Lente en zomer 2023

In de zon kunt ge in de namiddag toch al in t-shirt lopen vanaf 17-18°C (of zelfs al bij 15°C als er niet te veel wind is), en al zeker bij 20°C+. 't Is vooral als de zon weg is, dat je het voelt dat het niet warm is.
Het is moeilijk daardoor om u gepast te kleden, in de schaduw (of als er een wolk passeert) kunt ge een trui gebruiken maar sta je in de zon dan is het ineens te warm omdat de zon behoorlijk krachtig is in mei.

Kom,positief blijven. Het is lente en geen zomer dus moet het ook geen t-shirt weer zijn.
Qua temperaturen wordt het eigenlijk behoorlijk normaal de komende dagen (voor de tijd van het jaar). Je kan al buiten zitten als de zon schijnt maar het is nog niet warm genoeg om tot 22u op een terras te zitten. En in feite was mei tot nu toe ook redelijk normaal van temperatuur, 13,3°C gemiddeld (over 24h gemeten), het normaal is 13,9°C. Maar we zijn nog maar half mei, dus wellicht gaat het gemiddelde van deze maand nog stijgen en zou mei zelfs nog warmer kunnen worden dan het gemiddelde (maar niet veel). Qua neerslag zal het ook wel meevallen aangezien voor de rest van de maand nauwelijks neerslag wordt voorspeld. Mede door die noordenwind die meer noordoost wordt want ten zuiden van ons (Frankrijk en Italië is het behoorlijk slecht weer).

Laatst bewerkt:
nX3MkGa.png

Vrij droge vooruitzichten.

Ziet er naar uit dat het mooie weer uit Noord-Europa ons kan bereiken. Voor Zuid-Europa eerder slecht weer.

64672d881bbac.png

Lijkt mij zelfs verdroogd tegenover gisteren.

64672d7648f22.png

Wel ook wat koeler dan gisteren. Al zijn er ook wel warmere opties, het is eerder "rustig en aangenaam weer" met nog weinig uitschieters naar boven.

64672d881bbac.png

Lijkt mij zelfs verdroogd tegenover gisteren.

64672d7648f22.png

Wel ook wat koeler dan gisteren. Al zijn er ook wel warmere opties, het is eerder "rustig en aangenaam weer" met nog weinig uitschieters naar boven.
Dat is wat we nodig hebben. Rustig saai weer. Of dat is toch mijn mening.

Ik vind het wel genieten. Aangenaam warm, zonder meteen broeierig te zijn. De zomer mag afwisselend zijn, maar daar heb ik niets over te zeggen.

Ik vind het wel genieten. Aangenaam warm, zonder meteen broeierig te zijn. De zomer mag afwisselend zijn, maar daar heb ik niets over te zeggen.
Ik heb de voorbije twee dagen ook al echt genoten.

Overdag is het warm genoeg om in tshirt/hemdje/polo/... rond te lopen en van de zon te genieten zonder dat je je kapot zweet of de schaduw moet opzoeken om het leefbaar te houden. 's Avonds koelt het nog mooi af zodanig dat je 's nachts nog comfortabel kan slapen, en dat je dan een trui of een jasje moet aandoen als je na zonsondergang buiten blijft om eentje te drinken vind ik niet erg en maakt het enkel maar gezelliger.

De lucht is ook vrij droog (dus geen plakkerig gedoen), de natuur is prachtig groen na al die regen van de voorbije weken, en met deze temperaturen kan je ook nog gewoon sporten en op een normale manier (dus niet met de lichtst mogelijke kleren van schaduwzone naar schaduwzone lopen) leven.

Van mij mag het heel de zomer dit soort weer zijn, met hier en daar een regendag voor de natuur dan. Laat die 30+ dagen en 20+ nachten voor mij persoonlijk maar achterwege.

6468cc63b136d.png

6468ccbd88ed7.png

Maandag zal warmer aanvoelen dan de temperatuur werkelijk is, benauwd/vochtig warm. Broeierig warm. Humi-index ligt rond 31°C in Limburg.

Aan de kust een stuk koeler, wind van over de zee. Warm voor het binnenland ondanks dat er een noordenwind staat. Idem voor morgen, het zal ook warmer aanvoelen dan het is. Vanaf dinsdag terug normaal/zoals anders, met dan ook behoorlijk koele nachten terug.

6468cc63b136d.png

6468ccbd88ed7.png

Maandag zal warmer aanvoelen dan de temperatuur werkelijk is, benauwd/vochtig warm. Broeierig warm. Humi-index ligt rond 31°C in Limburg.

Aan de kust een stuk koeler, wind van over de zee. Warm voor het binnenland ondanks dat er een noordenwind staat. Idem voor morgen, het zal ook warmer aanvoelen dan het is. Vanaf dinsdag terug normaal/zoals anders, met dan ook behoorlijk koele nachten terug.
Komt vanaf dinsdag dan ook onze normale zuid-westenwind terug?

Maandag tijdelijk noordwest en daarna vooral noordenwinden, de zuidwestenwinden staan nog niet direct op het programma.

Droog vooral. Op termijn zit de onzekerheid vooral in de temperatuur, gisteren gaf ECMWF 28 graden voor eind deze maand, nu nog 17.

646bd1a733ebd.png

Wat een slechte pluim qua temperatuur. Amper temperaturen boven 15°C in de zwaarste runs. Het goede meer optimistische aan de pluim is de bizar grote onzekerheid na dit weekend, het kan eigenlijk alle kanten op, vermoedelijk afhankelijk of we een noordenwind of oostenwind hebben.

646bc9c464fab.png

Zeer droog verder ook, echt amper neerslag van betekenis voor komende periode.

Koel, vrij zonnig en droog dus.

bqCrbwW.png

Dominant patroon van noord of noordoostenwinden.

646bc4747de98.jpg

Enorm nat voor zuidoost Spanje. Echt geen goed weer voor Valencia enzovoort.

Laatst bewerkt:
In plaats van een tekort zullen ze daar met veel te veel water zitten ...
Op 1 juni kan het hier naar gelang van waar de wind komt 15 graden of bijna 30 graden worden. Het gaat nogal op en neer elke run.

Grootschalig gezien hebben we in deze aanloop naar de zomer toch veel gemeen met 2018. Ook toen SSW in de lente en opbouwende major El Nino. Ook toen een lentedip die lang aanhield, al had die meer pieken dan nu en liep die wel sneller af.

Ook toen veel noordenwinden in mei, alhoewel wel wat meer noordoostelijker.

646c6c9df1a46_thumb_medium.png

Dat is voor dit jaar in mei gelijkaardig, alleen nog meer echt noordenwinden (en meer noordwestelijk ook).

646c6c9e05e1a_thumb_medium.png

En qua neerslagtekort gaan we voorlopig 2018 na, maar 2018 had natuurlijk van mei en zeker vanaf juni tot begin augustus non-stop droog en hoogzomers weer.

646c7350f2079.png

Terug
Bovenaan