Lente en Zomer 2026

Ik wil iedereen aanraden om vandaag nog te bellen zodat er een offerte kan opgemaakt worden.
Kwestie dat ik dit na de zomer kan doen aan betere prijzen.
Of afhankelijk van de use case: mobiele midea portasplit.
Koelt zelfs grote ruimtes als een trein, verbruikt geen knijt. Gemiddeld 200-500W per uur.
Maakt weinig lawaai (tenzij je net start om van 30 naar 21 te koelen en hij op 100% draait).
 
Ik ken mensen in mijn omgeving die nog altijd zeggen dat airco in België maar 10 dagen per jaar nodig is. Moeilijk te vatten.
Ik moet nu ook wel zeggen dat ik mijn airco sinds die intense hittegolf van augustus 2020 niet meer gebruikt heb... (tot gisteren en vandaag dus :p ) Zolang het geen 2 dagen op rij minstens 35°C is, kan ik het op één of andere manier nog wel uithouden zonder airco blijkbaar.
 
Als syndicus zijnde zouden ze de regels daarvoor toch ook eens mogen versoepelen.

In appartementsgebouwen is het, normaal gezien, altijd wachten tot de AV-periode dus dat kan soms een jaar duren voor erover gestemd kan worden.
En dan wordt het vaak ook nog weggestemd wegens totaal irrationele zaken zoals geluids- of trillingslast.
De keren dat ik meegemaakt heb dat die overlast reëel is kan ik nog niet op 2 vingers tellen denk ik.

En dan zit je daar in een snikheet appartement zonder airco omdat je buren het niet willen.
 
Het grappige is dat degene die hier op het forum overdag aan het klagen zijn, eigenlijk nog minst te klagen hebben. En klagen in plaats van andere mensen die wel zouden te klagen hebben, maar irl hoor ik die niet al te veel klagen.

De helft van mijn familie werkt in de zorg en zegt ook wel dat het warm is, maar ze zijn al blij dat ze in hun gewone kleren mogen werken. Veel kennissen die in de bouw werken, klagen gewoon dat hun baas geen water voorziet. Hier zitten ze allemaal op een bureau zonder fysieke arbeid en ze zijn ver op stervens na dood.

Ik passeerde daarstraks bij wegenwerkers waarvan er een groot deel er bijna 60 uit zagen en ze waren aan het zweten en aan het lachen samen. En ja ze gaan ook wel eens klagen dat het warm is. Maar hier wordt er precies gedaan of het zijn apocalyptische toestanden. Hoe dat die zuiderse landen nog bevolkt zijn en zelfs nog topsporters kunnen produceren, het lijkt me een raadsel.

Het is nu al jaren dat we zulke weken hebben, als je nu nog geen (mobiele) airco gekocht hebt (ze verkopen die ook in de winter) dan ga je nu inderdaad zweten en niet slapen. Levenskeuzes...
 
Ik ken mensen in mijn omgeving die nog altijd zeggen dat airco in België maar 10 dagen per jaar nodig is. Moeilijk te vatten.
Wat gemiddeld gezien waarschijnlijk klopt voor veel mensen. Vorig jaar heb ik de mijne maar 9 dagen opgezet, jaar ervoor 7. Van nog ervoor heb ik geen statistieken dus kan ik niet met zekerheid zeggen, maar ik ben vrij zeker dat het nooit boven de 20dagen gegaan is.
Dit jaar zitten we aan dag 11 en het is de allereerste keer in 10j airco dat ik hem ook al eens een ganse nacht laten draaien heb i.p.v. ramen open te zetten en af te koelen met buitenlucht; en het is nog geen juli... Om maar te zeggen dat dit een uitzonderlijk jaar is.
 
Het grappige is dat degene die hier op het forum overdag aan het klagen zijn, eigenlijk nog minst te klagen hebben. En klagen in plaats van andere mensen die wel zouden te klagen hebben, maar irl hoor ik die niet al te veel klagen.

Gisteren hooi geladen/gelost, naast het handvol zekerheden in het leven is dat er ook eentje: hooi moet en zal gebeuren wanneer het warm en droog is. Maar de sfeer maakt alles goed hé, en het was maar 1 kar.
 
