Lente en zomer 2023

En als't westenwind is, word je er langs de Dender mee geconfronteerd als fietser. Moet gezellig zijn voor de mensen die daar wonen.
Ik spreek over de jaren 90, ze hebben ondertussen wel al wat betere filters moet plaatsen en vandaag de dag ruik je het zo neig niet meer.

Als je de chocolaterie van Wieze kon ruiken werd het meestal slecht weer trouwens :biglaugh: .

Ik zou de impact op de economie ook wel eens willen zien.
Hoezo? Horeca en toerisme voelen dit misschien wel lichtjes, maar voor de rest is dit toch vrij normaal Belgisch weer? Zo'n grote impact kan dat dan toch niet hebben?

Het is niet alsof het hier historisch gezien 30+ graden en stralende zon is tijdens de maanden april en mei, dus onvoorzien en dramatisch noodweer is dit nu ook weer niet zou ik zo denken.

Hoezo? Horeca en toerisme voelen dit misschien wel lichtjes, maar voor de rest is dit toch vrij normaal Belgisch weer? Zo'n grote impact kan dat dan toch niet hebben?

Het is niet alsof het hier historisch gezien 30+ graden en stralende zon is tijdens de maanden april en mei, dus onvoorzien en dramatisch noodweer is dit nu ook weer niet zou ik zo denken.
Ik bedoelde eerder zoals dit: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230514_96717895

Verkopen ze dat niet gewoon minder aan een hogere prijs waardoor hun omzet hetzelfde blijft?
normaal zal de omzet wel hoger uitkomen voor landbouwers die leveren op de vrije markt maar voor veel zaken heeft men contracten met de industrie afgesloten, daarvoor is de afzetprijs vast. Het enige voordeel dat die laatsgenoemde kunnen hebben is dat de contractprijzen voor volgend jaar wat hoger zullen zijn.

6462192157f14.png

Kletsnat in Italië de komende dagen.

Meest gevoelige regio's zijn die aan de Tyrrheense kust, en de zuidelijke Po-vlakte/noordkant Apennijnen in de regio van de Emilia-Romagna. Hier gaat de NO-wind botsen op de noordrand van de Apennijnen en alweer aanleiding geven tot enorme neerslagsommen.

De modellen geven op verschillende regios >50mm op 48h, maar in sommige gebieden een pak hoger. De regio Emilia-Romagna (regio Rimini, Cesena, Bologna, Faenza) die gekend is omwille van een zeer vruchtbare grond en hoge landbouwgraad (fruitteelt, graan, ...), zou voor de 2de keer deze maand getroffen worden door noodweer. Daar viel tot nu toe op verschillende plaatsen >100 mm met pieken tot over de 200mm, met overstromingen tot gevolg. Het te droge voorseizoen was aanleiding tot onheilspellende voorspellingen, nu lijkt de extreme regenval het probleem.

De verwachtingen zijn niet allemaal eenduidig wat de hoeveelheden betreft, maar regionaal >100 lijkt goed mogelijk, met uitschieters >150mm (in bepaalde modellen).

Raad maar eens waar de girokaravaan morgen rijdt, jawel.

Dan zie ik die rit van morgen nog afgelast of ingekort worden, met neerslagsommen van 100mm+ (als dat is waar ze passeren) is dat niet meer verantwoord.

Het is al ellende. Het was te verwachten. De zware regenval over die droge grond, dat is geen goede combinatie.

16bf8676-f41e-11ed-91d7-02b7b76bf47f.jpg

In de regio is gisteren de hoeveelheid water die gemiddeld in de hele lente valt, op één dag gevallen

Vergelijkbaar met onze wateroverlast in 2021 (Pepinsterdrama) denk ik. Dodental zal wellicht nog oplopen.

Vanmorgen ook gehoord op de radio. De Po-vlakte is een van de weinige vlakke gebieden en dan krijg je zoiets als je de regenval van een héél seizoen op verdorie één dag krijgt.

Het is geen +25 graden maar het begint er voor de rest van de maand toch behoorlijk goed uit te zijn.
Temperaturen rond de 20 graden en minimale kans op regen.

Terug
Bovenaan