Lente en zomer 2023

Pff ik heb echt spijt dat ik niet met mijn ouders naar Spanje gegaan ben verleden maand. Ik kan echt wel wat zon gebruiken want ik begin me depressief te voelen van deze eindeloze winter.

Pff ik heb echt spijt dat ik niet met mijn ouders naar Spanje gegaan ben verleden maand. Ik kan echt wel wat zon gebruiken want ik begin me depressief te voelen van deze eindeloze winter.
Maandag zijn de IJsheiligen weer voorbij, dus gedaan met uw eindeloze winter dan.

Vervang winter misschien beter door herfst :)
De laatste runs zijn toch verbeterd. Maandag slecht en van maandag tot en met donderdag wel te koud voor de tijd van het jaar. Tegen volgend weekend weer 20°C (volgens ECMWF).

Winter? Welke winter hebben we dan al gehad?
Februari en maart hadden ook een resem koude dagen.

Afgelopen herfst (vanaf november) en winter waren de triestigste aaneengesloten seizoenen, dat ik me kan herinneren in een heel lange tijd.
Gelukkig hadden we nog oktober en die warmte-opflakkering in januari.
Regen is al genoeg gevallen, dat mag wat minderen de komende maanden. De droogte neem ik er graag bij.

Februari en maart hadden ook een resem koude dagen.

Afgelopen herfst (vanaf november) en winter waren de triestigste aaneengesloten seizoenen, dat ik me kan herinneren in een heel lange tijd.
Gelukkig hadden we nog oktober en die warmte-opflakkering in januari.
Regen is al genoeg gevallen, dat mag wat minderen de komende maanden. De droogte neem ik er graag bij.
Als ik mij niet vergis was het warmer dan gemiddeld en hebben we meer zon gehad dan gemiddeld in de winter. We hebben amper 4-5 koude dagen gehad. Dus opnieuw welke winter mag dan stoppen? De herfst is gewoon nooit weggegaan :cry:

Dit weekend werd er eindelijk eens wat aangenamer en zonniger weer voorspeld. Gisteren in de loop van de namiddag onweer over ons heen gekregen en vandaag het 'ochtend'grijs dat met wat geluk ergens rond de middag begint op te klaren. Komende week wordt er voor de verandering nog wat koud en grijs weer voorspeld.

Binnen een dikke maand gaan de dagen al terug korter worden en we hebben tot nu toe amper droge dagen van 20C gehaald. 🤡
Ergste van al is dat wanneer de wind eindelijk draait dat we waarschijnlijk direct het andere extreme over ons heen gaan krijgen met van die plakkerige hittegolven.

Dit weekend werd er eindelijk eens wat aangenamer en zonniger weer voorspeld. Gisteren in de loop van de namiddag onweer over ons heen gekregen en vandaag het 'ochtend'grijs dat met wat geluk ergens rond de middag begint op te klaren. Komende week wordt er voor de verandering nog wat koud en grijs weer voorspeld.

Binnen een dikke maand gaan de dagen al terug korter worden en we hebben tot nu toe amper droge dagen van 20C gehaald. 🤡
Ergste van al is dat wanneer de wind eindelijk draait dat we waarschijnlijk direct het andere extreme over ons heen gaan krijgen met van die plakkerige hittegolven.
Hier int noorden van Limburg ist een zalige ochtend. Zon, lekker warm, eindelijk echt lente. Gisteren ook al. Ganse dag in de tuin gewerkt en een lekker kleurtje gekregen.

Ik denk dat we allemaal de afgelopen twee drie jaar wat verwend zijn met de warmere zomers. Ik herinner me zomers van in mijn jeugdjaren die echt triestig waren qua weer.

hebben we meer zon gehad dan gemiddeld in de winter. We hebben amper 4-5 koude dagen gehad.
Dan zit je in een gans ander deel van België (of zijn onze lichamen enorm tegengesteld betreft koude en warmte) :tongue:.
verwend zijn met de warmere zomers
Een week +35°C en die 39°C is inderdaad zeer aangename verwennerij voor iedereen.
Je zal natuurlijk de ochtenden / avonden bedoelen, veronderstel en hoop ik.
Dan liever elke drie dagen regen om het wat te laten afkoelen.
Zoiets als 2021 was welgekomen (voor Vlaanderen althans).

Dan zit je in een gans ander deel van België (of zijn onze lichamen enorm tegengesteld betreft koude en warmte) :tongue:.

Een week +35°C en die 39°C is inderdaad zeer aangename verwennerij voor iedereen.
Je zal natuurlijk de ochtenden / avonden bedoelen, veronderstel en hoop ik.
Dan liever elke drie dagen regen om het wat te laten afkoelen.
Zoiets als 2021 was welgekomen (voor Vlaanderen althans).
Verwend is veel gezegd. Heb potverdikke 3 keer mijn haag mogen herplanten wegens dat warmere en drogere weer. :)

Ik doel eerder naar het gevoel van de mensen dat het nu een kouwelijke lente is.
https://www.meteo.be/nl/klimaat/klimaat-van-belgie/klimatologisch-overzicht/2022/jaar
Normaal in belgie schommelen we tussen de 1550-1600 zonne-uren per jaar.

2022: 1974 uren
2021: 1590 uren
2020: 1838 uren
2019: 1757 uren
2018: 1898 uren
2017: terug naar het normaal met 1559 uren
2016: 1571 uren
2015: 1734 uren
2014: 1634 uren
2013: 1510 uren
2012: 1529 uren
2011: een uitschieter met 1781 uren

Ik denk dat dat goed weer gewoon recenter in het geheugen bij de mensen zit. De laatste 4 jaar met uitzondering van 2021 (welke normaal was) hebben we gemakkelijk +207 tot +424 zonne-uren meer gehad.

Verwend is veel gezegd. Heb potverdikke 3 keer mijn haag mogen herplanten wegens dat warmere en drogere weer. :)

Ik doel eerder naar het gevoel van de mensen dat het nu een kouwelijke lente is.
https://www.meteo.be/nl/klimaat/klimaat-van-belgie/klimatologisch-overzicht/2022/jaar
Normaal in belgie schommelen we tussen de 1550-1600 zonne-uren per jaar.

2022: 1974 uren
2021: 1590 uren
2020: 1838 uren
2019: 1757 uren
2018: 1898 uren
2017: terug naar het normaal met 1559 uren
2016: 1571 uren
2015: 1734 uren
2014: 1634 uren
2013: 1510 uren
2012: 1529 uren
2011: een uitschieter met 1781 uren

Ik denk dat dat goed weer gewoon recenter in het geheugen bij de mensen zit. De laatste 4 jaar met uitzondering van 2021 (welke normaal was) hebben we gemakkelijk +207 tot +424 zonne-uren meer gehad.
Mensen vergeten nu eenmaal rap. Uitspraken als maartse buien en aprilse grillen of benamingen als ijsheiligen hebben nu eenmaal een historische oorsprong. Imo heeft de maatschappij ook veel minder voeling met hoe het weer er uit kan zien dan vroeger. Mensen hadden toen nog veel meer afhankelijkheid voor hun behoeften van het weer en hadden daardoor ook wel wat meer inzicht in hoe een seizoen er kan uitzien.

Klimatologisch gezien is april wel de droogste maand. Maar dat is slechts gemeten over het tijdvak 1991-2020. Dus dat kan een vertekend beeld geven als er toevallig veel droge aprilmaanden waren in dat tijdvak.
Naar het schijnt waren de jaren 60-80 ook somberder dan nu omdat er toen meer luchtverontreiniging was.

Mensen vergeten nu eenmaal rap. Uitspraken als maartse buien en aprilse grillen of benamingen als ijsheiligen hebben nu eenmaal een historische oorsprong. Imo heeft de maatschappij ook veel minder voeling met hoe het weer er uit kan zien dan vroeger. Mensen hadden toen nog veel meer afhankelijkheid voor hun behoeften van het weer en hadden daardoor ook wel wat meer inzicht in hoe een seizoen er kan uitzien.
Over de volkswijsheden viel altijd wel iets te zeggen. Toen wij vroeger in Aalst het stinkkot van Denderleeuw (Rendac) konden ruiken wou dit zeggen dat het goed weer ging worden, en dat was dan ook vaak het geval.

En als't westenwind is, word je er langs de Dender mee geconfronteerd als fietser. Moet gezellig zijn voor de mensen die daar wonen.

Terug
Bovenaan