Lente en Zomer 2026

Een hittekoepel waarvan we het einde voorlopig nog niet zien dus.
https://www.standaard.be/natuur-en-...ropa-nog-wel-een-tijdje-zweten/157412827.html (plusartikel).

De grote schuldige voor die plotse hitte is een kronkeling in de straalstroom, vertelt Souverijns. Die wind waait op zo’n 10 kilometer hoogte van west naar oost door de atmosfeer, maar buigt geregeld af van zijn koers. “Wanneer de stroming boven West-Europa naar het noorden kronkelt, schuift ook warme lucht uit Afrika en de Azoren mee omhoog. En omdat er bij ons geen zuchtje wind is, raakt die warmte hier gevangen.”

...

Het resultaat noemen weerdiensten een ‘hittekoepel’, al kunnen we volgens Souverijns gerust van een kookpot spreken. “Het hogedrukgebied boven ons duwt de warme lucht omlaag als een deksel. Door de heldere hemel krijgen we tegelijk veel zonnestraling, zodat de hitte van onderuit verder wordt opgedreven.”

...

Toch zal deze maand waarschijnlijk als een recordmaand in de boeken gaan, maar dan vooral omdat de hitte zo lang blijft aanslepen. Volgens de laatste voorspellingen van het KMI komen er de komende twee weken liefst tien ‘tropische dagen’ aan, met maxima boven de 30 graden. De voorbije dertig jaar kwamen zulke dagen in juni gemiddeld minder dan één keer voor.

...

Volgens het KMI zal de hittegolf nog zeker tot eind volgende week aanhouden. Wanneer de hittekoepel weer zal oplossen, is volgens Souverijns nog moeilijk te zeggen: “De straalstroom is enorm moeilijk te voorspellen. Voorlopig lijkt er niet veel te bewegen, maar verder dan twee weken in de toekomst kijken, is eigenlijk zinloos.”

Zoals dat in de modellen voorlopig ook telkens wordt voorspeld. Iedere mogelijke kans op vermindering van temperaturen verdwijnt in de volgende berekening en gemiddelde gaat ook telkens hoger.

Hier rond 23u ook zwaar onweer, maar dat bracht amper verkoeling. Uiteindelijk een warme, vochtige nacht. Eigenlijk mijn minst favoriet weer: een hele dag warm en amper afkoeling tijdens de nacht. Deze ochtend kon je misschien even het raam openen omdat het buiten "maar" 19 °C was, maar veel levert dat niet op.

Hier rond 23u ook zwaar onweer, maar dat bracht amper verkoeling. Uiteindelijk een warme, vochtige nacht. Eigenlijk mijn minst favoriet weer: een hele dag warm en amper afkoeling tijdens de nacht. Deze ochtend kon je misschien even het raam openen omdat het buiten "maar" 19 °C was, maar veel levert dat niet op.
dat onweer bracht toch echt wel verkoeling.

Regio Gavere was het klassiek onweer zonder hagel van 22 tot 23h. Daarvoor zijn er wel 2 of 3 kleinere niet ver van hier gepasseerd.
Wat kunnen koelen dus daarna, boven was het nodig.

Maar ik zie vanavond
20h wind 10km/u; 21h 110 km/u; 22h 100km/u ... en dan weer rustig. 7BF in het binnenland zie je ook niet veel in die voorspelling.

Tkan regionaal alle kanten uit, maar heel hevig zijn

Edit: al bijgesteld naar 90km/u, tzal zeer lokaal zijn, maar grote kans op ferme stormwinden dus tijdens het onweer

Laatst bewerkt:
Waarom kan het eens geen weken een zonnige 20-24 graden zijn. Ik zou die uitschieters zoals de komende dagen iets beter kunnen verdragen, nu gaan we op enkele weken tijd bijna naar een verdubbeling van C° ...

2026061913_202606191027_0_mesoscalediscussion.xml.png

Shear over far NE France and especially along the fronts is adequate for a mix of multicells and supercells with very large hail, damaging gusts and excessive rain.
An impressive setup exists for an upscale growth into a progressive and cold pool driven MCS event with DCAPE exceeding 1000 J/kg admits a deep/well mixed BL. Some models point to a temperature spread of more than 20K between the cold pool and the airmass downstream, which indicates an augmented risk for one or more damaging rear inflow jet events unfolding. Swaths of severe to extreme gusts spread rapidly into W/CNTRL Belgium (including f.ex. Brussels) and a combined large hail/gust threat could increase the potential damage risk. Heavy rain will be another issue, especially for colliding cells.

Opletten voor Pukkelpop 2011 situaties op GMM

Regio Gavere was het klassiek onweer zonder hagel van 22 tot 23h. Daarvoor zijn er wel 2 of 3 kleinere niet ver van hier gepasseerd.
Wat kunnen koelen dus daarna, boven was het nodig.

