Lente en Zomer 2026

Er zit onzekerheid in de modellen. EC 6h is bijvoorbeeld voor Vlaanderen 5 graden warmer op zondag en maandag dan EC 0h. Dat heeft te maken met de exacte positionering van het hogedrukgebried en dat het hogedrukgebied van donderdag-vrijdag-zaterdag wordt afgelost door een nieuw hogedrukgebied, een Azooruitloper en dan boven ons doorschuift met als gevolg in de eerste periode zuidwestenwind, en nadien (noord)oostenwind. Eventueel tijdelijk noordenwind op zondag en/of maandag. Met als gevolg de temperatuur die dan ook een duik neemt in sommige modellen naar begin de 20°C. Bij 0z draait die te veel naar het noorden, bij 6z blijft die oostelijk genoeg. Avondruns en komende dagen zullen duidelijkheid scheppen. Ondanks de evt. noordenwinden zou de warme luchtmassa op hoogte wel aanwezig blijven.

En door dat gegeven en evt. noordzee en oostzeeinvloed (die eigenlijk te koud is voor de tijd v/h jaar) dus evt. toch iets minder warm. Maar in Nederland is dat risico veel meer aanwezig dan hier. Dus als je naar de weerpluimen kijkt, hou er rekening mee dat die voor Nederland zijn en dat ik grote verschillen zie tussen midden en zuid Nederland al bijvoorbeeld. Sommige modellen tonen koeler in noorden en centrum v/h Nederland terwijl Vlaanderen wel de 25°C en meer haalt.

Op langere termijn is de trend wel richting droger.

EC 0z temperatuur

sZcUsYR.png

en 6z (zelfde run maar 6 uur later): Op veel plaatsen 5°C verschil

Dw76UAt.png

GFS nu toch ook de voorkeur aan de warmere optie.

Zachte nachten en dauwpunt ligt hoog dus het zal niet zo aangenaam aanvoelen met momenten denk ik. Door nabijheid van het hoog, ook heel weinig wind. Daardoor misschien ook minder verkoeling aan de kust. Dat de wind eventjes uit het noorden zou blazen (wat in Vlaanderen niet lijkt te gebeuren) is dan ook wel een non factor.

Bij GFS nu vrijdag 24 a 25°C, zaterdag 26 a 27 graden, zondag 27 a 28 graden, maandag 29 a 30 graden en dinsdag opnieuw 30 graden. Nadien wordt de warmte in die run dan wel weer verdreven met opnieuw die noordenwinden en dan wel een beetje harder zodat ze wel relevant zijn. Maar dat is weer meer dan een week vooruit.

Allez, de laatste regen lijkt het land nu stilaan te verlaten richting het oosten, en daarmee is de klim uit het dal weer begonnen. Behoudens nog een verdwaalde druppel later vandaag, komt daarmee een einde aan wat eind april/begin mei nog voorspeld werd als slechts enkele regenachtige dagen, maar uiteindelijk zomaar - en met het grootste gemak - weer 14 regendagen werden waarbij in Ukkel meer dan de normale maandhoeveelheid naar beneden kwam (op sommige andere plekken zelfs veel meer). Uiteraard met de nodige overlast en schade erbij.

Iig benieuwd wat we vanaf morgen gaan krijgen. Heel wat beters dan de voorbije 2+ weken, dat is wel een feit!

eASnNVj.png

30.2°C in Tohmajärvi in Finland vandaag! Daarmee doen ze beter dan de balkans, Italië, Griekenland, Turkije. Enkel lokaal in Rusland en zuiden van Spanje en Portugal doet beter.

De warmte zat de afgelopen dagen in het oosten van Europa (Rusland, oost-Belarus, oost-Oekraïne, oost-Finland).

Het iets koelere weer dat kon intreden vanaf midden volgende week wordt uitgesteld (of wordt maar heel tijdelijk), dat is de trend van vandaag. Lijkt er toch op dat ook de rest van volgend week en het weekend nadien ook zeer warm zal verlopen, met evt. een iets minder warme woensdag en donderdag. Maar dat valt nog af te wachten.

Heb zo'n zin in dit verlengd :love: weekend! paar leuke dingen gepland.
en vooral ter compensatie van het kut weer dat we vorig verlengd weekend hadden in duitsland. was verdorie precies herfst.
en nu amper 1 week later, volle zomer !

ergens ook hopen dat het aanhoud tot volgend weekend, want dan is het mijn verjaardagsfeest.
(vorig jaar heb ik voor het eerst een tent moeten halen, omdat alles in het water viel, letterlijk dan)

Op één dag van 'wollen trui' naar 'gordijnen dicht om de warmte buiten te houden en 's morgens achterdeur en raam vooraan open om frisse lucht binnen te laten'. 't Is alles of niks. (Maar ik klaag niet! Kan nog eens op mijn zonnebedje liggen de komende dagen. En wat in de tuin werken.)

