Lente en zomer 2023

Zijn laatste post was van 1 juni. Misschien is hij op vakantie ofzo? Zou het vreemd vinden dat hij zomaar zou verdwijnen van het forum zonder een afscheidspost.

Misschien licht offtopic, maar ze zijn hier in mijn regio veel appartementen aan het zetten (van die kleine blokken: geen torens) en het valt mij op hoe daar echt bijna geen rekening wordt gehouden met de zon. Gigantische ramen aan de zuidkant, geen zonwering, geen airco, ... Het is nu al een paar jaar dat we met extreem warme zomers zitten (behalve dan 2021) en toch echt wel vrij zachte winters. Moeten we misschien eens niet geen bekijken of we onze 'huizenbouwfilosofie' niet moeten gaan veranderen? Kan je echt nog spreken van uitzonderlijke zomers als het elke zomer van dat is?
Normaal gezien wordt oververhitting wel mee in rekening gebracht voor de epb.
https://www.vlaanderen.be/epb-pedia...n-eisen/epb-eisen/beperken-van-oververhitting
Ook niet vergeten dat ramen steeds performanter worden. Niet alleen naar isolatiewaardes maar ook naar zonnetoetredingsfactoren.

De tijd dat je yolo gewijs een glazen blok kon zetten is al een tijdje gepasseerd :D

Onlangs 2 van mijn dakvensters van gewoon dubbel glas van 30 jaar oud laten vervangen door HR++ dubbel glas en dat maakt echt een groot verschil, hoewel de afrolder aflaten nog altijd beter is.

Zijn account is toch nog actief?

Zijn laatste post was van 1 juni. Misschien is hij op vakantie ofzo? Zou het vreemd vinden dat hij zomaar zou verdwijnen van het forum zonder een afscheidspost.
Staat nog actief ja. Maar als je die wil taggen in een post verschijnt zijn naam niet in de lijst nadat je een deel hebt getypt. Ook in het zoekmenu als je wil zoeken op user, verschijnt de nickname niet meer.

Zoals in deze thread wordt aangehaald, verschijnen die nicknames niet meer indien een lange tijd inactief of gedeactiveerd op eigen vraag.

Spijtig dat 'ie (even?) op non-actief staat. Ik vond het, als totale leek, altijd wel interessant om zijn berichten over het weer te lezen omdat er vaak ook bij stond hoe en waarom hij bepaalde dingen dacht of zag. Het valt natuurlijk nooit 100% te voorspellen, maar ik vind zijn berichten over het weer en zijn verwachtingen altijd 10x interessanter dan wat je op pakweg het KMI leest, waar het meestal gaat van 'overmorgen 24 graden oepsie nee toch niet het is 33 geworden'.

Om even op de voorspelling van volksweerman Geri terug te komen:

https%3A%2F%2Fstatic.nieuwsblad.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2023%2F04%2F24%2Fe70798ef-0d70-4e5c-b4b5-a834e2364718.jpg

Zat er de eerste week van juni toch naast.

Zondag/maandag zou het 2 dagen zeer warm worden, daarna (vanaf dinsdag) zijn er toch tekenen dat het wisselvalliger gaat worden en minder warm. De noorden- en oostenwinden gaan wijken voor meer zuidwestenwind. Maar eind dit weekend zal dit eerder zuidenwind zijn, dus zeer warm en onstabiel.

Laatst bewerkt:
Ik lees wel dat de nachten nu veel frisser gaan zijn (tot het weekend dan, wanneer er weer een hittestoot komt) om dan daarna een hele tijd veel hoger te blijven, zelfs wanneer het overdag frisser gaat zijn dan nu. Aan wat ligt dat?

Ik zou denken wisselvalliger en meer vocht in de lucht, dan koelt het ook niet zo goed af. Terwijl nu is het helder weer en koelt het beter af.
Echt koel weer staat voorlopig ook nog niet op de planning. Het zal eerder rond de 25°C schommelen volgens de verwachtingen. Wat nog altijd vrij warm is.

De neerslag die er zal vallen zullen eerder buien zijn, dus wellicht veel op sommige plaatsen en op andere plaatsen weinig of niets.

