Lente en Zomer 2026

Zoals ik zei, de ene kan 30C nog deftig verdragen en de ander zweet al bij 22 tot 25C, persoonlijk. FR en UK voor de moment beleven andere koek.
Ah, wist ik niet van die volgorde, maar ergens heel logisch, want de warmte voelt hetzelfde en heeft hetzelfde effect op de natuur.

25C zonnige dagen vind ik persoonlijk meer dan mooi genoeg in mei.

Ik ben absoluut geen fan van de hitte, maar ik moet zeggen dat ik het momenteel vrij goed verdraag.
Het lastigste is dat het op mijn slaapkamer ondertussen al 25 graden is, hoe kouder hoe beter ik slaap. En op het werk is het al 27, gelukkig geven ze tegen het weekend frisser want dat lange tijd sloopt je wel. Elke dag komt er nu een graad bij.

Gisteren gaan circuitrijden met 30°C. In vol lederen pak, handschoenen, laarzen en helm viel het eigenlijk toch nog mee omdat je aan het rijden bent, maar alles daartussen was wel bloedheet. Gelukkig tussendoor uit de zon onder een tent kunnen zitten met de ventilator op mij gericht. Tussendoor pak uittrekken was ook niet handig want met al dat gezweet was het moeilijk dat terug aan te krijgen :crazy:

Voorlopig koelt het 's nachts nog genoeg af om het aangenaam te houden. Morgennacht wel minima van 18°C en dan vrijdag gelijk 32°C, dat zal nog pittig worden.

We noteren net geen hittegolf door gebrek aan 3 opéénvolgende 30C dagen.
Eigenlijk belachelijk, want stel dat je 27-29-38-29-34-(23) hebt is het geen hittegolf, terwijl je minstens vier dagen afziet in je huis.
Gewoon herwerken naar de maand zelf ofzo. In de maand mei is de huidige warmte wel de benaming hittegolf waard :headshake:.

Eigenlijk belachelijk, want stel dat je 30-29-38-29-34-(23) hebt is het geen hittegolf, terwijl je minstens vier dagen afziet in je huis.
Gewoon herwerken naar de maand zelf ofzo. In de maand mei is de huidige warmte wel de benaming hittegolf waard :headshake:.
Als je zou verder gelezen hebben dan zou je zien dat jou voorbeeld wel degelijk een hittegolf is ;-)

edit: neh :oi22:

Laatst bewerkt:
Hittegolf is 5 dagen boven de 25 graden.

Van deze 5 dagen, moeten er 3 minstens 30 graden zijn of hoger.

Tropisch weer eind mei, en dat komende van 10C en hagelbuien half mei. Dat hebben we dan ook weer gehad.
Tot aan ons pensioen en beyond gaan we nog wat weer perikelen meemaken vrees ik.

Hittegolf is 5 dagen boven de 25 graden.

Van deze 5 dagen, moeten er 3 minstens 30 graden zijn of hoger.
Tuurlijk, maar 25-25-30-30-25-30 gaan mensen plezieriger en minder erg vinden dan mijn voorbeeld.
Wat mij betreft hebben we de eerste hittegolf gehad van 2026, ook al missen we een dertiger.

Tuurlijk, maar 25-25-30-30-25-30 gaan mensen plezieriger en minder erg vinden dan mijn voorbeeld.
Wat mij betreft hebben we de eerste hittegolf gehad van 2026, ook al missen we een dertiger.
We missen een dertiger in Ukkel, maar in andere delen van het land hadden ze boven de 30.
Dus voor mij hadden we ook gewoon een hittegolf.

Dus voor mij hadden we ook gewoon een hittegolf.

giphy.gif

Daar ben ik het ook wel mee eens.

Het probleem met die thresholds is natuurlijk dat je daarmee bijna-hittegolven/net-geen hittegolven elimineert en dat het dan te veel cijferwerk wordt in vergelijking met statistiek. Voor mij voelde dit echt als een hittegolf aan, we hebben hier zelfs een hittegolf wanneer het op de lokale weerstations aankomt (misschien dat vandaag nog nodig is, maar dat komt wel nog in orde). En doorgaans is het moeilijker om hier een hittegolf te hebben dan in Ukkel.

Heel zachte nacht trouwens

6a18c827876cd.png

gBFOcaQ.png

in grote delen van west vlaanderen een tropennacht (opvallend dat het vooral in de kustelijke regio's in west-europa is).

Tropisch weer eind mei, en dat komende van 10C en hagelbuien half mei. Dat hebben we dan ook weer gehad.
Tot aan ons pensioen en beyond gaan we nog wat weer perikelen meemaken vrees ik.

Zelfs in het nieuwe klimaat is dit uitzonderlijk. Ik heb ergens gelezen dat voor westen v. Frankrijk en VK op basis van alle weerdata van de voorbije jaren een afwijking van zo groot tegenover de normaal voor tijd v/h jaar maar minder dan één keer in de duizend jaar zou mogen voorkomen (in de statistiek).

Alleen hebben we in België niet die grootste afwijkingen gehad. Het was eerder deze week in het Verenigd Koninkrijk nog warmer. En in westen/zuidwesten van Frankrijk ook

Laatst bewerkt:
in grote delen van west vlaanderen een tropennacht (opvallend dat het vooral in de kustelijke regio's in west-europa).
Voelde deze ochtend al een pak plakkerig aan in WVL.
We hebben een beetje gedruppel gehad rond 7u.

Groot verschil met gisteren door de hogere vochtigheidsgraad dat we nu hebben.

Zelfs in het nieuwe klimaat is dit uitzonderlijk. Ik heb ergens gelezen dat voor westen v. Frankrijk en VK op basis van alle weerdata van de voorbije jaren een afwijking van zo groot tegenover de normaal voor tijd v/h jaar maar minder dan één keer in de duizend jaar zou mogen voorkomen (in de statistiek).

Ja, dat is heel uitzonderlijk (zoals die heel lange natte herfstige periode onlangs), beide nog niet meegemaakt in m'n leven. Maar in de komende 20 - 40 jaar ofzo kunnen zo zaken er nog wel sporadisch bijkomen wou ik eigenlijk zeggen. Nu ja, niemand heeft een glazen bol, er is enkel de wetenschap.

En waar gaat het vanavond knallen?
waarschijnlijk een soort buienlijntje maar geen idee hoe die vorm zal krijgen. Ergens in de vooravond/avond zou het gebeuren (rond 6-7u?). Maar ik vind het moeilijk in te schatten waar, ergste lijkt voor oost-Nederland en Duitsland te zijn? Misschien grootste kans bij Limburg. De zuidelijke kant van de buienlijn zou wellicht boven België ontstaan, maar lijkt misschien deels een schampschot te worden. Zeker geen garantie dat het tot onweer komt ook maar ik neem aan van wel gezien er genoeg triggers zijn.

Trekrichting is trouwens vrij ongewoon bij onweer, van west naar oost of zelfs licht noordwest naar zuidoost.

6a19470e69b68.png

6a19470e586f7.png

Mogelijk gepaard gaand met forse windstoten (maar grootste ellende wordt wel vaak in Nederland berekend en de meest noordelijke gebieden van Vlaanderen. Hagelrisico ook aanwezig.

Ik denk dat de kans voor zaterdagnacht (zaterdag op zondag) groter is. En er zijn ook wel wat kansjes aanwezig voor zaterdagochtend maar ook daar ben ik niet zeker over in welke mate.

Terug
Bovenaan