Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
hier tot 27.7 gezakt, maar de opwarming is terug gestart...Temperatuur met 4 graden gezakt binnen, eindelijk.
Welke hittegolf aan de kust?Aan de kust is de hittegolf alvast voorbij.

Het KMI spreekt van een landelijke hittegolf wanneer de maxima in Ukkel gedurende minstens 5 opeenvolgende dagen tenminste 25 graden halen, waarbij op minstens drie dagen ten minste 30 graden gehaald wordt.

Het is sowieso nog te ver maar het gaat wel om een 'eerste trend'. Je spreekt nog altijd over 9 a 10 dagen ongeveer vooruit, dat is zeer ver nog. Oper en control op die termijn zijn wel niet zo relevantOper en control liggen vrij ver uit elkaar dus voorlopig is voorspelling van terugkeer hitte na volgend weekend nog eerder onbetrouwbaar. Ik zie ook veel meer 'gematigde' members dan extreme.
Aan de kust is de hittegolf alvast voorbij.
Hier nog altijd niet. Gisteren toen we gingen slapen was het 29.8 graden, 's morgens 27.5. Gelukkig zijn er die mobiele airco's, waarvan we eentje 's nachts toch in de slaapkamer hele nacht laten draaien, en eentje in de leefruimtes ook overdag.Temperatuur met 4 graden gezakt binnen, eindelijk.
Dinsdag is het wel 30° geweest, 30,4 meer bepaald (meting 18u10, je moet anders maar eens inzoomen, je kunt het ook op de grafiek zien). Donderdag 29,9°. Het is een randgeval maar wel de eerste hittegolf sinds 2019 (toen waren er zelfs 2)Welke hittegolf aan de kust?
Definitie hittegolf volgens KMI:
De 2 weerstations aan de kust op WOW:
![]()
![]()
Bij beide was het (tot nu toe) nog maar 4 dagen 25°C+ dus geen hittegolf. Als het vandaag nog boven de 25°C klimt in De Haan zou het daar wel een hittegolf zijn, Zeebrugge haalt de 3 dagen 30°C+ zelfs niet![]()

Ja, ik kijk naar de zuidwest pluim en die van Vlissingen, is lichtjes verschillend.Het is sowieso nog te ver maar het gaat wel om een 'eerste trend'. Je spreekt nog altijd over 9 a 10 dagen ongeveer vooruit, dat is zeer ver nog. Oper en control op die termijn zijn wel niet zo relevant
![]()
Wel is de middellange termijn nog een beetje verder opgewarmd tov gisterenavond, want donderdag zitten we nu ook alweer eind de 20.
Dinsdag tel ik mee hoor in De Haan, maar dan zitten we nog maar aan 4 dagen want maandag was het geen 25° en het moet minstens 5 dagen boven de 25°C zijn waarvan 3 boven de 30°CDinsdag is het wel 30° geweest, 30,4 meer bepaald (meting 18u10, je moet anders maar eens inzoomen, je kunt het ook op de grafiek zien). Donderdag 29,9°. Het is een randgeval maar wel de eerste hittegolf sinds 2019 (toen waren er zelfs 2)

Ik weet dat het voor uw regio (de kustregio) niet zo representatief is maar voor 80/90% van Vlamingen moet je wel kijken naar pluim zuid, dus dan gebruik ik die ook om aan te geven of er een nieuwe periode van warm of heet weer aankomt of niet.Ja, ik kijk naar de zuidwest pluim en die van Vlissingen, is lichtjes verschillend.
Je hebt gelijk, ik dacht dat maandag ook al 25° werd gehaald. Zal nog nipt worden vandaag!Dinsdag tel ik mee hoor in De Haan, maar dan zitten we nog maar aan 4 dagen want maandag was het geen 25° en het moet minstens 5 dagen boven de 25°C zijn waarvan 3 boven de 30°C
Maandag 23,9°
* Dinsdag 30,6°
* Woensdag 33,4°
* Donderdag 30,0°
* Vrijdag 34,0°
De hittegolf heeft al minstens 1 slachtoffer gemaakt.Gasopslag bestaat. Men zou iets moeten uitvinden om de warmte in uw woonst op te zuigen en opslaan, zodat je die terug kan loslaten in de winter, wat voordeliger is voor de natuur en je portemonnee. Alé, ik bedoel, ze kunnen - dmv een computer - je wagen opwarmen en afkoelen zonder je erin zit, maar dat is op extreme landen na, compleet nutteloos en teveel luxe. Dan kunnen ze evengoed iets uitvinden dat nuttig en voordelig is voor miljarden mensen.
Anderzijds, aangezien het buiten warm blijft, kan je blijven opslaan. Tot de overheid er brood in ziet en er belastingen op zou heffen.
Bijkomend nadeel is dat Poetin of soortgelijk volk, de plannen in handen krijgt, ze een gigantische versie kunnen maken en de warmte uit Europa zuigen in de zomer, zodat niemand meer buiten wil komen, omdat het te koud is en bij de eerstvolgende hittegolf, ze die warmte terugblazen en we twee weken met +40°C zitten.
Volledig onmogelijk lijkt me dat niet, goed wetende dat er vele zaken werden uitgevonden, die onmogelijk leken 100j terug.
Een andere mogelijkheid is weermanipulatie.De hittegolf heeft al minstens 1 slachtoffer gemaakt.
De thermodynamica heeft gebeld, ze wil eens met u praten.Gasopslag bestaat. Men zou iets moeten uitvinden om de warmte in uw woonst op te zuigen en opslaan, zodat je die terug kan loslaten in de winter, wat voordeliger is voor de natuur en je portemonnee. Alé, ik bedoel, ze kunnen - dmv een computer - je wagen opwarmen en afkoelen zonder je erin zit, maar dat is op extreme landen na, compleet nutteloos en teveel luxe. Dan kunnen ze evengoed iets uitvinden dat nuttig en voordelig is voor miljarden mensen.
Anderzijds, aangezien het buiten warm blijft, kan je blijven opslaan. Tot de overheid er brood in ziet en er belastingen op zou heffen.
Bijkomend nadeel is dat Poetin of soortgelijk volk, de plannen in handen krijgt, ze een gigantische versie kunnen maken en de warmte uit Europa zuigen in de zomer, zodat niemand meer buiten wil komen, omdat het te koud is en bij de eerstvolgende hittegolf, ze die warmte terugblazen en we twee weken met +40°C zitten.
Volledig onmogelijk lijkt me dat niet, goed wetende dat er vele zaken werden uitgevonden, die onmogelijk leken 100j terug.