Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Tuurlijk kan dat wel gebeuren. In 2022 was het nog van dat. Het water van de Schelde dat gebruikt wordt als koelwater, mag niet te warm worden.Dat gaat niet gebeuren hooris met cross/counter-flow van lucht
Dat is wel iets heel anders dan de ‘koelcentrales niet meer gekoeld krijgen hé’Tuurlijk kan dat wel gebeuren. In 2022 was het nog van dat. Het water van de Schelde dat gebruikt wordt als koelwater, mag niet te warm worden.
![]()
Live - Op een na warmste dag ooit: meer dan 38 graden in Ukkel • Natuurbrand legt 5 hectare in de as in Oudsbergen
Door de uitzonderlijk hoge temperaturen die vandaag verwacht worden, mogelijk tot 40 graden, heeft het KMI in twee provincies code rood afgekondigd. In de rest van het land geldt code oranje. Volg alle updates over de hitte in deze liveblog.www.demorgen.be

Vrijdag in mijn regio idem. Ondanks code oranje hebben die dat gewoon laten doorgaan...Gisteravond was er hier in de buurt een gravel ride. Vertrek om 22u en dan 160km de nacht door. Toch behoorlijk onverantwoord dat ze die mensen gewoon hebben laten vertrekken, los het onweer in.
waar haalt ge die data?
Voor regio zuidwest vanaf het weekend al afkoeling voorzien
Vlissingen is nu wel niet echt representatief voor ergens in Vlaanderen, buiten dan echt de kustregio. Zeewind speelt ook een rol. Ze zitten daar vandaag en morgen ook met 25°C.
Voor regio zuidwest vanaf het weekend al afkoeling voorzien
waar haalt ge die data?
Laat dit nu net zijn waar ik woon (Oostkust)Vlissingen is nu wel niet echt representatief voor ergens in Vlaanderen, buiten dan echt de kustregio. Zeewind speelt ook een rol. Ze zitten daar vandaag en morgen ook met 25°C.
Zo 0u is ook van deze morgen nog.
![]()
Deze is van GFS deze avond.
, dus voor mij is het wel representatief.Ik kijk op de site van het KNMI omdat je daar meer regionaal kan kiezen en zoals gezegd Vlissingen voor mij het meest representatief is.waar haalt ge die data?
Oké, dan kan ik dat begrijpen.Laat dit nu net zijn waar ik woon (Oostkust), dus voor mij is het wel representatief.
Mij boeit het bijvoorbeeld vrij weinig dat het in pakweg Limburg 38 graden wordt want ik kom daar toch niet.
Vandaar dat ik hier zelden 'algemene' pluimen ga posten want iedereen woont ergens anders nietwaar.
Dat is op te lossen door de centrales op een lager pitje te laten draaien (zoals in het artikel vermeld wordt). Er gaat daar zeker geen gevaar mee gepaard, maar het is wel dat waar @Ivan4you op doelde (denk ik toch?): een hogere elektriciteitsprijs omdat men de kerncentrales moet terugschakelenDat is wel iets heel anders dan de ‘koelcentrales niet meer gekoeld krijgen hé’
Dat is de temperatuur van het lozingswater dat bijna even te hoog was. Dat valt allemaal relatief makkelijk op te lossen hoor![]()
Ach, het is toch perfect doeweer?Zalig weertje alleen jammer dat ik geen verlof heb!
Dat is dan gewoon omwille van bepaalde milieunormen waarschijnlijk, het is nu niet dat de veiligheid van de centrales daardoor in gedrang komt.Dat is wel iets heel anders dan de ‘koelcentrales niet meer gekoeld krijgen hé’
Dat is de temperatuur van het lozingswater dat bijna even te hoog was. Dat valt allemaal relatief makkelijk op te lossen hoor![]()
Nog een voorbeeld van zo'n "drastische beslissing":Dat is idd hoe ik de aanzet in m'n vorige post bedoel. Niet van "code geel/oranje, dus hoe heeft het maar zo weinig geregend in Ukkel," wel van "zeer lokaal, hier is nog een voorbeeld" - ook al in het licht van sommige nogal drastische beslissingen die eerder dit weekend genomen werden.

Als er een Rendac-camion aankomt, dan wordt er bliksemsnel geritst, die vliegt overal door, nog sneller dan de koning.Ons bedrijf heeft een organische ontpakkingslijn, daar moet het intussen héérlijk ruiken met ontbindings- en fermentatiegassen. Die moeten ook blij zijn met dit weer. Dan zwijg ik maar over Rendac in Denderleeuw, waar alle dierenkadavers en andere dierlijke bijproducten (cat 1) worden verwerkt.