Lente en Zomer 2026

Als het leven zoals een Hollywoodfilm was konden we ons de vraag stellen of we de hittekoepel niet konden afbreken met een kernwapen.

ecmwf_f72.png.535e90c568dcda6ca5d6a7a3d53b8a47.png

In het paars/roze de nieuwe hittekoepel (kaart is voor binnen 3 dagen) en die beweegt de volgende week oostwaarts, en dan heb je weer hetzelfde weertype als afgelopen week.

GFS met zijn dagelijkse veertiger tegenwoordig in de modellen. Te ver weg... maar eigenlijk ook niet zo ver weg. Al voor volgende week dinsdag

nDzW6PM.png

Als dat nog 2-3 dagen in de modellen blijft... dan heb je wel weer een probleem natuurlijk.

Geen EC runs want ze hebben daar problemen door een stroomuitval bij Bologna, ironisch genoeg door de hitte. Ook geen AIFS (de AI versie). Geen pluim dus, ook geen gisterenavond. Dus als er daar een nieuwe trend te zien zou zijn, dan hebben we die data niet.

IMG_3270.jpeg.7155805e8690deaf6e595c7b47845470.jpeg

Afwijking tov normaal. Schaal hier volstaat gewoon niet want er zijn afwijkingen van +7°C in de Middelandse zee

x7yBt98.png

Ter context in vergelijking met all het zeewater globaal gezien en Europa springt er bovenuit!

cqF1wro.png

Middellandse Zee moet zelfs niet eens onderdoen voor de Caraïbische Zee.

De hete lucht vanuit het zuiden kan op deze manier niet voldoende meer afkoelen wanneer die over de zee beweegt zoals anders. En anderzijds helpt het ook niet dat we de ene na de andere hitte-opstoot krijgt die ervoor zorgt dat het zeewater ook niet meer kan afkoelen, dus het ene versterkt het effect van de andere.

Als het leven zoals een Hollywoodfilm was konden we ons de vraag stellen of we de hittekoepel niet konden afbreken met een kernwapen.
Kandidaat voor woord van het jaar ook denk ik.

De engelstalige vertaling "heat dome" is ook zo een woord dat enorm in gebruik is toegenomen in het Engels ook, merk ik op.

Klimaatopwarming mijn kloten ja.
Hierbij een poging om de misverstanden uit de weg te ruimen. Het klimaat warmt niet op. Er zijn verschillende klimaten op aarde, ongeacht de opwarming. "het klimaat" is niet één statisch ding, maar een verzameling van verschillende klimaatzones (zoals tropisch, land- of zeeklimaat) die overal ter wereld verschillen.

Het is de aarde die opwarmt. De aarde. Wij leggen er elke dag een bijkomend CO2-deken rond.

De politici hebben het mooi verpakt: klimaatopwarming. Dat klinkt mooier als "de aarde warmt op". De bol waarop we zitten warmt stevig op. Nog een paar jaar en je moet geen inductiekookplaat meer kopen want je kan je eieren bakken op je blauwe steen.

Laatst bewerkt:
Ik was deze ochtend de enige sub 70-jarige in de Colruyt met een pull aan 😬. Het ergste is dat ik em nog echt nodig had ook of ik had een valling opgedaan in de koelafdeling.

Ik was deze ochtend de enige sub 70-jarige in de Colruyt met een pull aan 😬. Het ergste is dat ik em nog echt nodig had ook of ik had een valling opgedaan in de koelafdeling.
Welk klimaat is er in de Colruyt-koelafdeling? Daar ook al klimaatopwarming genoteerd? Het KMI moet m.i. nu ook een weerbericht geven voor de koelafdeling van Colruyt. Should I wear a pull or should I not?

Los daarvan, het is niet omdat men 70-plus is dat men op 29/6 steevast met een pull rondloopt in BE. Maar er is misschien een correlatie tussen 70-plus-pull-dragers-in-juni en Colruyt-klanten.

Enfin. De leuke dingen van de dag toch. 😂🤣

Laatst bewerkt:
Ik ben gewoon mijn dochter gaan afzetten op school in een T-shirt hoor jonges. Een keer er wat zon was, was het toch meteen warm genoeg door al de voorgaande hitte-dagen.

Woonkamer tot 22.5 °C kunnen afkoelen maar dat ging alweer omhoog wanneer ik de ramen sloot om naar het werk te gaan.

Terug
Bovenaan