Spijtig dat 'ie (even?) op non-actief staat. Ik vond het, als totale leek, altijd wel interessant om zijn berichten over het weer te lezen omdat er vaak ook bij stond hoe en waarom hij bepaalde dingen dacht of zag. Het valt natuurlijk nooit 100% te voorspellen, maar ik vind zijn berichten over het weer en zijn verwachtingen altijd 10x interessanter dan wat je op pakweg het KMI leest, waar het meestal gaat van 'overmorgen 24 graden oepsie nee toch niet het is 33 geworden'.
Goh ja, uiteindelijk kopieerde hij (in dit topic) meestal gewoon tekst en afbeeldingen van andere users op weerwoord.be om dan links en rechts een eigen zin toe te voegen.
Het KMI is absoluut niet fantastisch, maar ik kan me werkelijk geen enkel voorbeeld inbeelden waarin ze er zo gigantisch ver naast zitten. Probleem ligt ook in het feit dat mensen naar de icoontjes en getallen kijken op de site en als er nog onzekerheid in de modellen zit, zal dit zeker in hun tekst mee beschreven staan. Maar die lezen mensen niet natuurlijk.

Het KMI is absoluut niet fantastisch, maar ik kan me werkelijk geen enkel voorbeeld inbeelden waarin ze er zo gigantisch ver naast zitten. Probleem ligt ook in het feit dat mensen naar de icoontjes en getallen kijken op de site en als er nog onzekerheid in de modellen zit, zal dit zeker in hun tekst mee beschreven staan. Maar die lezen mensen niet natuurlijk.
Ik heb persoonlijk al meerdere malen gezien dat de voorspelling van het KMI plotseling een paar graden naast hun 'spreiding van de voorspelling' staat, en dan heb ik het niet over twee weken vooruit. Ik interpreteer die spreiding dan als 'we weten het natuurlijk niet exact, maar tussen deze waarden gaat de temperatuur dan liggen'. Als dat dan constant wijzigt (die spreiding ook) dan ja, dan heb je er niet veel aan. Zet dan geen exacte temperaturen (+ spreiding) in je verwachtingen zou ik zo zeggen.

Nu goed, die mensen doen ook maar hun best en het weer valt niet met 100% zekerheid te voorspellen dus ik verwijt niemand iets, maar het is toch iets wat me (zeker tijdens de zomermaanden) opvalt bij het KMI.

Ik heb persoonlijk al meerdere malen gezien dat de voorspelling van het KMI plotseling een paar graden naast hun 'spreiding van de voorspelling' staat, en dan heb ik het niet over twee weken vooruit. Ik interpreteer die spreiding dan als 'we weten het natuurlijk niet exact, maar tussen deze waarden gaat de temperatuur dan liggen'. Als dat dan constant wijzigt (die spreiding ook) dan ja, dan heb je er niet veel aan. Zet dan geen exacte temperaturen (+ spreiding) in je verwachtingen zou ik zo zeggen.

Nu goed, die mensen doen ook maar hun best en het weer valt niet met 100% zekerheid te voorspellen dus ik verwijt niemand iets, maar het is toch iets wat me (zeker tijdens de zomermaanden) opvalt bij het KMI.
Dat is iets waar ik al langer mee rekening houd bij het KMI. Voor de temperaturen die zij geven tel ik meestal 2 graden bij.

Maar het is een beetje zoals je zegt: begin deze week gaven ze voor zaterdag en zondag nog 25°C. Nu zitten we al aan 28 en 29. Hoewel ze maandag in het weerbericht op VRT wel zeiden dat het nog veraf was. Net zoals ze dat gisteren zeiden over de mogelijke onweerskansen voor maandag.

KMI hun minima zijn meestal te hoog, daar kan je bij helder weer ook snel 2 graden aftrekken. Die kwamen al af met minima van 20°C terwijl het hier dan 15°C werd uiteindelijk. Minima die de hele nacht niet onder 20°C gaan zijn echt wel extreem en uitzonderlijk. In de stad komt dat wel vaker voor maar niet op 't platteland.

De maxima kloppen meestal ongeveer wel op de dag zelf maar dat is in thermometerhut gemeten, kan best zijn dat het in je eigen tuin enkele graden warmer is.

vandaag is het hier binnen een pak beter te doen. Een stabiele 23 graden, terwijl het voorbije dagen eerder tegen 24 en 25 graden binnen was.
nog niet buiten geweest, maar morgen wel naar kantoor, dus hopelijk is het zoals vandaag dan.

Terug
Bovenaan