Lente en Zomer 2026

Dat gaat niet gebeuren hoor :-) is met cross/counter-flow van lucht
Tuurlijk kan dat wel gebeuren. In 2022 was het nog van dat. Het water van de Schelde dat gebruikt wordt als koelwater, mag niet te warm worden.
 
Tuurlijk kan dat wel gebeuren. In 2022 was het nog van dat. Het water van de Schelde dat gebruikt wordt als koelwater, mag niet te warm worden.
Dat is wel iets heel anders dan de ‘koelcentrales niet meer gekoeld krijgen hé’

Dat is de temperatuur van het lozingswater dat bijna even te hoog was. Dat valt allemaal relatief makkelijk op te lossen hoor :-)
 
Gisteravond was er hier in de buurt een gravel ride. Vertrek om 22u en dan 160km de nacht door. Toch behoorlijk onverantwoord dat ze die mensen gewoon hebben laten vertrekken, los het onweer in.
Vrijdag in mijn regio idem. Ondanks code oranje hebben die dat gewoon laten doorgaan...
 

Voor regio zuidwest vanaf het weekend al afkoeling voorzien
Vlissingen is nu wel niet echt representatief voor ergens in Vlaanderen, buiten dan echt de kustregio. Zeewind speelt ook een rol. Ze zitten daar vandaag en morgen ook met 25°C.

Zo 0u is ook van deze morgen nog.

SzgoTTS.png


Deze is van GFS deze avond.
 
Vlissingen is nu wel niet echt representatief voor ergens in Vlaanderen, buiten dan echt de kustregio. Zeewind speelt ook een rol. Ze zitten daar vandaag en morgen ook met 25°C.

Zo 0u is ook van deze morgen nog.

SzgoTTS.png


Deze is van GFS deze avond.
Laat dit nu net zijn waar ik woon (Oostkust) ;), dus voor mij is het wel representatief.
Mij boeit het bijvoorbeeld vrij weinig dat het in pakweg Limburg 38 graden wordt want ik kom daar toch niet.
Vandaar dat ik hier zelden 'algemene' pluimen ga posten want iedereen woont ergens anders nietwaar.
 
Laat dit nu net zijn waar ik woon (Oostkust) ;), dus voor mij is het wel representatief.
Mij boeit het bijvoorbeeld vrij weinig dat het in pakweg Limburg 38 graden wordt want ik kom daar toch niet.
Vandaar dat ik hier zelden 'algemene' pluimen ga posten want iedereen woont ergens anders nietwaar.
Oké, dan kan ik dat begrijpen.
 
Heel zachte minima worden berekend voor donderdagnacht

6a38292630fe3.png


Arpege met wat overkill (zie spoiler) maar dat zit volgens mij toch meestal een paar graden te hoog, maar absurd wat dat model berekent...

6a38073fd9f95.png

VHoE03c.png


KMI berekent 27°C voor die nacht als minimumtemperatuur. Het record staat op 24.4°C

Nieuwste GFS stelt de afkoeling weer uit. Maar UKMO en ICON houden wel vast. Afwachten of er steun is voor de GFS oper in de pluimen (en de EC run) of het een uitbijter is, maar toont wel aan dat de afkoeling nog niet vaststaat.
 
Dat is wel iets heel anders dan de ‘koelcentrales niet meer gekoeld krijgen hé’

Dat is de temperatuur van het lozingswater dat bijna even te hoog was. Dat valt allemaal relatief makkelijk op te lossen hoor :-)
Dat is op te lossen door de centrales op een lager pitje te laten draaien (zoals in het artikel vermeld wordt). Er gaat daar zeker geen gevaar mee gepaard, maar het is wel dat waar @Ivan4you op doelde (denk ik toch?): een hogere elektriciteitsprijs omdat men de kerncentrales moet terugschakelen
 
Dat is wel iets heel anders dan de ‘koelcentrales niet meer gekoeld krijgen hé’

Dat is de temperatuur van het lozingswater dat bijna even te hoog was. Dat valt allemaal relatief makkelijk op te lossen hoor :-)
Dat is dan gewoon omwille van bepaalde milieunormen waarschijnlijk, het is nu niet dat de veiligheid van de centrales daardoor in gedrang komt.
 
Dat is idd hoe ik de aanzet in m'n vorige post bedoel. Niet van "code geel/oranje, dus hoe heeft het maar zo weinig geregend in Ukkel," wel van "zeer lokaal, hier is nog een voorbeeld" - ook al in het licht van sommige nogal drastische beslissingen die eerder dit weekend genomen werden.
Nog een voorbeeld van zo'n "drastische beslissing":
Vrijdag was er een optreden gepland waar ik woon, podium op een parking naast het park. Park werd door de aankondiging van het weer afgesloten, logisch, ik denk ook niet dat je dat als een probleem ervaart.
Echter heeft "men" (geen idee of het de organisatie of gemeente was) beslist om het optreden niet te laten doorgaan. Er was geen verbod, enkel een aflasting van dit evenement.

Deze ochtend passeer ik langs het park/die parking onderweg naar het station, is de groendienst bezig met een omgewaaide boom te ruimen op die parking. Yup, allemaal drastische beslissingen :unsure:
 
Ons bedrijf heeft een organische ontpakkingslijn, daar moet het intussen héérlijk ruiken met ontbindings- en fermentatiegassen. Die moeten ook blij zijn met dit weer. Dan zwijg ik maar over Rendac in Denderleeuw, waar alle dierenkadavers en andere dierlijke bijproducten (cat 1) worden verwerkt.
Als er een Rendac-camion aankomt, dan wordt er bliksemsnel geritst, die vliegt overal door, nog sneller dan de koning.🤣
 
Terug
Bovenaan