Lente en Zomer 2026

3 natte maanden en 2 droge maanden. Lijkt me een normaal patroon.
En begin mei is ook geen indicatie gebleken voor de volledige maand mei, dus waarom nu weeral paniek beginnen zaaien over de volledige maand juni :unsure:

De meteorologische lente (maart - april - mei) was zonniger, warmer en iets droger dan normaal. Er is weinig aan de hand eigenlijk, buiten dat ons klimaat opwarmt en het alweer te warm was voor de tijd van het jaar, gemiddeld gesproken dan.
Voorlopig is er nog geen echte trend naar langdurig regenachtig weer. GFS ziet er warmer uit dan ECMWF.

Voorlopig is er nog geen echte trend naar langdurig regenachtig weer. GFS ziet er warmer uit dan ECMWF.
Evenmin echt zomerweer, en dat terwijl de zomer vandaag toch officieel begint. Ik zie wel weer een (zuid-)Scandinavië dat warmer wordt dan onze regio - althans op woensdag. Dat is iets dat we wel vaker beginnen te zien in de zomer, in juli vorig jaar was er een ganse periode van dat.

We weten ook niet welke kant het zal uitgaan na deze week. "Warmer" is vooral een logische veronderstelling van de modellen, maar de onzekerheid is troef.

Ondertussen in het maandrapport van het KMI:
- Geen hittegolf in mei
- In delen van Haspengouw en Brabant viel maar liefst 170% van de normale neerslag

Opvallend - vreemd zelfs - dat het rapport dat naar de pers en media gestuurd wordt aangevoerd wordt met de titel "Zeer warme maand". Nochtans lag de gemiddelde temperatuur in Ukkel slechts 11% boven de normaal - waarmee de voorbije maand niet eens in de top 5 van de laatste 30 jaar eindigt. Tot en met 25 mei lag de gemiddelde temperatuur zelfs nog onder de normaal - ik zou dus "eerder warme maand" of "warme laatste decade" geschreven hebben. Ter vergelijking: in 2019 eindigde de gemiddelde temperatuur van mei 13% onder de normaal - het rapport van toen schreef niet "zeer koude maand," maar wel "eerder koude maand" (correct, IMHO).

Tegelijk was de voorbije maand volgens hetzelfde rapport ook slechts een "eerder natte" maand - nochtans lag de neerslag in Ukkel wel 32% hoger dan normaal en in andere gebieden dus nog meer (noot: ook dat is echter geen top 5 plaats waard).

Laatst bewerkt:
Ik vind dat je een beetje lef moet hebben om dat hier te posten gezien de historische hitte van afgelopen week (en neen in Ukkel was het geen hittegolf maar in een groot deel van Vlaanderen was het er wel één, zelfs in het westen).

De 170% van de normale neerslag is grotendeels door lokale onweersbuien, dus dat is ook gewoon erg selectief. Waar ik woon was de maand gewoon te droog verlopen. Op de meeste plaatsen in het land viel er minder dan in Ukkel.

Fig7_SPI3_map_202605_nl.png

Nergens in het land is de afgelopen drie maand te nat verlopen. Wel hebben we lokaal/regionaal droogte (het uiterste westen v/h land).

Ik vind dat je een beetje lef moet hebben om dat hier te posten gezien de historische hitte van afgelopen week (en neen in Ukkel was het geen hittegolf maar in een groot deel van Vlaanderen was het er wel één, zelfs in het westen).
Er was een laatste warme decade. Maar we vergeten toch ook de andere feiten niet: 12 dagen van de voorbije maand verliepen te koud, waarvan sommigen meer dan 5 graden te koud. Daardoor lag zelfs tot ruim in de derde decade van de maand de gemiddelde temperatuur nog onder de normaal. De temperatuur eindigt uiteindelijk 11% boven de normaal - dat zegt veel over die laatste decade, maar is geen record, zelfs geen top 5 plaats waard is in de laatste 30 jaar.

Dat maakt het m.i. dus nog geen "zeer warme maand". Temeer daar in 2019 de temperatuurafwijking naar beneden groter was, en toen schreef men ook niet "zeer koude maand" - men hield het bij het terechte "eerder koude maand".

"Warme laatste decade" - ja. Een "zeer warme maand", dat was het m.i. toch niet, want er waren ook nog 2 andere decades. Ik zou het gelijk graderen zoals men in 2019 gedaan heeft: "eerder warme maand" dus.

