Lente en Zomer 2026

KMI berekent 27°C voor die nacht als minimumtemperatuur. Het record staat op 24.4°C
:rofl:
Soms denk ik: 'laat een stukske meteoor los op mijn hoofd knallen, dan ben ik van al die miserie vanaf.'
27°C 's nachts is bij wijze van spreke, borderline dodelijk. Dat is voor vele mensen een paar dagen in een kot zitten van zo'n +30°C, aangezien 27°C quasi niet afkoelt.

En als het hier dagenlang 40°C wordt op een keer, hoop ik dat ze eens gaan nadenken en alle niet-noodzakelijke jobs om mensen in leven te houden annuleren, zodat de mensen thuis kunnen blijven of 's morgens in hun gemeente naar een koele plek kunnen gaan en niet meer moeten bijdragen aan de hitte met hun auto's in ellenlange files waarin je elke vijf minuten een ambulance hoort, om er eentje af te voeren.
 
Momenteel hogedrukgebied (hd) boven centraal Europa. Zit gevangen in een meander van de straalstroom. Een meander van beneden naar boven naar beneden (denk aan een Omega). Lagedrukgebieden van over de Atlantische oceaan komen er ook niet door, dwz ze worden naar boven afgebogen/afgeketst.

Kan het heet worden in het hogedrukgebied? Ja want hogedruk wil zeggen wind er van weg in wijzerzin. Windstroming onderaan hd kan hete Saharalucht oppikken en naar boven sleuren. Hogedruk wil ook zeggen dalende luchtmassa's, lucht die wordt samengedrukt en als gevolg extra opwarmt. Dwz geen wolken, geen vocht, de zon schijnt rechtstreeks op het aardoppervlak dat nog eens extra opwarmt. We zitten momenteel gevangen in een hittekoepel.

De hoofdoorzaak is dat de Noordpool veel sneller opwarmt dan de rest van de wereld, daardoor wordt het temperatuurverschil tussen de pool en de evenaar kleiner. De straalstroom verliest daardoor zijn spanning en gaat trager stromen en groter en langduriger meanderen.

Dus we zitten gevangen in een bakoven owv het verzwakken en meanderen van de straalstroom owv het snel opwarmen van de Noordpool.

Het snel opwarmen van de Noordpool is dan weer een gevolg van de klimaatopwarming, dwz de opwarming van de aarde. Dwz de concentratie van broeikasgassen in de lucht neemt snel toe. Broeikasgassen laten Uv-straling van de zon binnen. Deze worden omgezet in warmte en infraroodstraling. De infraroodstraling geraakt echter niet goed meer buiten. Dit is het gekende serre-effect.

Voor wie het wat opvolgt is hier een vernietigende cocktail in de maak. Als er niet drastisch ingegrepen wordt, zal dit alle huidige events (WK, Tour, Iran, Trump, Poetin, Xi, ...) tot details herleiden. We zitten in BE niet ver meer verwijderd van temperaturen van 40C, dagen aan een stuk.
In Parijs zitten ze de komende dagen al niet ver verwijderd van 40°C voor meerdere dagen achtereen en dat is ten slotte maar op 300km van hier.
 
:rofl:
Soms denk ik: 'laat een stukske meteoor los op mijn hoofd knallen, dan ben ik van al die miserie vanaf.'
27°C 's nachts is bij wijze van spreke, borderline dodelijk. Dat is voor vele mensen een paar dagen in een kot zitten van zo'n +30°C, aangezien 27°C quasi niet afkoelt.

En als het hier dagenlang 40°C wordt op een keer, hoop ik dat ze eens gaan nadenken en alle niet-noodzakelijke jobs om mensen in leven te houden annuleren, zodat de mensen thuis kunnen blijven of 's morgens in hun gemeente naar een koele plek kunnen gaan en niet meer moeten bijdragen aan de hitte met hun auto's in ellenlange files waarin je elke vijf minuten een ambulance hoort, om er eentje af te voeren.
Aan de Middellandse zee heb je regelmatig nachten waar het niet onder 27°C gaat. Het leven gaat daar toch ook voort.
Misschien kan men dan extra maatregelen invoeren zoals vroeger beginnen te werken, siesta etc.
 
