Lente en Zomer 2026

Oper en control liggen vrij ver uit elkaar dus voorlopig is voorspelling van terugkeer hitte na volgend weekend nog eerder onbetrouwbaar. Ik zie ook veel meer 'gematigde' members dan extreme.

Aan de kust is de hittegolf alvast voorbij.
 
Aan de kust is de hittegolf alvast voorbij.
Welke hittegolf aan de kust? :P

Definitie hittegolf volgens KMI:
Het KMI spreekt van een landelijke hittegolf wanneer de maxima in Ukkel gedurende minstens 5 opeenvolgende dagen tenminste 25 graden halen, waarbij op minstens drie dagen ten minste 30 graden gehaald wordt.

De 2 weerstations aan de kust op WOW:
HQogqSM.png

pgtGP3i.png


Bij beide was het (tot nu toe) nog maar 4 dagen 25°C+ dus geen hittegolf. Als het vandaag nog boven de 25°C klimt in De Haan zou het daar wel een hittegolf zijn, Zeebrugge haalt de 3 dagen 30°C+ zelfs niet ;)
 
Oper en control liggen vrij ver uit elkaar dus voorlopig is voorspelling van terugkeer hitte na volgend weekend nog eerder onbetrouwbaar. Ik zie ook veel meer 'gematigde' members dan extreme.

Aan de kust is de hittegolf alvast voorbij.
Het is sowieso nog te ver maar het gaat wel om een 'eerste trend'. Je spreekt nog altijd over 9 a 10 dagen ongeveer vooruit, dat is zeer ver nog. Oper en control op die termijn zijn wel niet zo relevant

mTOkRfk.png


Wel is de middellange termijn nog een beetje verder opgewarmd tov gisterenavond, want donderdag zitten we nu ook alweer eind de 20.
 
Temperatuur met 4 graden gezakt binnen, eindelijk.
Hier nog altijd niet. Gisteren toen we gingen slapen was het 29.8 graden, 's morgens 27.5. Gelukkig zijn er die mobiele airco's, waarvan we eentje 's nachts toch in de slaapkamer hele nacht laten draaien, en eentje in de leefruimtes ook overdag.
 
Welke hittegolf aan de kust? :P

Definitie hittegolf volgens KMI:


De 2 weerstations aan de kust op WOW:
HQogqSM.png

pgtGP3i.png


Bij beide was het (tot nu toe) nog maar 4 dagen 25°C+ dus geen hittegolf. Als het vandaag nog boven de 25°C klimt in De Haan zou het daar wel een hittegolf zijn, Zeebrugge haalt de 3 dagen 30°C+ zelfs niet ;)
Dinsdag is het wel 30° geweest, 30,4 meer bepaald (meting 18u10, je moet anders maar eens inzoomen, je kunt het ook op de grafiek zien). Donderdag 29,9°. Het is een randgeval maar wel de eerste hittegolf sinds 2019 (toen waren er zelfs 2)

En Zeebrugge telt eigenlijk niet want dat weerstation ligt "in" zee aan de Port Control en dus alleen voor vissen, zeehonden, meeuwen,... relevant ;)
 
Het is sowieso nog te ver maar het gaat wel om een 'eerste trend'. Je spreekt nog altijd over 9 a 10 dagen ongeveer vooruit, dat is zeer ver nog. Oper en control op die termijn zijn wel niet zo relevant

mTOkRfk.png


Wel is de middellange termijn nog een beetje verder opgewarmd tov gisterenavond, want donderdag zitten we nu ook alweer eind de 20.
Ja, ik kijk naar de zuidwest pluim en die van Vlissingen, is lichtjes verschillend.
 
