Lente en zomer 2023

Misschien ligt het aan mij, maar alles lijkt dit jaar zoveel groener (nat voorjaar?) te zijn en er zijn enorm veel (zang)vogels (merels, mussen,...)?

En Zuid-Europa dat verzuipt ondertussen.
Zijn die voorzien op watercaptatie bij zulke regenval? Extra water zal daar zeker welkom zijn, maar met kurkdroge grond krijg je natuurlijk meteen overstromingen en is er weinig kans tot infiltratie in de grond.

Er wordt voor de komende 2 weken eigenlijk geen noemenswaardige neerslag voorspeld, hopelijk wordt dat ook geen trend doorheen de zomer weer. Van de ene kant ben ik wel blij met het droge weer, kan je eindelijk buiten gaan fietsen zonder elke keer buienradar te moeten checken.
Maar anderzijds is het de laatste jaren dikwijls het ene uiterste qua droogte (2022) of het andere uiterste (2021)

Zijn die voorzien op watercaptatie bij zulke regenval? Extra water zal daar zeker welkom zijn, maar met kurkdroge grond krijg je natuurlijk meteen overstromingen en is er weinig kans tot infiltratie in de grond.
Lijkt me voor de meren terug aan te vullen (daar komt het grootste deel van hun drinkwater daar denk ik vandaan?) wel een goede zaak.

Ook daar kurkdroge grond dus dit soort regenval zorgt al direct voor problemen. Voor andere zaken dan wel weer goed (maar dit is ook regionaal).

Er wordt voor de komende 2 weken eigenlijk geen noemenswaardige neerslag voorspeld, hopelijk wordt dat ook geen trend doorheen de zomer weer. Van de ene kant ben ik wel blij met het droge weer, kan je eindelijk buiten gaan fietsen zonder elke keer buienradar te moeten checken.
Maar anderzijds is het de laatste jaren dikwijls het ene uiterste qua droogte (2022) of het andere uiterste (2021)
Als we 2018 achterna gaan, dan gaan we de kurkdroge toer op.

Maandag zal warmer aanvoelen dan de temperatuur werkelijk is, benauwd/vochtig warm. Broeierig warm. Humi-index ligt rond 31°C in Limburg.
Van die warme gevoelstemperatuur de maandag is toch ook niet veel in huis gekomen.

Het droge weer momenteel heeft wel één voordeel, het gras zal wat minder snel groeien, dus gaan we wat minder vaak moeten maaien.

Ook ik ben blij met het goede constante weer, maar ik vrees ook dat we nu weer vertrokken zijn voor een lange periode van droogte. Het is hier altijd van het ene uiterste in het andere.

Idd, ons weer lijdt tegenwoordig precies aan een bipolaire stoornis. Alles of niks.
Vroeger was afwisselend droge, zonnige dagen met af en toe een regenachtige dag ertussen toch meer de norm in ons klimaat?

OHPqtH3.png

Voor Vlaanderen trouwens zachter dan Nederland, dus je kan je er nog wel eens op miskijken als je naar Nederlandse sites kijkt. Maar met een noordenwind of noordoostenwind komt de wind daar al sneller van zee dan hier het geval is.

Daarnaast ook wel wat opgewarmd tegenover de vorige dagen. Misschien dat we eind volgende week kans hebben op temperaturen richting eind de 20, maar dat is nog geen zekerheid. Verder droog en zonnig.

646e72217f59a.png

Bijna voortdurend en dominant wind uit noord en noordoostelijke richtingen.

ECMWF is toch niet koud voor begin juni. Ik zie daar temperaturen tot 29°C staan. Misschien dat de oper dan toch uit de pas loopt.

Met zo'n kaart is het natuurlijk een groot verschil tussen het noorden van Nederland en het zuiden van België/Vlaanderen

ECMOPEU00_204_1.png

Kleine verschuivingen kunnen grote gevolgen hebben qua temperatuur, kan verschil maken tussen oostenwind of noordenwind van over zee.

Voor 2 juni bijvoorbeeld: Ninove 28°C en Groningen 16°C

Laatst bewerkt:
Met zo'n kaart is het natuurlijk een groot verschil tussen het noorden van Nederland en het zuiden van België/Vlaanderen

Voor 2 juni bijvoorbeeld: Ninove 28°C en Groningen 16°C
Ja, het is daarom dat ik zeg dat het verradelijk is om nederlandse sites te gebruiken nu (of weerwoord/weerplaza dat dominant nederlands is).

Die 28-29°C die er op stond is al verdwenen trouwens. Nog 18°C wordt er voorspeld voor 2 juni. Overwegend noord tot noordoostenwind. Liefhebbers van koel weer worden goed gesoigneerd en de warmteliefhebbers zullen nog geduld moeten hebben.

Ja, het is daarom dat ik zeg dat het verradelijk is om nederlandse sites te gebruiken nu (of weerwoord/weerplaza dat dominant nederlands is).

Weerwoord... Waar m'n hoopt op 15 graden en stratus, perfect weertje :crazy: . Al bij al is dit nog aangenaam weer :)

tUXLTaa.png

Ja zeer droge tiendaagse. GFS komt met geen druppel neerslag over heel België (tot het hele einde van de run, hoewel dat geen betrouwbaarheid heeft), maar kurkdroge verwachtingen dus.

rainfall.png

Vrij scherpe grens tussen droog en nat voor de komende periode. Misschien dat de regenwolken niet de Alpen over kunnen.

Zuid-Europa dus nat (eigenlijk overal, elk vakantiegebied buiten dan de Canarische eilanden natuurlijk). Terwijl amper iets van betekenisvolle neerslag verwacht de komende 10 dagen in zuid-Scandinavië, lage landen, Noord-Frankrijk, Britse eilanden, Duitsland, Polen, Litouwen en Tsjechië.

Terug
Bovenaan