Lente en Zomer 2026

We zitten weer in de periode van het jaar waarbij onze temperaturen gelijk (of lager) zijn vergeleken met het zuiden van Scandinavië.

Momenteel:
Aarhus, DK: 13 graden
Oslo, NO: 12 graden
Gothenburg, SE: 12 graden

Ukkel, BE: 12 graden

We zitten weer in de periode van het jaar waarbij onze temperaturen gelijk (of lager) zijn vergeleken met het zuiden van Scandinavië.

Momenteel:
Aarhus, DK: 13 graden
Oslo, NO: 12 graden
Gothenburg, SE: 12 graden

Ukkel, BE: 12 graden
de Ijsheiligen doen hun naam eer aan

Beide modellen nu toch wel met stabiel, droog en mooi zomerweer op het einde van volgende week

6a04285817033.png

6a04296ce1eac.png

Valt weinig op aan te merken.

Hier in Antwerpen al de hele middag onweersbuien.
En nog eens echt koud erbij, nog geen 9°C.
Nee dit weer is echt vreselijk, gelukkig kon ik thuiswerken als ik dan ook nog eens de files zie.

In het verlengd weekend koude, bewolking en regen. Als de werkweek daarna hervat wordt het uiteraard weer zonnig met als uitschieter volgende vrijdag met temperaturen tot 27 graden :crazy:

In het verlengd weekend koude, bewolking en regen. Als de werkweek daarna hervat wordt het uiteraard weer zonnig met als uitschieter volgende vrijdag met temperaturen tot 27 graden :crazy:
Als het op vrijdag zo warm is, is de kans nog altijd vrij groot dat het weekend ook nog steeds mooi is. Maar hoe dan ook, het is vandaag woensdag de 13e. Vrijdag en het weekend is nog te ver om in detail te gaan kijken. Ik zie ook totaal geen indicatie dat dat weekend slecht zou verlopen, maar het is ook nog iets te vroeg daarvoor.

Het is niet dat het deze week ook zoveel beter zal zijn dan aanstaande weekend. Het weer heeft zeker geen geheugen of is niet doelbewust mensen aan het pesten met mooi weer in de week en slecht weer in het weekend. Dat is gewoon random en geluk hebben of geen geluk hebben.

q3losSe.png

Pluim van deze ochtend was trouwens echt goed. Geen enkel signaal dat het weekend slechter verloopt dan de vrijdag waarover je spreekt. Gemiddelde ligt zelfs hoger voor dat weekend dan voor de vrijdag waarover je spreekt en de week voordien (en ook voor de dagen nadien maar dat is sowieso veel te ver). Ook dit weekend al hogere temperaturen dan deze week.

Als het op vrijdag zo warm is, is de kans nog altijd vrij groot dat het weekend ook nog steeds mooi is. Maar hoe dan ook, het is vandaag woensdag de 13e. Vrijdag en het weekend is nog te ver om in detail te gaan kijken. Ik zie ook totaal geen indicatie dat dat weekend slecht zou verlopen, maar het is ook nog iets te vroeg daarvoor.

Het is niet dat het deze week ook zoveel beter zal zijn dan aanstaande weekend. Het weer heeft zeker geen geheugen of is niet doelbewust mensen aan het pesten met mooi weer in de week en slecht weer in het weekend. Dat is gewoon random en geluk hebben of geen geluk hebben.
Met dat verlengd weekend doelde ik op de komende dagen van slecht weer tijdens Hemelvaart. Uiteraard is het niet God de Vader die ons stervelingen hier eens komt pesten maar een mens mag al eens klagen hè.

Helft van de maand nog niet voorbij maar meer dan 2/3 van de normale maandhoeveelheid neerslag al binnen in Ukkel. Obv de huidige vooruitzichten lijkt de rest ook nog wel vlot te kunnen vallen over de komende paar dagen.

De gemiddelde maandtemperatuur zakt snel en ligt reeds meer dan een graad onder de normaal. Ook het sombere karakter van de maand blijft opvallen, we hebben een vierde van het normaal aantal zonuren gehad tot nu toe.

De terugkeer naar warmer-dan-normale temperaturen is nog een dag uitgesteld naar komende donderdag ipv woensdag - doch vanaf dinsdag zou het wel weer meer dan 15 graden kunnen worden (wat weliswaar nog steeds te fris is voor de tijd van het jaar).

Tbh, dit is niet wat ik gehoopt had toen we eind april zagen dat er eens "een beetje regen" ging komen. Het zag er toen ook niet naar uit dat deze flinke atmosferische onstabiliteit zo lang zou aanhouden - jammer dat het verlengde weekend daarmee ook in het water valt. Hopelijk krijgen we vanaf Pinksteren een heel lange warme en zonnige periode.

De regen valt en viel hier lokaal wel mee (geen ellenlange regenzones maar kortere buien). Maar die temperaturen deze week, pff dagen van 10-12 C maxima, kille wind, buien, hagel ... Dat is eerder maart - april weer. Deze week is idd een best frisse mei week.

De CV moeten aanzetten vanmorgen, half mei dat zelden gehad. :(

Vanaf maandag pas zie ik terug kans op 15C en dan beter bij KMI.

Zo gaat dat dan 🤷‍♂️. Maart was warmer dan normaal. April was dan weer warmer, droger en met meer zonneschijn dan normaal.
Hopelijk valt er nog een aanzienlijke hoeveelheid de komende dagen zodat er wat buffer is tegen de zomer.

Zo gaat dat dan 🤷‍♂️. Maart was warmer dan normaal. April was dan weer warmer, droger en met meer zonneschijn dan normaal.
Hopelijk valt er nog een aanzienlijke hoeveelheid de komende dagen zodat er wat buffer is tegen de zomer.
Het feit dat het concept van ijsheiligen bestaat is ook bewijs dat de lente in ons klimaat elke richting uitkan.

Op de 14e Mei 2010 werd het 9,4°C in Ukkel. Het zal vermoedelijk dus wel de 2e koudste 14e Mei van deze eeuw worden.

Hier rond Leuven deze ochtend 2 uurtjes gefietst en tot de middag was het hier zelfs meer zonnig als bewolkt, en geen regen gezien. Wel bijzonder weinig fietsers tegengekomen. Wel een peloton voor Kom op tegen kanker, 250km rijden bij dit weer, zij liever dan ik 😶

En hopelijk veel muggen doodgehageld (of zoiets, die koude zal hun ding niet zijn, maar droogte is erger)
De regen zal idd de grondwaterstanden wat aanvullen voor de zomer, na een vrij droge start van de lente.

Valt idd op, rond 11h geen wielertoerist gezien, anders rijdt het hier vol regio Gavere op zo(')n dagen.

Somber weertje hier in Heist-op-den-Berg. Meestal bewolkt met regen, al heeft de zon ook al een paar keer geschenen. Maar er is ook al een ferme onweersbui gepasseerd en het is echt koud buiten.

Ondanks de zonnige namiddag (meer zonuren als de twee voorgaande dagen) is er in Ukkel afgeklokt op slechts 10,8°C. Vandaag zou niet veel beter gaan scoren.

Terug
Bovenaan