Dinsdag is het wel 30° geweest, 30,4 meer bepaald (meting 18u10, je moet anders maar eens inzoomen, je kunt het ook op de grafiek zien). Donderdag 29,9°. Het is een randgeval maar wel de eerste hittegolf sinds 2019 (toen waren er zelfs 2)
Dinsdag tel ik mee hoor in De Haan, maar dan zitten we nog maar aan 4 dagen want maandag was het geen 25° en het moet minstens 5 dagen boven de 25°C zijn waarvan 3 boven de 30°C ;)
Maandag 23,9°
* Dinsdag 30,6°
* Woensdag 33,4°
* Donderdag 30,0°
* Vrijdag 34,0°
 
Ja, ik kijk naar de zuidwest pluim en die van Vlissingen, is lichtjes verschillend.
Ik weet dat het voor uw regio (de kustregio) niet zo representatief is maar voor 80/90% van Vlamingen moet je wel kijken naar pluim zuid, dus dan gebruik ik die ook om aan te geven of er een nieuwe periode van warm of heet weer aankomt of niet.

Als het 30°C is in Brussel en Antwerpen zal het aan de kust in Oostende vaak maar 25°C zijn bijvoorbeeld.

En de oper en control liggen bij pluim Vlissingen zelfs uit elkaar voor vandaag, dus dan is er gewoon een fout in de initialisatie of iets dat continu door de control wordt overgeschat of oper onderschat.

Eigenlijk liggen ze wel dicht bij elkaar als je pluim zuid kijkt. En het hoge gemiddelde op die termijn wijst er toch al dat er al wat eensgezindheid is qua trend. Anders zou die dichter bij het langjarige gemiddelde liggen als er meer onzekerheid was.
 
ps2png-worker-commands-8464fd78b7-gb6st-6fe5cac1a363ec1525f54343b6cc9fd8-txgsrt2u.png

ps2png-worker-commands-8464fd78b7-2j6j7-6fe5cac1a363ec1525f54343b6cc9fd8-96sw7ln3.png


Het zeewatertemperatuur ligt trouwens zowel in de Noordzee als de Middellandse Zee (en aan de Atlantische Oceaan in westen v. Frankrijk) ver boven normaal

In de Noordzee dichtbij 20-21°C wat waardes zijn dat je eerder na een warme augustusmaand verwacht. En 2-3°C boven normaal, vlak onze kust zelfs nog 4-5°C boven normaal.

In de Middelandse Zee zelfs tussen 26 en 28°C vooral, zelfs een stukje boven 28°C regionaal wat waardes zijn die ver boven normaal liggen, in de westelijke regio's, meer dan 5°C boven normaal. Dat zijn waardes die eerder normaal zijn voor de Golf van Mexico ipv Middellandse Zee

En dat heeft natuurlijk zijn impact, het water kan de warmte in de lucht niet effectief afkoelen. Wanneer hete lucht uit noorden van Afrika noordwaarts gaat, zal de oceaan minder zijn ding kunnen doen om de lucht te doen afkoelen wanneer die zich over het Middellandse Zee gebied bevindt. Dus meer en hetere warmte kan ons dan al bereiken. En dan kan de Noordzee en het kanaal ook voor minder afkoeling zorgen dan normaal.
 
Dinsdag tel ik mee hoor in De Haan, maar dan zitten we nog maar aan 4 dagen want maandag was het geen 25° en het moet minstens 5 dagen boven de 25°C zijn waarvan 3 boven de 30°C ;)
Maandag 23,9°
* Dinsdag 30,6°
* Woensdag 33,4°
* Donderdag 30,0°
* Vrijdag 34,0°
Je hebt gelijk, ik dacht dat maandag ook al 25° werd gehaald. Zal nog nipt worden vandaag!
 
Gasopslag bestaat. Men zou iets moeten uitvinden om de warmte in uw woonst op te zuigen en opslaan, zodat je die terug kan loslaten in de winter, wat voordeliger is voor de natuur en je portemonnee. Alé, ik bedoel, ze kunnen - dmv een computer - je wagen opwarmen en afkoelen zonder je erin zit, maar dat is op extreme landen na, compleet nutteloos en teveel luxe. Dan kunnen ze evengoed iets uitvinden dat nuttig en voordelig is voor miljarden mensen.
Anderzijds, aangezien het buiten warm blijft, kan je blijven opslaan. Tot de overheid er brood in ziet en er belastingen op zou heffen.
Bijkomend nadeel is dat Poetin of soortgelijk volk, de plannen in handen krijgt, ze een gigantische versie kunnen maken en de warmte uit Europa zuigen in de zomer, zodat niemand meer buiten wil komen, omdat het te koud is en bij de eerstvolgende hittegolf, ze die warmte terugblazen en we twee weken met +40°C zitten.
Volledig onmogelijk lijkt me dat niet, goed wetende dat er vele zaken werden uitgevonden, die onmogelijk leken 100j terug.
 