Dat is op te lossen door de centrales op een lager pitje te laten draaien (zoals in het artikel vermeld wordt). Er gaat daar zeker geen gevaar mee gepaard, maar het is wel dat waar @Ivan4you op doelde (denk ik toch?): een hogere elektriciteitsprijs omdat men de kerncentrales moet terugschakelen
Je kan dat water makkelijk nog eens over die koeltorens laten circuleren om om af te koelen.
Of tijdelijk extra koeling inschakelen. Dat terugschakelen van de centrales zal wel geweest zijn omdat er voldoende stroom was :-)
Dat is dan gewoon omwille van bepaalde milieunormen waarschijnlijk, het is nu niet dat de veiligheid van de centrales daardoor in gedrang komt.
En dit, gaat over een milieunorm. Eentje die dan nog vrij streng is tbh.
Boete erop betalen is ook altijd een oplossing ;-)
 
Aan de Middellandse zee heb je regelmatig nachten waar het niet onder 27°C gaat. Het leven gaat daar toch ook voort.
Misschien kan men dan extra maatregelen invoeren zoals vroeger beginnen te werken, siesta etc.
Siesta is iets Spaans, er zijn hopen gelijkaardige en warmere streken waar men dit niet doet. Maar ik denk dat het groot verschil ook wel zit in een infrastructuur die gebouwd is om daar rekening mee te houden, en een bevolking die ook weet hoe ermee om te gaan, omdat het daar al duizenden jaren de standaard is.

Hier zijn de meeste huizen of openbare gebouwen voornamelijk gebouwd om potdicht te zijn tegen de koude winters, met grote glaspartijen soms om wat warmte binnen te krijgen. Denk aan de klassieke klaslokalen waar we als kind/tiener langzaamaan werden gegaard als het eens wat warmer was. Vergeet niet dat onze ouders grotendeels nog een winter (1962-1963) hebben meegemaakt waarin het zowat 3 maanden aan een stuk bleef vriezen.
 
Ja, we redeneren er ons op zijn Belgisch wel uit. Dwz: in andere landen zijn 40,45,50 graden gewoon, wij nog niet. We moeten ons immers nog aanpassen. Dat komt wel. We gaan de Baloise Toer rijden bij 40C. Dat komt wel. We gaan De Toer rijden bij 45C. Dat komt wel. De dakdekkers gaan het immense dak van de kerk heraanleggen bij 50C. Dat komt wel.
 
Plan voor vanavond. Net naar de gamma geweest en om 90 euro ventilatoren gekocht. Deze nacht. If T°C < Room temperature = alles open en die ventilatoren de lucht van beneden naar boven laten circuleren. Deze morgen zonder ventilatoren amper tot 23°C kunnen afkoelen. Benieuwd of die 90 euro's weggesmeten geld gaat zijn.
 
Plan voor vanavond. Net naar de gamma geweest en om 90 euro ventilatoren gekocht. Deze nacht. If T°C < Room temperature = alles open en die ventilatoren de lucht van beneden naar boven laten circuleren. Deze morgen zonder ventilatoren amper tot 23°C kunnen afkoelen. Benieuwd of die 90 euro's weggesmeten geld gaat zijn.
Het zal helpen, maar geen wonderen verwachten. De temperatuur 'snachts gaat te hoog zijn om deftig te kunnen afkoelen, met of zonder ventilatoren.

Wat is de temp nu binnen? Volgens KMI gaat het deze nacht niet onder de 20° op de meeste plekken. Als uw ΔT te klein is, gaat het hoedanook niet veel uitdoen.

PS: het enige dat misschien weggesmeten geld was, was die bij de Gamma gaan halen :P Die uit den Action werken even goed en zijn een pak goedkoper. Natuurlijk geen idee of er bij u in de buurt nen Action is en of er nog in stock waren...
 
ik heb dat geprobeerd, maar helaas zag ik geen verschil naar temperatuur tov gewoon alles openzetten. Ik heb woensdag verlof genomen en ga nog screens maken op de ramen waar geen rolluiken zitten.
 
Plan voor vanavond. Net naar de gamma geweest en om 90 euro ventilatoren gekocht. Deze nacht. If T°C < Room temperature = alles open en die ventilatoren de lucht van beneden naar boven laten circuleren. Deze morgen zonder ventilatoren amper tot 23°C kunnen afkoelen. Benieuwd of die 90 euro's weggesmeten geld gaat zijn.
Ik weet niet in welke mate het mogelijk is natuurlijk, maar in het slechtste geval, overweeg om eventueel beneden te slapen voor deze week.
 
Model ALARO voorspelt voor overmorgen om 16.00u 38,7°C voor Brussel. :help:
6a3959875804d.png



Nog wat andere modellen voor woensdag

6a39592b937ea.png

6a39594c0b72e.png

6a395b7ecc190.png

6a3964053a1fe.png
 
Plan voor vanavond. Net naar de gamma geweest en om 90 euro ventilatoren gekocht. Deze nacht. If T°C < Room temperature = alles open en die ventilatoren de lucht van beneden naar boven laten circuleren. Deze morgen zonder ventilatoren amper tot 23°C kunnen afkoelen. Benieuwd of die 90 euro's weggesmeten geld gaat zijn.

De warmte zit in uw muren he
 
Terug
Bovenaan