quo_vadis
Well-known member
yup het was van dat in regio KortrijkGing het gisteren niet hard regenen, met kans op hagel?
Op een paar druppeltjes regen was er niets .
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
yup het was van dat in regio KortrijkGing het gisteren niet hard regenen, met kans op hagel?
Op een paar druppeltjes regen was er niets .
De grote schuldige voor die plotse hitte is een kronkeling in de straalstroom, vertelt Souverijns. Die wind waait op zo’n 10 kilometer hoogte van west naar oost door de atmosfeer, maar buigt geregeld af van zijn koers. “Wanneer de stroming boven West-Europa naar het noorden kronkelt, schuift ook warme lucht uit Afrika en de Azoren mee omhoog. En omdat er bij ons geen zuchtje wind is, raakt die warmte hier gevangen.”
...
Het resultaat noemen weerdiensten een ‘hittekoepel’, al kunnen we volgens Souverijns gerust van een kookpot spreken. “Het hogedrukgebied boven ons duwt de warme lucht omlaag als een deksel. Door de heldere hemel krijgen we tegelijk veel zonnestraling, zodat de hitte van onderuit verder wordt opgedreven.”
...
Toch zal deze maand waarschijnlijk als een recordmaand in de boeken gaan, maar dan vooral omdat de hitte zo lang blijft aanslepen. Volgens de laatste voorspellingen van het KMI komen er de komende twee weken liefst tien ‘tropische dagen’ aan, met maxima boven de 30 graden. De voorbije dertig jaar kwamen zulke dagen in juni gemiddeld minder dan één keer voor.
...
Volgens het KMI zal de hittegolf nog zeker tot eind volgende week aanhouden. Wanneer de hittekoepel weer zal oplossen, is volgens Souverijns nog moeilijk te zeggen: “De straalstroom is enorm moeilijk te voorspellen. Voorlopig lijkt er niet veel te bewegen, maar verder dan twee weken in de toekomst kijken, is eigenlijk zinloos.”
dat onweer bracht toch echt wel verkoeling.Hier rond 23u ook zwaar onweer, maar dat bracht amper verkoeling. Uiteindelijk een warme, vochtige nacht. Eigenlijk mijn minst favoriet weer: een hele dag warm en amper afkoeling tijdens de nacht. Deze ochtend kon je misschien even het raam openen omdat het buiten "maar" 19 °C was, maar veel levert dat niet op.
Opletten voor Pukkelpop 2011 situaties op GMM
Waar zie je die windsnelheden? Hoger dan 50 kom ik niet meteen tegen.Regio Gavere was het klassiek onweer zonder hagel van 22 tot 23h. Daarvoor zijn er wel 2 of 3 kleinere niet ver van hier gepasseerd.
Wat kunnen koelen dus daarna, boven was het nodig.
Maar ik zie vanavond
20h wind 10km/u; 21h 110 km/u; 22h 100km/u ... en dan weer rustig. 7BF in het binnenland zie je ook niet veel in die voorspelling.
Tkan regionaal alle kanten uit, maar heel hevig zijn
Edit: al bijgesteld naar 90km/u, tzal zeer lokaal zijn, maar grote kans op ferme stormwinden dus tijdens het onweer
Regionaal. Regio Gavere op de KMI site. Zoals ik zei, de intensiteit kan zeer lokaal zijn naargelang de (super)cellen ontstaan. Het kan ook ergens anders zijn.Waar zie je die windsnelheden? Hoger dan 50 kom ik niet meteen tegen.
We zullen zien of deze voorspelling voor vanavond hier van het KMI zal uitkomen. Dat zou echt verfrissing zijnHier rond 23u ook zwaar onweer, maar dat bracht amper verkoeling. Uiteindelijk een warme, vochtige nacht. Eigenlijk mijn minst favoriet weer: een hele dag warm en amper afkoeling tijdens de nacht. Deze ochtend kon je misschien even het raam openen omdat het buiten "maar" 19 °C was, maar veel levert dat niet op.

Mja, tot je ineens een paar km verder boven een buitenevent zoals een festival met 50k mensen een gigantische downpour hebt met hagelbollen van 5+ cm. Zeer lokaal en catastrofaal.Ik schrik wel als ik zie dat nu plots allerhande evenementen afgelast worden voor vanavond. Niet omdat men dat echt wil, maar omdat overheden plots verboden beginnen op te leggen waardoor men uit verzekeringsoogpunt wel moet annuleren. Het KMI geeft wel oranje, maar als je hun beschrijving leest zie je ook dat ze gewoon heel conservatief zijn omdat zij ook niet weten hoe het echt zal lopen. "Plaatselijke schade is waarschijnlijk" zeggen ze, maar dat heb je bij elk onweer wel.
Vroeger gaf men toch geen verbod en was het toch eerder een zaak van "gebruik uw gezond verstand en volg de laatste evoluties" met de achterliggende gedachte van "onweer is zeer lokaal - kan zijn dat het hier passeert en dat ze 5 km verder er weinig van merken, of omgekeerd."
Zijn er nog steden/gemeenten buiten Gent die dit verbod opleggen?Ik schrik wel als ik zie dat nu plots allerhande evenementen afgelast worden voor vanavond. Niet omdat men dat echt wil, maar omdat overheden plots verboden beginnen op te leggen waardoor men uit verzekeringsoogpunt wel moet annuleren. Het KMI geeft wel oranje, maar als je hun beschrijving leest zie je ook dat ze gewoon heel conservatief zijn omdat zij ook niet weten hoe het echt zal lopen. "Plaatselijke schade is waarschijnlijk" zeggen ze, maar dat heb je bij elk onweer wel.
Vroeger gaf men toch geen verbod en was het toch eerder een zaak van "gebruik uw gezond verstand en volg de laatste evoluties" met de achterliggende gedachte van "onweer is zeer lokaal - kan zijn dat het hier passeert en dat ze 5 km verder er weinig van merken, of omgekeerd."