Er was een laatste warme decade. Maar we vergeten toch ook de andere feiten niet: 12 dagen van de voorbije maand verliepen te koud, waarvan sommigen meer dan 5 graden te koud. Tot ruim in de derde decade van de maand lag de gemiddelde temperatuur zelfs nog onder de normaal. De temperatuur eindigt uiteindelijk 11% boven de normaal - dat is geen record, en zelfs geen top 5 plaats waard is in de laatste 30 jaar.

Dat maakt het m.i. nog geen "zeer warme maand". Temeer daar in 2019 de temperatuurafwijking naar beneden zelfs nog groter was, en toen schreef men niet "zeer koude maand" - men hield het bij het terechte "eerder koude maand".

"Warme laatste decade" - ja. Een "zeer warme maand" was het m.i. niet.
Met dezelfde logica is het dan ook geen natte maand, want de neerslag viel op een uitzonderlijk korte periode in een anders droge maand?

Er was een laatste warme decade. Maar we vergeten toch ook de andere feiten niet: 12 dagen van de voorbije maand verliepen te koud, waarvan sommigen meer dan 5 graden te koud. Tot ruim in de derde decade van de maand lag de gemiddelde temperatuur zelfs nog onder de normaal. De temperatuur eindigt uiteindelijk 11% boven de normaal - dat is geen record, en zelfs geen top 5 plaats waard is in de laatste 30 jaar.

Dat maakt het m.i. nog geen "zeer warme maand". Temeer daar in 2019 de temperatuurafwijking naar beneden zelfs nog groter was, en toen schreef men niet "zeer koude maand" - men hield het bij het terechte "eerder koude maand".

"Warme laatste decade" - ja. Een "zeer warme maand" was het m.i. niet.

Mei 2026 was warm genoeg voor een top 10 plaats sinds de start van de metingen in 1831. Met 2026 was goed voor 9 zomerdagen, een record dat we delen met 1945 en 2018. De laatste tien dagen van mei waren de warmste laatste tien dagen van mei sinds het begin van de metingen. Jij hebt het over warm, maar je mag het hier gerust over zeer warm hebben.

Jij hebt het over "12 dagen van de voorbije maand verliepen te koud", maar dat betekent wel dat er 19 dagen zijn waarbij dat niet gebeurd is (en dus te warm). Je hebt het over sommige dagen waarbij het meer dan 5 graden te koud was. Maar hoeveel dagen hebben we niet gehad waar het meer dan 5 of zelfs 10 graden te warm was?

Qeh3cks.png

Men heeft het bij het overzicht op het KMI over ruim boven normaal. Dus dan moet je niet beginnen afkomen met maar 11% boven de normaal (een methode waar ik nog nooit van gehoord heb en die gewoon niet gebruikelijk is en ook nog eens ontzettend misleidend).

Met dezelfde logica is het dan ook geen natte maand, want de neerslag viel op een uitzonderlijk korte periode in een anders droge maand?
Men kijkt voor conclusies in het maandrapport toch in de eerste plaats naar de cumullen en de gemiddeldes van de maand? Daarna relativeert men dan door het in tijdsvakken op te delen.

Men zegt in die rapporten soms "Warm einde van de maand" of "Maand met twee gezichten". Beiden zijn wel opportuun. Maar "zeer warme maand" daarentegen:
* "zeer warme": een sterkere afwijking in mei 2019, weliswaar naar beneden toen, werd omschreven als "eerder koud" - niet "zeer koud"
* "maand": de maand was als geheel evenmin niet zeer warm - de eerste decade had warme en koude dagen, de tweede decade had vooral koude dagen, de derde decade was warm.

Men heeft het bij het overzicht op het KMI over ruim boven normaal. Dus dan moet je niet beginnen afkomen met maar 11% boven de normaal (een methode waar ik nog nooit van gehoord heb en die gewoon niet gebruikelijk is en ook nog eens ontzettend misleidend).
In 2019 was de afwijking naar beneden groter. Toch was dat geen "zeer koude maand" - maar een "eerder koude maand". Dat is ook effectief de juiste gradatie vind ik.

In de voorbije maand was de afwijking dus kleiner dan in 2019, maar toch was dit geen "eerder warme maand." Zelfs geen "warme maand". Meteen wordt de op een na hoogste beschrijving uit de kast gehaald: "zeer warme maand". Daarna rest er enkel nog "uitzonderlijk warme maand" voor een recordzetter. Waarom zo'n verschil tov 2019 als de afwijking kleiner is dan toen?

Binnen de context van 200 jaar Belgische geschiedenis is mei 2026 wel degelijk zeer warm, terwijl mei 2019 niet zo uitzonderlijk is. Binnen de context van het dertigjarige klimaatgemiddelde is de afwijking vergelijkbaar. Dus ik ga er vanuit dat voor de tussenkop rekening werd gehouden met de metingen sinds 1901. Voor recordwaarden en dergelijke gebruikt men ook deze tabel.

De enige reden waarom we deze discussie nu voeren is omdat mei in het algemeen sedert dien is opgewarmd waardoor de dertigjarige gemiddeldes ook keer op keer opschuiven naar warmere klimaatgemiddeldes. In de 19e eeuw zou mei 2019 gewoon een te warme meimaand geweest zijn.

x9gqi00.png

De enige reden waarom we deze discussie nu voeren is omdat mei in het algemeen sedert dien is opgewarmd waardoor de dertigjarige gemiddeldes ook keer op keer opschuiven naar warmere klimaatgemiddeldes. In de 19e eeuw zou mei 2019 gewoon een te warme meimaand geweest zijn.
Dat is waar, maar voor de titel van zo'n rapport wordt er toch telkens vergeleken met de huidige referentieperiode, net zoals men in de rest van het rapport doet (de waardes tov vroeger worden daarbij terloops eens vermeld). Anders is elke maand wel te warm en bijna altijd ook te nat of te somber, en verlies je de draagwijdte van die titels. Bovendien werd de "normale" meimaand van 2023 - normaal volgens de huidige referentie - ook effectief als "normaal" beschreven qua temperatuur. Als men had vergeleken met de 19e eeuw dan had men die maand als te warm moeten omschrijven.

Nu, ik heb de voorbije maanden mei eens meer in detail bekeken:

JaarAfwijking gem temperatuurnormGradering KMI
2026+10.8%Zeer warm
2025+5.8%Geen
2024+7.2%Warm
2023+0.7%Normaal
2022+8.6%Warm
2021-16.5% (top 5)Koud
2020+4.4%Geen
2019-12.5%Eerder koud

Opvallend: een afwijking van +10.8% - die de top 5 niet haalt - is niet "warm" maar "zeer warm". Een afwijking van -16.5% - die wel goed is voor een top 5 plaats - haalt daarentegen geen "zeer koud" gradering. Een afwijking van -12.5% - nog steeds meer dan die van de "zeer warm" - wordt zelfs al gedegradeerd naar "eerder koud". Nochtans krijgt geen enkele warmtedeviatie een "eerder warm" als gradatie, ook al zijn ze stuk voor stuk kleiner dan de "eerder koud" van 2019. Waarom men deze deviaties zo verschillend benadert is me niet duidelijk.

Men is echter wel consistent in hoe men warm tov warm en koud tov koud gradeert. De "zeer warm" van de voorbije maand is idd warmer dan de "warm" van 2024 en 2022. De "koud" van 2021" was idd kouder dan de "eerder koud" van 2019.

Doet het er wat toe? Op zich niet veel, het is enkel dat deze titels vaak klakkeloos overgenomen door HLN en co, en dus wel enige invloed hebben op de publieke perceptie. Maar voor de rest wordt het ook wel weer snel vergeten. Ik vind het vooral vreemd dat men zo'n werkwijze hanteert.

Bon , terug naar de essentie, na de voorgaande analyses van de "decades" en discussie over "warm of zeer warm".

Het regent. En ik ben blij. Hier in West-Vlaanderen de voorbije dagen geen druppel gezien en het is al enige weken heel matig wat regen betreft. Ziet er op middellange termijn al weer wat beter uit. Meer dan prima als het wat afwisselend blijft. Moest ik in de periode juni-oktober gegarandeerd mooi weer willen hebben, dan zou ik wel naar de Provence verhuizen.

