Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Evenmin echt zomerweer, en dat terwijl de zomer vandaag toch officieel begint. Ik zie wel weer een (zuid-)Scandinavië dat warmer wordt dan onze regio - althans op woensdag. Dat is iets dat we wel vaker beginnen te zien in de zomer, in juli vorig jaar was er een ganse periode van dat.Voorlopig is er nog geen echte trend naar langdurig regenachtig weer. GFS ziet er warmer uit dan ECMWF.
Er was een laatste warme decade. Maar we vergeten toch ook de andere feiten niet: 12 dagen van de voorbije maand verliepen te koud, waarvan sommigen meer dan 5 graden te koud. Daardoor lag zelfs tot ruim in de derde decade van de maand de gemiddelde temperatuur nog onder de normaal. De temperatuur eindigt uiteindelijk 11% boven de normaal - dat zegt veel over die laatste decade, maar is geen record, zelfs geen top 5 plaats waard is in de laatste 30 jaar.Ik vind dat je een beetje lef moet hebben om dat hier te posten gezien de historische hitte van afgelopen week (en neen in Ukkel was het geen hittegolf maar in een groot deel van Vlaanderen was het er wel één, zelfs in het westen).
Met dezelfde logica is het dan ook geen natte maand, want de neerslag viel op een uitzonderlijk korte periode in een anders droge maand?Er was een laatste warme decade. Maar we vergeten toch ook de andere feiten niet: 12 dagen van de voorbije maand verliepen te koud, waarvan sommigen meer dan 5 graden te koud. Tot ruim in de derde decade van de maand lag de gemiddelde temperatuur zelfs nog onder de normaal. De temperatuur eindigt uiteindelijk 11% boven de normaal - dat is geen record, en zelfs geen top 5 plaats waard is in de laatste 30 jaar.
Dat maakt het m.i. nog geen "zeer warme maand". Temeer daar in 2019 de temperatuurafwijking naar beneden zelfs nog groter was, en toen schreef men niet "zeer koude maand" - men hield het bij het terechte "eerder koude maand".
"Warme laatste decade" - ja. Een "zeer warme maand" was het m.i. niet.
Er was een laatste warme decade. Maar we vergeten toch ook de andere feiten niet: 12 dagen van de voorbije maand verliepen te koud, waarvan sommigen meer dan 5 graden te koud. Tot ruim in de derde decade van de maand lag de gemiddelde temperatuur zelfs nog onder de normaal. De temperatuur eindigt uiteindelijk 11% boven de normaal - dat is geen record, en zelfs geen top 5 plaats waard is in de laatste 30 jaar.
Dat maakt het m.i. nog geen "zeer warme maand". Temeer daar in 2019 de temperatuurafwijking naar beneden zelfs nog groter was, en toen schreef men niet "zeer koude maand" - men hield het bij het terechte "eerder koude maand".
"Warme laatste decade" - ja. Een "zeer warme maand" was het m.i. niet.
Men kijkt voor conclusies in het maandrapport toch in de eerste plaats naar de cumullen en de gemiddeldes van de maand? Daarna relativeert men dan door het in tijdsvakken op te delen.Met dezelfde logica is het dan ook geen natte maand, want de neerslag viel op een uitzonderlijk korte periode in een anders droge maand?
In 2019 was de afwijking naar beneden groter. Toch was dat geen "zeer koude maand" - maar een "eerder koude maand". Dat is ook effectief de juiste gradatie vind ik.Men heeft het bij het overzicht op het KMI over ruim boven normaal. Dus dan moet je niet beginnen afkomen met maar 11% boven de normaal (een methode waar ik nog nooit van gehoord heb en die gewoon niet gebruikelijk is en ook nog eens ontzettend misleidend).
Dat is waar, maar voor de titel van zo'n rapport wordt er toch telkens vergeleken met de huidige referentieperiode, net zoals men in de rest van het rapport doet (de waardes tov vroeger worden daarbij terloops eens vermeld). Anders is elke maand wel te warm en bijna altijd ook te nat of te somber, en verlies je de draagwijdte van die titels. Bovendien werd de "normale" meimaand van 2023 - normaal volgens de huidige referentie - ook effectief als "normaal" beschreven qua temperatuur. Als men had vergeleken met de 19e eeuw dan had men die maand als te warm moeten omschrijven.De enige reden waarom we deze discussie nu voeren is omdat mei in het algemeen sedert dien is opgewarmd waardoor de dertigjarige gemiddeldes ook keer op keer opschuiven naar warmere klimaatgemiddeldes. In de 19e eeuw zou mei 2019 gewoon een te warme meimaand geweest zijn.
| Jaar | Afwijking gem temperatuurnorm | Gradering KMI |
| 2026 | +10.8% | Zeer warm |
| 2025 | +5.8% | Geen |
| 2024 | +7.2% | Warm |
| 2023 | +0.7% | Normaal |
| 2022 | +8.6% | Warm |
| 2021 | -16.5% (top 5) | Koud |
| 2020 | +4.4% | Geen |
| 2019 | -12.5% | Eerder koud |
Het is 2 juni en we komen uit een hittegolf?Ferme zomer, al heel de voormiddag kutregen. Deze morgen zat ik er weer in met mijn hond. Godverdomme.
Het was warm, maar geen officiële hittegolf.Het is 2 juni en we komen uit een hittegolf?
Voorjaarsdroogte in West-Vlaanderen is natuurlijk niet abnormaal. In het najaar wordt dat volop gecompenseerd daar. En daarnaast is er ook al compensatie omdat deze provincie in het voorjaar het traagst opwarmt in Vlaanderen. Ook de voorbije maand werden de laagste gemiddelde temperaturen van Vlaanderen opnieuw aan de kust genoteerd (en in een stukje zuid-Limburg).Het regent. En ik ben blij. Hier in West-Vlaanderen de voorbije dagen geen druppel gezien en het is al enige weken heel matig wat regen betreft.
Matige start van de zomer. De normale tmax voor deze decade is 20 graden, maar dat gaan we niet meteen bereiken. De warmte wordt steeds weer vooruitgeschoven, terwijl er in de plaats telkens weer neerslag ingetekend wordt. Echt zomerweer is in geen model meer te bespeuren, we mogen al blij zijn dat we ergens volgende week weer - stilaan - temperaturen gaan krijgen die niet meer te koud zijn.Het was warm, maar geen officiële hittegolf.
Lijkt me voor de komende 10 dagen het ideale Avondland-weer te gaan worden, niet warm en af en toe regen.
Spreek voor jezelf. Zowel ik als mijn tuin vinden dit veel beter dan vorige week. Enige beterschap zou zijn enkel 'snachts regenen en overdag droog maar qua temp is het ideaal. Mag een tikkeltje warmer, maar moet niet.Op langere termijn is er geen beterschap te verwachten.
JUNI 01-06: mooi weer, af en toe wat bewolking