Gisteren hooi geladen/gelost, naast het handvol zekerheden in het leven is dat er ook eentje: hooi moet en zal gebeuren wanneer het warm en droog is. Maar de sfeer maakt alles goed hé, en het was maar 1 kar.
Het is idd aan te raden om hooi in balen te "pressen" en binnen te halen als het warm en droog is omdat hooi spontaan kan beginnen ontbranden als het nog vochtig was als het "gepressed" werd en dat is niet zo goed voor de hooischuur waar het opgeslagen wordt... Ik hang er vanavond ook aan en we moeten er een 250-tal opladen en nadien lossen en stapelen op de hooizolder. :wallbash: 😅
 
Het is idd aan te raden om hooi in balen te "pressen" en binnen te halen als het warm en droog is omdat hooi spontaan kan beginnen ontbranden als het nog vochtig was als het "gepressed" werd en dat is niet zo goed voor de hooischuur waar het opgeslagen wordt... Ik hang er vanavond ook aan en we moeten er een 250-tal opladen en nadien lossen en stapelen op de hooizolder. :wallbash: 😅

Ni te veel hooi op de vork nemen hé.
 
Best de lijkschouwer al verwittigen dat hij plaats maakt in de frigo voor al de gesneuvelde soldaten.

Anders moet je de realiteit gewoon blijven ontkennen dat dit voor een heel deel mensen echt wel zware omstandigheden zijn en de sterftecijfers pieken bij zulk weer.

Fijn dat sommigen hun airco de voorbije jaren niet heeft moeten werken, maar ik kan alvast zeggen dat die van ons de voorbije jaren al heel wat uren heeft gemaakt met een slaapkamer met zuidgerichte ramen.
 
Laatst bewerkt:
Het grappige is dat degene die hier op het forum overdag aan het klagen zijn, eigenlijk nog minst te klagen hebben. En klagen in plaats van andere mensen die wel zouden te klagen hebben, maar irl hoor ik die niet al te veel klagen.
Degene die tijdens de werkuren niet achter een pc zitten zullen hier inderdaad niet komen klagen nee. Maar dus, omdat iemand het lastiger heeft moet iedereen zijn mond houden? Das een non-argument hé. Want in de Sahara is het ook warm, in Oekraine is het oorlog en in Gaza is alles kapotgebombardeerd. Sluiten we dan gewoon het forum?
 
Het grappige is dat degene die hier op het forum overdag aan het klagen zijn, eigenlijk nog minst te klagen hebben. En klagen in plaats van andere mensen die wel zouden te klagen hebben, maar irl hoor ik die niet al te veel klagen.

De helft van mijn familie werkt in de zorg en zegt ook wel dat het warm is, maar ze zijn al blij dat ze in hun gewone kleren mogen werken. Veel kennissen die in de bouw werken, klagen gewoon dat hun baas geen water voorziet. Hier zitten ze allemaal op een bureau zonder fysieke arbeid en ze zijn ver op stervens na dood.

Ik passeerde daarstraks bij wegenwerkers waarvan er een groot deel er bijna 60 uit zagen en ze waren aan het zweten en aan het lachen samen. En ja ze gaan ook wel eens klagen dat het warm is. Maar hier wordt er precies gedaan of het zijn apocalyptische toestanden. Hoe dat die zuiderse landen nog bevolkt zijn en zelfs nog topsporters kunnen produceren, het lijkt me een raadsel.

Het is nu al jaren dat we zulke weken hebben, als je nu nog geen (mobiele) airco gekocht hebt (ze verkopen die ook in de winter) dan ga je nu inderdaad zweten en niet slapen. Levenskeuzes...
Vraag het al die mensen die kent binnen twee dagen nog eens zou ik zeggen. Verder woon jij zover ik weet in West-Vlaanderen, wat ook al verschilt met het binnenland, zeker Limburg en Luik. Mijn vrouw is aan het afzien in een grootkeuken op dit moment, die klaagt, net zoals haar collega's. Als "samen lachen" wil zeggen dat alles ok is, zal het in Afrika ook wel peis en vree zijn.

Verder hebben we nog nooit of misschien één keer "zulke week" meegemaakt. Ik niet want ik was in 1976 nog niet geboren. Allezja, het licht van de zon ontkennen is ook niet nodig hoor. Verder gaat het op dit forum en daarbuiten er nu wel al vaker over dat in tegenstelling tot al die zuiderse landen we hier helemaal niet voorzien zijn op dit weer. Omdat, opnieuw, het een ongeziene hittegolf is.
 
Amper mails gekregen vandaag, meetings afgelast, ik heb zo het gevoel dat er niet teveel gewerkt wordt vandaag

Pfff, ik heb precies nog nooit zoveel vergaderingen en meetings gehad als deze week. En ik zit in Limburg thuis te werken, waar het 37 graden is nu. Na de mobiele airco die we in corona kochten, nog een kleine mobiele split-unit bijgekocht gisteren. Draaien nu beiden volop met overschot van de zonnepanelen. Dat houdt het draagbaar, zonder zouden we een stuk boven de dertig zitten hier binnen denk ik. Nochtans groene omgeving, veel bomen rondom, maar de zon staat hoog, en boven op mijn dak heb ik natuurlijk geen bomen. Dat helpt ook alleen 's morgens en 's avonds wat.

Maar 't is nog maar de vierde dag in mijn leven dat ik airco gebruik thuis denk ik. Dus echt vaak heb ik het nog niet nodig gehad, maar ik vrees dat het in de toekomst wel eens vaker handig zou kunnen worden. Misschien tegen volgende zomer toch maar vaste installatie laten zetten.
 
Degene die tijdens de werkuren niet achter een pc zitten zullen hier inderdaad niet komen klagen nee. Maar dus, omdat iemand het lastiger heeft moet iedereen zijn mond houden? Das een non-argument hé. Want in de Sahara is het ook warm, in Oekraine is het oorlog en in Gaza is alles kapotgebombardeerd. Sluiten we dan gewoon het forum?
Is hetzelfde als degene die een tirade afsteken tegen degene die wel graag zulk weer hebben. Die moeten dan wel hun mond houden en enkel de klagers hebben recht van spreken?
 
Verder hebben we nog nooit of misschien één keer "zulke week" meegemaakt. Ik niet want ik was in 1976 nog niet geboren.
Die van augustus 2020 doet me toch wel sterk denken aan deze hittegolf. (Ongeveer even lang en qua zwaarte vergelijkbaar denk ik)

meteo.be:
Nog enkele cijfers van Ukkel over deze hittegolf van augustus 2020:
• 8 dagen op rij, van de 6de tot en met de 13de, daalde de maximumtemperatuur niet onder 30°C. Enkel de hittegolf van 1976 kende een langere aaneengesloten reeks (15dagen).
• De gemiddelde temperatuur van deze hittegolf bedroeg 25,0°C en moet enkel de zeer korte en zeer intense hittegolf van juli 2019 laten voorgaan (26,9°C).
 
Die van augustus 2020 doet me toch wel sterk denken aan deze hittegolf. (Ongeveer even lang en qua zwaarte vergelijkbaar denk ik)

meteo.be:
Nog enkele cijfers van Ukkel over deze hittegolf:
• 8 dagen op rij, van de 6de tot en met de 13de, daalde de maximumtemperatuurniet onder 30°C. Enkel de hittegolf van 1976 kende een langere aaneengesloten reeks (15dagen).
• De gemiddelde temperatuur van deze hittegolf bedroeg 25,0°C en moet enkel de zeerkorte en zeer intense hittegolf van juli 2019 laten voorgaan (26,9°C).
We gaan nu toch met hogere maximumtemperaturen zitten? Gisteren en vandaag 35 of 36 °C hier, morgen staat er 38 °C op volgens het KMI. Is het grote "probleem" nu niet vooral de minimumtemperaturen trouwens? Vorige nacht was het minimum 24 °C, deze nacht en tussen vrijdag en zaterdag ook. Dat is denk ik toch extreem voor België. Het helpt daarin ook niet dat het nu eind juni is en we met zeer lange dagen zitten. Ook de luchtvochtigheid speelt een rol als je naar impact op de mens kijkt.

Enfin, andere die meer into cijfers zijn zullen nu of later de vergelijking wel maken, maar dit alles is toch historisch. Op dit moment, want het gaat er niet op beteren.
 
Terug
Bovenaan