Geen probleem met regen/afwisseling, zo lang het niet alle dagen regent is het voor mij goed. 3 maanden droog in de zomer is ook niet normaal in ons klimaat (en dan komt de watervoorziening en de landbouw in het gedrang).
Momenteel zijn de temperaturen nog vrij aangenaam ook, het is geen 11°C meer zoals met het verlengd Hemelvaartweekend. Het kan afkoelen en airco of verwarming is niet nodig.

Het regent. En ik ben blij. Hier in West-Vlaanderen de voorbije dagen geen druppel gezien en het is al enige weken heel matig wat regen betreft.
Voorjaarsdroogte in West-Vlaanderen is natuurlijk niet abnormaal. In het najaar wordt dat volop gecompenseerd daar. En daarnaast is er ook al compensatie omdat deze provincie in het voorjaar het traagst opwarmt in Vlaanderen. Ook de voorbije maand werden de laagste gemiddelde temperaturen van Vlaanderen opnieuw aan de kust genoteerd (en in een stukje zuid-Limburg).

Dit jaar valt het zelfs heel goed mee - enkel Bachten de Kupe (de droogtelijn volgt idd bijna perfect de rivier Ijzer) heeft echt een neerslagtekort, vooral door hun ligging in de schaduw van het VK waardoor het wel vaker droger is daar. In de rest van de provincie is er een tweedeling van ofwel een licht tekort of geen tekort. Op nationaal niveau is er een neerslagoverschot van 25 mm wat het voorjaar betreft.

Het was warm, maar geen officiële hittegolf.
Lijkt me voor de komende 10 dagen het ideale Avondland-weer te gaan worden, niet warm en af en toe regen.
Matige start van de zomer. De normale tmax voor deze decade is 20 graden, maar dat gaan we niet meteen bereiken. De warmte wordt steeds weer vooruitgeschoven, terwijl er in de plaats telkens weer neerslag ingetekend wordt. Echt zomerweer is in geen model meer te bespeuren, we mogen al blij zijn dat we ergens volgende week weer - stilaan - temperaturen gaan krijgen die niet meer te koud zijn.

Op dit moment is de temperatuur in Trondheim, midden-Noorwegen, 22 graden, nadat er vanmiddag nog de 23 graden werd aangetikt. In Ukkel is het nu 16 graden terwijl de tmax op 19 graden bleef steken vanmiddag. Gezien het bij ons nog kouder wordt zal het de komende dagen zelfs op plaatsen in de Arctische Cirkel nog warmer worden dan bij ons.

Op langere termijn is er geen beterschap te verwachten. Ik zie een grote gelijkenis met mei waarin er ook eerst een korte slechtere periode voorspeld werd, maar waarbij het beterschap steeds weer uitgesteld werd (uiteindelijk werd het 19 dagen). Ook nu wordt de warmte steeds opnieuw vooruitgeschoven en vervangen door neerslag. De modellen lijken nu zelfs al geen structurele verbetering meer te verwachten tot minstens half juni, wanneer een zesde van de zomer al voorbijgetikt is. Daarna blijft het onzeker.

Als dat uitkomt lijken we toch wel een van de slechte starts van de zomer te beleven in recente jaren. Nu, 2024 overtreffen is bijna onmogelijk, al was het toen wel droger dan nu.

Obv de kaart hieronder verwacht het KMI nu dat het kleine neerslagtekort dat West-Vlaanderen nog had - maar vrij normaal is voor het voorjaar - de komende dagen ook zo goed als verdwijnt. Trouwens, reeds vandaag al, na slechts 2 natte junidagen, is de kleine "uiterst droge" spot van Bachten de Kupe alweer volledig weggeveegd. Overigens is er al sinds begin februari op nationaal niveau geen neerslagtekort (SPI-3) meer geweest.

Het vreemde is dat hogedruk wel grotendeels is blijven domineren in het voorjaar. Maar telkens die hogedruk wegviel, ging het meteen enorm hard met de neerslag. Ook nu zien we dat. Wat weinig geruststellend is, want dominantie van hogedruk komt bij ons in fases, en is zeker geen structureel gegeven.

Ondertussen lopen ook nu de mm's in Ukkel weer vlot op en dat zal nog niet meteen veranderen.

Zelfs Geri uit Koelare, die voor deze week het startschot voorspelde van wat een mooie zomer zou worden, zal wellicht teleurgesteld zijn:
JUNI 01-06: mooi weer, af en toe wat bewolking

U3Y8oIA.png

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan