste redmiddel is om de warmte in huis draaglijk te houden. They have a new scapegoat.
 
Amai het lijkt erop dat we voor het eerst sinds jaren nog eens een echte zomer gaan krijgen met temperaturen van 25 graden en meer gedurende weken en zelfs maanden. Duimen maar :cheer::cheer::cheer:
Laat ons hopen, dit zou echt zalig zijn :love:
Dan wel een zwembad in de achtertuin, met dit weer wordt de business case er sterker op :tongue:
 
Het signaal of de trend is toch aanwezig met opnieuw die omegablokkadeneigingen zoals vorige week

Voor woensdag 8 juli

CN7vYuN.png

qbf9nFl.png


Lijntje met 20°C (de dikke zwarte lijn die het rood met het oranje onderscheidt weer heel dicht bij ons, over Iberië, meeste van Frankrijk. De details op die termijn doen er niet doe, maar het feit dat die lijn weer zo dichtbij is (en weer deze kant v. Europa) is wel de reden waarom de modellen weer die hitte tonen op de kaarten. Dat is opnieuw eind de 30°C.

BAOCUP9.png

r9pLtsU.png


GFS is iets gematigder, maar ook hier zie je de 20°C lijn (op hoogte geassocieerd met 850 hPa dus meestal 1,5 km hoogte) ook bij onze kant weer noordwaarts opgaan. Iets verder weg bij EC wel, maar wel nog altijd Iberisch schiereiland en zuiden van Frankrijk en nog altijd warm op die hoogte hier daardoor (zou nog altijd 30°C zijn bij dit model)
Geen zin in een 2de hittegolf eigenlijk :sop:
 
Terug
Bovenaan