Lente en zomer 2023

Neen, het is geen perceptie. Enfin, of je dit weer leuk of niet vindt is inderdaad perceptie, en ik ga hier niet vervallen in zo'n typische BG discussie over semantiek, maar als je komt claimen dat dit herfstweer is en dat we de 'huidige temperaturen absoluut niet normaal moeten vinden' en daarbij spreekt over een 'vrij abnormale zomer in de maand juli' dan zit je fout en moet je achteraf niet komen vertellen over perceptie. In een topic over lente en zomer in het wetenschapsgedeelte van het forum mag dat wel gewoon geduid worden vind ik. Je perceptie is dan fout, en de cijfers spreken je tegen.

Je aanvankelijke post kwam voor mij niet over alsof je het enkel over het gevoel hebt, en daar reageerde ik op, want juli is op veel vlakken een doorsnee maand juli voor ons land, en eigenlijk moeten we de huidige temperaturen net wel normaal vinden. Dat zijn ze trouwens -tot nader order- ook. Normaal. Perfect normaal.

Verder, op dit moment:
  • De gemiddelde temperatuur deze maand is 7 graden warmer dan die in oktober
  • De gemiddelde maximumtemperatuur deze maand is 8 graden warmer dan die in oktober
  • De gemiddelde minimumtemperatuur deze maand is 6 graden warmer dan die in oktober
  • Het neerslagtotaal deze maand is 5 mm minder dan in oktober - dat gaat nog stijgen, maar in juli valt er normaal gezien sowieso meer neerslag dan in oktober, hoewel er minder neerslagdagen zijn in juli
  • Het aantal neerslagdagen deze maand zit 3 dagen onder het gemiddelde van oktober
  • Het aantal zonneschijnuren deze maand is 50 uur hoger dan het gemiddelde van oktober
  • De globale zonnestraling deze maand is 54 kWh/m² hoger dan het gemiddelde van oktober
De vetgedrukte en schuine statistieken vallen perfect binnen de normale waarden voor de maand juli. Zoals al gezegd zitten we qua zonneschijnduur aan de lage kant (bij de vijf laagste waarden sinds 1991) en zeker qua globale zonnestraling (bij de drie laagste waarden sinds 1991) maar om dan te spreken over een 'vrij abnormale zomer' en zelfs 'temperaturen die we absoluut niet normaal moeten vinden' alsof dat feiten zijn, sorry, maar dat is gewoon fout. Meer woorden maak ik er niet meer aan vuil.

[Edit] Zie ook dit artikel.

Laatst bewerkt:
Velen hebben ook maar twee weken verlof in de zomer.
Als iemand vorige of deze week geboekt heeft in eigen land (zee, Ardennen, ...), beleeft nu niet bepaald een aangename periode.
Daartegenover heb je een zeventigtal zomers om van te genieten.
Of de eerste 16-25 zomers van je leven, waarin je wekenlang niets hoeft te doen en je alleen de goede raad van je ouders moet opvolgen, dat je van je jeugd moet profiteren :tongue:.

Velen hebben ook maar twee weken verlof in de zomer.
Als iemand vorige of deze week geboekt heeft in eigen land (zee, Ardennen, ...), beleeft nu niet bepaald een aangename periode.
Als ik al lees dat sommigen liever terug gaan werken, dan nog 'thuis' te zitten...
Gohja, als die twee weken niet geslaagd zijn omdat het regent doe je het IMO toch verkeerd hoor. Als je in België al drama moet maken voor normaal weer zeg.

Meer woorden maak ik er niet meer aan vuil.
Veel meer valt er ook niet over te zeggen.
Als de cijfers bevestigen dat dit weerbeeld op meerdere vlakken binnen het normale valt (en ik had trouwens op de vorige pagina al aangegeven dat ik akkoord was met uw aanvechting), wat schiet er dan nog over?
Een gevoel, een aanvoelen, een perceptie, ... waarbij de één het als 'normaal' aanvoelt en de andere niet. Beiden kampen kan je terugvinden op het forum en de laatste groep momenteel vooral bij het ergernissen-topic.
De artikels die we hier gedeeld hebben, vertrokken trouwens vanuit het standpunt 'waarom het relatief fris aanvoelt', dus het is wel een gevoel dat leeft onder velen.

Daartegenover heb je een zeventigtal zomers om van te genieten.
Of de eerste 16-25 zomers van je leven, waarin je wekenlang niets hoeft te doen en je alleen de goede raad van je ouders moet opvolgen, dat je van je jeugd moet profiteren :tongue:.
Nou, dat heb ik alvast niet genoeg gedaan, maar dat had vooral te maken doordat ik kind was van zelfstandigen en al heel jong verplicht werd om mee te draaien in de zaak tijdens alle mogelijke vakanties.
Maar goed, dat is voer voor een ander topic, vrees ik.
De conclusie dat ik er wel uit geleerd heb voor mijzelf is dat je maar beter kan profiteren van alle mooie dagen (wat de definitie van een mooi dag ook moge zijn), want alle 'verloren' tijd komt niet meer terug.

Gohja, als die twee weken niet geslaagd zijn omdat het regent doe je het IMO toch verkeerd hoor. Als je in België al drama moet maken voor normaal weer zeg.
Misschien ook niet het gepaste topic om hier verder op in te gaan, maar veel hangt af wat je precies gepland hebt of waar je interesses liggen.
Maar persoonlijk zou ik nu niet meteen de familie willen zijn die een duur betaald appartement gehuurd heeft aan de Belgische kust, om daar vervolgens rond te lopen in een fleece jas.

Misschien ook niet het gepaste topic om hier verder op in te gaan, maar veel hangt af wat je precies gepland hebt of waar je interesses liggen.
Maar persoonlijk zou ik nu niet meteen de familie willen zijn die een duur betaald appartement gehuurd heeft aan de Belgische kust, om daar vervolgens rond te lopen in een fleece jas.
Het punt is dat dit gewoon de normale situatie is: wisselvallig weer in een gematigd zeeklimaat. Ik heb ook een redelijk deel van mijn kindertijd in een stacaravan of op een appartement aan de kust doorgebracht, en ofwel vertrek je wanneer er een hittegolf wordt voorspeld, ofwel heb je nu eenmaal het risico op wind en regen. Dat is altijd zo geweest, dus dat lijkt me nu toch wel iets waar rekening mee gehouden kan worden.

Hier wordt o.a. door jou gedaan alsof we in een soort uitzonderlijk grijze zomer zitten (terwijl we vorige maand nog een uitzonderlijke hittegolf hadden), terwijl dit soort weer hier gewoon de norm is of was. De perceptie van mensen is niets waard, dat gaat voor alles op, ook het weer.

Sommigen zeggen ook dat er de laatste jaren meer wind is dan vroeger, maar dat zie ik toch niet in de statistieken. Er is nu deze maand een gemiddelde van 3,1m/s (iets boven het gemiddelde), vorige maand zaten we aan 2,9m/s (iets onder het gemiddelde) , dat is allemaal rond het gemiddelde. Waarschijnlijk zijn die mensen wat ouder geworden en hebben ze niet meer de conditie van vroeger op de fiets en daardoor ervaren ze de wind harder dan vroeger.

Dus ja, perceptie is niks waard. Ik kan hittegolven nu als minder erg ervaren dan vroeger, maar dan wel airco in huis hebben , of in betere fysieke conditie zijn en er beter tegen kunnen.

Sommigen zeggen ook dat er de laatste jaren meer wind is dan vroeger, maar dat zie ik toch niet in de statistieken. Er is nu deze maand een gemiddelde van 3,1m/s (iets boven het gemiddelde), vorige maand zaten we aan 2,9m/s (iets onder het gemiddelde) , dat is allemaal rond het gemiddelde. Waarschijnlijk zijn die mensen wat ouder geworden en hebben ze niet meer de conditie van vroeger op de fiets en daardoor ervaren ze de wind harder dan vroeger.
Er is wel een algemene tendens naar hogere windsnelheden (op lange termijn)

Meteoroloog Jonas De Bodt is het met Peeters eens. “Van de hogedrukgebieden die ons stabiel en zomers weer brachten in juni, is op de weerkaarten niets meer terug te vinden. Lagedrukgebieden sturen vanuit het poolgebied onstabiele en koele lucht richting West-Europa. Het resultaat is wisselvallig weer voor de tijd van het jaar. Soms zien de weerkaarten er zelfs ronduit herfstachtig uit met veel wind.”

Artikel van gisterennamiddag 24-07-23.
Wat durft die meteoroloog nu beweren?
Bij dit normale weer een vergelijking maken met... de herfst?

Voor de rest weinig nieuwe elementen in dit artikel: dezelfde oorzaak zoals we ook al konden lezen in het artikel bij VRT wordt aangehaald en het gegeven dat deze blokkade nog een 10 à 14 dagen kan duren.