Gasopslag bestaat. Men zou iets moeten uitvinden om de warmte in uw woonst op te zuigen en opslaan, zodat je die terug kan loslaten in de winter, wat voordeliger is voor de natuur en je portemonnee. Alé, ik bedoel, ze kunnen - dmv een computer - je wagen opwarmen en afkoelen zonder je erin zit, maar dat is op extreme landen na, compleet nutteloos en teveel luxe. Dan kunnen ze evengoed iets uitvinden dat nuttig en voordelig is voor miljarden mensen.
Anderzijds, aangezien het buiten warm blijft, kan je blijven opslaan. Tot de overheid er brood in ziet en er belastingen op zou heffen.
Bijkomend nadeel is dat Poetin of soortgelijk volk, de plannen in handen krijgt, ze een gigantische versie kunnen maken en de warmte uit Europa zuigen in de zomer, zodat niemand meer buiten wil komen, omdat het te koud is en bij de eerstvolgende hittegolf, ze die warmte terugblazen en we twee weken met +40°C zitten.
Volledig onmogelijk lijkt me dat niet, goed wetende dat er vele zaken werden uitgevonden, die onmogelijk leken 100j terug.
De hittegolf heeft al minstens 1 slachtoffer gemaakt.
 
De hittegolf heeft al minstens 1 slachtoffer gemaakt.
Een andere mogelijkheid is weermanipulatie.
D.m.v. allerlei toepassingen, die mijn boekje te buiten gaan, de lucht koeler maken of effectief wolken creëren, zodat het draaglijker wordt voor iedereen. Dat zal ettelijke tientallen / honderden miljarden kosten, maar kunnen we daarvoor niet enkele zaken laten vallen, zoals effe een paar jaar geen nieuwe auto's maken of de filmindustrie on hold zetten? A.I. zal over x-aantal jaar zelf auto's kunnen bouwen, dus over de ontslagen van arbeiders moeten we ons niet druk maken, want die zijn al weg en de filmindustie, lol, care.
Mochten we in Europa vaker onder zo'n hittekoepel zitten, zou ik daar toch eens over nadenken, want als dit voorvalt over een paar weken, dan gaan we blij geweest zijn met zo'n vijf +35°C'ers, die nog meevallen in de schaduw naargelang het vordert, maar de zon blokkeren zou iets helpen.
 
Gasopslag bestaat. Men zou iets moeten uitvinden om de warmte in uw woonst op te zuigen en opslaan, zodat je die terug kan loslaten in de winter, wat voordeliger is voor de natuur en je portemonnee. Alé, ik bedoel, ze kunnen - dmv een computer - je wagen opwarmen en afkoelen zonder je erin zit, maar dat is op extreme landen na, compleet nutteloos en teveel luxe. Dan kunnen ze evengoed iets uitvinden dat nuttig en voordelig is voor miljarden mensen.
Anderzijds, aangezien het buiten warm blijft, kan je blijven opslaan. Tot de overheid er brood in ziet en er belastingen op zou heffen.
Bijkomend nadeel is dat Poetin of soortgelijk volk, de plannen in handen krijgt, ze een gigantische versie kunnen maken en de warmte uit Europa zuigen in de zomer, zodat niemand meer buiten wil komen, omdat het te koud is en bij de eerstvolgende hittegolf, ze die warmte terugblazen en we twee weken met +40°C zitten.
Volledig onmogelijk lijkt me dat niet, goed wetende dat er vele zaken werden uitgevonden, die onmogelijk leken 100j terug.
De thermodynamica heeft gebeld, ze wil eens met u praten.
 
Terug
Bovenaan