Lente en Zomer 2026

30.6°C al in Beerse (11u20)

De modellen, zeker de detailmodellen zitten allemaal te laag qua zowel temperatuur als dauwpunten in vergelijking met actuele waardes. Wellicht hebben ze de neerslag van deze ochtend overschat. Voor Limburg en noorden van provincie Antwerpen loopt dat zelfs op tot 10°C hoger dan in de modellen voor dit tijdstip.

Gisteren was het wel enorm laf. Ben blij dat we vorige week nog een deftige ventilator in huis hebben gehaald, dat maakte het thuiswerken nog behoorlijk aangenaam (we hebben geen airco). Morgen gelukkig weer een aangename 23 graden, dat is mijn comforttemperatuur. Goed genoeg om in t-shirt rond te lopen zonder te moeten zweten bij de minste inspanning.

Hier regio Kortrijk in de verte een beetje gedonder, was meer noordelijk van mij. Rond 4u en 7u.

Alles ontstond eigenlijk continu in deze regio een beetje. Probleem is een beetje dat dezelfde regio's eigenlijk continu nieuwe cellen krijgen omdat er een lijn ontstond en die ging van west naar oost dus eens dat je in die lijn zat bleef eigenlijk alles naar u afkomen.

Vooral dus provincies vlaams brabant, zuid-limburg, provincie luik en dan een beetje het midden/zuiden van west en oost vlaanderen.

axgR7Er.png

En neerslagkaartje (Zaventem bij het rode dus daar de grootste problemen).

ZwNkmfN.png

Laatst bewerkt:
Gisteren was het wel enorm laf. Ben blij dat we vorige week nog een deftige ventilator in huis hebben gehaald, dat maakte het thuiswerken nog behoorlijk aangenaam (we hebben geen airco). Morgen gelukkig weer een aangename 23 graden, dat is mijn comforttemperatuur. Goed genoeg om in t-shirt rond te lopen zonder te moeten zweten bij de minste inspanning.
Denk dat die 23 graden toch ook nog serieus plakkerig zal aanvoelen morgen.

Hier toch ook wel enkele serieuze knallen gehad, bliksem wat minder. Neerslag bij momenten intens maar altijd vrij kort. In Mechelen toch ook stevig geweest precies. Bliksem op een huis ingeslagen met brand als gevolg.

Morgen toch eens kijken of er geen schade aan onze wagens zijn, een 10 min geleden hagelbollen met een diameter ongeveer van m&m's over ons gekregen.

Het heeft hier eigenlijk in sint-truiden best wel behoorlijk huis gehouden, ook al trokken de meeste storingen net iets zuidelijker over de taalgrens oostwaarts.

In Achel noppes, niks nada, gisteren prachtige dag met nog temp boven de 30 en vandaag ziet het er ook zalig uit.

Gisteren bij mijn ouders in Puurs ook prijs met de hagel. Bollen tot 5 cm. Heeft maar een goed halfuur geduurd, nog niet misschien. Volgens KMI ging het ons juist passeren en in Vlaams-Brabant blijven (zie Londerzeel hierboven) en in de app stond er 'motregen'. Nu ja, altijd moeilijk te voorspellen natuurlijk als je juist op de rand ligt. Bij een festival in de buurt dertigtal gewonden die niet op tijd konden gaan schuilen.

In de kunststof dakplaten van de veranda toch redelijk veel gaatjes maar in 1 laag. Auto van mijn zus ook wel wat lichte blutsen. Gelukkig nog redelijk op tijd wat dekens kunnen opleggen.

Alé, eerste keer dat ik zulke grote hagelbollen meemaak. Ongelooflijk hoe drukkend warm het was vlak voorafgaan aan die hagelbui. En zoals ik verwachtte is het vandaag ook nog best plakkerig warm.

Met 20 mm neerslag meer dan normaal, was mei 2026 opnieuw een natte maand in Ukkel, en reeds de derde te natte maand van dit jaar. Het neerslagoverschot van het voorjaar loopt daarmee verder op tot 25 mm. Verder was de maand wat warmer en een tikkeltje zonniger dan normaal.

De neerslag en lagedruk blijft de komende dagen verder domineren. Morgen kan de regen weer eens hevig worden terwijl een koufront passeert. Meteen daarna duiken we dan temperaturen in die te koel zijn voor de tijd van het jaar, en dat lijkt zo te blijven tot het einde van de week. Het vervolg daarna is onzeker.

Juni pakt in recente tijden veelal uit als een goede zomermaand, doch als het geen goede zomermaand is dan is het dikwijls meteen ook een heel slechte maand (bv 2024, waarin 22 dagen van de maand te koud verliepen). Hopelijk is deze week dus geen indicatie voor de rest van de maand.

Terug
Bovenaan