Goed nieuws dus voor diegenen die dit weer als aangenaam ervaren.
Slechter voor diegenen die hun vitamine D tekort wensen weg te werken.

De perceptie van mensen is niets waard, dat gaat voor alles op, ook het weer.
Klopt, daarom dat perceptie persoonlijk en subjectief is.
Maar dat neemt niet weg dat de huidige perceptie die leeft onder bevolking nu niet bepaald positief te noemen valt.

Voor de rest weinig nieuwe elementen in dit artikel: dezelfde oorzaak zoals we ook al konden lezen in het artikel bij VRT wordt aangehaald en het gegeven dat deze blokkade nog een 10 à 14 dagen kan duren.

Maar dat neemt niet weg dat de huidige perceptie die leeft onder bevolking nu niet bepaald positief te noemen valt.
Let ook weer eens op de sensatietitel van die clickbaitkrant. 'verzuipt ook de rest van de Belgische zomer?' Ja, er is meer gevallen dan normaal maar verzuipen deden we 2 zomers geleden. Nu niet.

Let ook weer eens op de sensatietitel van die clickbaitkrant. 'verzuipt ook de rest van de Belgische zomer?' Ja, er is meer gevallen dan normaal maar verzuipen deden we 2 zomers geleden. Nu niet.
Wat een rotkrant ook gewoon, met die sensatiezever. Ik ben toevallig in Mechelen vandaag en heb hier een hele dag in de stralende zon rondgewandeld, de terrasjes zitten hier stampvol. Maar nee, het heeft (in bepaalde delen van het land) net wat meer geregend dan normaal nadat we in juni alle records hebben gebroken qua temperatuur (en juli nog steeds normaal is qua temperatuur en op veel andere vlakken, niet vergeten) en de mensen moeten op de terrasjes een lange broek aandoen in plaats van een korte broek. De zomer is om zeep en verzopen. Belachelijk gewoon.

serieus? HLN quoten? Hoe laag kan je gaan?

Mensen lijken vergeten te zijn dat we hier in België zitten en niet ergens rond de Middellandse zee. Die zomers waarin een maand of langer geen druppel water valt en we de ene hittegolf na de andere hebben zijn niet de norm. We hebben dit soort weer nodig voor onze natuur en de landbouw.

Voor morgen wordt er ook weer (lokaal) veel regen voorspeld. Mei en juni waren aan de droge kant dus de natuur kan het wel gebruiken.

Ik heb in november 2021 enkele fruitbomen geplant. Daarvan zijn er al twee kapot en zijn de overige hun bladeren al aan het verkleuren. Die jonge bomen die nog niet zo diepgeworteld zijn hebben het enorm moeilijk met die droogte.

Ik heb in november 2021 enkele fruitbomen geplant. Daarvan zijn er al twee kapot en zijn de overige hun bladeren al aan het verkleuren. Die jonge bomen die nog niet zo diepgeworteld zijn hebben het enorm moeilijk met die droogte.
Hier heb ik die vorige zomer in leven moeten houden, na het uitputten van de waterput zelfs met leidingwater. Deze zomer heb ik 1x gegoten uit de waterput en vermoed ik dat ze het ook wat langer zullen uithouden wegens wat ouder. Het helpt wel dat naast ons een soort "muur" staat van allerhande bomen, waardoor ze de felste middagzon niet op hun krijgen.

Ik zit hier in de Balkan sinds zaterdag, elke dag temperaturen van 33-37 graden. Gisteren heeft het goed geregend en is het lekker frisjes voor de verandering. Maar het is wel een serieuze contrast. Toen het in BE zomers en warm was tijdens juni was het hier nat en wisselvallig weer. Nu is het precies omgekeerd.

Ik zit hier in de Balkan sinds zaterdag, elke dag temperaturen van 33-37 graden. Gisteren heeft het goed geregend en is het lekker frisjes voor de verandering. Maar het is wel een serieuze contrast. Toen het in BE zomers en warm was tijdens juni was het hier nat en wisselvallig weer. Nu is het precies omgekeerd.
Tot voor kort werden er daar waarden voorspeld tot 45°C door bepaalde weermodellen (ik denk GFS?). Ik weet nu niet wat er juist van in huis gekomen is.

Ik denk dat we nog wel tot minstens half augustus zullen te maken hebben met koel en wisselvallig weer, zomers weer moeten we niet meteen verwachten.

EUk0Jfx.png

Terug
Bovenaan