Lente en zomer 2023

Tot voor kort werden er daar waarden voorspeld tot 45°C door bepaalde weermodellen (ik denk GFS?). Ik weet nu niet wat er juist van in huis gekomen is.

Ik denk dat we nog wel tot minstens half augustus zullen te maken hebben met koel en wisselvallig weer, zomers weer moeten we niet meteen verwachten.

EUk0Jfx.png
Up naar de herfst zou ik zo zeggen. Binnen 3 weken al terug behoorlijk kortere dagen ook!

amai het weer voor de komende 2 weken ziet er echt niet goed uit door de westcirculatie.
Veel wind, veel buien en temperature die tot midden augustus met moeite of niet boven de 20 graden geraken :shutup:

Ik heb zitten zagen voor wat slechter weer om grasmatten te kunnen leggen. Begin van de week besteld maar nu lijkt het me wat té nat :D

friendly reminder dat vorig jaar eind oktober, het nog korte broeken weer was :unsure:
zat toen in Stockholm en daar was het toen ook nog echt goed weer (of zo herinner ik het mij toch)

Ik heb niks tegen wat regen, maar wat ze de komende weken geven is wel wat teveel.
Van gras maaien zal er met dat weer wel weer niks komen en tegen dat het wel weer mogelijk is staat het weer zo hoog dat het niet meer op een fatsoenlijke manier te doen is.

Het eerste klimatologisch overzicht van juli 2023 volgens het KMI:

Outtake:
Nieuw record voor het aantal neerslagdagen

Tijdens de derde decade (21-31 juli) viel er in Ukkel 91,4 mm neerslag (normaal: 27,7 mm), meer dan dubbel zoveel dan tijdens de voorgaande 20 dagen (39,7 mm). Deze hoeveelheid is meteen goed voor een nieuw record voor de huidige referentieperiode (vorig record: 66,8 mm in 1993). Wanneer we naar de volledige reeks vanaf 1901 kijken, zien we dat er enkel tijdens deze decade in 1903 nog meer neerslag viel (94,2 mm). Bijgewerkt: 1 augustus 2023 www.meteo.be 1 Uiteindelijk was juli natter dan normaal: 131,1 mm neerslag (normaal: 76,9 mm). Daarmee was dit de derde grootste hoeveelheid voor de huidige referentieperiode, nog ruim achter het record van 2021 (166,5 mm). Deze hoeveelheid viel in Ukkel op 21 dagen (normaal: 14,3 dagen). Dit is een nieuw record voor de huidige referentieperiode. Het vorige record van 20 dagen dateerde van 1993, 2000, 2008, 2009 en 2011. Het absolute record (metingen vanaf 1833) blijft staan op de 29 dagen van 1936.
Het grootste dagtotaal bedroeg hier 22,8 mm en werd op de 23ste geregistreerd. In ons land viel de minste neerslag aan de kust (ongeveer 100% van de normale hoeveelheid) terwijl de meeste neerslag in de Borinage is gevallen (ongeveer 165% van de normale hoeveelheid).
In het klimatologisch meetnet van het KMI werd het grootste dagtotaal op 31 juli in Sugny (Vresse-sur-Semois) gemeten (58,7 mm). Net als in 1995, 2005 en 2009 registreerden we de afgelopen maand 18 onweersdagen in ons land (normaal: 13,2 dagen). Enkel in 1994 en 2012 waren dit er nog meer (20 dagen, metingen
vanaf 1928).
Normale waarden voor de temperaturen

Op een warmere periode van de 7de tot en met de 15de na, lagen de temperaturen in Ukkel bijna de hele maand onder de respectievelijke normale waarden. Toch liggen de uiteindelijke maandgemiddelden maar net onder de normale waarden. De gemiddelde temperatuur van de afgelopen maand bedroeg 18,4°C (normaal: 18,7°C). De temperaturen varieerden in Ukkel tussen 10,7°C (18 juli) en 32,1°C (8 juli), beiden net iets hoger dan in juni (10,3°C en 31,2°C). In ons land werd de laagste minimumtemperatuur op 22 juli in Sankt Vith gemeten met 3,8°C. De hoogste temperatuur werd op de 8ste in Westmalle (Malle) geregistreerd met 34,4°C.

Wees allemaal blij met afgelopen periode. Onze huiskamers zijn lekker fris nu en je hoeft niet bezweet in bed te kruipen.
Imo is het tot nu bijna de perfecte zomer geweest. Een handvol regendagen minder en het was :drool:.

Wees allemaal blij met afgelopen periode. Onze huiskamers zijn lekker fris nu en je hoeft niet bezweet in bed te kruipen.
Imo is het tot nu bijna de perfecte zomer geweest. Een handvol regendagen minder en het was :drool:.
Ik heb toch liever wat meer zon in de zomer. Veel terrasjes heb ik trouwens niet moeten doen. Het was eerder maken dat ik thuis was voor de regen of binnen vluchten.

De natuur is wel mooi groen nu, het lijkt wel lente. Ik denk dat voor heel wat bomen en planten deze zomer welgekomen is na de droogte vorige en begin deze zomer.

Terug
Bovenaan