Lente en zomer 2023

Ik mis vooral de onweders de laatste jaren.
Inderdaad. Waar zijn de (te) warme dagen met 's avonds een warmte-onweer om de dag nadien een aangename zomerdag van 25 graden te hebben?Nu zijn er geen onweders meer of wordt alles opgespaard om -na een hele lange droge periode- in een keer te exploderen en schade te berokkenen.

rainfall.png

Vrij scherpe grens tussen droog en nat voor de komende periode. Misschien dat de regenwolken niet de Alpen over kunnen.

Zuid-Europa dus nat (eigenlijk overal, elk vakantiegebied buiten dan de Canarische eilanden natuurlijk). Terwijl amper iets van betekenisvolle neerslag verwacht de komende 10 dagen in zuid-Scandinavië, lage landen, Noord-Frankrijk, Britse eilanden, Duitsland, Polen, Litouwen en Tsjechië.
blijven we dan die smerige harde (noorden)wind krijgen?

Ik mis vooral de onweders de laatste jaren.
Inderdaad. Waar zijn de (te) warme dagen met 's avonds een warmte-onweer om de dag nadien een aangename zomerdag van 25 graden te hebben?Nu zijn er geen onweders meer of wordt alles opgespaard om -na een hele lange droge periode- in een keer te exploderen en schade te berokkenen.
Je zou het vetgedrukte gerust kunnen veranderen door een nazicht van je wagen op tientallen blutsen en voor degenen, die de pech hebben om dunne ramen te hebben in hun woonst, nadien een vinger of hand erdoor te kunnen steken.
Watersnood na een explosie van regenval is ook niet fijn, maar liever een probleem dan twee.
Ik mis (stevige) hagelbollen allerminst.

Voorlopig denk ik niet dat we ons al zorgen moeten maken, of wel? De grond is nog niet kurkdroog en mogelijk regent het binnen twee weken. Natuurlijk ja, als het zoals vorig jaar op niets blijft uitdraaien gaan we dezelfde weg op.

Voorlopig denk ik niet dat we ons al zorgen moeten maken, of wel? De grond is nog niet kurkdroog en mogelijk regent het binnen twee weken. Natuurlijk ja, als het zoals vorig jaar op niets blijft uitdraaien gaan we dezelfde weg op.
Het is nog te vroeg om je zorgen te maken. Als we einde juni nog altijd geen druppel hebben gekregen en er is geen regenweer in het vooruitzicht ... dan misschien wel.

In juli een weekje naar Zuid-Frankrijk, hopelijk is het daar uit te houden van de hitte.

Het blijft idd pokkedroog :S
De noordoosterwind blijft ook van de partij. Ik ga toch eens mijn haag sproeien deze avond.

Klopt.

Komende twee weken blijven gewoon droog.

Klopt.

Met dank aan de wat nattere maanden maart en april. Een paar weken droogte kunnen we zeker aan, maar als we drie maanden droogte spreken we weer over iets anders. Voor de boeren voorlopig ideaal scenario met de natte start van de lente en nu dus wat meer droogte. Grondwaterstanden zijn ook wat beter nu dan de voorbije jaren op dit punt.

Als het binnen twee weken weer terug regent (de zgn. vaak terugkerende schaapscheerderskou), dan komt het wel goed. Maar het is een "als", het weer kan altijd onvoorspelbaar uit de hoek komen.

Laatst bewerkt:
Rond 9 juni stijgende onweerskansen of een verandering van het vastgeroeste patroon? ECMWF run van vanochtend geeft daar 14°C op 850HPa, met toenemende neerslagkansen. Het is natuurlijk nog ver vooruit.

647709d163336.png

Inderdaad iets meer neerslagkansen tegenover de voorbije dagen rond 10 juni, maar dan spreken we over ver vooruit en absoluut geen zekerheiden.

Wat een loserkust is dat hier toch, afgelopen weekend heerlijk 26 graden aan de Ourthe, terwijl het aan de kust amper 16graden was bij een gevoelstemperatuur van 10 graden en toch blijven mensen massaal naar hier komen...

Vandaag weer van dat, koude snijdende wind, terwijl je in het binnenland heerlijk in short en T-shirt kan lopen...

Die neerslagkansen zijn als sneeuw voor de zon terug verdwenen en de verwachtingen zijn nog droger geworden.

QGt3lbg.png

Noordenwinden en Noordoostenwinden zonder einde.

UDvZK5d.png

Zeer droog, schaalverdeling wel wat raar door die ene uitschieter van dat ene lid.

Wat een loserkust is dat hier toch, afgelopen weekend heerlijk 26 graden aan de Ourthe, terwijl het aan de kust amper 16graden was bij een gevoelstemperatuur van 10 graden en toch blijven mensen massaal naar hier komen...

Vandaag weer van dat, koude snijdende wind, terwijl je in het binnenland heerlijk in short en T-shirt kan lopen...

Jullie hebben wind van over zee (door de noordenwind). In het binnenland is dat effect minder sterk en meer landelijk.

64778f1f2324f.png

En dan krijg je dit soort dingen natuurlijk.

in Nederland is het nog veel erger, en al dagen zo (en komt ook geen verandering in).

647783b94896e.png

Door de zonkracht warmt het nog goed op, maar éénmaal wat later op de avond koelt het wel vlug af met die krachtige noord(oosten)wind.
Ideaal om te slapen natuurlijk, maar het is nog geen weer om tot de late avond te terrassen. Al zeker niet met die wind.
Terwijl dat bij een hittegolf de aangevoerde lucht warm is en het veel trager afkoelt. Soms kan het dan 32°C worden als maximum en nog steeds 30°C zijn om 20u.

Nu is het nog 12,9°C in Outer terwijl het om 15:20 nog 21,1°C was. Meestal valt de Tmax in de zomer maar rond 17-18u, nu gaat het bijna gelijk met de zon.

Dit lijkt meer en meer een kopie van 2018 te worden, ook toen veel noordenwinden en droogte in mei-juni-juli. Pas in augustus meer zuidwestelijke winden.

Laatst bewerkt:
Door de zonkracht warmt het nog goed op, maar éénmaal wat later op de avond koelt het wel vlug af met die krachtige noord(oosten)wind.
Ideaal om te slapen natuurlijk, maar het is nog geen weer om tot de late avond te terrassen. Al zeker niet met die wind.
Terwijl dat bij een hittegolf de aangevoerde lucht warm is en het veel trager afkoelt. Soms kan het dan 32°C worden als maximum en nog steeds 30°C zijn om 20u.

Nu is het nog 12,9°C in Outer terwijl het om 15:20 nog 21,1°C was. Meestal valt de Tmax in de zomer maar rond 17-18u, nu gaat het bijna gelijk met de zon.

Dit lijkt meer en meer een kopie van 2018 te worden, ook toen veel noordenwinden en droogte in mei-juni-juli. Pas in augustus meer zuidwestelijke winden.
Net gemerkt.. twas toch nog frisjes buiten.

Het verschil tussen 17u toen ik naar huis fietste en het al zomers aanvoelde en 21u toen ik buiten stond in Tshirt , was enorm, ik kon het zo niet lang uithouden buiten.

Terug
Bovenaan