Maar ik zie vanavond
20h wind 10km/u; 21h 110 km/u; 22h 100km/u ... en dan weer rustig. 7BF in het binnenland zie je ook niet veel in die voorspelling.

Tkan regionaal alle kanten uit, maar heel hevig zijn

Edit: al bijgesteld naar 90km/u, tzal zeer lokaal zijn, maar grote kans op ferme stormwinden dus tijdens het onweer
Waar zie je die windsnelheden? Hoger dan 50 kom ik niet meteen tegen.

Waar zie je die windsnelheden? Hoger dan 50 kom ik niet meteen tegen.
Regionaal. Regio Gavere op de KMI site. Zoals ik zei, de intensiteit kan zeer lokaal zijn naargelang de (super)cellen ontstaan. Het kan ook ergens anders zijn.
Buienradar geeft dan weer voorlopig niets nu 24u vooruit.

We zullen zien of deze voorspelling voor vanavond hier van het KMI zal uitkomen. Dat zou echt verfrissing zijn :D
fyaa4d5.png

spannend, vannacht hier in Diepenbeek ook wat geregend, nu heet maar binnen goed te doen. straks hopelijk weer wat verkoeling (al is 19 of 20 graden nog altijd net te warm om goed in te slapen)

6a34ecce10a84.png

Ma en di nu toch een beetje afgekoeld (maar de extreme hitte wel zeer dichtbij en nog steeds onzekerheid eigenlijk, zuidwesten van België wel een beetje warmer dan dat ook).

Maar we zien wel weer een nieuwe hittepiek naar volgende weekend toe. Opvallend hoog gemiddelde al voor die termijn.

APMcvGD.png

maandag en dinsdag lijken me nu toch een tikkeltje afgekoeld maar nog steeds boven de 30°C. En nog steeds onzekerheid.

Maar woensdag en donderdag zijn nu plots opgewarmd hier (dat gingen normaal de koelste dagen van de week zijn). Gemidelde op woensdag nu boven 30°C hier en donderdag rond 27°C.

Ik schrik wel als ik zie dat nu plots allerhande evenementen afgelast worden voor vanavond. Niet omdat men dat echt wil, maar omdat overheden plots verboden beginnen op te leggen waardoor men uit verzekeringsoogpunt wel moet annuleren. Het KMI geeft wel oranje, maar als je hun beschrijving leest zie je ook dat ze gewoon heel conservatief zijn omdat zij ook niet weten hoe het echt zal lopen. "Plaatselijke schade is waarschijnlijk" zeggen ze, maar dat heb je bij elk onweer wel.

Vroeger gaf men toch geen verbod en was het toch eerder een zaak van "gebruik uw gezond verstand en volg de laatste evoluties" met de achterliggende gedachte van "onweer is zeer lokaal - kan zijn dat het hier passeert en dat ze 5 km verder er weinig van merken, of omgekeerd."

Ik schrik wel als ik zie dat nu plots allerhande evenementen afgelast worden voor vanavond. Niet omdat men dat echt wil, maar omdat overheden plots verboden beginnen op te leggen waardoor men uit verzekeringsoogpunt wel moet annuleren. Het KMI geeft wel oranje, maar als je hun beschrijving leest zie je ook dat ze gewoon heel conservatief zijn omdat zij ook niet weten hoe het echt zal lopen. "Plaatselijke schade is waarschijnlijk" zeggen ze, maar dat heb je bij elk onweer wel.

Vroeger gaf men toch geen verbod en was het toch eerder een zaak van "gebruik uw gezond verstand en volg de laatste evoluties" met de achterliggende gedachte van "onweer is zeer lokaal - kan zijn dat het hier passeert en dat ze 5 km verder er weinig van merken, of omgekeerd."
Mja, tot je ineens een paar km verder boven een buitenevent zoals een festival met 50k mensen een gigantische downpour hebt met hagelbollen van 5+ cm. Zeer lokaal en catastrofaal.

Zijn er nog steden/gemeenten buiten Gent die dit verbod opleggen?

In Gent wil men gewoon geen herhaling van 3j geleden. En dat voorval (net zoals Pukkelpop 15j geleden) tonen aan dat je onderste paragraaf misschien niet meer de beste aanpak is...

In Torhout is ook een groot evenement compleet afgelast door gouverneur/burgemeester. Daar zou het onweer wel passeren ook (in welke mate is nog te zien). Gent lijkt voorlopig de dans te ontspringen.

Pukkelpop organisatie had geen weerbewaking, ook al was dat wel nodig. Daarnaast ook te weinig en te smalle vluchtwegen en geen plan. Het "gezond verstand" ontbrak daar wel.

Terug
Bovenaan