Lente en zomer 2023

Ik vind die 'koude' nachten ideaal eigenlijk. Da's het beste van twee werelden: lekker warm overdag met stralende zon waarbij je desnoods in bloot bovenlijf in de tuin kan zitten en dan 's avonds zet je het raam open en komt die frisse lucht binnen in de slaapkamer en kan je gewoon rustig slapen zonder plakkerig of zweterig gedoe. De warmte kruipt op die manier ook niet in de huizen en gebouwen. Van die periodes waar je nog steeds zo'n wolk van hitte tegen je gezicht krijgt als je het raam opent om 23u en je tactisch de ramen moet openen tijdens een korte periode in het holst van de nacht om toch nog iets van frissere lucht in huis te krijgen: ik moet er echt niet van weten.

's Ochtends en 's avonds is het ook fris genoeg om te gaan lopen/trainen/sporten zonder dat de hitte als een loden gewicht op je weegt. 's Avonds bij het terrassen een trui bij aantrekken of onder een dekentje gaan zitten vind ik net gezellig trouwens. Ik heb dat liever dan wanneer je na middernacht nog steeds zit te zweten. Voor mij mag dit soort weer (er mogen wel hier en daar enkele regendagen tussen zitten) echt de hele zomer blijven.

Ik vind die 'koude' nachten ideaal eigenlijk. Da's het beste van twee werelden: lekker warm overdag met stralende zon waarbij je desnoods in bloot bovenlijf in de tuin kan zitten en dan 's avonds zet je het raam open en komt die frisse lucht binnen in de slaapkamer en kan je gewoon rustig slapen zonder plakkerig of zweterig gedoe. De warmte kruipt op die manier ook niet in de huizen en gebouwen. Van die periodes waar je nog steeds zo'n wolk van hitte tegen je gezicht krijgt als je het raam opent om 23u en je tactisch de ramen moet openen tijdens een korte periode in het holst van de nacht om toch nog iets van frissere lucht in huis te krijgen: ik moet er echt niet van weten.

's Ochtends en 's avonds is het ook fris genoeg om te gaan lopen/trainen/sporten zonder dat de hitte als een loden gewicht op je weegt. 's Avonds bij het terrassen een trui bij aantrekken of onder een dekentje gaan zitten vind ik net gezellig trouwens. Ik heb dat liever dan wanneer je na middernacht nog steeds zit te zweten. Voor mij mag dit soort weer (er mogen wel hier en daar enkele regendagen tussen zitten) echt de hele zomer blijven.

Warm? Tis 16 graden en hele dagen een koude 5 beaufort wind waardoor de gevoelstemoeratuur nog een 13 graden is.

Ik kan het nog geen uur volhouden om in T-shirt buiten te zitten en veel plezant aan sporten met die smerige wind is er ook niet.

Als het heel de zomer zo is mag hij rap voorbij zijn.

Warm? Tis 16 graden en hele dagen een koude 5 beaufort wind waardoor de gevoelstemoeratuur nog een 13 graden is.

Ik kan het nog geen uur volhouden om in T-shirt buiten te zitten en veel plezant aan sporten met die smerige wind is er ook niet.

In ovl is wel 20+ graden, ook wel wind maar wel meer dan warm genoeg. Raar dat er zoveel verschil op zit van streek tot streek.

Het was hier vandaag 22.5 graden. Uiteraard spreek ik over mijn regio en mijn ervaring. Dat het aan de kust of weet ik veel waar kouder is, dat kan goed zijn.

Leuk voor jou, maar dit is mijn verwachting voor morgen:

Tja, sorry? Ik spreek maar gewoon over mijn regio en ervaring. Ik kan moeilijk mijn eigen bevindingen gaan toetsen met de actuele temperaturen in alle andere delen van het land. Dan hoop ik voor jou dat het weer daarginds hetzelfde wordt als hier, en zo zijn we allemaal tevreden.

Ah ja, want dan is het terug lekker fris. Ofzo. :unsure:

Dan zit je toch in West-Vlaanderen , niet ver van de zee. Dat is een gigantisch verschil met het Vlaamse binnenland. Hier was het eergisteren 25°C en gisteren ook 21°C en vrij aangenaam. Fietsen is niet altijd even aangenaam met de harde wind.
Ook in Nederland zijn er enorme verschillen tussen het noorden waar het al dagenlang bewolkt en fris is en het zuiden (Limburg en Brabant en zo)

Ik heb gisteren toch de pomp eens gebruikt om vanuit de waterput de tuin eens goed te besproeien. Hopelijk was dit niet te vroeg, want zo groot is die put niet. Volgens het KMI zou er volgend weekend, of vlak erna, toch wat neerslag moeten vallen.

In de Kempen gortdroog en zoals het er nu naar uitziet gaan we richting een hittegolf. Dat wordt schaduw opzoeken, haha. 's Ochtends en 's avonds is het dan wel altijd heerlijk, maar overdag zit je weer met dat plakkerig gedoe.

Ik heb de voorbije twee dagen ook al echt genoten.

Overdag is het warm genoeg om in tshirt/hemdje/polo/... rond te lopen en van de zon te genieten zonder dat je je kapot zweet of de schaduw moet opzoeken om het leefbaar te houden. 's Avonds koelt het nog mooi af zodanig dat je 's nachts nog comfortabel kan slapen, en dat je dan een trui of een jasje moet aandoen als je na zonsondergang buiten blijft om eentje te drinken vind ik niet erg en maakt het enkel maar gezelliger.

De lucht is ook vrij droog (dus geen plakkerig gedoen), de natuur is prachtig groen na al die regen van de voorbije weken, en met deze temperaturen kan je ook nog gewoon sporten en op een normale manier (dus niet met de lichtst mogelijke kleren van schaduwzone naar schaduwzone lopen) leven.

Van mij mag het heel de zomer dit soort weer zijn, met hier en daar een regendag voor de natuur dan. Laat die 30+ dagen en 20+ nachten voor mij persoonlijk maar achterwege.
Te vroeg victorie gekraaid. Ondertussen voorspelt men (waar ik woon) tot minstens volgende week donderdag temperaturen van boven de 25 graden, met in het weekend dagen van 30 graden en nachten van rond de 20 graden, nachten die dan niet merkbaar meer gaan afkoelen in de nabije toekomst. Zondag dan nog eens waarschijnlijk een plensbui er bovenop, en als dan de temperaturen niet dalen zitten we hier weer met zo'n plakkerige hitte. Met de droogte begint mijn gazon ook al wat geel te zien. Juni is nog maar net begonnen of de miserie begint weer.

De zomer begint in dit land echt iets te worden waar ik enorm tegenop kijk. Veel plezier gewenst aan de mensen die hier van genieten, maar voor mij hoeft dit echt niet.

Het ziet er naar uit dat de wind wat gaat minderen in kracht de komende weken?

Een complete verrassing dat, ik denk niet dat er ergens regen voorspeld werd. Voornamelijk in Limburg, maar misschien krijgt het centrum ook nog wat mee.

Terug
Bovenaan