Nog altijd de iets mindere woensdag in de modelen, donderdag hangt er een beetje van af sommigen ook 20°C, anderen dan weer dichter bij 25°C. Weekend nadien nog te onzeker, zweeft een beetje tussen weertype van aanstaande woensdag en donderdag of het weertype van de komende dagen.

Nauwelijks een zeebries en die zou er de komende dagen ook niet komen of toch slechts in beperkte mate. Dit zou vanaf dinsdag wel veranderen met een strakkere NO. Na woensdag is onzeker qua temp het verandert nog constant.

Toch wel genieten dit. Het is dan wel klam door de vele regen van eerder deze maand, maar anderzijds valt het nog mee.

Ik ben toch aangenaam verrast. Ik had verwacht dat de dagen blauw gingen beginnen maar dat convectie er tegen de middag een eind aan zou maken en dat die 25+, laat staan 30, nooit zou gehaald worden. Maar blijkbaar is de combinatie van hogedruk, lichte bries en de tijd van het jaar (nog volop lente ipv latere zomer) toch sterk genoeg om het te bedwingen.

Zoals ik zei: genieten nu het kan. Wie weet is dit het zomer(tje) van dit jaar en is het in juni gedaan. Ref 2021 dat 10 dagen zomer had in juni en vervolgens begon de "natste zomer ooit" (per seizoensrapport KMI).

Jij panikeert natuurlijk graag, zie maar naar je uitspraken vorige zomer en je doemscenarios die niet uitgekomen zijn.

Dit weer is leuk voor even maar heb toch liever is frisser met 20-25 graden

Ik vind de pluim weer een beetje opgewarmd, nu toch richting 25°C voor woensdag en donderdag (het dipje is opgewarmd). Dinsdag nu ook 32°C dus nog een graadje erbij. En ECMWF komt ook weer opnieuw met een hete vrijdag en zaterdag in de laatste run (opnieuw 30°C). De afkoeling komt daar eigenlijk dus op zondag nu, al is dat nog onzeker.

iFDMY7I.png

Zoals ik eerder al zei dus:
Altijd even wachten met KMI. Rond de middag wordt dat bijgewerkt. En zoals gedacht: vrijdag al 26°, zaterdag 27°. Thermisch 'optimisme' is dus alleen maar omhoog gegaan in plaats van afgebouwd.

Eens die warmte er een paar runs inzit, wordt die alleen maar hoger en verlengd. Een tijdje het normale weer is tegenwoordig helaas teveel gevraagd.

Eind vorige week werd er nog geklaagd dat het KMI voor het huidige weekend 'maar' 23°C voorspelde.
Die mogelijke afkoeling voor zondag 31/05 is ook allesbehalve zeker. Zeker gezien die oper sterk afwijkt van het gemiddelde.

In de laatste runs, de afkoeling bij GFS op maandag, bij ECMWF op zondag. Maar blijft onzeker.

Soms absurde temperaturen in de modellen in onze buurlanden.

40°C in frankrijk
HJEsbw4W4AAl-CL

37°C in engeland en 30°C in Ierland

zej5U3c.png

Bij ons dinsdag de warmste dag

vRO99Lo.png

6a140f22adcc5.png

Ochtendrun van EC stelt opnieuw afkoeling uit, deze keer pas op woensdag (in de hoofdruns). Al is er al een koel cluster op dinsdag 2 juni (gemiddelde zakt wel pas echt op woensdag).

arpegede-31-102-0.png

Bloedheet bij Arpege voor vrijdag. 35°C daar. Arpege kan soms wel de temperatuur een beetje te hoog inschatten maar zat voor vandaag bvb. in het Verenigd Koninkrijk wel juist.

Daar ging het meirecord aan diggelen en eigenlijk zelfs op overtuigende manier. Zo goed als elk weerstation in Engeland breekt daar eigenlijk het record voor mei. En ook in Ierland werd de warmste mei temperatuur ooit gemeten.

In de verwachtingen kan er op donderdag en vrijdag nu in zuidwest Frankrijk lokaal zeker een veertiger gehaald worden. Daar langdurig ver maar echt ver boven normaal (nog een grotere afwijking tov de normaal dan bvb. hier).

Arpege staat wel een beetje alleen (voor hier), maar ik zie in de pluimen wel vrij veel onzekerheid nog voor vrijdag en dit weekend (over exacte temperatuur), dus dat zal de komende dagen dan wel duidelijk worden. Dat het warm wordt staat vast, maar hoe warm: dat is de vraag.

HJJo27vWsAAF-ps.png

Heel goed weer in een groot deel van Europa dus

HJK9g4IWQAAJMbM.png

en veel records.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan