Lente en zomer 2023

het is hier ook net te warm om echt moe te worden/zijn, net 22 graden nog.
dan maar genieten van de nachtelijke stilte om een muziekje te draaien tot de (over)vermoeidheid daagt.

Gisterenavond heb ik toch mijn airco moeten aanzetten. En nu is het ‘s morgens nog altijd extreem doef, terwijl het overdag maar 27-28 gaat worden. Dan liever 35 met een lagere luchtvochtigheid.

Het spijtige aan die hete dagen (de plakkerigheid even daar gelaten) is dat het 's nachts eigenlijk bijna niet afkoelt. Het is hier nu nog steeds 22 graden buiten. Vrijdagnacht is het niet onder de 24 gegaan. De temperatuur in huis (en zeker op de bovenverdieping) is dus alweer hard de hoogte in gegaan. Toch maar de airco aanleggen om te slapen, al doe ik dat eigenlijk niet zo graag.

Ik kan al niet wachten op september. Dan kan het nog flink zomeren, maar dan zijn de nachten meestal toch iets draaglijker.

En zoals steeds, aan de mensen die van dit soort weer genieten: enjoy!

Ik vind deze grijze en kwakkelende zomer echt zwaar tegenvallen. Ik verlang naar tropische zomerweken met droge lucht, een blauwe wolkenloze hemel, volop zonneschijn en temperaturen rond de 28 à 32 graden. Vanaf half september ga terug drie weken naar Spanje en dat is deze keer echt hard nodig na die eindeloze druilerige winter en lente en de afgelopen mislukte zomermaanden pff. Ik krijg nog een depressie van het klimaat hier.

Ik vind deze grijze en kwakkelende zomer echt zwaar tegenvallen. Ik verlang naar tropische zomerweken met droge lucht, een blauwe wolkenloze hemel, volop zonneschijn en temperaturen rond de 28 à 32 graden. Vanaf half september ga terug drie weken naar Spanje en dat is deze keer echt hard nodig na die eindeloze druilerige winter en lente en de afgelopen mislukte zomermaanden pff. Ik krijg nog een depressie van het klimaat hier.
Dan moet jij gewoon in andere landen gaan zomeren. Het hebben over 'de afgelopen mislukte zomermaanden' terwijl juni alle records heeft gebroken qua zon en warmte en alles wat ermee te maken heeft, juli vrij normaal was, en we nu alweer in een hitteperiode zitten... Je kan toch echt niet spreken van een grijze zomer vind ik.

Enfin, je mag dat deprimerend vinden natuurlijk, maar zo zijn onze zomers (normaal gezien) gewoon. Wat jij beschrijft ga je enkel consequent in andere landen vinden.

We hebben toch echt een goede zomer gehad tot nu toe? Ocharme 3 weken wat minder weer gehad eind juli - begin augustus, voor de rest bijna altijd te warm zelfs.

Idd. Veel zeurpieten hier. Geniet van het mooie weer nu, en als het nog niet goed genoeg is of je zekerheid wil op goed weer dan moet je maar op reis gaan.

Ik begrijp niet goed dat je dezer dagen vaak leest over die "hete" dagen? Als 27 of 28 graden al bloedheet is, ok.
Ja, het plakt. En ja de zon brandt (eigenschap van de zon) maar in huis is het prima te doen. Gisteren om 6u opgestaan en het was buiten een goeie 16 graden. Donderdag hadden we nog een dag van 21 graden.

Meer dan tijd genoeg om het huis relatief koel te houden.

Dat hangt natuurlijk maar van je definitie van 'heet' af.

En dat van die huizen hangt af van waar je in woont natuurlijk. Enfin, ik ben de voorbije dagen in meerdere woonsten geweest (gaande van een nieuwbouwvilla tot een rijhuis uit de jaren '70) en het was toch overal flink warmer dan normaal. Hier thuis ook.

Soit, de maximumtemperaturen de voorbije tien dagen:
  • 27.8
  • 23.8
  • 24.2
  • 27
  • 25.4
  • 23.4
  • 21
  • 27.5
  • 25.4
  • 27.8
Dat is dan nog maar in Ukkel. Hier waar ik woon mag je daar toch altijd wat bij rekenen. Gisteren was het hier bijvoorbeeld maar net onder de 30 graden, de dag ervoor 26 en de dag daarvoor 28.5.

Gecombineerd met een relatief hoge luchtvochtigheid (gisteren nu niet echt, maar de voorbije dagen wel) wat de gevoelstemperatuur al een flink stuk doet stijgen en nachten die niet zo snel afkoelen zou ik dit persoonlijk wel degelijk hete dagen noemen, temeer omdat je al 9 dagen boven het gemiddelde van 23 graden zit. De laatste dagen vrij ver erboven waar ik woon zelfs.

27°C met een luchtvochtigheid van 70% kan heel drukkend aanvoelen, terwijl dat bij een luchtvochtigheid van <50% als aangenaam aanvoelt.
Er is ook weinig wind, dus als het warm is in huis dan is die warmte moeilijker buiten te krijgen zonder de airco aan te zetten. Zaterdagavond was het 30°C in mijn PC-kamer na enkele uren gamen, de PC geeft warmte af en dat blijft daar hangen.

Temperaturen nu vind ik wel oké. Niet te warm, gewoon aangenaam zomers. Ik hoop vooral op een relatief zonnig najaar. 15 graden in een herfstig bos, daarna lekker fris in de avond en dan op tafel een stoofpot met een fles Bourgogne. Heerlijk.

De grond is natuurlijk zodanig vochtig dat veel energie van de zon opgaat in het drogen van die grond met daarbij dus nodige verdamping die voor deze hoge vochtigheidsgraad zorgt. Ik ben er ook geen fan af, liever enkele graden frisser dan.

Af en toe een dagje een waterzon vind ik nu niet de moeite. Op papier zijn de temperaturen er maar voor mij mag het toch nog een paar graden warmer om van een vakantiegevoel te kunnen spreken. Vandaag voelt eerder aan als een lentedag. De hemel is eindelijk blauw terwijl die gisteren eerder grijsblauw was ondanks de zon. Maar ik geef toe dat ik graag klaag :shutup:

Zoals vandaag zou het van mij tot eind oktober nog mogen zijn (met wat regen ‘s nachts dan voor de natuur). Het is aangenaam warm nu, niet overdreven.
(Ok ook niet realistisch maar ik ga nu niet klagen)

Overdag 25 graden met een aangenaam briesje en 's nachts 14 graden met wat regen. Iedereen content? Dan stuur ik wel een brief naar de ombudsman.

Terug
Bovenaan